Melsson skrev 2024-05-06 09:15:54 följande:
Åh så skönt att ni är utskrivna från neo nu Zaro, tror vi alla här har varit så oroliga och hejat på er, så känns ju så underbart att ni nu får komma hem <3 Skönt att amning osv funkar bra, känns det konstigt att amma? Jag stod igår och klämde på mina bröst och bara hmmmm snart ska en bebis äta från dessa - dock känns det som jag har noll mjölk men för vissa kommer det ju först efter förlossningen..
Det där med baby blues verkar ju vara helt galet - känns som alla blir instabila och gråter osv, men så bra att folk belyser det så att man är beredd när det händer. Hoppas att hormonerna snart lugnar ned sig för dig <3
En fråga till dig som ammar - hur många amningsbehåar skulle du säga att man behöver? har inte köpt en enda än....Åh känner igen mig SÅ i det du skriver - är livrädd att bebisen ska komma för tidigt innan allt är klart för bebisens ankomst, samtidigt som jag INTE vill gå över tiden och som du säger bara vill ha ut den lilla nu haha. Men dom kommer väl när dom kommer dom små liven :P
//Melsson v 36+5
Tack snälla Melsson!
Det är nog på ett sätt lite konstigt att plötsligt mata sitt barn genom sina bröst, för mig är de egentligen en sensuell del, men man vänjer sig. Din mjölk kommer säkert komma i samband med förlossningen, annars får du hjälp. Oroa dig inte!
Jag köpte aldrig gravidkläder eller amningskläder, men vissa saker var åtminstone jag inte förberedd på trots amningskurs etc, det är kanske sådant man inte säger till den gravida? Tex att de 2 första veckorna bokstavligt talat spruta mjölk och därför hela tiden ha blöta kläder, blöt bebis och blöt säng. Så jag skulle säga att flera amningsbh:ar är bra, vilket jag köpte i efterhand, att sova på en handduk i sängen, att ha mindre handdukar i närheten när det bröstet bebisen inte äter på läcker, och amningsinlägg. Jag har både en amningskupa eller vad det heter som samlar upp när man ammar på det andra bröstet samt inlägg i både tyg och engångsinlägg från Nuk. De har jag hela tiden i bh:n, även dagtid och jag har alltid extra med mig när jag är ute. Vill också säga att för mig är amningen inte fantastisk eller mysig, trots att allt fungerar perfekt så att säga, så det kan man ju också försöka vara förberedd på tänker jag. Men för mig överväger hälsofördelarna. Däremot har vården varit väldigt bra och min erfarenhet är därför att ingen hetsar en utan snarare tycker mamman ska må bra och att det finns alternativ, tex pumpa ut och ge flaska eller ge ersättning istället, om man inte vill eller kan amma. Har förstått att vissa kan bli såriga etc.