• Zaro

Vi som till slut blev gravida med IVF

Det var verkligen inte meningen att låta aggro, jättekul att skriva med er alla! Bara överväldigande med alla som frågar eller inte fattar det här med lungorna, det är rätt svårt att ta in själv att tvingas föda, kanske på ett sätt man inte vill, och behöva vänta och se om ens första barn andas. Men inte en enda har ju menat illa såklart, det förstår jag! Hjärta

Idag konstaterades att jag inte hade graviddiabetes i alla fall och ikväll ska vi få introduktion på förlossningen. Imorgon uppföljning hos vår överläkare. Som ni märker måste man snart sjukskriva sig eller anmäla bisyssla för att hinna med sina typ 5 vårdbesök i veckan + telefonsamtal och sms kring dem. {#emotions_dlg.djavulsk}

• Zaro

Man handmjölkar med händerna och när jag gick på amningskursen visade hon hur man gör, det ser ut ungefär som barnet ammar och finns videosar på nätet. Hon sa också att man inte bör börja förrän vecka 36, men jag vet inte varför. När jag frågade min bm igår sa hon att jag för säkerhetsskull inte bör börja förrän två veckor före förlossningen, dvs i vecka 32. När jag handmjölkade formar jag bara fingrarna som ett c och trycker runt själva brösten, ej bröstvårtorna, det gör inte alls ont och kommer ganska snart, bröstvårtorna ser också likadana ut efteråt.

• Zaro

Senaste nytt är att besöket hos överläkaren gick bra, han ligger ned men är ej fixerad, och har gått upp 400 gram på 2 veckor. Barnmorskan tyckte att jag inte skulle handmjölka förrän två veckor innan förlossningen men bad mig kolla med överläkaren som bad mig låta bli helt, vet ej varför. Vi har också önskat bvc nu och tackat ja till en forskningsstudie kring bebisen. Om 2 samt 2,5 veckor ska vi planera en aprilförlossning med två överläkare verkar det som. Det finns en chans att prova vaginal förlossning med extra personal och övervakning men att det kanske slutar med snitt ändå. Har vi tur kanske vi tom slipper neontalen. Så länge han inte vill titta ut tidigare än april känns allt väldigt positivt. Skrattande

• Zaro
    Quincey skrev 2024-03-09 13:28:17 följande:

Hej alla, jag fick tillslut göra UL igår i 6+2 och de kunde inte se en graviditet i magen. Så tyvärr var gravtesterna korrekta när de visade en minskning av hcg i mitt fall. Idag var de nästan helt blanka. 

Önskar er alla lycka till med kommande förlossningar! ❤️❤️

Åh, så ledsamt att höra Quincey. Hoppas du är okej och kan göra saker du mår bra av nu, innan ni försöker igen. Förstår att det är för jävligt när man dessutom gör IVF, men att du har förmågan att bli gravid kan bara vara positivt i längden. Ser fram emot att följa dig Hjärta
  • Zaro
    Melsson skrev 2024-03-11 12:32:09 följande:
    Vad skönt att han växt på sig :D Så spännande att det kanske blir vaginal förlossning som du önskar, håller tummarna för det här längre fram <3 Vilken vecka var du i när dom kollade vikt - och vad vägde han då? Står så olika i alla appar om vikt tycker jag så lite kul att höra från en riktig "mätning" :) 
    Awesomeginger skrev 2024-03-11 08:45:05 följande:

Är så nervös, har första ultraljudet imorgon. Haft orolig sömn hela helgen och övertänkt att min vilopuls har varit aningen lägre än tidigare i veckan. Ca 70-72 istället för 75-79. Fortfarande väldigt mycket högre än när jag inte var garvid men ändå så över nojig. Tog ett gravetest idag på morgonen, två super starka röda sträck, så de är ju betryggande i alla fall. 
    Har ju alla tecken, illamående, trötthet, ömma bröst och uppblåst. Men ändå livrädda.
    En fundering är det vul eller ul? 

Åh förstår dig, jag var så fruktansvärt nervös inför mitt första, jag kunde knappt sova innan och satt och svettades som en gris i besöksrummet och hade sån ångest - men för dom allra flesta går det ju alldeles bra, och helt säker på att det kommer göra det för er <3 Om det är ultraljudet i v 8-9 så är det vaginalt man gör då! Man ser inte så mycket, ser ut som en liten böna - men man får se så att hjärtat slår <3. Åh stor kram till er <3 Hoppas att snart få se dig i denna tråd igen. Ta hand om varandra <3 Så orättvist när det varit en kamp till en graviditet att den sen inte stannar :( 
    Orkidé8181 skrev 2024-03-08 14:33:16 följande:

Melsson:

Det blev så när jag hade helammat i ca 1 dygn.
    jag har aldrig handmjölkat med någon av mina 3 barn, men eftersom amningen var lite seg att komma igång med denna då han inte riktigt hittade sugtekniken först så sa de att jag kunde handmjölka för att få fram någon droppe och locka han med.
    som tur var kom amningen igång och jag behövde aldrig handmjölka/ lära mig handmjölka.

Skönt att amningen kom igång ändå! Och nu funkar den bra? <3

Tack snälla Melsson! Senast var det vecka 30 (det som blir 31+0 tror jag, blir fortfarande alltid förvirrad) när han gått upp så mycket vägde han 1600! Hon sa att det var normalt men såg väldigt glad ut och vi tyckte det lät väldigt mycket och att det känns skönt eftersom han blir så tidig. Bara det fortsätter så!

Vet du hur mycket din väger? Har den ett namn förresten? Och hur mår du? Det närmar ju sig Hjärta
  • Zaro

Precis som Noelani säger, gjorde vi bara vul hos ivf-kliniken. Första ul var hos barnmorskan för kub dvs i typ vecka 13.

Ja! Helt otroligt med tanke på att mammor med min sjukdom ofta får små barn. Men det är väl slump/donatorns genetik kanske eller för att jag sen hinnan sprack knappt vågat röra mig och äter oavbrutet för att jag inbillar mig att vikten borde vara en fördel för honom som kommer tidigt. Det kommer gå så bra för oss alla och din förlossning närmar ju också sig nu Kyss Vi föder nog i nära anslutning till varandra Skrattande

• Zaro
    Melsson skrev 2024-03-12 08:41:09 följande:
    Helt galet att dom börjar bli så stora där inne! Ja jag blir också förvirrad när man kollar i sin app och sen när man kommer till barnmorskan haha. Ja vad skönt i ditt fall att han är lite större (det hade man kanske inte tyckt om du skulle gå hela vägen hehe). 

I appen står det 1,4 kg men vet inte hur bra det stämmer! Vår lilla har inget namn än, men vi funderar på Vera, Esther, Fredrika eller Evelyn. Jag tyckte killnamn var lättare då hade det blivit en Knut eller Ture! Har ni/du bestämt namn? Såg att du skrev donator så kanske missat om du gör resan själv? Ja nu börjar det närma sig, man börjar ha nedräkning på jobbet (och jag är SÅ omotiverad till att jobba, gör helt ärligt inte världens bästa jobb atm haha), du har ju bara några få v kvar helt galet!! Ska du gå hem något innan snittet eller jobbar du på in i det sista?

Verkligen, ibland känns det tydligt att det är en kroppsdel där inne som rör sig, vilket har jag ingen aning om! Imponerad över vårdpersonalens kunskap, som hittar hjärtat eller huvudet direkt. Haha, jag sa samma sak till min sambo (vi är ett samkönat par, därav donator), annars hade det väl blivit 5-6 kg och snitt eller mätning av bäckenet på det. Tyst Å andra sidan läser jag på för mycket, inte så bra i detta sammanhang...

Alla de namnen är vackra och pojknamnen väldigt gulliga! Kommer ni bestämma det definitivt när hon tittat ut tror du? Att du ens jobbar tycker jag är en bedrift, helt förståeligt att inte orka göra det ordentligt och det tycker jag ska vara okej. Du jobbar ju redan med produktionen i magen Flört

Jag jobbar på hemifrån! Vet ju inte datumet eller förlossningssätt ännu, men jobbar på så länge jag kan, skönt att tänka på annat och få undan saker innan förlossningen. Men trist att inte vara på själva jobbet. Eftersom jag har lite blödningar och kortare tapp kan det startas igång spontant före v 34, så jag vill vara hemma för det är nära vårt sjukhus där vi nu ju känner personalen. 

• Zaro

Igår njöt vi hela dagen, åt våfflor och pizza och myste, idag är jag inlagd. Det kan svänga fort. Får se vad de kommer fram till Hjärta

• Zaro
    Noelani skrev 2024-03-13 18:24:44 följande:

Orkidé8181, 
    Wow vad häftigt med sån kontrast! 

Och ja som du skriver så känns de som sista tiden verkar springa ifrån en.. Jag är ju i v.33 nu men känns som jag precis passerade 30 😅

Har iaf äntligen fått tummen ur och köpt barnvagn och babyskydd. Men måste nog skynda på lite o köpa säng utifall han kommer tidigare haha... 

Vet du föresten från vilken vecka bebis beräknas som klar även om den kommer för tidigt? Allt där man vet att det är typ helt lungt att de sker...

Vad spännande att du köpt saker och vad skönt att du fått hjälp. Visste inte att du hade det så tufft psykiskt Hjärta Men håller med om att det är en bra grej att framtida mammor kan se detta. Jag läser själv ofta gamla trådar.

Svarar när jag såg frågan, fått till mig att barn är färdigbakade v 36+6. Samtidigt vill de förlösa mig v 34-36 för i vecka 34 ska ändå typ lungorna vara klara och bebisarna behöver ofta bara vård en kortare tid. Allt detta tar de ju hänsyn till ang kejsarsnitt men det är ju också individuellt vad man har för situation.
  • Zaro

Tack för alla fina ord Hjärta Vi är kvar och vet inte om det blir kortvarigt eller fram till förlossningen ännu. Får mer och mer och rödare och rödare blödningar, även magont, och för en timme sen kom det för första gången vatten så vi väntar med undersköterska och barnmorska på läkaren nu.

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF