Vanligt för 11-12 åring
Min son är mycket yngre, sju år bara, men jag antar att det inte kommer att bli någon större skillnad.
Morgonrutinerna är ganska lätta. Han vaknar när vi säger till och går upp och äter sin frukost, klär på sig och borstar tänderna. Vi får säga till honom några gånger, men det är inget litkande eller konflikter.
Det blir inte så stökigt när han är hemma. Han drar kanske fram 2-3 spel eller leksaker, men plockar, efter tillsägning, upp efter sig. Lite stökigt kan det absolut vara, men inga bombnedslag. Det blir inte kladdigt på bordet eller golvet när han har ätit. Han tar också bort disken och torkar bordet om det skulle råka vara något. Städa efter dem på toa vet jag inte vad du menar med?
Påminnelse att dricka vatten kan han behöva ibland men för det mesta tar han vatten själv när han är törstig.
Nattningen hår också relativt smidigt. Han duschar och borstar tänderna. Vi säger till honom när det är dags och vi tar några tag med tandborsten så att det ska bli ordentligt gjort men inget lirkande eller tjat. Vi läser en bok, sen släcker vi lampan vis samma tid varje dag och går ut, och han somnar själv.
Han är inte särskillt mammig av sig. Han gillar att sova över hos mormor och morfar eller kompis när han kan. Brukar inte bli hel helg, men kanske fredag efter skolan till lördag eftermiddag eller ev söndag morgon. Det är mest för att det blir jobbigt för andra, och vi vill ha hem honom - men han skulle nog inte ha något emot att vara borta hela helgen.
Barn är sä klart väldigt olika, men om allt det är beskrivning på hur ni har det, så låter det som mer jobb än vad jag har sett från mitt barn och barn i min närhet.