Inlägg från: Anonym (Py) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Py)

Olika förutsättningar ekonomiskt

Anonym (Isabella) skrev 2023-12-18 10:22:55 följande:

Viktigaste för mig är kärlek. Ekonomi kommer sekundärt.
    Varit i förhållanden där pengar aldrig varit ett problem.. men materialistisk lycka och stabil ekonomi är inte samma sak som uppleva stark, äkta kärlek.

Men ordnad ekonomi är alltid en fördel.
    Lättare bygga en framtid ihop.

Jag har varit i din situation. Jag skilde mig, för det var oerhört tungt att vara den som bar hela ekonomin. Också min föredetta hade skulder och en betalningsanmärkning. Det ledde till att jag fick stå på hela bostadslånet till exempel. Jag funderade en del på att byta karriär och utbilda mig ytterligare, men det gick ju inte eftersom vi var helt beroende av min lön. Jag var också rädd för att bli sjuk en längre period, eftersom han inte hade tillräckligt med inkomst. 

Vad jag vill säga är, att man kan få både och. Nu lever jag med en man som förvisso har en betydligt högre inkomst och större förmögenhet än vad jag har, men det rör inte mig eftersom vi delar helt lika på våra utgifter. Det är så skönt att inte behöva känna stressen av att vara försörjaren. Det är också skönt att leva med en man med sunt ekonomiskt sinne. Mitt ex hade som sagt skulder och det där slarviga tankesättet satt liksom kvar, även när dessa var borta.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Älska för kärlekens skull) skrev 2023-12-18 11:27:48 följande:
    Visst är ekonomi viktigt, men rullar vardagen på utan ekonomiska problem även om båda inte har samma förutsättning, så skulle det inte hindra mig.

För mig är kärlek, ömhet och näret, trohet och vänskap mycket högre värderat än en hög lön eller stora besparingar.
    Har du varit den huvudsakliga försörjaren för en som saknar ekonomiskt sinne?
  • Anonym (Py)
    PH76 skrev 2023-12-18 13:25:57 följande:
    Jag håller med dig och skulle inte inleda ett förhållande med någon med fcuk ekonomi heller. Men TS har ju valt att göra det och börjar nu tveka nä hennes kille har ordnat upp alla skulder och har börjat att bygga upp ett sparande. Jag får inte ihop det.
    Det är väldigt slitsamt att leva så. När man är mitt i det, kör man på. När man är ute på andra sidan, har man tid och kraft att reflektera och fundera. Det var nämligen precis det som hände mig. 
Svar på tråden Olika förutsättningar ekonomiskt