• Melsson

Vi som till slut blev gravida med IVF

Zaro skrev 2024-03-06 17:17:13 följande:
    Haha, ja, det blir ju det! Alla perioder har sina prövningar om man säger så Tungan ute Ja, det känns konstigt att vi borde gå igenom samma process men inte kommer göra det. Jag vet inte ännu om det blir vaginalt eller kejsarsnitt, det beror på hur han ligger och vad de tror att han kommer orka, vändningsförsök kan de inte göra i alla fall pga bristen på vatten. Kejsarsnitt verkar väldigt läskigt tycker jag. Ska du föda vaginalt eller blir det kejsarsnitt?
    Menar du glukosbelastning? Ska du göra det för andra gången då? Jag är också en riktig godisråtta och ska göra testet imorgon. Gjorde det förra veckan och de hoppades det visade fel Flört
    Ja känns konstigt men ändå så häftigt att du snart är där! Nu börjar man ju faktiskt se slutet av sin graviditet, det har känts så långt bort hela tiden!

Jag har hört bra om kejsarsnitt (iaf planerade snitt) från kompisar som gjort när bebis legat i säte, en av mina närmsta vänner har gjort både vaginalt och KS och föredrog KS. Sen förstår jag att du kanske känner dig "snuvad" på en vaginal förlossning, men så länge den lilla kommer ut och mår bra så tror jag det är allt man bryr sig om <3 Man slipper ju även ev problem där nere med att sy, inkontinens osv osv.. Jag ska föda vaginalt men hade gärna gjort kejsarsnitt haha, men orkar inte bråka med vården för att få det.. 

Ja den här genen med att ge bebisen bra med näring verkar inte jag fått, min baby får leva på choklad godis och chips, äter dock rätt bra mat så det kanske väger upp haha. Har inte gjort glukosbelastningen än men har legat lite högt i fingret..Ser inte fram mot svälja vätskan :P 

Okej då förstår jag, men skönt att lungorna kommer vara såpass utvecklade så att du slipper den! Sjukt att du snart kommer få ett datum!!!!
    Clemmentina skrev 2024-03-06 22:25:25 följande:

@melsson Skönt att det är någon mer som inte märkt någon skillnad på brösten. Ska dock testa att börja handmjölka inom kort, Tänker att det inte kan skada. Flört Så spännande med nytt boende! 

@awesomeginger Köpt de skönaste gravidbyxorna på HM som jag bor i. Svarta med bra mudd upp till. Jag har varit väldigt illamående i långa perioder. Fick tips av min läkare att testa vitamin B6 och det tycker jag hjälper. Du ska ta mellan 120 och 160 mg per dag. Sen kan läkare skriva ut bra mediciner också. 

@quincy Åh vad jobbigt. Håller med om blodprov! Håller tummarna Hjärta

@Zaro Hoppas glukosbelastningen imorgon går bara bra så du slipper tänka på det. Skönt att du inte blev inlagd. 

Du har inte heller märkt något? Tänker du är ju ändå höggravid nu typ? Spännande att du ska testa handmjölka, du får uppdatera hur det går! Vilken vecka är du i nu? Jag är i v 28+1 idag, hoppas tiden till maj går fort! Men på våren brukar ju veckorna gå snabbare än vad dom gör på vintern:)
  • Melsson
    Zaro skrev 2024-03-07 09:37:00 följande:
    Bra mat låter toppen! Men då tittar de alltså på det värdet via fingret innan glukosbelastningen? Inte tänkt på det!

Så skönt att höra om deras erfarenheter, tack! Men de som gjort kejsarsnitt, har ärret läkt snabbt och fint? Har de kunnat bära saker snabbt och börja träna? Lite rädd för att få endometrios där eller en hängig mage eller jättestort ärr om man får tänka så. Och barnen har inte fått astma eller allergier? För vaginalt ska vara bäst för barnen på så sätt att det minskar risken för det och dessutom behöver de mer sällan hjälp med andning. Tror jag läser på för mycket. Såklart gör man det som krävs och det kan ju bli vilket som.

Alltså. Det blir sista gången jag orkar ta det här med lungorna för börjar bli frustrerande med alla frågor. Jag försöker bara acceptera så känns utmattande. Lungorna är kanske komplett trasiga. Kortison hjälper alltså inte. Så de ger inte kortison för att lungorna är utvecklade, utan för att det inte hjälper i vårt fall. Vi får se hur det går helt enkelt.
    Ja exakt har fått kolla socker i fingret varje gång :) Dom som har gjort KS så har ärren läkt jättefint, vid planerat snitt så blir ju ärren väldigt lätta att dölja med! Har en kompis som gjort urakut snitt och det ser lite värre ut, men det var ju för att det verkligen blev panik och dom knappt hann förbereda henne innan och behövde få ut barnet så snabbt som möjligt. Vad jag vet har ingen av dom fått barn med allergier, men har också hört att det kan bli så men man kan ju få barn med allergi vid vaginal födsel med tänker jag! 

Åh jag förstår att du är trött att svara på det och att det blir mycket för er. Som vickan skriver så menade jag såklart inget illa <3 Sjukvården är ju väldigt duktiga så tror allt kommer lösa sig bra för er lilla, men förstår att oron äter upp er!
    Vickan31 skrev 2024-03-07 11:27:26 följande:

Melsson: Vad fint att höra att du får må bra och att du känner den där fina, häftiga kontakten med din lilla tjej i magen Hjärta Tack för att du säger det där med att jag förhoppningsvis får lika bra förlossningar som min syster, för jag har mest tänkt att det blir säkert som för min mamma men det är ju ingenting som säger att det blir så. Jag ska träffa barnmorskan igen nästa vecka och då prata enbart om förlossningsrädslan, så får vi se om hon rekommenderar aurora-samtal eller något annat. Jag känner precis som du att jag är en sådan godisråtta på sistone och att jag inte har någon självbehärskning om jag har socker hemma, så jag var också orolig för mitt glukosvärde men det såg bra ut förra veckan i alla fall så det kanske inte påverkar så mycket om man äter bra mat och så Glad Ååh men vad fint att ni ska få flytta in i ert gemensamma hus som ni valt tillsammans! Som du säger blir det verkligen starten på ett nytt kapitel och att ni nu kan planera vad som kommer att bli barnrum och se framför er hur er dotter kommer att springa omkring i ert nya hus framöver Hjärta

Ja det är så häftigt ju längre man kommer att känna rörelserna där inne, hon bökar runt för fullt där inne och är väldigt aktiv <3 

Ja jag tycker du mer ska tänka på din systers förlossningar, tänker det ligger närmast till hands att era blir lika <3 Men jättebra att du får prata mer med barnmorskan om oron och så vidare! Jag ska faktiskt byta barnmorska nu i och med att vi flyttar - men det känns OK. Har tyckt att min barnmorska faktiskt varit lite dömande så ska bli skönt att byta :)

Skönt att höra att det finns fler godisråttor här inne så att inte alla äter supernyttigt! 

Ja det ska bli så mysigt att få bygga upp ett helt nytt hem tillsammans <3 Känner ni er hemma ordentligt nu i ert nya? 
    Clemmentina skrev 2024-03-07 20:55:05 följande:

@melsson Ja det är planen! :) Brösten har absolut inte blivit större men märker skillnad på bröstvårtorna. Har också börjat få ont i brösten då och då (ofta på kvällarna) men det är det. Jag går in i vecka 35 nu så tänker att jag snart kan börja handmjölka. Lovar att rapportera hur det går. När har du tänkt börja? 

Spännande :) Hur märker du skillnad på bröstvårtorna? Är det att dom blivit mörkare och större? Det jag märkt hittils är att jag fått jättemycket synliga blodådror (som syns extra bra nu när man är så blek hehe). Jag tänkte nog också börja runt v 35-36 kanske nåt sånt med att försöka handmjölka lite. Är ju så smart om man kan frysa in lite! Tror att amningen ev kan bli lättare om man handmjölkat lite innan med! Frågan är om man kan ha en sån pump innan? Eller om man bara använder händerna? Måste läsa på lite känner jag hehe
    Orkidé8181 skrev 2024-03-08 07:47:21 följande:

Hej allihop,

ang amning? mina bröst ömmade och började växa då mjölken rann till? den Första mjölken är som ni skriver råmjölk, men det är r den ? riktiga ? mjölken rann till som mina bröst växte och ömmade.
    jag kunde knappt ta ner armarna pga att jag hade så ont i armhålorna och var helt knölig? tack och lov gick det över efter ett par dagar?

När blev det så? Var det i samband med förlossningen eller innan? Du kanske har lite bättre koll på hur man gör med handmjökningen? 

• Melsson
    Zaro skrev 2024-03-09 09:41:39 följande:

Senaste nytt är att besöket hos överläkaren gick bra, han ligger ned men är ej fixerad, och har gått upp 400 gram på 2 veckor. Barnmorskan tyckte att jag inte skulle handmjölka förrän två veckor innan förlossningen men bad mig kolla med överläkaren som bad mig låta bli helt, vet ej varför. Vi har också önskat bvc nu och tackat ja till en forskningsstudie kring bebisen. Om 2 samt 2,5 veckor ska vi planera en aprilförlossning med två överläkare verkar det som. Det finns en chans att prova vaginal förlossning med extra personal och övervakning men att det kanske slutar med snitt ändå. Har vi tur kanske vi tom slipper neontalen. Så länge han inte vill titta ut tidigare än april känns allt väldigt positivt. Skrattande

Vad skönt att han växt på sig :D Så spännande att det kanske blir vaginal förlossning som du önskar, håller tummarna för det här längre fram <3 Vilken vecka var du i när dom kollade vikt - och vad vägde han då? Står så olika i alla appar om vikt tycker jag så lite kul att höra från en riktig "mätning" :) 
    Awesomeginger skrev 2024-03-11 08:45:05 följande:

Är så nervös, har första ultraljudet imorgon. Haft orolig sömn hela helgen och övertänkt att min vilopuls har varit aningen lägre än tidigare i veckan. Ca 70-72 istället för 75-79. Fortfarande väldigt mycket högre än när jag inte var garvid men ändå så över nojig. Tog ett gravetest idag på morgonen, två super starka röda sträck, så de är ju betryggande i alla fall. 
    Har ju alla tecken, illamående, trötthet, ömma bröst och uppblåst. Men ändå livrädda.
    En fundering är det vul eller ul? 

Åh förstår dig, jag var så fruktansvärt nervös inför mitt första, jag kunde knappt sova innan och satt och svettades som en gris i besöksrummet och hade sån ångest - men för dom allra flesta går det ju alldeles bra, och helt säker på att det kommer göra det för er <3 Om det är ultraljudet i v 8-9 så är det vaginalt man gör då! Man ser inte så mycket, ser ut som en liten böna - men man får se så att hjärtat slår <3. 
    Quincey skrev 2024-03-09 13:28:17 följande:

Hej alla, jag fick tillslut göra UL igår i 6+2 och de kunde inte se en graviditet i magen. Så tyvärr var gravtesterna korrekta när de visade en minskning av hcg i mitt fall. Idag var de nästan helt blanka. 

Önskar er alla lycka till med kommande förlossningar! ❤️❤️

Åh stor kram till er <3 Hoppas att snart få se dig i denna tråd igen. Ta hand om varandra <3 Så orättvist när det varit en kamp till en graviditet att den sen inte stannar :( 
    Orkidé8181 skrev 2024-03-08 14:33:16 följande:

Melsson:

Det blev så när jag hade helammat i ca 1 dygn.
    jag har aldrig handmjölkat med någon av mina 3 barn, men eftersom amningen var lite seg att komma igång med denna då han inte riktigt hittade sugtekniken först så sa de att jag kunde handmjölka för att få fram någon droppe och locka han med.
    som tur var kom amningen igång och jag behövde aldrig handmjölka/ lära mig handmjölka.

Skönt att amningen kom igång ändå! Och nu funkar den bra? <3

• Melsson
    Awesomeginger skrev 2024-03-11 13:48:17 följande:
    Skönt att höra att man inte är ensam om nerver. Försöker verkligen förbereda mig för hur jag ska tackla om de inte hittar ett tickade hjärta.
    Enligt era beräkningar är jag i vecka 7+6 imorgon så då blir det vagnialt. Hade hoppas på att kommit förbi det. 
    Ja jag var ett nervvrak men min sambo var jättelugn haha. När man varit i denna karusell så länge så blir man ju livrädd att förlora det man kämpat så länge för... Kan iaf säga att det vaginala ultraljudet gick väldigt fort och efter äggplock etc så känns det ju ingenting! Jag gjorde ett privat UL sen i mitten av v 12 (11+4) då gick det att göra på magen :)
  • Melsson
    Zaro skrev 2024-03-11 15:15:55 följande:
    Tack snälla Melsson! Senast var det vecka 30 (det som blir 31+0 tror jag, blir fortfarande alltid förvirrad) när han gått upp så mycket vägde han 1600! Hon sa att det var normalt men såg väldigt glad ut och vi tyckte det lät väldigt mycket och att det känns skönt eftersom han blir så tidig. Bara det fortsätter så!

Vet du hur mycket din väger? Har den ett namn förresten? Och hur mår du? Det närmar ju sig Hjärta
    Helt galet att dom börjar bli så stora där inne! Ja jag blir också förvirrad när man kollar i sin app och sen när man kommer till barnmorskan haha. Ja vad skönt i ditt fall att han är lite större (det hade man kanske inte tyckt om du skulle gå hela vägen hehe). 

I appen står det 1,4 kg men vet inte hur bra det stämmer! Vår lilla har inget namn än, men vi funderar på Vera, Esther, Fredrika eller Evelyn. Jag tyckte killnamn var lättare då hade det blivit en Knut eller Ture! Har ni/du bestämt namn? Såg att du skrev donator så kanske missat om du gör resan själv? Ja nu börjar det närma sig, man börjar ha nedräkning på jobbet (och jag är SÅ omotiverad till att jobba, gör helt ärligt inte världens bästa jobb atm haha), du har ju bara några få v kvar helt galet!! Ska du gå hem något innan snittet eller jobbar du på in i det sista?
    Orkidé8181 skrev 2024-03-11 16:16:16 följande:

Melsson: ja tack allt funkar nu 😊

var varande första 2-3 dagarna det strulade, men var samma sak med min första 😊

ser att ni skrivit om vikt, vi fick ju ett tillväxtultraljud i v 32-25 där någonstans pga att han låg nära övre kurva, Kommer inte ihåg vad han vägde då, men han föddes ju i v 37+3 och hade en helt normal födelsevikt. 

jag får för mig att han liksom var ? färdigbakad ?
    😊

Vad skönt att allt funkar nu:) Hur gammal har bebisen hunnit bli? Visst skulle du dra igång och jobba 50% rätt tidigt eller har jag drömt det?
    Awesomeginger skrev 2024-03-11 17:52:37 följande:

Melsson: Då vet jag att jag har VUL att vänta imorgon. Vi har tänkt att betala för privat NIPT i vecka 10 eller om de blir 11 pga påsk om allt ser bra ut imorgon. För att förhoppningsvis vid bra resultat från det känns någon form av hopp och tro.

Håller tummarna för dig idag, hoppas du kommer in och uppdaterar oss här direkt <3

• Melsson
    Zaro skrev 2024-03-12 09:28:33 följande:

Verkligen, ibland känns det tydligt att det är en kroppsdel där inne som rör sig, vilket har jag ingen aning om! Imponerad över vårdpersonalens kunskap, som hittar hjärtat eller huvudet direkt. Haha, jag sa samma sak till min sambo (vi är ett samkönat par, därav donator), annars hade det väl blivit 5-6 kg och snitt eller mätning av bäckenet på det. Tyst Å andra sidan läser jag på för mycket, inte så bra i detta sammanhang...

Alla de namnen är vackra och pojknamnen väldigt gulliga! Kommer ni bestämma det definitivt när hon tittat ut tror du? Att du ens jobbar tycker jag är en bedrift, helt förståeligt att inte orka göra det ordentligt och det tycker jag ska vara okej. Du jobbar ju redan med produktionen i magen Flört

Jag jobbar på hemifrån! Vet ju inte datumet eller förlossningssätt ännu, men jobbar på så länge jag kan, skönt att tänka på annat och få undan saker innan förlossningen. Men trist att inte vara på själva jobbet. Eftersom jag har lite blödningar och kortare tapp kan det startas igång spontant före v 34, så jag vill vara hemma för det är nära vårt sjukhus där vi nu ju känner personalen. 

För det första så tråkigt att du är inlagd Zaro, tänker så på er <3 Vet du hur länge som ni blir kvar? Är det fram till en eventuell förlossning nu? Hoppas du har bra böcker och filmer/serier osv att roa dig med..... <3

Ja jag försöker klämma ibland men förstår aldrig vad som är vad haha. Åh vad med ett samkönat par, blir motpol här mot dom flesta som lever i heterosexuella förhållanden så spännande att se om man tänker annorlunda framåt (typ dela FL och sånt) eller om det blir ungefär lika :D 

Det blir nog att bestämma namn när den lille kommer ut - ni har inte spikat något än?
    Orkidé8181 skrev 2024-03-12 11:39:05 följande:

Melsson:

ja verkligen, så skönt att allt funkar 😊

han blir 6 veckor nu på fredag, tiden går så fort! ja men precis, gud vilken koll du har! Jag börjar jobba 50% from 1: a april 😊
    det ska nog gå bra, kommer jobba hemifrån och fortsätta helamma så blir kanske någon timme hit och dit på kväll/ helg, men det känns helt ok att göra så 😊

hur mår du?
    och min Amningshjärna har såklart ingen koll alls på när du är beräknad 😅🤯

6 veckor redan, gud vad tiden går fort, känns som du nyss födde!
    Spännande att du snart börjar jobba - har du ett sånt jobb där du själv kan välja arbetstider fritt? Eller kommer du behöva ta möten osv? 

Jag mår bra! Har börjat få lite kramp i vaderna på nätterna + att den lilla verkar gilla att leva om på nätterna med så man har lite svårt att somna. Men annars rent kroppsligt mår jag bra! Jag gick in i v 30 idag så har exakt 10 v kvar
    Awesomeginger skrev 2024-03-12 12:20:46 följande:

Allt på ultraljudet såg så bra ut, fick höra de tickade hjärtat och se den lilla. Mest fantastiska jag varit med om börjar gråta och skratta och allt.
    Efter måttet så beräknas jag till vecka 7+1 och då bli BF 27/10-24. ❤️❤️❤️

ÅHHH stort grattis till er <3 Vilka fantastiska nyheter! Fick du ett BF datum? :D 
    Vickan31 skrev 2024-03-12 13:48:30 följande:

Melsson: Ååh vad fint att höra att du känner hennes rörelser så mycket nu <3 Men vad skönt att du ska få byta då, har hört om flera som upplevt att deras barnmorska är lite konservativ eller dömande, så jag hoppas att din nya ska vara toppen! Börjar ni känna er redo för livet som tre? Eller det kanske inte är klart än med alla inköp eftersom ni håller på med flytt, men liksom så redo man nu kan känna sig? Hjärta Låter superfint att ni ska få bygga upp ett helt nytt hem tillsammans! Ja vi trivs otroligt bra, har bott i huset ungefär ett halvår nu men det kändes hemma från första stund måste jag säga. Mysigt nu med vårt lilla barnrumsprojekt, även om det är sambon som gör det mesta nu när tak och väggar ska målas om därinne Glad Vilka fina namnförslag förresten! 🥰

Ja det är så kul med alla rörelser, du måste ju känna mycket nu också? :D Ja jag hoppas med att den nya blir bra, nästa besök blir med henne! Vi är så fokuserade på flytt och renovering nu att vi nästan glömmer bort att prata om lilltjejen, jag känner mig lite stressad över att inte kunna "boa", men vi har ju det viktigaste som vagn, babyskydd, kläder, säng osv så det kommer lösa sig tänker jag <3 Vi ska på profylaxkurs här i början av april med så då hoppas jag att man blir lite mer taggad att läsa in sig ordentligt på förlossning osv! Känner ni er redo? 
    Åh så mysigt med barnrum, längtar så mycket efter att fixa det! Gjorde ni något speciellt på väggarna eller bara målade? Har ni några namn ni funderar på? 

//Melsson v 29+0 
  • Melsson
    Zaro skrev 2024-03-14 06:52:44 följande:
    Haft fullständig vattenavgång och därför fått antibiotika för att det är öppen kanal till honom och han inte ska smittas. Också fått kortison för hans lugnmognad. Imorgon får jag mer kortison. Känns som att jag blir kvar tills jag fött. De vill ha kvar honom men han kan också födas närsomhelst. Lite chockad av alla nattens undersökningar, har knappt sovit, blöder och är trött och faktiskt rädd nu Gråter
    Åh fina du lider så med er <3 Men som Noelani skriver så har ni ju tillgång till bra vård och skulle bebis titta ut tidigare så är ju prematurvården väldigt bra med. Men förstår om det känns skit. Låter som du har haft en jobbig natt så jag hoppas du kan få vila lite här under dagen! 

Vi alla tänker på dig och håller tummarna att han stannar inne ett tag till <3
  • Melsson
    Noelani skrev 2024-03-13 18:20:42 följande:

Vickan31, 

Ja precis..  lite därför jag också skrev det här så fler kanske ser det i framtiden och inte blir helt chockade själva över hur snabbt det kan slå om till sånt mörker. Såhär i efterhand känns det hela absurt faktiskt.. Men bra hjälp finns att få och nu har specialistmödravården också sett till att boka in mig med en psykolog hos dem som står redo efter födseln - utifall att förlossningen gör det värre. Så tacksam för allt stöd som finns och det är nog viktigt att vi alla skriver här vad för hjälp som finns att få - för framtida mammor som kommer googla efter svar 🙏

Vad jag hört om foglossning är att det sällan blir bättre om det är framtill - och framför allt då de är så nära inpå födseln som de är för mig. Men är det baktill mer i ryggen osv så funkar ofta akupunktur och sjukgymnastik bra. Jag har märkt dock att jag blir värre av att tex sitta i soffan och mår bättre av att tex halvligga på sidan osv. Och gå så jäkla lite som möjligt för att inte belasta osv. Går jag tex 1 km så kan jag sen knappt gå på 2 dygn.. helt sjukt! 

Vad skönt att du också får jobba hemifrån! Jag tyckte att jag precis gick in i tredje trimestern så sista tiden verkar gå riktigt snabbt så snart är du också i mål ❤️

Jag hade också missat att du mått så dåligt Noelani.. Bra att du uppmärksammar att det kan vända och att en graviditet inte alltid är en walk in the park....Har vården fångat upp ditt mående eller har du behövt kriga för att få hjälp? 

Visst föder du i början på maj? Så nära slutet nu ju <3 
    Orkidé8181 skrev 2024-03-13 17:10:30 följande:

Melsson: åh men de sista 10 v går fort ( tyckte jag iallafall ), var så mycket jag ville hinna med, men inte orkade med och helt plötsligt var bebis här!
    jag jobbade ju samma dag han föddes och hade inte ens påbörjat att ? avsluta ? utan satt mitt i massa saker! 

idag fyller min äldsta 18 år, lite kontraster här hemma 😂

Vad skönt att du säger så - känns ju faktiskt som man har nedförsbacke nu! Även om jag är beredd på att det är nu det jobbiga börjar komma med, när man tänker på hur mycket bebisen ska tjocka på sig och att magen typ kommer dubbla sig säkert, borde träna ryggen lite mer kanske men det hinns inte med. Har ju hållit igång med ridningen men hästen är väldigt busig så nu funderar jag faktiskt på att lägga ridskorna på hyllan, vill inte riskera något... 

Oj en 18-åring och en spädis! Verkligen kontraster, men så kul med så långt spann emellan med!!
    Vickan31 skrev 2024-03-13 14:38:27 följande:

Melsson: Härligt att höra att du mår bra, men det låter inte så skönt med kramp i vaderna, och lite besvärligt att inte få sova ordentligt. Kanske är bebisen och kroppen som vill att vi ska öva för vad som komma skall, haha 😂 Tio veckor kvar, så häftigt! 👏

Vad spännande att nästa besök blir med din nya barnmorska, hoppas att det ska kännas toppen! Förstår att det blir mycket fokus på flytt och renovering nu, det är ju helt naturligt, och jag tror egentligen inte att det är någon stress med att ?boa?, plus att det låter som att ni fixat det mesta redan Glad Som en kompis till mig sa, det är ju inte så att affärerna stänger så fort man kommer hem från BB, det går att handla saker efter födseln också 😉 Vad spännande med profylax-kurs! Tror absolut att man blir mer fokuserad och taggad efter det. Jag blev lite besviken att våran föräldrakurs inte börjar förrän i slutet av maj och är nedskuret till bara tre träffar (en i veckan, tidigare var det fem eller sex träffar), men det betyder att om bebisen kommer tidigare så kan vi missa sista kurstillfället, så jag hade önskat att kursen var lite tidigare, men men.

Ja absolut, nu känns det rätt mycket där i magen och även att andra kan känna rörelserna utanpå magen vilket är lite häftigt. Vi har inte börjat måla än, haha, har tagit rätt mycket tid med allt förarbete då vi ska måla på tapet så vi har slipat tapeterna och tagit bort alla skarvar etc, sedan målat med någon slags grundfärg ett par varv och därefter slipat, så nu ska vi måla taket och efter det får vi äntligen måla väggarna med den färgen vi har valt Glad

Ja vi försöker med jämna mellanrum att prata om flicknamn men det går inte så bra, haha 😅 Vi har båda alldeles för få namnförslag som vi verkligen gillar, inget som vi tycker känns klockrent än. Men vi har lite tid kvar att fundera ändå, så vi ska nog hitta något som känns perfekt till slut. Ni hade inte heller spikat namn va? 

Ja krampen är lite seg, men brukar ofta få så på sommaren med när jag är lite uttorkad, så borde egentligen börja dricka vätskeersättning och äta magnesium...Ja jag tror det med att kroppen förbereder en för vakna nätter haha. Ja kändes som en sån milstolpe att gå in i v 30!!!

Tack för att du lugnar mig lite, tror också som du säger att vi har ju det mesta så vi får försöka slappna av kring allt sånt! Nej men exakt, affärerna fortsätter ju att vara öppna! Men kul med föräldrakurs iaf, vi har inte fått någon föräldrakurs så det känns lite tråkigt...Hoppas ni träffar lite gulliga mammor/pappor som ni kan bonda lite med :D 

Åh då har ni det roliga kvar med målning och inredning osv! Hur har ni tänkt med säng? Kör ni bedside crib eller spjälsäng? 

Nej namn är såååå svårt?! Jag får sån beslutsångest, barnet ska ju heta sitt namn hela livet så hur ska man kunna välja....Jag laddade faktiskt hem en app där man får namnförslag så sitter och "swajpar" i den haha.  

• Melsson
    Orkidé8181 skrev 2024-03-14 13:39:42 följande:
    Men från v 30 är det jämna plågor ( har varit så för mig iaf ) eller att de avlöst varann, det blir varken bättre eller sämre, och även om magen vuxit så har man liksom vant sig vid den 😂
    Jämna plågor, hehe, det låter bra ändå! Ja känns det konstigt nu utan magen? Man har ju verkligen vant sig vid att ligga och klappa på magen varje kväll framför tvn:) 
    Vickan31 skrev 2024-03-14 16:40:15 följande:
    Melsson: Aah okej, jag har hört att bananer är bra då just för magnesium, och vätskeersättning låter ju som en bra idé! Haha ja jag tror det. Ja men tänk att två tredjedelar redan passerat för dig, de sista tio veckorna lär nog gå rätt snabbt då Glad

Ja men absolut, det där kommer inte att vara något problem eftersom ni fixat de viktigaste sakerna redan, och resten kan ni köpa sen 🥰 Nähä, har de ingen föräldrakurs dit ni flyttar? Bra att ni ska gå profylaxkurs då, det tror jag kan vara användbart och ett bra sätt att förbereda sig!

Ja det ska bli kul med målningen faktiskt! Vi ska få en spjälsäng av våra kompisar så vi får se hur det känns med den om vi tror att vi kör på den från start kanske Glad Ni då, spjälsäng eller bedside crib?

Ooh en sån app skulle vi också behöva, haha! Kan säkert vara bra för inspiration, vad heter den?
    Orkidé8181 skrev 2024-03-14 13:36:02 följande:

ja det är med skräckblandad förtjusning att veta att man firar en 18 åring igen om 18 år 😂
    men samtidigt få förunnat att få denna möjlighet? så försöker bara njuta och se fram emot alla utvecklingsstadier både för 18 åringen och bebis? har ju en däremellan också som fyller 15 snart så är väl moppekort eller något också 😂

/Vickan, vecka 26+0
    Åh tack för tips med bananer, jag älskar bananpannkakor så får komma igång och äta det mer :D Ja men visst känns det som att tiden kommer gå fortare nu när det börjar bli vår med? Mycket ledigt osv med!

Ska kolla hos nya BM om det är någon föräldrakurs - för visst är det via barnmorskan man anmäler sig till en sån? Ja jag tror också det blir bra med en kurs, att få lite övningar osv man kan göra hemma! 

Vi får också låna av kompis - men får låna bedside crib hehe, så vi har ingen spjälsäng än! Så vi kör på det från start tror jag! Sen säger ju alla att det är så mysigt med bebis i sängen, tycker dock det är läskigt också men många har tipsat om en sån Najell sleep carrier med hårda kanter så att man inte riskerar att rulla över barnet eller nåt sånt. Så funderar på att köpa en sån :)

Appen heter "Hitta barnnamn". 
    Noelani skrev 2024-03-14 16:45:11 följande:
    Jag har kejsarsnitt planerat till 26 april så det är ju verkligen så snart! Men jag hade verkligen inte sagt nej till liiite tidigare än så haha

Vilken vecka är du i nu?
    Åhh bara några veckor bort ju, så nära nu! Hur gör du med jobb? Jobbar du något nu eller är du sjukskriven? <3 Ni får ju verkligen barn en perfekt tid, i slutet av april - hade gärna fött då jag med! Jag är i vecka 30 nu, byter vecka på onsdagar så går snart in i v 31 :)
    Awesomeginger skrev 2024-03-17 12:54:27 följande:

Vill bara skriva av mig lite. Min sambo berättade att hans brors fru är gravid. Han har tydligen vetat om ett tag men inte velat säga något då han vet att de gjort mig upprörd. Men efter att vårt ultraljud gick bra så kände han att han kunde berätta. 
    Hade vi misslyckas vid denna återföring hade jag gått sönder av dom nyheterna.
    Men kan inte säga att ändå att jag tycker de känns kul, på samma tid som vi försök, hsr dom blivit gravid och fått en barn och är gravida igen. Det känns så orättvist och känns som att kunde inte de här får vara våra tid. Vet att man inte kan räkna med att andra väntar med barn, helt orimligt. Men ändå känner jag att jag önskat att dom väntat ett år eller så. Gör väll saker värre av att jag inte tycker om henne och blivit värre sen dom fick barn då hon inte verkar förstå varför de skulle vara jobbigt för oss att umgås massa med deras barn. För det är viktigt för dom att min sambo får en bra relation till sitt syskonbarn. Som att det är viktigare än hur vi mår mentalt. 
    Har räknat ut att dom måste blivit gravid precis när vi fick vårat missfall vilket med känns jobbigt.
    Förstår om ni tycker jag är småaktig...men kan inte hjälp känns att kunde inte vi fått det här. Kunnat få vara våran tiden att och att familjen har fokus på vårat barn som de var för deras första.

Åh jag tror alla här känner igen sig i dina känslor så det är inget du behöver skämmas över! Tror dom flesta här inne känt sig ledsna och skamfyllda över det när någon kompis eller familjemedlem blivit gravid -  medan man själv tragglar på... För mig har det blivit väldigt mycket enklare med andras graviditeter och barn ju längre jag kommit i graviditeten, hoppas det blir så för dig med och tänker lite som Clemmentina, på sikt längre fram tror jag du kommer tycka det är kul med en kusin till er lilla i samma ålder <3

• Melsson
    Noelani skrev 2024-03-15 19:12:02 följande:

Tänker på dig Zaro och undrar hur du mår och hur allt går ❤️🙏

Och Zaro håller med Noelani, tror vi alla tänker på dig och hoppas att allt går bra <3
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF