• Vickan31

Vi som till slut blev gravida med IVF

Melsson: Ååh jag förstår känslan av att man tycker att man varit gravid i en evighet nu, och då har jag ändå inte varit gravid lika länge som du 😅 Men då verkar du ändå rätt pigg i kroppen om du klarat av skidåkning? Glad Det hade jag varken orkat eller vågat, haha. Men vilket bra tips, toppen att ni hittade en thulevagn till så bra pris begagnat ju! 😃 Jo men senaste veckan har det ändå varit på ungefär samma nivå, ett tag tyckte jag att smärtan av foglossningen trappades upp mer och mer för varje dag, men man vänjer sig nästan, haha.

Ja men precis, många säger ju just så, att det är först när man ser bebisen i verkligheten som man kan bestämma sig helt för namnet. Ska bli spännande att höra vad alla här i gruppen väljer för namn när det blir dags Glad

Alltså man vill ju typ inte klaga för man vet att det finns de som har det värre, och det var ju absolut en mycket jobbigare tillvaro psykiskt att inte bli gravid så jag är ju såååå glad att jag är där jag är nu! Hjärta Men lite måste man ändå få gnälla när kroppen hittar på en massa nya saker tycker jag 😆 Kramp i vaderna låter ju superjobbigt, och att inte få sova som man ska! Har det hållit i sig eller hur mår du nu?

Det verkar inte gå att skicka bild i meddelande-funktionen (FL har lite att jobba på där) men jag skickar här så får ni se, tack för peppen! 🥰

Awesomeginger: Det kommer att kännas så skönt när KUB är gjort, det är bara en vecka kvar nu eller något va? Glad Åååh förstår att du längtar efter att få berätta för dina föräldrar! Hjärta Jag kunde inte hålla mig, berättade för föräldrar och syster samma dag som jag plussade 😅

Ååh jag fattar, har också bott i Stockholm och det är såklart superdyrt om man vill ha en större lägenhet, radhus eller villa. Men bebisen kommer ju att få det lika mysigt ändå i eran tvåa med precis de saker den behöver och vill ha 🥰

Grimaserar: Vad roligt med en uppdatering från dig! Fy vad jobbigt med järnbrist, men det verkar tyvärr vara väldigt vanligt under graviditeten och de håller ju koll på det så du behöver nog inte vara orolig Hjärta Ååh det låter hemskt att vara så där trött och jag förstår verkligen att det får dig att gråta 😔 Har du fått järntabletter eller så? Så härligt med nytt kök, bra jobbat av er! 😃 Som du säger blir det ju toppen att få fokusera nu sista två månaderna på bebisens ankomst, vad ni kan tänkas behöva för grejer och så. Eftersom det är första barnet tycker jag att det är jättesvårt att veta vad man behöver och även hur mycket av allt? T.ex. kläder ? börjar man oftast med storlek 50 eller 56, och hur många plagg behöver man av de storlekarna liksom? Känner mig helt lost 😅

Noelani: Ååh har du också restless legs, så jobbigt det låter att du haft det så pass mycket! Jättebra tips med akupunktur, jag måste kolla upp det! Din kiropraktor låter ju också jättebra, fantastiskt att det hjälpt så mycket för foglossningen! 😃 Men du, vad spännande att det närmar sig nu, att ni snart ska få träffa ert efterlängtade barn! 😍 Låter klokt att pausa från nätet ett tag och fokusera på att vila. Stort lycka till och jag ser också fram emot att få höra din förlossningsberättelse sedan (men ingen stress att komma tillbaka till gruppen såklart, det finns annat som är viktigare och är prio direkt efter förlossningen förstås) Hjärta Stor kram!

Clemmentina: Tack för peppen fina du, fy vad jag känner mig gnällig med mina symptom men jag vet ju att vi alla har lite olika krämpor nu under graviditeten och det är ju såklart sååå värt det! Hjärta Sedan jag fick dispens att jobba mer hemifrån tycker jag att det går bättre, men jag ser verkligen fram emot att gå hem månadsskiftet april/maj förmodligen, för lite semester innan BF. Tack för tipset om profylaxkurs, tror att det ska ingå lite i föräldrakursen vi ska gå, annars skulle jag nog också vilja kolla på att gå en sådan kurs Glad Vad skönt att höra att krampen verkar ha lättat, men så himla jobbigt att du inte får sova! Bra att du kan få lite vila på dagarna i alla fall, och nu är det verkligen nära! 👏 Måste nästan kännas lite overkligt, att du snart har din efterlängtade bebis i din famn! Hjärta Så stort, och fy vad jag längtar efter att få se dig komma in här och skriva att nu har du äntligen blivit mamma! 😍💕 Stort lycka till ifall vi inte hörs mer innan din bebis kommer, så spännande! 

/Vickan, vecka 29+5

• Vickan31

Nämen jag glömde ju bilderna jag lovade på barnrummet! Vi är inte klara än, behöver lite tavlor med mera, men här kommer ett par bilder för att visa hur det tar sig Glad Det blå är "före" och det grå/gröna "efter":

• Vickan31

Awesomeginger: Vad bra att du ska få lämna blodprovet nu, så känner man i alla fall att man gör något för att tiden ska gå framåt tänker jag, och jag håller tummarna att den kommande veckan går snabbt så att du snart är där för ultraljudet! Jag tror att vi alla i den här gruppen kan relatera till den rädslan, och just att man som sagt är i spökveckorna där man inte märker av så mycket symptom, men du har fått se ett pickande hjärta på första ultraljudet och du har inte märkt av någon blödning så då är det ju mycket större chans att det ska vara en pigg, sprattlande bebis där inne och väldigt liten risk att det värsta skulle hända Hjärta Ååh men tack för att du säger det, jag tänker ju ofta på er allihopa så jag försöker att skriva något till alla även om det inte blir så varje gång 🥰

Clemmentina: Vad jobbigt med sömnen och höfterna, men oooh så spännande att det dragit igång med förvärkar och sammandragningar nu! 😍 Som du säger kan det såklart pågå ett tag, men det kan också betyda att det är dags rätt snart? Såååå spännande! Tack för att du säger att du inte tycker att jag är gnällig Hjärta Jag kommer ihåg att min kompis som har två barn  via IVF tyckte att det var jobbigt att säga till mig när hon mådde dåligt i graviditeterna eller kämpade med första tiden som förälder för hon ville inte låta otacksam, men precis som jag tänker att jag vill att hon ska få ventilera det så borde jag väl tänka det om mig själv också Glad Tack för dina kloka ord! Ja det ska bli toppen med lite semester där innan bebisen kommer, och våren börjar faktiskt komma även här uppe på de norra breddgraderna där jag bor, så det är verkligen en humörhöjare med sol och plusgrader 🌞

Grimaserar: Fy vad jobbigt det där med krampen i höfterna och att knappt kunna röra sig i sängen 😔 Så känner jag också redan och man blir såklart sjukt less på att ha det så här, speciellt när man haft det så länge som du haft! Skulle du kunna tänka dig att ta en sjukskrivning eller så, för att inte behöva jobba maj ut? Känner du att det hjälper att vara hemma och vila?

Så fantastiskt med nytt kök och framför allt vilket lyft med diskmaskin! 🤩

Förstår att det tar emot med tanken att äta kött, men vårdcentralen har förhoppningsvis någon annan bra hjälp så jag hoppas att de hör av sig snart! Toppen att du äter ägg! Jag har i alla fall läst att järnbrist inte är farligt för barnet, det får det den behöver via moderkakan så det är mer jobbigt för mamman såklart Hjärta

Men det låter ju toppen, väldigt bra tänkt där med storlekarna och att ni hittat så mycket second hand! Vi har också fått en del begagnat från kompisar i storlek 62-74, men tänkte att vi ska fixa något i mindre storlekar också ? även om det blir mycket hud mot hud och mest blöja i början vad jag förstått det, och vi som får barn på sommaren lär inte behöva lika mycket långärmat och tjocka kläder den första tiden kanske Glad Haha så roligt ändå att man laddar på med tandkräm och allt som om det vore apocalypsen och omöjligt att gå och handla sen 😂 Men man gillar ju att förbereda det som går i en situation där mycket är utom ens kontroll.

Jag tycker att det låter som ett jättebra sätt att tänka, att den här smärtan som foglossningen ger har ju ändå en positiv funktion, så jag ska försöka att peppa mig själv med det också när jag kan 🥰 Och tänk ja, för bara ett år sedan hade man väl knappt vågat tro att man skulle sitta här med en dunderkula och börja förbereda sig för förlossning och att få välkomna sitt efterlängtade barn! Hjärta

• Vickan31

Clemmentina skrev 2024-04-12 18:04:20 följande:

Vad skönt att det har hjälpt! :) Nej de kollar inte hur öppen man är eller något med tappen. De känner på magen hur bebis ligger, mäter sf-måttet och lyssnar på hjärtat. Jag var hos bm idag och bebis ligger långt ner och i princip fixerad. Har haft mycket förvärkar/sammandragningar det senaste så jag hoppas att det snart drar igång här. 

@vickan31 Ja nu är det onekligen spännande! :) Längtar! Känner en helt annan tyngd i kroppen nu. Klart du ska ventilera?himla tufft med de krämpor du har. Jag har full förståelse! Underbart med vårväder på ingång! 

Ha en fin helg allihop! 

Clemmentina: Ååh men då är det säkert inte långt kvar eftersom bebis är fixerad nu! Så spännande, och att du också känner att det är lite annorlunda i kroppen lär ju tala för att det snart är dags att träffa din bebis! Hjärta Ser fram emot uppdateringar 🥰

Melsson skrev 2024-04-12 10:45:09 följande:
    Du ligger ju precis hack i häl med mig! Ja men alltså vi har ju varit gravida sen september nu? Helt galet!!
    Så tråkigt med foglossningen, och så irriterande att det inte finns något bra "botemedel" mot det..Så strongt av dig att kämpa på och hålla humöret uppe <3 Ja alltså jag tycker vi har rätt att klaga lite - det är ju verkligen en berg och dalbana detta haha, och man känner ju inte igen sin kropp alls så man blir ju så frustrerad...Sen så börjar man ju tänka : hmm kommer jag verkligen må helt bra i kroppen när bebisen är ute eller kommer det ta några månader att komma tillbaka....Hoppas vi alla får snabb återhämtning!! 

Jag har börjat med magnesiumtabletter precis innan jag ska sova och tycker krampen har blivit mycket bättre! Har dock mycket sammandragningar på nätterna men ska till barnmorskan idag så ska fråga lite om det då!

Och så fint barnrum, ÄLSKAR grönt, jag skulle kunna ha gröna väggar och gröna tapeter överallt :D 
    grimaserar skrev 2024-04-09 12:18:33 följande:
    Ja, väldigt segt med järnbrist, vad ligger du på för värden? Jag var på 107 i vecka 22 och i vecka 29 var jag nere på 92, vet inte när jag/om jag ska bli orolig på riktigt eller om jag bara ska fortsätta knapra på så gott det går. Jag har inte fått intavenöst, har du blivit erbjuden? Väntar på kontakt från vårdcentral, men de verkar sega. Du vet säkert redan det men för mig hjälpte det att äta två-tre kiwi varje dag, försökte ofta äta dem i samband med järnet för tänker att det är bra C-vitamin som kan hjälpa kroppen ta upp järnet :) Nu har dock kroppen verkat vant sig och jag klarar av järntabletterna helt okej. 

Jag relaterar till krampen i höfterna, känns som att de bränner hela nätterna och jag är som en val som inte kan röra mig, går typ inte att vända mig i sängen och känner mig så oerhört osmidigt, inte främst för att magen är stor utan mer för att allt gör så förbannat ont...  Har haft foglossning sedan v. 18-20 typ och är så oerhört less på det, förstår inte hur jag ska klara de sista veckorna och min fysoterapeut bara skakade på huvudet när jag sa att jag tänkte jobba maj ut, får väl se om det går vägen.

Ja, väldigt lyxigt med nytt kök, och med diskmaskin(!!!), vilket typ var hela anledningen till att vi drog igång projektet nu innan barnet kommer. Förstår att det känns lite stressande att inte ha i ordning, men i gengäld tror jag att det går att lösa rätt fort när en väl får tummen ur :) och skönt att flytta innan trots allt, även om jag förstår att det hade varit skönt att fixa. När flyttar ni? 

Melsson: Ja visst är det galet hur tiden har gått, att det upplevts som långsamt ibland och samtidigt som igår som både du och jag plussade! Hjärta Ååh tack, jag är såklart inte den enda med foglossning men i min vänskapskrets är det många, de allra flesta skulle jag säga, som aldrig varit med om det så jag får försöka förklara för dem varför jag inte orkar så mycket då det påverkar både sömn, humör och rörelse. Ja det är verkligen en berg- och dalbana som du säger, och det ska bli spännande att se hur kroppen känns efter förlossningen, för även om det är mycket hormoner i omlopp efteråt också så säger ju många att flera symptom försvinner i princip direkt efteråt om jag förstått det rätt Glad

Skönt att höra att magnesiumtabletterna verkar hjälpa! Vad sa barnmorskan om järnvärdet? Och frågade du om sammandragningarna? Mitt järnvärde har också börjat sjunka så jag ska kolla det på fredag, har försökt äta blodpudding och sånt men vet inte om det hjälper. Vad spännande att ni får nycklarna snart, flytten närmar sig! 👏😍 Och gud vad roligt att du gillade den gröna färgen vi valt, tack! 🥰

Jag har förresten fått ett nytt symptom (haha förlåt) och det är kraftig halsbränna och sura uppstötningar. Är det någon av er som haft/har samma och i så fall kan tipsa om vad som funkat för er?

/Vickan, vecka 30+4

• Vickan31
    Zaro skrev 2024-04-17 01:10:05 följande:

Hej alla fantastiska kämpar, vad fint att läsa om er resa och vad kul att det närmar sig för så många av er. Det kommer gå så bra för er alla. Hjärta

Ledsen att jag försvann och tack för alla tankar. Jag har varit inlagd ett tag. Som ni vet var det precis före rul en hög vattenavgång de trodde skulle leda till abort sista dagen med tillstånd av socialstyrelsen. Men vi kunde fortsätta graviditeten genom besök till en överläkare vv. I v 28-30 började jag blöda och blev inlagd. Tappen var lite kort, vattnet gick helt denna gång och de misstänkte till slut att även moderkakan höll på att lossna. Så vi fick en prematur men ändå stor pojke genom vaginal förlossning som jag velat. Förlossningen gick jättebra även om jag blev förvånad över att kräkas hela krystfasen och att det hela inte ens gjorde så ont som jag trott. Personalen där och på bb är helt fantastiska. Även på neo då han ligger på neontal intensivvårdsavdelningrn. Han sover tyvärr själv där för att han är medtagen och behöver hjälp med värme, mat, andning med mera men jag pumpar brösten för att spara till honom. Imorgon ska vi prata med dem om provsvar efter blodprov och röntgen. Är fortfarande i chock men såklart väldigt tacksam och förhoppningsfull.

Ååh Zaro, STORT GRATTIS till er son! HjärtaHjärtaHjärta Wow så fint att allt gick bra, jag blir alldeles rörd över tanken att du nu blivit mamma och fått träffa er efterlängtade son! Jag säger precis som Melsson att vi har verkligen tänkt på dig och är så glad för den här uppdateringen från dig! Hjärta När föddes han? 🥰 STOR kram! Hjärta 
  • Vickan31
    Melsson skrev 2024-04-16 11:26:39 följande:

Ja verkligen, känns på ett sätt som nyss man tragglade med sprutorna och på ett sätt som en evighet sen! 

Fick din syster också foglossning? Ja alltså speciellt när sömnen påverkas så påverkas ju ens "allmänna" humör sååå mycket. Sover du med sån gravidkudde? Jag fick låna en av en kompis och tycker jag sover mycket bättre med den! 

Alltså jag får ju ALLTID typ blackout när jag är på besök i sjukvården, haha, så järnvärdet glömde jag ju helt fråga om och be om nya prover på...SUCK...Äter du några järntabletter? Jag kom iaf ihåg att fråga om sammandragningarna och hon sa att det troligen inte var några konstigheter alls utan att kroppen börjar förbereda sig inför förlossningen. Så det kändes ju skönt iaf :) Lite segt var att mitt SF-mått stått still så nu måste jag tillbaka denna vecka igen och se om det ökat, annars blir det tillväxtultraljud.. 

Åhh vad segt med halsbränna - jag har också haft det till och från sen i julas, som tur är inte varje dag men kanske någon gång i veckan (tänker kanske det är beroende på hur bebis ligger?) Jag har kört på omeprazol (stavning? hehe) och det har funkat bra! Sen har jag märkt att vissa saker triggar halsbrännan - framförallt kaffe!

//Melsson v 33+6

Ja men precis så! 😁

Nä hon fick nästan inga besvär alls under sina två graviditeter, hon visste inte ens vad foglossning var 😅 Ja jag sover också med en gravidkudde, funkar faktiskt lite bättre än en vanlig kudde mellan knäna, men vet inte om man bör ha något för höfterna också då jag vaknar av att de också gör så ont?

Ååh men det är lätt hänt såklart, du får fråga om järnvärdet vid nästa besök Glad Jag har inte börjat äta järntabletter än, men om värdet fortfarande ser lite lågt ut på fredag när jag ska till barnmorskan så lär hon väl rekommendera det tänker jag. Vad skönt att höra barnmorskan säga det, att det inte är några konstigheter med sammandragningarna och att kroppen förbereder sig Glad Hur känns dina sammandragningar, gör de ont? Vad segt med SF-måttet men ändå bra att de är noggranna och håller koll på det, även om det säkert inte är några konstigheter alls Hjärta

Men vilket bra tips, tack! 😃 Ska läsa på lite vad som triggar halsbränna och hur man slipper det, men det du säger om kaffe låter ju bekant! 

/Vickan, vecka 30+6
  • Vickan31
    Awesomeginger skrev 2024-04-17 12:47:20 följande:

Jag var på KUB idag, allt såg jätte bra ut, fick riskfaktor 1: 20 000 vilket ska vara kanon! Så känns riktigt härligt, väldigt rörlig och hoppig bebis.
    Börjar sakta sjunka in att de med största sannolikhet kommer att gå bra. ❤️❤️❤️

Men vilka glada nyheter, så skönt att höra att allt såg bra ut! 😍💕 Jag vet ju att du var nervös inför KUB och jag minns själv hur otroligt nervös jag var också, så det är verkligen en milstolpe som Melsson säger, att nu har du kommit förbi KUB och kan förhoppningsvis slappna av lite mer och våga tro på att det här ska gå vägen 🥰 Hur mår du nu, fortfarande spökveckor och rätt lugnt med symptom? 
  • Vickan31
    Sandralinnea123 skrev 2024-04-17 21:54:49 följande:

Hej😊

Tänker jag hoppar in i tråden 😊🤰🏼

Jag gick idag in i v.6, efter 3 äggplock, 5 återföringar & 1 missfall i v.9, så nu hoppas jag de är vår tur också 🤰🏼

Har skrivit in mig hos bm,  & den 10 maj har jag tid för tidigt ultraljud på sahlgrenska där vi gjort vår ivf 😊

Mina symptom nu är super ömma bröst, fruktansvärt illamående & spytt dessutom känner jag mig yr till & från, sen klassiska mensvärk liknande som gör en lika nervös varje gång 😅

Ska bli kul att följas åt här med våra ivf graviditeter ❤️

Välkommen till vår härliga grupp och STORT grattis, såååå underbart! Hjärta Vilken resa du har haft med så många äggplock och återföringar, verkligen en kämpe! Hade du/ni några försvårande omständigheter eller så?

Det känns som igår jag plussade, häftigaste känslan någonsin, men det var faktiskt i oktober och jag har bara två månader kvar till BF Glad Jag har en blockerad äggledare och en teori från läkaren om hårda äggskal så hälften av äggen gjorde de ICSI på och alla de blev befruktade men inget av de ägg som de gjorde "vanlig" IVF/befruktning på. Färska återföringen misslyckades men vår första frysåterföring ledde till den här graviditeten, och jag är så tacksam för i de mörkaste stunderna var man ju rädd att man aldrig skulle komma hit Hjärta

Det låter jobbigt men samtidigt bra med dina symptom, om du förstår hur jag menar 😅 Ser fram emot att följas åt och hoppas på goda besked efter ditt ultraljud 10 maj 🥰
  • Vickan31
    BF-listan
    Orkide8181: Hjärta Pojke 2 februari Hjärta
    Humlaaan: 5 mars
    Clemmentina: 19 april 
    Noelani: 26 april (planerat snitt)
    Zaro: Hjärta Pojke xx april Hjärta
    Melsson: 28 maj
    Lissan111: 2 juni
    grimaserar: 7 juni
    Vickan31: 19 juni  
    ivf90: 19 juni 
    Awesomeginger: 24-28 oktober (får exakt vid KUB)
    Sandralinnea123: när är din BF? Glad
  • Vickan31
    ivf90 skrev 2024-04-18 09:45:02 följande:
    Åh vad glad jag blir att höra från dig! Jag har gått och tänkt så mycket på dig. Stort stort grattis till er fina lilla pojke. Hoppas väldigt mycket att det går bra med att prata igenom alla provsvar idag. Hur länge har han varit utanför kroppen nu? Hur mår du i allt det här? Bor ni kvar på sjukhuset hela familjen eller hur fungerar det? Stor kram!
    ivf90: Vad fint att höra ifrån dig, kändes längesen! Hjärta Hur mår du?
    Awesomeginger skrev 2024-04-18 11:51:04 följande:

Melson och Vickan31. Ah de känns så fantastiskt att de gick så bra. Verkligen milstolpe. Mina veckor blev framflyttad med 4 dagar med, så har BF 23/10 nu.
    Jag mår väll okej, testade att inte ta mina illamående tabletter en dag förra vecka, blev riktigt katastrof tvungen att åka hem från jobbet och hann inte hem innan illamående tog över helt om jag säger så 😑
    Och efter det så har jag kännt mycket i magen och illamåendet smyger på på kvällen eller när jag hungrig. Även den här uppblåst heter, mamma kläder sen vecka 10..men hoppas arr nu när jag trappan ner på progesteron att det ska lägga sig!

Awesomeginger: Så glad att allt såg bra ut som sagt 🥰 Usch vad jobbigt med illamåendet, hur har det gått, har du fortsatt med tabletterna nu? Och har du slutat med progesteronet nu? Så spännande att du ska få se magen växa pga bebis och inte vara uppblåst pga progesteron nu GladHjärta Apropå din fråga om NIPT så valde vi att bara göra KUB och har inte ångrat det valet Glad
    Melsson skrev 2024-04-19 12:46:20 följande:
    Men åh att det kan skilja så mycket när man är helsyskon - då blir man ju nästan irriterad när det ena syskonet klarar sig utan och det andra får - orättvist ju ;) Ja för mig är det höfterna med som gör ont, så irriterande? Vi har en jättemjuk säng så känns ju inte som det är sängen liksom...Vet inte om det är någon slags foglossning som sätter sig i höfterna eller att man väger mer nu och det blir mer tryck på höften?? Sjukt irriterande är det ju när man inte får sova ordentligt iaf.. 

Ja ska göra det, var ju nyss där men då var det bara ett kort besök för att kolla om SF-måttet ökat, och nu hade det faktiskt ökat 1 cm så det var skönt (även om man nästan hade önskat det hade stått still så hade man fått ett ultraljud och fått se den lilla igen, känns som det var så länge sen RUL nu..Hade varit intressant att veta strl på bebis med..Jag var ett stort barn och min partner liten..Hoppas hon ärver pappans gener haha! Tror du att ni får en liten eller stor? 

Ja hoppas du slipper halsbränna varje dag är så sjukt segt, idag fick jag halsbränna efter frukosten som fortfarande inte har släppt, brukar aldrig få det såhär tidigt på dagen annars - men ja lär väl bara bli värre framöver haha.

Melsson: Haha ja det är nästan lite orättvist att trots att man är helsyskon har den ena jättelätt för att bli gravid, mår superbra under graviditeterna och har snabba förlossningar medan en annan är precis tvärtom 😅 Eller ja, förlossning vet jag ju ingenting om än förstås, haha.

Hur mår du nu och hur har det gått med höfterna och foglossningen i övrigt? Tycker att det bara blir värre och värre, vilket det känns som att jag sagt varje vecka nu ett tag 🙈 Men jo jag har förstått det som att det är rätt vanligt att foglossning kan kännas av i höfterna bland annat, även ryggen och blygdbenet är vanligt. 

Vad skönt att höra att SF-måttet ökat lite, har ni någon mer koll inplanerad? Ooh vad spännande att se då när du var ett stort barn och din partner ett litet 😁 Jag tror att vi får ett barn som är väldigt medel, det säger barnmorskan efter SF-kurvan i alla fall, men med tanke på hur många som kommenterar just nu att min mage är såååå STOR och att det måste vara tvillingar så undrar man ju 😆
    Sandralinnea123 skrev 2024-04-20 08:11:46 följande:
    Vickan­31

Tack så hemskt mycket ❤️
    Ja har varit en otrolig resa & hoppas verkligen de är våran tur nu 🙏🏼

Min sambo har lite färre simmare än man ska & mig har vi aldrig fått nån diagnos på, dom har skrivit pco men de gör dom på dom flesta har jah förstått de som,

Vi har också har också gjort micro injektion på alla våra försök, ändå har vi av 12 ägg bara fått max 2 befruktade som klarat dig.

Jag har bf 17 december 🤰🏼
    Sandralinnea123: Ååh men verkligen, nu förtjänar ni en rejäl medvind och att allt ska gå bra Hjärta Tack för sammanfattningen och att du delar med dig, det känns som en sådan otur att bara två av tolv ägg befruktats, men jag hoppas som sagt att allt ska gå bra med det du bär på nu 🥰 Hur mår du nu när det sakta men säkert närmar sig ultraljud? 

lissan111 skrev 2024-04-25 13:42:51 följande:

Jätteroligt att följa er alla i denna tråd, jag är bara så dålig på att skriva själv! 😅 Ville verkligen svara och tacka alla för det fina välkomnandet till tråden efter att jag skrev i januari men fick aldrig tummen ur (förrän nu då!). Oj vad månaderna gått både långsamt och fort! Nu är jag i v. 35 och längtar efter att få träffa vår lille kille snart 🥰 Jag har dock en lågt sittande moderkaka (tydligen vanligare vid IVF eftersom embryot förs in underifrån istället för att det kommer ovanifrån som vanligt) och behöver gå på ett extra UL om två veckor för att få besked om jag kommer kunna föda som vanligt eller om det blir kejsarsnitt. Hoppas på att kunna göra en vanlig förlossning! Har liksom laddat och känner mig peppad och skulle kännas som lite av ett antiklimax med kejsarsnitt, även om det förstås också har sina fördelar :) Vi får se helt enkelt, huvudsaken bebisen kommer ut med både sin och min hälsa i behåll!

Annars har jag mått väldigt bra under graviditeten ändå och inte känt av alltför mycket besvär. Hade ca en vecka med rejäla smärtor från foglossning för en månad sedan så jag har stor respekt för er som lider av det under flera månader!! Mirakulöst nog gick det över lika fort som det kom för min del. Jag kände av främst i fogarna på baksidan av bäckenet och möjligen att det kan ha hjälpt att jag började massera musklerna i ländryggen med en massageboll, liggandes på golvet, en stund varje morgon. Men nu börjar man ju känna sig stor och otymplig och blir lätt stel i bäcken och ländrygg, bökigt att vända sig i sängen (vilket jag gör typ 10 ggr/natt) samt alla mängder av toabesök 😂 men hanterbart ändå.

Hoppas ni mår bra alla!

lissan111: Vad roligt att höra ifrån dig igen, det är ju helt naturligt att man i perioder är mer aktiv och andra stunder mindre aktiv här Glad Tänk vad häftigt att du redan är i vecka 35 (kanske 36 nu rentav?) och jag förstår verkligen längtan! 🥰 Vad intressant det där med att lågt sittande moderkaka är mer vanligt vid IVF! Det låter ju logiskt när du säger det, men jag har aldrig hört om det faktiskt. När är det dags för UL? Vad skönt att höra att du ändå fått må väldigt bra och att foglossningen verkar ha varit kortvarig, bra tips med massageboll! Ååh ja det är klart, det märks ju nu när man räknas som höggravid att man är otymplig och stel, men så är det som sagt inte långt kvar heller Hjärta

Orkidé8181 skrev 2024-04-26 22:36:59 följande:
    Tack vi mår bra 😊

Jag har jobbat 1 månad nu och det har funkat bra, bästa fika/ lunch sällskapet 🥰

tror vi sover ganska bra på natten också, är inte tröttare än vanligt, eller så är det åldern 😂
    man behöver inte sova så mycket 😂
    Orkidé8181: Så härligt att höra att ni mår bra, och jag håller med de andra om att det är rätt galet att han redan är 3 månader! 😍 Glad att höra att det funkar bra att jobba igen och att nätterna går rätt bra Hjärta 
  • Vickan31
    Clemmentina skrev 2024-04-25 05:06:22 följande:
    Hej allihopa! Kikar in från den berömda bebisbubblsn. Nu är vår efterlängtade bebis här?han föddes dagen innan bf så det blev aldrig någon igångsättning. Förlossningen var nog att betrakta som smidig och snabb. 7 h på förlossningen är vad jag förstått snabbt för en förstföderska. Alla var så förvånade att jag öppnat mig så mycket hemma (8 cm)  och utan smärtlindring. Nu fick jag bara lustgas. Bebis är det finaste någonsin men jag ska inte sticka under stolen med att det också är väldigt tufft såhär i början. Så mycket hormoner i omlopp. Vi kämpar med amningen som inte riktigt funkar ännu. Dessutom blir det väldigt lite sömn då bebis hellre ammar än sover på natten. Med det sagt är det ändå underbart att han äntligen är här! 
    Hur går det för alla er andra? Kram 
    Åååh fina du, STORT grattis! 😍💕 Så himla häftigt att han är här, och så efterlängtad! Hjärta Glad att höra att förlossningen var rätt smidig och snabb och det var ju otroligt att du öppnat dig så mycket hemma utan smärtlindring, wow! Åååh jag kan ju bara tänka mig att det måste vara mycket känslor, hormoner och nya situationer nu som gör vardagen rätt tuff emellanåt, men jag hoppas att det kommer att gå bättre med amningen snart och att det vänder med sömnen också Hjärta Så glad för din skull att han äntligen är här nu, grattis igen och stor kram!
  • Vickan31
    Noelani skrev 2024-04-29 18:31:37 följande:

Nu är min lilla kille här 😍🥰
    Allt har gått kanon - även fast han låg på -15% i tillväxt vid sista UL så kom det ut en 3kgs bebis.

Kejsarsnittet gick hur bra som helst också - jag kunde åka hem redan dagen efter och visst har det gjort ont men inte i närheten av vad jag trodde det skulle göra. Man fick också rejält med smärtlindrig så man kunde vara med bebis hur mycket som helst utan att tänka på smärtan. Det var mest lite märkligt att komma på fötter igen efter spinalbedövningen haha de släppte dock på bara några timmar. 

Om det är någon som funderar på snitt men är rädda - var inte det, en sån häftig upplevelse och inte alls jobbigt/ svårt. 

Jag tänkte absolut inte samsova innan men vi har landat där och sängen den står tom även här haha 

Jag har inte läst igenom alla inlägg - är det någon mer som fått eller som det börjar närma sig för? Hur har det gått för Zaro - någon som vet ?

Många kramar till er alla! ❤️

Åååh kära vän, nu är du äntligen mamma, så stort! 😭💕 GRATTIS! Hjärta Så glad att höra att ditt kejsarsnitt blev en så positiv upplevelse och att det inte gjort så ont som du hade befarat. Tänk att efter allt du gått igenom så är han här nu, din älskade son! Hjärta Så glad!

Ja Clemmentina fick sin son den 18 april om jag förstod det rätt (men rätta mig om jag har fel datum Clemmentina) och Zaro skrev den 17 april att hon också fått en son, jag vet inte vilket datum men det var prematur och han ligger på neonatal intensivvårdsavdelning så jag hoppas att alla ni nyblivna mammor och era bebisar mår bra Hjärta
  • Vickan31
    BF-listan

Orkide8181: Hjärta Pojke 2 februari Hjärta
    Clemmentina: Hjärta Pojke 18 april Hjärta 
    Noelani: Hjärta Pojke 26 april Hjärta
    Awesomeginger: 23 oktober
    Sandralinnea123: 17 december
  • Vickan31

Grimaserar: Ååh jag känner samma sak, just det där att pendla mellan att vilja vräka den lilla snart (främst pga en kropp som gör ont hela tiden) samtidigt som man tänker oj, nu är det så himla kort tid kvar! Smart att göra storkok och frysa in, det enda vi har gjort hittills är lasagne så jag måste också fundera ut några bra rätter. Min lilla hade vänt sig i onsdags som var vecka 33+6, men det är ju inte säkert för den skull att hon fortsätter att ligga med huvudet ner hela tiden 😅 Men toppen att din bebis verkar ha vänt sig nu, och som du säger är det verkligen svårt att veta vad som är rumpa och vad som är huvud. Nämen, vad spännande att slemproppen släppt! 😃När har du nästa besök hos mvc och kontrollerar de något kring slemproppen då? Som du säger känns det ju lite närmare och mer verkligt nu när slemproppen gått, ser fram emot uppdateringar från dig och tänker att det säkert inte är alltför långt borta nu ju! Kanske dags att packa lite mer än bara raggsockorna du hade förberett 😉

Zaro: Vad skönt att höra att ni är utskrivna och i trygga händer som följer utvecklingen ett tag till Hjärta Tack också för att du delar med dig av dina erfarenheter kring både baby blues amning, tycker att det är toppen att få veta sånt som de inte berättar för en på mvc eller så, och jag är glad att höra att kroppen och psyket ändå börjar hänga med nu, att det går åt rätt håll 💕

Lissan111: Vad tråkigt att höra att moderkakans placering ställer till det, hoppas att du får bra bemötande och info på mötet imorgon så att det ska kännas lite bättre efter det! Lite häftigt med planerat kejsarsnitt på ett sätt, att kunna veta nästan exakt när bebisen kommer att födas och att det är så pass nära nu! Noelani skrev nyligen om sin upplevelse av kejsarsnitt vilken var väldigt positiv, så jag hoppas att du efter infomötet kan känna dig lite mer trygg med det ni landar i och jag är säker på att det kommer att bli jättebra Hjärta Hur har det gått med fogarna för dig? Jag har inte testat TENS-apparat, skulle kanske göra det i alla fall med höfter och rygg men fysioterapeuten sa att man inte får använda det fram såklart, och det är ju där kring blygdbenet som jag har mycket problem också. Men bra tips! Vad spännande med flytten också, jag bor hyfsat nära Umeå så jag tycker att det är extra kul att du blir norrlänning igen! 😃 Så kul med hus, hoppas att ni ska trivas och att allt går smidigt med försäljningen av lägenheten.

Melsson: Bra kämpat med flytten och allt, så roligt med nytt boende och hoppas att allt gått och fortsätter att gå så smidigt som möjligt 🥰 Att flytta är ju rätt jobbigt, och det låter som långa arbetspass med 12 timmar per dag, så du är verkligen såååå välförtjänt av vila nu och att mysa med att boa inför bebis ankomst 💕 Jag är gärna med och pratar i ett mer användarvänligt forum som du föreslog ? Whatsapp eller Telegram tycker jag är bra för gruppchattar där man är ett gäng 😃 Messenger försvinner så lätt i mängden för mig där jag skriver med ?alla?, haha! Hur går det med värken i höfterna nu, upplever du fortfarande att det blir värre och värre? Haha jag tänker likadant med mitt sockerintag just nu, men fråga gärna din barnmorska för jag tror säkert att din bebis följer storlekskurvan precis som min verkar göra Glad Ja man känner sig verkligen granskad precis som du säger, och det är så drygt att nära och kära såväl som kollegor och typ främlingar känner ett så starkt behov av att kommentera ens kropp bara för att man är gravid. Tror att de flesta menar väl såklart, men jag känner mig inte heller bekväm med att diskutera viktuppgång med vem som helst, så jag önskar att man kunde få ha sin kropp lite mer ifred.

Sandralinnea123: Men WOW, så himla häftigt att det visade sig vara tvillingar där inne, GRATTIS! 😍💕 Vilken lycka, känns stort ju! Hoppas och tror att allting kommer att gå bra för båda småttingarna, de har ju som sagt mer täta kontroller och uppföljning för att se till att allt ska gå bra och att se hjärtaktivitet nu gör ju som sagt att risken för missfall minskar avsevärt Hjärta Fy vad jobbigt med ditt illamående och yrsel! Hoppas att du kan få någon bättre hjälp än postafen, är ju verkligen plågsamt att behöva må så där varje dag.

För egen del så kämpar jag på, börjar kännas lite tungt fysiskt med foglossning, trötthet på grund av sjunkande järnvärde med mera, men mentalt känns det ändå bra, spännande och pirrigt! Förutom stressen över allt jag ska hinna med på jobbet innan jag går hem 😅 Jag tänkte gå hem sista maj, vilket är 2,5 vecka innan BF 19 juni. När har ni andra gått hem eller planerar att gå hem från jobbet?

Är det förresten någon som känt av värk och domningar i händerna? Nu kan jag nämligen checka av en ny rolig grej på symptomlistan: karpaltunnelsyndrom 😆

/Vickan vecka 34+4

• Vickan31
    grimaserar skrev 2024-05-14 12:22:20 följande:
    Haha ja men precis så, även om det är rätt mysigt att ha honom i magen så längtar jag något fruktansvärt efter att få tillbaka kroppen och kunna röra mig. Imorse fick jag be min man hjälpa mig ta på mig stödstumporna, känns förnedrande på hög nivå, även om han så klart är snäll och hjälper till... Är mest för att jag har så himla ont i handlederna vilket jag dessutom tycker känns så töntigt, trodde inte ens att det var ett graviditetssymtom när det började... Hade inte hört talas om karpaltunnelsyndrom innan så tog lite tid innan jag fattade att jag inte hade slagit i handen... Sover med stödskenor och försöker använda dem rätt mycket på dagarna också, problemet är att det blir så hiskligt varmt så då känns det som att jag svullnar ännu mer... För mig började det med bara vänster men nu är höger nästan lika illa. Hoppas så innerligt att det ska lägga sig efter graviditeten. 

Men jag antar att vi borde vara tacksamma över att våra små skruttar kommer i början av sommaren och inte i slutet. Känns som att det är extra tungt både med foglossning, svullnad och trötthet i och med värmen, eller hur känner du? 

Jag tänkte också gå hem sista maj, vilket ju är sju dagar innan min BF den 7 juni. Hoppas att jag kommer klara det men känner mer och mer att jag önskar att jag hade tagit lite mer tid, börjar bli rätt tungt nu. 

Jag ska till MVC nästa fredag, antar att jag kanske frågar något om slemproppen men verkar inte som att det är någon indikation på något egentligen, så tror inte att de följs upp på något sätt. Har i alla fall fått tummen ur och packat en bb-väska både till mig och skrutten ;) 

Så segt med låga järnnivåer. Jag var ju nere runt 90 ett tag men det har faktiskt vänt och sist var jag uppe i 121, vilket nästan var vad jag hade i vecka 13. Märker så extremt stor skillnad, från att somna vid 19-20 varje kväll och mest gråta hela tiden har jag åtminstone lite energi i huvudet och orkar tänka igen, så hoppas verkligen att det vänder för dig också! 

Är dock inne på regelbundna blodprov (varannan vecka) på grund av att jag verkar utvecklat antikroppar mot fröt i min mage. Trodde bara att immunisering kunde ske när en hade en negativ blodgrupp men jag är positiv, men tydligen kan en ändå utveckla antikroppar... Har varit extremt svårt att förstå vad det är och varför, och har inte varit helt imponerad av MVC men sist hade min barnmorska pratat med överläkaren som granskar mina prover och kunde förklara lite mer, eller åtminstone förklara att det än så länge inte ser allvarligt ut och att jag kommer remitteras till sjukhus om det är så att jag skulle utveckla mer antikroppar. Det känns skönt och jag blev lite lugnare... Det är spännande, en lär sig så himla mycket om sin kropp och graviditeter som en inte hade koll på innan 😅 
    Grimaserar: Ååh ja det är inte lätt för kroppen nu på slutet, bra att din man kan hjälpa dig men förstår att det känns ovant att inte ens kunna ta på sig (stöd)strumporna själv! Och det här med karpaltunnelsyndrom är ju som sagt ett problem vi delar så jag förstår precis hur du känner. Många jag pratat med vet inte vad det är och har inte upplevt det i sina graviditeter, men då vet du att du inte är ensam. Handledsskenorna hjälper som sagt en del, men värmen är ju ens värsta fiende just nu, trots att man har längtat efter den hela evighetslånga vintern 😅 Hur mår du nu? Jobbar du också din sista dag nu på fredag sista maj? 🥰 Och vad sa barnmorskan om slemproppen, och allt med antikropparna? Hjärta Ååh tack för din fina pepp, mina järnvärden har också gått upp nu faktiskt men alla andra symptom gör att jag ändå har lätt till tårar och det beror säkert på sömnbrist då jag vaknar hela tiden av smärta i fogarna eller på grund av karpaltunnelsyndromet. Men nu är det inte lång tid kvar tills vi får träffa våra efterlängtade bebisar! Hjärta
    Melsson skrev 2024-05-17 12:27:49 följande:
    Ja nu är vi inflyttade och det känns så bra, men såklart lite stress med att man borde bli klar med att packa upp allt. Men vi försöker tänka att det inte är någon idé att stressa osv, det får ta den tid det tar, nu hann vi iaf med att renovera och flytta och det var ju det som var målet. 

Jag tycker värken i höften faktiskt (peppar peppar) blivit lite bättre sista veckan, jag tror det är för att jag använder min gravidkudde lite mer!

Lite socker kan man väl få unna sig när man bakar en bäbis tänker jag hehe. Ja det här med att känna sig granskad är inte kul, man får försöka tänka bort det. Vissa är ju tvärt om och tycker gravida kroppar är sååååå fint, då blir man nästan obekväm åt andra hållet när man får komplimanger haha. 

Vad tråkigt det känns tungare fysiskt, men skönt att du snart går hem från jobbet, bara hålla ut det sista nu! Jag jobbar mina två sista dagar nästa vecka, hade velat vara ledig lite mer innan - men jag har inte riktigt hunnit klart det jag vill på jobbet så vill gärna avsluta det, men sen ska jag VILA och njuta av det fina vädret :D 

Japp händerna har jag med, får typ som kramp i handen/fingrarna om jag håller saker fel ibland osv haha. Sen har jag en ny åkomma som är EXTREMT svullna fötter och vader, ser inte riktigt klok ut, så igår började jag med stödstrumpor haha.
    Melsson: Men vad härligt att flytten är gjord nu och att det känns bra! 🥰 Sen är det synd att kartongerna inte packar upp sig själv och allt fix man behöver göra, men som du säger är ju huvudsaken att ni är på plats nu, hoppas att ni ska trivas underbart bra! Ja gud vad det bara sa pang med svullnaden känner jag, har varit så varmt och fint väder vilket man gillar på ett sätt men händer och fötter verkar inte gilla det 😅 Kändes det okej att avsluta på jobbet, och har du hunnit vila något nu eller har bebis kommit rent av? Har tänkt det att nu när som helst så blir du mamma (om du inte redan har blivit det nu), så stort! Hjärta 
    Quincey skrev 2024-05-24 15:16:32 följande:

Hej alla, undrar om någon kan hjälpa med detta. Jag borde vara i vecka 5+2 och testade mitt TSH privat för två dagar sedan. Det låg på 3,6 och har läst mig till att det borde ligga på 2,5 eller 3 första trimestern. Min klinik tycker jag kan avvakta till MVC och se om det ökat då. Ringde två barnmorskemottagningar men de ville inte svara eftersom jag inte är inskriven hos dem. Kan inte få tid förrän om två veckor. Haft två missfall tidigare så vill inte chansa. Har levaxin hemma sedan tidigare och har frågat om det är nån risk om jag tar det i förebyggande syfte men ingen som svarar. Någon som vet?

Quincey: Jag har inget svar om TSH utan jag ville bara skicka ett stort GRATTIS till din graviditet och jag hoppas av hela mitt hjärta att allt ska gå bra nu! Hjärta

Awesomeginger skrev 2024-05-26 19:40:29 följande:
    Ah vad skönt med svar, och att du kan känna dig trygg med att börja äta det, men ännu en gång intressantatt alla klinker är så olika. Förstår verkligen att man inte riktigt tror det, jag tror knappt på det, är i vecka 19 nu har RUL på fredag 31e. Hoppas att om allt ser bra ut att man ska tro på det!
    Hur långt har du kommit? 
    Awesomeginger: Men åååh nu är det så nära RUL alltså, jag tror absolut att det kommer att kännas mer på riktigt efter det och att du kommer att våga tro på det lite mer då 🥰 Håller tummarna att allt ska se bra ut för dig och den lilla nu på fredag Hjärta

/Vickan, vecka 36+6
  • Vickan31
    Awesomeginger skrev 2024-05-29 15:35:01 följande:
    Ah de är riktigt nära nu...vet att de inte ska spela någon roll men är så nyfiken på om de är en flicka eller pojke där inne...känns som jag väntat dom senaste åren på den infon.  Sen är de ju de viktigaste att allt se bra ut och bebis mår bra. ❤️ 
    Ja men gud så spännande, förstår att det väcker mycket nyfikenhet och det gjorde det för oss också, vi kunde inte hålla oss utan vi bad om att få veta könet på RUL (man måste fråga om det, annars säger de inget tror jag) och efter det kändes allt så mycket mer verkligt 🥰 Håller som sagt tummarna först och främst för att allt ska se bra ut med den lilla därinne, du får gärna uppdatera här så ser vi fram emot att få veta mer på fredag! Hjärta
  • Vickan31
    Awesomeginger skrev 2024-05-31 15:09:21 följande:

Var på RUL idag, allt vi såg såg jätte fint ut. Vi måste dock tillbaka på tisdag, bebis låg bakom min navel med ryggen utått och moderkakan framåt så dom kunde inte så smådetaljer i hjärtat. Var uppe och gick i trappor och skakade hela kroppen men bebis är envis och ville inte röra sig 😅 men dom är inte oroliga bara att dom inte såg.
    Det är en pojke, är i sån chock var så säker på en tjej. 😊
    Känns lite mer läskigt med en pojke, vet ju inte hur dom funkar 🤣🤣

Awesomeginger: Åååh så glad att höra att allt såg bra ut på RUL, grattis till de glada beskeden och att det blir en liten pojke! 😍 Jag förstår att det blev lite av en chock om du var helt inställd på flicka, men du kommer att klara det galant också 🥰 Lite mer verkligt efter RUL kan jag tycka, just att man kan prata om bebisen i magen som en hon eller han istället för den. Haha ja bebisar verkar ofta ha sin egen vilja och inte ligga helt som barnmorskan önskar för att kunna se det de vill, men lika bra att de kollar igen imorgon då, det kommer att gå fint Hjärta
    Noelani skrev 2024-05-31 17:33:11 följande:
    Förstår känslan helt. Jag blev så chockad och smått orolig när de sa att de var en pojke.. men nu känns de helt perfekt att det blev en pojke. Småpojkar är helt underbara ❤️

Själv har jag fått reda på att jag har blodbrist och måste få bla järninfusion. Är det någon av er som fått det innan och vet hur snabbt de ev återställer nivåerna samt gör att man mår bättre ? 
    Noelani: Ååh så jobbigt med blodbrist! Jag har ingen egen erfarenhet av järninfusion, ville bara säga att jag hoppas att du mår bättre snart Hjärta
    Sandralinnea123 skrev 2024-06-01 21:30:44 följande:

Hej igen, efter lite paus här pågrund av illamående& trötthet har jag äntligen kommit in i v12 😍
    Vi har sett våra 2 små en gång till & de var full rulle på dom redan vid v10 🙈
    Den 11 ska vi på ultraljud igen & träffa specialist mödravården för vidare planering med tvillingarna.

Quincey
    Grattis till graviditeten va underbart 👶🏼❤️
    Jag har aldrig testat tsh så kan inget om de heller.. 

Så kul att läsa er andras inlägg & hur de går för er så många bebisar pågång nu😍

Sandralinnea123: Hej, vad fint att höra ifrån dig igen! Så sjukt jobbigt med illamåendet och tröttheten, men tänk att du kommit till vecka 12 nu, så stort! 😍 Så häftigt att få se de små på ultraljudet, fulla av liv och rörelse, och spännande med ett till ultraljud och lite mer planering snart 🥰
  • Vickan31

Jag tror att det här är senaste listan, fyll gärna på om något har uppdaterats för er eller så Glad

BF-listan

Orkide8181: Hjärta Pojke 2 februari Hjärta
    Clemmentina: Hjärta Pojke 18 april Hjärta 
    Noelani: Hjärta Pojke 26 april Hjärta
    Awesomeginger: 23 oktober
    Sandralinnea123: 17 december
    Quincey: datum?
  • Vickan31
    ivf90 skrev 2024-06-04 11:17:35 följande:

Hej alla! Nu var det längesen jag skrev här. 

Det har inte varit så mycket att rapportera. Jag har haft otroligt tur med att knappt ha några gravidkrämpor alls. Det tog fram till typ vecka 32-34 tills jag verkligen började känna mig gravid på riktigt-riktigt. Nu är jag i vecka 38 (37+5) och jag har TYP gått på föräldraledigt. Som egenföretagare är det dock svårt att känna sig 100% ledig, även om jag har kunnat lämna över det mesta till mina kollegor på byrån där jag jobbar.

Sen några veckor tillbaka är jag otroligt trött, men det känns väldigt väntat med tanke på att jag faktiskt är höggravid. Det har framförallt känts jobbigt att kombinera med stressen över att hinna avsluta alla kunduppdrag i tid. Jag är uppe och kissar minst 4-5 ggr per natt, ibland mer, så det blir ju inte så hög kvalitet på sömnen precis. Men så länge jag slipper jobba hårt så gör det inte så mycket, då kan jag ju vila på dagen. 

Jag vet att många gärna vill träffa sitt barn så snart som möjligt och kanske tom föda tidigt, men jag hoppas att hon håller sig inne till BF (19 juni) så att jag hinner varva ner ordentligt och landa lite mentalt efter en stressig jobbvår. 

Jag har läst allt som har skrivits i tråden och jag är så glad att jag det verkar ha gått bra för alla så här långt! Stort lycka till nu till er alla!!

ivf90: Vad roligt att höra ifrån dig! Hjärta Så glad att du fått må så bra i graviditeten, men låter jobbigt såklart med en stressig jobbvår. Förutom kisseriet och tröttheten så mår du ändå rätt bra då? Vi har ju samma BF du och jag så det känns verkligen sjukt spännande att det närmar sig nu! Jag kommer på mig själv med att tänka på nedräkningen till BF som någon slags sanning, så jag får påminna mig själv om att det ju är större chans att gå över tiden än att bebisen skulle komma precis på den dagen. Men vi får se! Ska bli så spännande att få någon mer uppdatering här framöver, och hoppas att du som sagt hinner varva ner lite innan det är dags för den lilla att komma till världen Hjärta
    Melsson skrev 2024-06-05 09:53:02 följande:

Även jag har lyst med min frånvaro här- jobbar ju inte längre så sitter aldrig vid datorn, så då blir det att man inte är inne här så ofta tyvärr. Men så kul att få läsa lite uppdateringar om hur det går för alla. Är ju många med BF här i juni.

För oss blir det också ett junibarn och inte ett majbarn, är 8 dagar över tiden idag och ska in på kontroll i eftermiddag. Jag hoppas verkligen att det drar igång av sig självt så att man slipper bli igångsatt. Just nu är det lite jobbigt psykiskt, jag är så otroligt rädd för plötslig spädbarnsdöd i magen som man läser överallt att det ökar när man går över tiden, men jag försöker att tänka positivt och känner ju henne ofta. Men ska bli skönt att komma på en kontroll - hoppas det inte kommer ut en bjässe hehe. 

Ni som har BF här i juni, har ni haft förkänningar eller så? 

Blir 5 juni-bebisar ju, kul <3

Melsson: Vad roligt med så många juni-bebisar, men förstår om det känns tungt att gå över tiden såklart. Nu har det gått fem dagar sedan du skrev (även jag loggar tyvärr in mer sällan sedan jag slutade jobba eftersom FL inte är lika smidigt på telefon tycker jag) och jag är ju sååå nyfiken om bebisen har kommit nu? Hjärta Jag har 9 dagar kvar till BF men inga förkänningar direkt, tycker att många jag pratat med inte haft det men det är såklart individuellt som med det mesta som rör graviditet och förlossning. Eventuellt släppte en liten del av slemproppen ikväll, men jag är inte säker. Bara att vänta och se, börjar kännas mer verkligt i alla fall nu, helt klart! Hoppas att du mår bra och att allt gått fint om det är så att du har blivit mamma nu! 🥰 Tänker på dig!
    Awesomeginger skrev 2024-06-07 12:22:53 följande:

Kul att höra hur de går för alla, sista sträckan nu för många av er. Hoppas de är er tur att går bra.

Var på vårat uppföljare ultraljud i toadag efter RUL förra fredagen. Har en envis lite grabb som låg precis på samma sätt, så fick springa i trappor, skaka i missa olika lägen, dricka iskall saft och få in ett till barnmorska och byta ultraljuds handtyg (har säkert ett korrekt namn men vet ej vad) Men efter nästan en timme av kämp så lyckades dom till slut se allt som skulle i hjärtat och allt såg super fint ut. Så skönt 😍

Awesomeginger: Haha vilken liten buse du verkar ha där i magen, men skam den som ger sig och skönt att höra att de till slut kunde se allt de ville se och att det såg så bra ut! 🥰 Hoppas att de här goda beskeden kanske kan få dig att våga tro och hoppas lite mer, jag tyckte i alla fall att den värsta nojan och oron mattades av efter RUL Hjärta
    Quincey skrev 2024-06-08 14:19:31 följande:

Vickan31 och Sandralinnea123, tack så mycket ☺️❤️

Awesomeginger, grattis till en liten pojke! Har faktiskt läst att det föds något fler pojkar än flickor efter IVF, minns inte varför dock. Lustigt allt du fick göra för att de skulle se ordentligt, och så skönt att det såg bra ut!

Jag har VUL 13/6, känner mig livrädd och ser inte fram emot det. Har insett att jag tänker att det är större chans att det blir ett tredje missfall än inte så försöker lugna mig med att det faktiskt är större chans att det ska gå bra än inte... Försöker känna efter om jag har symptom varje dag.. har varit bortrest vilket jag tror är bra för då har jag tänkt på annat. Vi får se.

Quincey: Vad bra att det är så nära till VUL nu, men det är klart att det är blandade känslor och mycket oro och nervositet inblandat också. Ska tänka på dig extra mycket på torsdag, och även om det är svårt att tänka positivt efter det du varit med om så har du ju rätt i att chanserna att det ska gå bra är mycket större!  Hjärta Tror också att det kan vara bra med lite miljöombyte ibland och tänka på annat, så hoppas jag att tiden går snabbt fram till VUL nu och att du får bra besked då  Hjärta
    Orkidé8181 skrev 2024-06-08 22:53:26 följande:

Tittar in och säger hej 😊

vad kul att läsa om hur det går för er alla❤️
    önskar er alla lycka till nu alla junibebisar som är på G 😊

våran lilla guldklimp blev 4 mån nu i början av juni och väger ca 9 kg!!! en välmående liten kille 😊
    sover nästan hela nätterna, ammar i sömnen ca 2 ggr/ natt och sover sedan till 7.30-8 tiden.

kram  🌸

Orkidé8181: Vad roligt med en uppdatering från dig, det låter ju som att ni har det jättebra 🥰 Både att han växer och har det bra, och att ni får sova nästan hela nätterna, wow! Här är det 9 dagar kvar till BF, så vi får se om jag får någon förvarning eller om jag helt plötsligt skriver en dag att jag blivit mamma. Har mycket tankar och drömmar nu på nätterna om förlossningen och om hur allt ska gå, men det är bara att hålla tummarna att allt ska gå bra och jag försöker att tänka att nervositet är normalt och något som jag får leva med. När bebisen väl är här blir det ju andra saker att oroa sig för istället, haha. 

/Vickan, vecka 38+4

• Vickan31

Välkommen till gruppen Grunkemoj och stort grattis till två fina små liv som växer inom dig, vilken resa! Hjärta Så glad för positivt besked för dig på ditt VUL också Quincey, förstår att du var nervös men nu med dina symtom kan du verkligen lita på att det här är på riktigt 🥰 Lider verkligen med dig Sandralinnea123, låter hemskt med ditt illamående som gör att du nästan svimmade till och med! Och Melsson: GRATTIS till er efterlängtade lilla tjej, så stort att hon äntligen är här och att du är mamma nu! Hjärta Blir alldeles rörd och sååå glad för din skull, plus att jag kan skriva under på precis det du skriver om hur fantastiska kvinnokropparna är och vilken enorm kärlek och beskyddarinstinkt man känner från första sekund! 

Och vet ni, förra veckan blev jag mamma! Efter alla dessa år, all väntan och längtan och tårar, och nu är hon äntligen här, vår älskade dotter! Det finns så mycket jag skulle vilja skriva men då skulle jag få sitta hela natten haha. Det är svårt att sammanfatta allt i ord med så många tankar och känslor, men kortfattat så gick förlossningen bra även om den var lite långdragen. Min sambo var verkligen ett helt fantastiskt stöd och precis vad jag behövde för att känna mig trygg och orädd, och det kändes som ett teamwork som gjorde allt till en positiv upplevelse trots att några småsaker inte gick som planerat (t.ex. epiduralen). Målbilden att få lämna sjukhuset och ta med bebisen till vårt hus och få säga välkommen hem till vår alldeles egna dotter, det kändes som en dröm! Vi har varit hemma ett tag nu och vi mår bara bra även om min kropp fortfarande är lite mörbultad men det hör väl till tänker jag. Lever 100% bebis och bebisbubblan nu och jag njuter verkligen av varenda sekund. Jag kan inte se mig mätt på vår lilla tjej och det känns verkligen som en dröm att vi nu får vara med om den här obeskrivliga lyckan och kärleken! Hjärta 

Hoppas att ni alla mår bra, många kramar från mig! 

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF