• Mantrasina

Vän döende i cancer. Hur stöttar jag min tonåring?

Två handfasta tips på ställen att hitta andra i liknande situation: 

www.näracancer.se 
    www.cancerkompisar.se

Båda riktar sig till unga som har närstående och vänner med cancersjukdom. Rekommenderar att han får kika på dem i sin egen takt. 

Jag tror också på att kanske ta en kontakt med familjen - hur mycket orkar de att den sjukas vänner finns med? Det är också en viktig faktor, eftersom det ibland är svårt att säga nej till vänner trots att man egentligen inte orkar utan skulle behöva vara själv/med de absolut närmaste som sjuk i slutet av livet (oberoende av ålder). 

Men att stötta din egen tonåring är viktigt! Uppmuntra till att prata, oavsett vem det är med. Att inte hålla det inom sig utan få ur sig tankar och känslor. I den mån det fungerar för den sjuka och hans familj så hjälp till att ordna så att de kan träffas när tillfälle finns, skjutsa, hämta, se till att det finns umgängesytor (fysiska och mentala) och att det inte blir massor av aktiviteter om det inte är vad den sjuka uttryckligen önskar. 

Kom ihåg att även om vården sagt ca tre månader så är det en gissning. En kvalificerad sådan högst sannolikt, men ändå bara en gissning. Det kan gå mycket snabbare, eller bli fler månader. Det vet man aldrig. Så uppmuntra till att finnas där nu, och inte vänta!

FÖrresten, att prata med din tonåring om vad som kan hända när man blir sämre i cancersjukdom är bra för att hjälpa att inte bli rädd för sånt som händer och förändras. För okunskapen kan leda till rädsla och oro.

• Mantrasina
    Anonym (TS) skrev 2023-12-26 10:10:06 följande:

Nu har det gått en dryg månad av de ?troligen ungefär tre? månaderna. Hoppas att det är en stor osäkerhet i det beskedet, samtidigt som man väl har hyggligt torrt på fötterna innan man ger ett sånt besked till en 17-åring.

Han har de senaste veckorna varit i skolan 1-2 dagar /vecka och han har varit med på helgerna. Dom ses, lagar mat, snackar, umgås. Lugnt och inomhus. Så han hänger med, än så länge.

Räkna ALDRIG med att ett sånt besked stämmer, tidsmässigt alltså. Det är ren skit att läkare ger en tidsram, för det är i verkligheten ingenting någon kan säga eller ens gissa. Så ta det med en nypa salt. Mvh palliativ sjuksköterska
Svar på tråden Vän döende i cancer. Hur stöttar jag min tonåring?