Olika förutsättningar ekonomiskt
Jag och min sambo har varit ihop 5+ år. Vi har inga problem förutom när det gäller ekonomi.
Nu till problemet..
Min partner har haft stora skulder. Efter han blev tillsammans med mig har han aktivt arbetat för få bort dessa även om det varit några stedsteg på vägen. Nu börjar vi äntligen se ljuset ur tunneln. Däremot kan jag känna det fortfarande känns otroligt tungt! Då han inte förrän nu har startat sitt sparande. Han har en normal inkomst.
Jag har en stabil ekonomi och högre inkomst.
Jag står för 70/30 av våra utgifter pga våra inkomstskillnader. Har ej haft några större problem med det däremot tänker jag ofta på att det blir svårt för oss i framtiden. All press ekonomiskt ligger på mig. Bostadsköp, bilköp, semestrar.
Jag känner osäkerhet inför skaffa familj pga detta.
Jag behöver ekonomisk trygghet från min partner. Min partner har äntligen blivit skuldfri, dock tar det lång tid innan man kan bygga upp en ekonomisk trygghet!
Vad händer om jag blir arbetslös?
Vad har ni för råd?
Jag känner mig som en hemsk flickvän som tvivlar pga detta.
Om man vänder på det och någon ställer frågan till dig i stället. Vad skulle han realistiskt kunna göra här och nu för att du ska känna dig bekväm nog att fortsätta vara ihop med honom?
Är svaret, (jag vet inte), eller (inte mycket) så tycker att jag du ska avbryta det på en gång och bespara er båda tiden det kommer att ta innan det tar slut.
Du nämnde också att du var rolig vad som skulle hända om du blev av med jobbet, men du har ju besparingar samt A-kassa och inkomstförsäkring får jag anta?
Jag tjänar ca 4x mer än min fru (hon har en normal lön) och allt vi båda tjänar är familjen pengar.