Inlägg från: Anonym (Isabella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Isabella)

Olika förutsättningar ekonomiskt

Jag och min sambo har varit ihop 5+ år. Vi har inga problem förutom när det gäller ekonomi.

Nu till problemet..

Min partner har haft stora skulder. Efter han blev tillsammans med mig har han aktivt arbetat för få bort dessa även om det varit några stedsteg på vägen. Nu börjar vi äntligen se ljuset ur tunneln. Däremot kan jag känna det fortfarande känns otroligt tungt! Då han inte förrän nu har startat sitt sparande. Han har en normal inkomst.

Jag har en stabil ekonomi och högre inkomst.

Jag står för 70/30 av våra utgifter pga våra inkomstskillnader. Har ej haft några större problem med det däremot tänker jag ofta på att det blir svårt för oss i framtiden. All press ekonomiskt ligger på mig. Bostadsköp, bilköp, semestrar.

Jag känner osäkerhet inför skaffa familj pga detta. 
    Jag behöver ekonomisk trygghet från min partner. Min partner har äntligen blivit skuldfri, dock tar det lång tid innan man kan bygga upp en ekonomisk trygghet!
    Vad händer om jag blir arbetslös?

Vad har ni för råd? 

Jag känner mig som en hemsk flickvän som tvivlar pga detta.

• Svar på tråden Olika förutsättningar ekonomiskt
  • Anonym (Isabella)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-18 09:51:25 följande:

Inga problem förutom ekonomin? Ekonomin är typ den enskilt viktigaste faktorn för att en relation ska hålla över tid. Personligen så hade jag aldrig valt en partner som inte har en ordnad ekonomi, ehklt enkelt för att jag vill göra så mycket i livet och vill inte vara begränsad av att min partner inte har samma köpkraft som mig.

Viktigaste för mig är kärlek. Ekonomi kommer sekundärt.
    Varit i förhållanden där pengar aldrig varit ett problem.. men materialistisk lycka och stabil ekonomi är inte samma sak som uppleva stark, äkta kärlek.

Men ordnad ekonomi är alltid en fördel.
    Lättare bygga en framtid ihop.

• Anonym (Isabella)
    Anonym (Anna) skrev 2023-12-18 09:15:34 följande:

Ni har varit tillsammans i 5 år, du har stått vid hans sida medan han ordnat upp sin ekonomi. Det tyder på kärlek, tänker jag. Och det vore dumt att kasta bort. 

Nu vet jag inte hur gamla ni är, om ni vill bo i hus/BR, när ni vill skaffa barn. Men jag tänker så här: med tanke på det som varit, så se till att skydda dina egna tillgångar. Skriv avtal om det behövs. Du får görna vara generös om du vill, men tänk efter noga innan ni tar gemensamma ekonomiska beslut, så att du inte blir sittande med skulder som egentligen är hans. 

Ja, vi har gått igenom en hel del! Att vi älskar varandra mycket råder det inga tvivel om. Vi är 30+ så många i min umgängeskrets har redan barn, hus och hela den biten. Jag och sambon har väntat med allt det pga få chansen ordna upp hans liv först.

Bra tips! Ska kolla mer på det. 
  • Anonym (Isabella)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-18 10:27:31 följande:
    Men det ena utesluter självklart inte det andra? Eller tror ni på riktigt att man inte kan ha både och? Flera av er som skrivit det nämligen så en börjar ju helt klart fundera över hur ni tänker.

Klart det går att få båda! Dock tror jag det är svårt få en partner som har "allt" man söker efter.

Men i mitt fall blev jag kär i någon med urusel ekonomi. Däremot har han alla andra kriterier jag söker efter. Jobbar på få bra ekonomi. Älskar man varandra 100% tror jag man kan satsa trots motgångar.

• Anonym (Isabella)
    PH76 skrev 2023-12-18 13:25:57 följande:
    Jag håller med dig och skulle inte inleda ett förhållande med någon med fcuk ekonomi heller. Men TS har ju valt att göra det och börjar nu tveka nä hennes kille har ordnat upp alla skulder och har börjat att bygga upp ett sparande. Jag får inte ihop det.

Första 2 åren av förhållandet visste jag inte om hans privata skulder. Han gav sken av att ha "allt". Var nära att göra slut när jag fick reda på skulderna. Tyvärr så tror jag ej jag hade stannat med honom om jag visste om skulderna från början, då dem var väldigt höga... Men eftersom vi hade varit ihop 2 år redan och jag hade så pass djupa känslor valde jag hjälpa honom istället.

Tagit 3 år hårt arbete för honom och mig bli av med dessa skulder. Jag har gått från ha en bekväm livstil till leva på budget för honoms skull. Då jag tagit mer av våra kostnader. Men känner nånstans nu man tappat sig själv på vägen. Tar inte hand om mig själv lika bra längre. Slutat gå till frisören. Slutat fixa manikyr/pedikyr. Låter komiskt, såna lyxproblem... Men om man gått från en sådan livsstil till den andra stunden behöva räkna kronorna för vår budget ska hålla är det inte så kul.

Nu är ju min sambo äntligen så gott som skuldfri. Kunnat börja sitt eget sparande. Men kommer säkert ta 5-10 år ändå innan han börjat få en stabilare ekonomi. Det är varför jag börjar tycka det är jobbigt nu/ jag fått kalla fötter så långt in i förhållandet... 

• Anonym (Isabella)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-18 14:17:39 följande:
    Du har inte svarat på vad som föranlett skulderna? Om det finns missbruk med i bilden så är det ju av största vikt att han söker hjälp för det.
    Levt över sina tillgångar. Haft missbruk för flera år sedan (innan vi blev ett par) som säkert startade skulderna. Han har inga problem i dagsläget med missbruk.
  • Anonym (Isabella)
    Tow2Mater skrev 2023-12-18 16:43:05 följande:

Vad gör han för att kunna öka sina inkomster? Det låter som han tjänar väldigt lite?

Han får in ca 20.000 varje månad efter skatt. 

Bett honom byta jobb alternativt skaffa ett till jobb för att öka inkomsten.
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (JB) skrev 2023-12-18 21:03:49 följande:
    Vill han själv byta jobb?
    Ja. Dock inte utbildad så han har inte mycket att välja på..
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (Old) skrev 2023-12-20 07:53:13 följande:

Gift dig inte och håll ekonomin separat är väl bästa råden till dig i ert fall. Sen får du ju välja hur du vill leva ditt liv - han har låg lön, inget sparande. Du kommer få anpassa dig och du kommer få dra det största lasset rent ekonomiskt. Acceptera det eller dumpa. Men var noga med att skydda din egna ekonomi om du går vidare med denna man. Det ska man alltid göra, men med den historiken finns det risk att han kanske flippar ur igen i framtiden.

Bra tips! Skönt höra att det är normalt tänka så.

Jag har faktiskt varit tydlig med jag varken vill skaffa barn eller gifta mig förrän hans ekonomiska situation är löst. Även om han löser den kommer äktenskapsförord behövas som skydd för min egen del.

Jag har pratat med min sambo om allt detta och min oro nu.
    Han vill ta mer ekonomiskt ansvar, vara den som tar merparten av kostnaderna. Från och med nu och resten av livet - vi får se om han klarar av det. Enorma insatser kommer behöva göras från hans sida!

Det märks han verkligen vill lösa saker. Jag får helt enkelt peppa honom till byta jobb/studera så han kan öka sin inkomst. Jag måste ge honom denna chans! Men börjar saker inte gå åt rätt håll kommer jag behöva lämna.
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (Lova) skrev 2023-12-19 22:39:10 följande:

Får jag fråga varför du flyttade ihop med någon med så stora ekonomiska problem? För som jag förstod det fanns de med i bilden från innan ni träffades.
    Jag hade inte gjort det förrän denne betalat av skulderna, just för att undvika den här sitsen.
    Att den ene tjänar mer än den andre är väl inga konstigheter, kan bli ojämlikhet och problem först om det är enorma skillnader mellan den. Men det är tungt att leva med konsekvenserna av någon annans skulder.

2 år in i förhållandet fick jag veta om dessa skulder. Hade jag vetat om dessa när vi hade träffats i början hade vi nog aldrig blivit ett par. I nuläget försöker jag bara rädda situationen om det ens är möjligt. För vi har väldigt bra förutsättningar i övrigt som ett par.
  • Anonym (Isabella)

Jag förstår vi har oddsen mot oss. 
    Min pojkvän vet också han har mycket att bevisa för mig. 

Jag är obotlig romantiker och tror man kan ändra på sig om man verkligen älskar varandra. Jag har stöttat honom genom tuffa tider nu är det hans tur bevisa det var värt det. 

Men jag hör vad ni säger angående missbruk. Det finns alltid en återfallsrisk? Så skulle vi gå igenom en tuff tid så finns det såklart risk för återfall. 

Men jag tycker så otroligt många män är fast i olika typer av missbruk. Alkohol, droger, överdriven användning av snus/cigg. Spelmissbruk. Det är få män som inte har någon brist idag, det som känns sorgligt. Nu har ju min pojkvän äntligen slutat med sina dåliga vanor så känner mig ändå väldigt stolt över honom! Få som klarar sluta med alla sina dåliga vanor rakt av.

Svar på tråden Olika förutsättningar ekonomiskt