• Melsson

Vi som till slut blev gravida med IVF

Zaro skrev 2024-01-27 21:57:52 följande:

De verkar ha dragit ned på basprogrammet, sen blir det färre besök för dem som inte är förstagångsmammor, men det förekommer nog variationer mellan regioner. Vikten är nog väldigt olika men man får tänka att det är mer än fett, tex fostervatten, bebis, kaka och sådant som rinner av direkt. Ammar man går det nog fortare också. Men visst, har själv funderat på hur man med stor mage ska klara av att raka sig och klippa tånaglar på slutet Kyss

Vad hade du för värde menar du Noelani? Och hur går det med sjukskrivningen sen vi hördes sist?

Intressant att det kan vara genetiskt Melsson! Jag äter tre duroferon per dag nu men min barnmorska sa att sideral är snällare så kanske ska köpa det för att slippa syra och värk i magen då!

Ja känns som det är väldigt lite besök fram till v25-26, iofs finns väl inte så mycket att göra då. Men som förstagångsmamma känner man sig ju lite mer orolig så hade varit skönt med kanske iaf 1-2 besök mellan KUB och RUL typ.

Jaa sideral och blutsaft är toppen, lite dyrt dock...Men men, värt det för att kunna gå på toa normalt haha
  • Melsson

@Orkide GRATTIS <3 Wow helt otroligt att din lilla baby är här nu! Hur gjorde du med smärtlindring om allt gick så fort? Hinner man med något sådant då? Hoppas ni är hemma från BB och njuter i fulla muggar nu! Hur har det gått med storasyskonen? Är dom glada? 

@Zaro Det där med vikt och mage tror jag är väldigt olika, jag har gått upp 4 kg men fick typ panik för det kändes så mkt (är vi 23+5) och magen är rätt så liten men är inte platt längre utan började växa ganska rejält för typ 2 v sen, kunde ha mina vanliga byxor fram till första dagen i v 23 men sen dess har jag behövt ha gravidbyxor som inte klämmer åt i magen! Och min navel ser typ precis likadan ut fortfarande, magen är lite mer nere än så länge men den har börjat röra sig uppåt! Ska försöka få till någon bild någon dag :P 

@Vickan åh så kul att ni börjat handla, det är ju sååå mycket man måste fixa så man blir ju helt matt haha! Angående fosterrörelser så kom det första gången i v 20, och nu känns det mycket varje dag (i början kände jag kanske varannan var tredje dag) men sedan 1-2 v tillbaka känner jag henne flera ggr/dag, hon har till och med väckt mig på natten med sina sparkar :P Jag har också moderkakan i framvägg så håll ut, det kommer snart snart ska du se <3

• Melsson
    Zaro skrev 2024-02-05 14:49:18 följande:

Vickan: så mycket att hålla koll på, man undrar ju om man verkligen är kvinna, så dålig koll man har Skrattande Ja, lugn bara lugn, det kommer gå jättebra! Jag mår bra även om virusen inte riktigt släpper taget om mig, men så är det ju för många nu. Fokuserar mycket på jobb och socialt umgänge. Hur mår du?

Melsson: skönt att höra, det låter ju lite likt! Blir spännande att höra vad du får för sf mått, 23 var tydligen medel. Vore också jättekul att få se en bild! Hjärta

Ska se om jag lyckas klistra in en bild här nedan. Den vänstra bilden är typ 2.5 v sen och den högra tog jag nyss inne på toaletten på jobbet haha! Går in i v 25 imorgon ! Så magen har växt snabbt på kort tid men ser inte riktigt gravid ut än utan mer lite smårund ut bara haha. Hur mäter man SF mått? har börjat känna mig extremt trött sista tiden med så tror mina järnvärden droppat lite tyvärr :/

är ju sjukt kul att se magbilder så lägg gärna ut alla, gick att täcka ansiktet med lite fin målning haha! 

• Melsson

Åh vad kul att folk bjussar på magbilder, heja alla <3 Längtar själv efter en fin kula nu utan att bara se ut som en ölgubbe som du så fint uttryckte om dig själv med Noelani haha. 

@Noelani Har du bett om kejsarsnitt eller är det på grund av någon annan anledning? 10v går foooort känns det som, speciellt nu när det snart är vår!

@Orkide åh vilken fin mage, du ser så brun ut med, själv är man likblek haha. Vad är TENS för något? Massage låter ju väldigt skönt, man får be sambon under förlossningen annars hehe. 
    Var bebisen liten när den kom några v för tidigt? Kan tänka mig att det tar lite längre tid att komma igång med amning vid lite för tidig födsel, men skönt att det börjar ordna sig <3

@Vickan åh så spännande med vagn, vad har ni landat i till slut? Och vilken fin mage, håller med dom andra, goals! Känns som min mage växer varje dag så hoppas den snart ser ut sådär!! Har varit skönt med lite mindre mage med men man längtar ju så efter att SE gravid ut och bara gå runt och mysa med magen <3 Och ja, imorgon är det äntligen dags för besök hos barnmorskan, antar att vi mäter magen och lyssnar på hjärtljud då. Ser så mycket fram mot det <3 

@Humlan, åh så spännande, helt galet att du har en bebis om en vecka?! Förbereder du dig på något särskilt vis? <3

Känns som jag glömt svara dig nu @Zaro men hur är det med dig? <3

• Melsson

@orkide det lät ju väldigt bra! Det ska jag be om 🥰 Måste börja läsa in mig lite på förlossning känner jag, har noll koll så kan vara bra ha lite koll på olika alternativ iallafall! Men den där massagen lät kanske lite svår att lära sambon haha. vi alla andra får hoppas att vi också får en student som kan massera! 

vad skönt att det inte var en alldeles för liten en som kom! hur går allt? Nätter osv? ❤️ 

@Noelani åh vad spännande, hur är känslan, beviljat dom ofta? tycker det är lite dumt att man inte får välja själv hur man ska föda?. Jag är också lite förlossningsrädd, framförallt inför eftervård eftersom min mamma hade tuffa förlossningar. Men jag har inte ens orkat ge mig in i kampen om snitt?. Jag är beräknad i slutet av maj, 27/5🥰 Visst är du precis i början av maj eller kommer jag ihåg fel? 

@zaro min barnmorska sa igår på besöket bara ?där är rumpan, där är huvudet?. Men jag har då aldrig ens lyckats känna att det är ett barn hahaha. Man vill ju inte klämma för hårt heller hehe

• Melsson

@Orkide det låter jättebra ju, ska försöka skriva det i mitt förlossningsbrev om massage och tens. Eller behöver man skriva förlossningsbrev eller räcker det att man säger det? känns som att när man är förstagångsföderska har man ju ingen koll på vad som väntas och vad man vill riktigt hehe. Jag tar nog också hellre smärta över illamående, men man har ju ingen aning om hur stark smärtan kommer vara - men inbillar mig att jag är rätt smärttålig hehe. Hur känns det i kroppen nu efteråt?🥰 

@Noelani grattis till snittet❤️ Och herregud april det är ju jättesnart!! Så fint att du äntligen känner att du kan njuta av graviditeten, det är du värd! Så blev det en liten aprilbebis för er istället för maj! Så sjukt att ha ett datum med!! En annan har ju ingen aning om när bebis bestämmer sig för att titta ut, men jag tippar på för sent här haha! 

@Vickan Åh vad kul med vagnklo, grattis! Och vad kul att din kille varit så intresserad och involverad i vagn och babyskydd, man blir ju lite extra varm i hjärtat när dom ?går igång? på bäbissaker! Ja exakt, nu var det första besöket hos barnmorskan på väääldigt länge. Vi mätte magen (eller ja livmodern, trodde det var magen men mätte typ omfång men det hade jag helt missuppfattat haha) och sen lyssnade på hjärtat. Hon sa att jag bar barnet långt nere, men att magen nog skulle krypa uppåt snart. när har du nästa besök hos BM? 

@zaro skönt med noggrann uppföljning så att ni känner er trygga. Vad är anledningen till att dom ev vill kejsarsnitt om inte du vill? spelar fostervätska roll vid förlossningen? 

@Clemmentina wow redan v 32, snart är du i mål❤️Jag börjar också känna mig klar med graviditeten men är bara i v 26 haha. Men har börjat känna lite tyngd nedåt som är lite obehaglig när man rör sig mycket osv, sen är jag så väldans trött så känner inte riktigt igen mig själv för tillfället?

//Melsson v 25+1

• Melsson
    Orkidé8181 skrev 2024-02-15 12:13:26 följande:
    Jag fick en lapp av min BM på MVC i v 35-36 att fylla i, sedan när jag var på senaste besöket ( visste såklart inte då att det skulle bli det sista innan förlossningen ), så skrev hon in det ja någonstans, har inte kollat om det står I journalen, men någonstans iaf så när vi kom visste de att jag önskade lustgas/ TENS och var öppen för andra förslag om de ansåg att jag behövde mer smärtlindring 😊

nu har ju jag haft 3 ganska snabba förlossningar så kanske därför jag klarat mig på endast lustgas och TENS, allt ju så individuellt där? men för mig har det varit viktigt att kunna vara närvarande men såklart inte till vilket pris som helst 😊

jag kanske hade behövt betydligt mer smärtlindring om förlossningarna blivit mer långdragna?

men i situationen är man ju ganska hjälplös och jag har varit trygg med att faktiskt inte behöva fatta besluten och göra val utan har litat helt och hållet på personal som varit i rummet? i mina fall alltid en BM och en student 😊
    Åh då får man nog göra det längre fram då - ska lägga det på minnet iaf och be om det :D 

Ja man får försöka lita på personalen helt enkelt - men man börjar ju känna lite mer stress ju närmare man kommer här varje vecka. Hur mår ni alla hemma? <3 
    grimaserar skrev 2024-02-21 08:35:32 följande:

@Vickan Tack för att du delat med dig av din fina mage! Jag har känt mig väldigt stor, är i vecka 24+4 och fick igår höra "nu kan det inte vara långt kvar" av en manlig kollega. Är dessutom lätt överviktig från början och det här med magen har triggat mig rätt mycket....  Jag har känt att jag inte riktigt pallar vara i den här tråden för att det ett tag var en hel del kommentarer om att magen om vad som var normalt, när den skulle börja synas och om en ätit för mycket osv... Det var bara vänliga kommentarer riktade mot folk som var nervösa över att deras magar inte syntes, men det blev lite tufft. Jag gick upp mycket i början, under illamåendet var det enda som funkade att äta för mig samtidigt som graviditeten av olika anledningar gjort att jag gått från att träna 5 dagar i veckan till en eller två... Men sedan vecka 18-20 har jag typ inte gått upp något alls, men magen växer ändå, och har haft lite svårt att känna mig fin typ för att jag bara blir stressad över att jag skulle gå upp för mycket och att jag är enorm. Har fallit tillbaka i beteenden och tankar som jag trodde att jag kommit över och har tyckte att det varit en svår balans att äta så att mitt barn mår bra när jag typ inte vill bli större och samtidigt älskar jag ju magen något hysteriskt och är så glad över den, att den växer och över han som sparkar där inne.

Men det är väldigt fint att se någon annan som också har haft en känsla av att ha en stor mage och som fått kommentarer på det, jag tycker det är lite lättare att se att din mage är jättefin, för det är den verkligen! Det hjälper mig lite att ta in att ala magar/kroppar är olika och att det är helt okej, vilket jag så klart vet men ändå lyckas förtränga. Så tack för att du delar med dig Vickan! 

Hoppas du kan börja njuta av din mage! Man är ju inte van att folk har åsikter om ens kropp, man känner hur folk granskar en när dom pratar med en. Tycker också det är jobbigt men man får försöka tänka på sin lilla bäbis och försöka koppla bort det andra. Hur mår du annars i graviditeten? Nu är det inte många v kvar till sista trimestern :D Är det en livfull bäbis där inne?
    Vickan31 skrev 2024-02-21 12:03:56 följande:
    Gissa vem som gick en digital förlossningskurs och absolut bröt ihop i tårar och panik resten av kvällen? This girl 😅 Jag har alltid tyckt att tanken på förlossning är något otroligt läskigt och jobbigt, men hittills i graviditeten har jag lyckats förtränga det och haft så många andra milstolpar att fokusera på som tidiga ultraljudet, KUB, RUL etc. Men nu när jag gick den där kursen så blev jag påmind om hur livrädd tanken på förlossningen faktiskt gör mig. Känner mig så fånig på ett sätt, för jag vet ju att de flesta klarar det galant men man har ju också hört många skräckhistorier och tror på något sätt att det ska gå bra för alla utom för en själv. Jag tror att det handlar mycket om att jag måste förlåta min kropp för det som varit. Att jag på många plan känner att den svikit mig under alla åren som ofrivilligt barnlös, och att jag därför tror någonstans att kroppen kommer att svika mig även här. Att jag inte kommer att klara av det fysiskt eller mentalt. Och att med all otur och de hinder som varit på vägen för att bli gravid så förväntar sig min hjärna att jag ska ha otur och få en traumatiserande och hemsk förlossning också. Lite som att varför skulle det här gå bra när ingenting annat gått bra för att bli förälder. Ologiskt, jag vet, men känner mig skör och lite ärrad efter alla misslyckanden för att bli gravid. 

Lite svårt att beskriva, så förlåt för svammel. Det är väl säkert en del irrationella rädslor jag bär på som är vaga och svåra att formulera. Är såklart glad att det finns mycket hjälp och smärtlindring att få, men jag kanske behöver prata mer med barnmorskan om min oro och rädsla. Vill liksom sticka huvudet i sanden på ett sätt och inte läsa på för mycket för att skrämma upp mig ytterligare, samtidigt som jag tänker att det kanske kan göra mig lite lugnare att känna mig påläst och förberedd? Svår balansgång. Hur tänker ni? Hjärta
    Åh snart BM-besök för dig vad skönt, tycker det känns tryggt när man får lite uppföljning <3 Det funkar bra att jobba, sitter ju bara på min kontorsstol hehe. Men har börjat planera lite för hemgång, vi kommer att flytta (!!!) typ prick en månad innan BF, så är lite stress inför det, så tänker ev gå hem en månad innan för att hinna med flytten, lite renovering osv! 

Åhh jag förstår dig helt - jag har försökt skjuta undan alla tankar på förlossningen för jag vill INTE riktigt tänka på den. Jag tänker lite samma som dig att man har ju inte direkt haft tur innan med kroppen + att min mamma hade tuffa förlossningar och det har skrämt upp mig som tusan....Men å andra sidan när jag läser dina tankar så tänker jag att DU såklart kommer klara det hur bra som helst, jag menar hur stark är inte du efter IVF x2 och allt jobbigt som kommer därtill <3 Har du pratat med din mamma om hennes förlossningar? 

Har du funderat över kejsarsnitt? Jag tänkte nästan be om det men så kände jag att åhh vill ändå kanske försöka föda vaginalt men är så rädd att jag kommer få massa komplikationer efteråt. Jag har fått massa tips om boken "föda utan rädsla" - jag har inte läst den än men det står på min att göra lista, tipsar om den till dig med <3 Vi hade även tänkt anmäla oss till en kurs här i Örebro som heter "Andas mamma". 
  • Melsson

Och förlåt för en liten intim fråga men tänker dom flesta här är ju vana efter allt med IVF osv. Men, jag har börjat få så himla mycket flytningar den senaste veckan? Och väldigt tunna och vattniga, men känns väldigt ofräscht bara. Är det något som är normalt eller borde jag kolla upp det med min BM? Vet att man kan få mer flytningar men trodde man fick det från början inte såhär mitt i....(är i v 26+1). 

Och en till intim fråga när jag ändå håller på...Det här med samliv..Jag får så konstiga känslor av att ligga när man vet att man har en bäbis där inne, om han börjar försöka och jag känner bebisen röra sig där inne känner jag att vi måste avsluta på en gång...Samtidigt vill man ju kunna mysa till det ibland...Men känns nästan perverst att ligga när man har en bäbis i magen? 

• Melsson
    Åh nu har jag varit borta härifrån flera veckor känns det som. Tiden går så fort! För mig löper graviditeten på väldigt bra, har förmånen att må bra och är så tacksam för det. Lilltjejen där inne lever rövare och det är så häftigt att det känns som man har "kontakt" med varandra nu <3

Toppenbra att du uppdaterade listan Vickan så att man har koll när folk har BF. 

Så kul med två nya här med, Quincey och Awesomeginger, stort grattis till er <3 Jag förstår er oro och tror dom flesta här inne också var väldigt oroliga, när man kämpat så länge med att bli gravid blir man ju livrädd att det ska ryckas från en. Det som är skönt med IVF är ju att man får det där tidigare ultraljudet, det lugnade mig iaf litegrann att se ett pickande hjärta då. 

@Zaro hur har det gått? Har du blivit inlagd? Håller tummarna att det vände och att du får vara hemma <3 Spännande med mjölken! Kanske borde testa om några v jag med, känns dock som det hänt nada med mina bröst dom är precis som innan graviditet så är tveksam till om det finns någon mjölk :P 

@Vickan Vad skönt att din syster har haft såpass smidiga förlossningar, tänker dina borde ju bli likadana? Man ärver ju både från sin pappa och sin mamma så tänker är ni helsyskon borde ju era förlossningar förhoppningsvis bli lika. Även om varje förlossning är unik såklart! Fick du någon mer hjälp av barnmorskan? Tänker det finns ju Aurora samtal osv (tror det heter så). 

Ja känns så kul med flytt, vi flyttar cirka 2 mil så inte så långt, men känns så bra börja på nytt kapitel. Området vi bor i nu bodde min sambo i när vi träffades, sen var vi särbo ett tag innan jag flyttade in till honom, jag har bott här i 3 år nu men inte köpt in mig i detta hus så nu köper vi äntligen något gemensamt efter en låååång tids letande!

Vad skönt att höra att jag inte är ensam att tänka så om sex, man känner sig ju lite knäpp emellanåt haha. 
  • Melsson
    Zaro skrev 2024-03-06 10:34:52 följande:

Vad skönt att du mår så bra Melsson! Vår egentliga bf är ju nära varandra! 

Det såg likadant ut men vi slapp bli inlagda. Så skönt. Hade det inte varit så många undersökningar som det ju är nuförtiden med komplikationer hade jag faktiskt tänkt att detta var en toppengraviditet Tungan ute Det är ju ingen sjukdom även om det är lite jobbigt ibland. Imorgon ska jag göra om diabetestestet hos barnmorskan och sen ska vi få en introduktion hos förlossningen. På fredag ska vi kollas igen av vår överläkare. Det börjar dra ihop sig inför planering av förlossning tror jag. 

Ja det är tacksamt! Men nu kommer man ju precis in i tredje trimestern så nu blir det väl andra bullar :P Ja vi ligger ju väldigt nära varandra så känns så konstigt att din lilla baby snart är här medan jag får vänta en evighet ;) Glömde fråga förut men kommer du få en sån lung-mognad spruta då? Så skönt att ni slapp bli inlagda, hoppas det håller i sig så <3 Har du haft höga sockervärden? Jag bävar lite över mäta socker igen, jag är en sån sockergris det senaste så kommer väl få högt snart! Du kanske skrivit det redan, men blir du igångsatt eller blir det KS? 
    Quincey skrev 2024-03-06 13:58:40 följande:

Tack alla för allt stöd! Jag tog nya test imorse i hopp om att se starka streck som kunde lugna mig lite men tyvärr syntes det knappt alls nu så räknar med att jag fått missfall. Hoppas komma tillbaka till denna tråd igen längre fram ❤️

Åh håller tummarna att testen bara är lite oklara och att det är ett litet hjärta där inne. Stor kram till dig <3
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF