• lissan111

Vi som till slut blev gravida med IVF

Orkidé8181 skrev 2024-04-28 19:51:41 följande:
    Vi hade Babynest i början, men sen när jag ammade å somnade om så jade vi det där babynstet i sängen tomt å låg på varsin sida av det 😂
    jag å bebis på ena sidan å min sambo på andra 😂

har också en sån nedsmord Crib, men där ligger mest blöjor😂
    har försökt få han å sova där, men inte funkat än? 
    Haha ja jag har förstått från vad jag hört att det kan bli helt annorlunda än man hade planerat innan med allt sånt där så jag är inställd på att vi får prova oss fram, skulle kunna tro att vår bedside crib också blir blöjförvaring eller liknande 😆
    Noelani skrev 2024-04-29 18:31:37 följande:

Nu är min lilla kille här 😍🥰
    Allt har gått kanon - även fast han låg på -15% i tillväxt vid sista UL så kom det ut en 3kgs bebis.

Kejsarsnittet gick hur bra som helst också - jag kunde åka hem redan dagen efter och visst har det gjort ont men inte i närheten av vad jag trodde det skulle göra. Man fick också rejält med smärtlindrig så man kunde vara med bebis hur mycket som helst utan att tänka på smärtan. Det var mest lite märkligt att komma på fötter igen efter spinalbedövningen haha de släppte dock på bara några timmar. 

Om det är någon som funderar på snitt men är rädda - var inte det, en sån häftig upplevelse och inte alls jobbigt/ svårt. 

Jag tänkte absolut inte samsova innan men vi har landat där och sängen den står tom även här haha 

Jag har inte läst igenom alla inlägg - är det någon mer som fått eller som det börjar närma sig för? Hur har det gått för Zaro - någon som vet ?

Många kramar till er alla! ❤️

Stort grattis Noelani!! 😍 Låter ju toppen med allt, vad härligt att höra! Och skönt att höra din positiva upplevelse kring kejsarsnittet, kan ev behöva bli det för oss också så det känns bra att höra.

• lissan111
    Vickan31 skrev 2024-04-30 12:39:27 följande:
    lissan111: Vad roligt att höra ifrån dig igen, det är ju helt naturligt att man i perioder är mer aktiv och andra stunder mindre aktiv här Glad Tänk vad häftigt att du redan är i vecka 35 (kanske 36 nu rentav?) och jag förstår verkligen längtan! 🥰 Vad intressant det där med att lågt sittande moderkaka är mer vanligt vid IVF! Det låter ju logiskt när du säger det, men jag har aldrig hört om det faktiskt. När är det dags för UL? Vad skönt att höra att du ändå fått må väldigt bra och att foglossningen verkar ha varit kortvarig, bra tips med massageboll! Ååh ja det är klart, det märks ju nu när man räknas som höggravid att man är otymplig och stel, men så är det som sagt inte långt kvar heller Hjärta

Vad snällt av dig att säga 😊 japp v. 36 nu, tiden går fort vilket känns bra! Vi har UL igen på måndag, så det blir spännande att få besked då om det kommer att funka med en vaginal förlossning eller ej, hoppas ju på det. Har verkligen börjat känna av mer i fogarna denna vecka, nu blir det lugnt tempo på allt sista veckorn känner jag. Känner med dig som har så mkt problem med foglossning! ❤️ barnmorskan tipsade mig om att använda TENS-apparat då jag hade besvär tidigare, har du provat nåt sånt?

• lissan111

Grimaserar: vid senaste barnmorskebesöket i måndags låg min med huvudet neråt men jag tycker att det känns som att han fortfarande vänder sig lite då och då, särskilt på natten då jag ligger ner. Det spänner iaf sjukt mkt i magen då och blir två stora utbuktningar på båda sidor om magen så det verkar som att det skulle vara huvudet respektive rumpan men säker är jag inte 😅 Det är inte så behagligt kan jag tillägga!

• lissan111

Zaro, så härligt att höra att ni är hemma nu och mår bra och har landat efter allt! 😍 Kan tänka mig att det går finemang att fixa mycket bebisprylar efteråt också och att det räcker långt att ha en del iordning bara, mindre risk att man skaffar massa onödiga saker också. Låter som att det blev bra för er 😊

• lissan111

Melsson, åh vad spännande och samtidigt jobbigt kan jag tänka mig med flytten! Men så härligt när ni börjar komma iordning i nya huset snart och kan njuta av det med bebisen sen 😊 Känner igen mig lite för vi har också skrivit kontrakt på hus för en månad sedan och jobbat massa med att förbereda lägenheten för försäljning sedan dess för att få så mkt som möjligt gjort innan bebisen kommer! Men vi kommer inte att flytta förrän i höst, ville inte ta det mitt i sommaren och med ny bebis och allt. Vi flyttar dessutom rätt långt, från Uppsala tillbaka till Umeå där jag kommer ifrån! Men ser jättemycket fram emot det också 🤩

Håller med om att detta forum inte är så användarvänligt, jag kan absolut tänka mig att vara med i en grupp i messenger eller whatsapp framöver! 

Så jobbigt att du har så ont i fogarna men skönt att det släpper efter några timmar iaf! Jag har inte så mkt besvär egentligen, mest att de är känsliga och att jag känner av dem antingen om jag suttit mkt pga kontorsjobb eller varit extra aktiv och gått mycket eller fixat med massa i lägenheten typ under dagen. Nu har jag dessutom börjat få mkt sammandragningar bara av att promenera så det blir som sagt inga långprommisar men skönt att röra sig lite ändå 😄

Haha känner förresten igen mig med godsakerna, under gravideten har mitt sötsug verkligen ökat!! nog för att jag alltid gillat sånt men nu är det typ det bästa som finns 😂 speciellt bakelser/mjuka kakor, choklad osv?. mmmm! Försöker hålla det på en rimlig nivå men blir helt klart mer än innan, men det tycker jag man kan få unna sig 😁 Faktiskt även börjat gilla frukt väldigt mycket som jag aldrig varit särskilt förtjust i innan men det känns ju nyttigt iaf 😄

Och känner även igen det där att vissa stirrar på ens mage och kommenterar hur stor den blivit. Särskilt obekvämt då det hänt på kontoret, känns så konstigt att folk tycker det är okej att kommentera på ens kropp bara för att man är gravid! Vad ska man svara liksom?!

• lissan111

I måndags var vi inne på nytt UL och VUL för att kolla moderkakans placering och den satt tyvärr fortfarande lika nära modermunnen, mellan 10-15 mm verkar det som. De vill ha helst minst 20 mm för att ha tillräcklig marginal för att rekommendera vaginal förlossning. Så nu ser det ut att bli kejsarsnitt tyvärr, jag skulle ju verkligen föredra att få en vaginal förlossning. Både för att jag gärna vill få uppleva det samt att jag oroar mig för en massa saker med kejsarsnitt. Återhämtningen såklart, men även att bebisen plockas ut utan att vara förberedd och hur det påverkar den precis i början, att det ska bli svårt med amningen, att bebisen inte får bakterier med sig som den får vid en vaginal förlossning, mm! Men det skulle säkert också bli bra så oroar mig kanske i onödan? Vi ska på ett infomöte på tisdag och träffa barnmorska, läkare osv så då tänkte jag bombardera dem med frågor 😅 Känner att jag även vill höra mer om hur stor risken egentligen skulle vara vid vaginal förlossning innan jag släpper det helt. Som det ser ut nu blir det ett planerat kejsarsnitt då jag är i v. 40, så troligen nån gång 27-29 maj. Bara knappt tre veckor bort! Om det nu inte startar av sig själv innan dess 😅

/lissan v. 36+3

• lissan111
    Sandralinnea123 skrev 2024-05-10 11:00:52 följande:

Hej igen, har varit lite off här men är så otroligt trött hela tiden & hemskt illamående & yrhet..
    Idag ska jag ha första ultraljudet på sahlgrenska v8+2 
    & vill bara ta mig förbi v12 & hoppas alla dessa symptom försvinner 😅 tänk va man kan längta efter att vara gravid och sen må så dåligt 🙈

Är så otroligt orolig inför ultraljudet tänk om de inte är ett hjärtslag är de ända som går i huvudet nu 

Hej! Åh förstår att du har det kämpigt nu, det där är jobbiga veckor! Jag var också extremt trött under den perioden (och illamående men inte jättefarligt). För mig började det lätta så smått från v. 9 som du är i nu, med tydlig förbättring kring v. 10-11. Det är förstås väldigt individuellt men hoppas det blir bättre snart för dig med! Annars har jag hört folk säga att det kan hjälpa en del med tillskott av vitamin B6. Stort lycka till på UL!! ❤️ förstår oron men det kommer säkert gå bra, håller tummarna! 😀
  • lissan111
    Sandralinnea123 skrev 2024-05-10 14:53:17 följande:

Hej! 
    Jag har nu varit på ultraljudet, & vi har fått den största chocken & lyckan, det var inte 1 hjärta utan 2 hjärtan som slog, vi ska få tvillingar vilket jag trodde var omöjligt men tydligen kan en fryst blastocyst dela sig till 2, vi har en otrolig chock samtidigt som vi är så lyckliga 👶🏼👶🏼❤️

Wow så häftigt, stort grattis till er!! 😍 
  • lissan111
    Hej alla! Nu har det blivit ett rejält glapp i uppdaterandet här igen för mig 😅 Vill börja med att gratulera alla er som hunnit få era små under de senaste månaderna!! 😍 Vill även berätta att vår lilla pojke kom den 19 maj (i v 38+6) ❤️🥰 Vi hade kejsarsnitt inplanerat den 24/5 pga lågt sittande moderkaka men det blev ett akut kejsarsnitt då jag plötsligt började blöda kraftigt vid 4 på morgonen söndagen den 19:e, efter att knappt ha sovit pga konstigt obehag i magen under natten. Jag och sambon ringde förlossningen i panik och fick åka in direkt, vi var livrädda att lillens liv var i fara. Väl där kopplade de på CTG och vi kunde tack och lov höra hjärtslagen. De beslutade om akut snitt senare samma morgon och han förlöstes vid 10:00 utan problem ❤️ Vet fortfarande inte om blödningen berodde på att förlossningen började vara på G naturligt eller nåt annat, men de trodde att det kunde vara så. Vår lille killenvägde 3200 g och var 50 cm lång 😊 Sedan dess har sommaren varit ett enda långt amningsmaraton känns det som 😂 Men det är så fint att ha honom hos oss. Nu är han 2 månader och det är otroligt så fort han växer!! En stadig kille numera! Jag helammar och han äter varje 1-2 timmar dygnet runt, oftare på kvällar och morgnar och lite mer sällan nätter och eftermiddagar. Längtar efter att få amma mer sällan på nätterna framför allt 😅 Hur ser det ut för er andra med matningar? 
  • lissan111
    Quincey skrev 2024-07-15 10:54:33 följande:

Har precis gjort KUB och fick förhöjd risk för kromosomavvikelser. Känner mig rätt knäckt. 5 äggplock, 2 missfall och nu förhöjd risk för kromosomavvikelser när vi äntligen kommit såhär långt. Det var blodprovet som drog ner resultatet mest, där fick vi 1:39, totalt 1:163 för trisomi 13 och 18. Fick göra NIPT direkt efter. Nån som har erfarenhet av detta som det gick bra för? 

Verkligen tråkigt att höra Quincey! 💔 jag såg i andra tråden att du skrev om resultatet från NIPT också. Jag har hört att NIPT kan visa falskt dåligt resultat medan när det visar att det ser bra ut så är det generellt väldigt säkert. Så det kan absolut fortfarande finnas hopp tänker jag! Särskilt om KUB inte visade förhöjt avseende trisomi 21? Men förstår att det känns otroligt tufft. Känner med er och håller tummarna hårt!! ❤️
  • lissan111
    Clemmentina skrev 2024-08-05 09:17:30 följande:
    Stort grattis till er lille kille! Så dramatiskt med blödningen. Skönt att höra att det fick bra trots blödning och att det blev ett akut istället för planerat snitt. Visst är det häftigt hur snabbt de växer? Vår lille kille väger snart 7 kg och är 3,5 månad. Jag ammar som du ganska ofta fortfarande?även på natten. Han brukar sova ca 3 h först och sen uppvak ungefär varannan timme. Längtar efter att få sova lite mer sammanhängande! Hjärta
    Tack så mycket! 😍 ja jag känner en tacksamhet för vården vi har! Jamen verkligen häftigt! Nu har vi inte vägt på några veckor men tror han ligger på drygt 6 kg nu, blir spännande med vägning och mätning om en vecka då han blir tre månader 😊 Det låter väldigt likt med nattamningen, typ samma för oss! på dagarna är det ofta bara 1,5 timme från att en amning börjar till nästa börjar, men tycker det ev börjar bli liite mindre ofta än innan nu ändå? dock har han ofta varit arg och frustrerad vid amning dagtid de senaste två-tre veckorna, men jag tror det beror på att han varit vaken för länge och är övertrött, behöver nog försöka  införa lite rutiner för tupplurarna tänker jag. Inte helt lätt att tolka sin bebis alla gånger! Hoppas både ni och vi får börja sova mer sammanhängande på nätterna snart nu när bebisarna börjar blir några månader 😊
  • lissan111

Så otroligt svårt att behöva gå igenom, så ledsen för er 💔 

Quincey skrev 2024-08-16 16:11:39 följande:
    Var länge sedan jag var inne här. Vår lilla pojke hade trisomi 21, på kub fick vi 1:247 för den trisomin. Inte så jättehögt men ändå var det vår bebis som var sjuk. Vi avbröt och saknar honom mycket. Håller tummarna för en fjärde graviditet snart.
  • lissan111

Kul att höra hur det går för er Orkidé! Låter ju som att allt rullar på toppenbra ❤️ Jamen precis, han hade ju bråttom ut också 😄 det blev ju lite liknande för oss eftersom jag inte heller hann vara föräldraledig nåt innan vår kille kom på söndagen efter jag jobbat min sista dag 😅

Vi var på tremånadersuppföljning på BVC idag och fick vaccin. Det gick bra men var såklart jobbigt med sprutorna och han har varit så trött och ledsen idag efteråt med lite feber nu, hoppas det känns bättre imorgon ❤️ Viktkurvan har gått brant uppåt från att han var en liten smalfis nere på knappt 2,9 kg i slutet av hans första vecka till knappt 6,9 kg nu idag! 😄 den borde väl börja plana ut nu snart. Nätterna har förresten blivit bättre och han sover som en stock från ca 21-07 varje natt med typ tre korta matningar däremellan. Har kört alltmer med samsovning och amma i sängen sovandes många ggr (på ett sätt som ska vara säkert) och det har ju gjort underverk för nattsömnen, har faktiskt inte alls särskilt mycket sömnbrist nu för tiden! Himla skönt. Nu ska jag bara försöka lyckas få nån lucka nån gång ibland för lite egentid såsom att ta mig till gymmet igen också, ska försöka med bröstpump för att nå detta mål! 😊

Hoppas också allt är bra med er andra! ❤️

Orkidé8181 skrev 2024-08-12 07:07:11 följande:

Här kommer en liten uppdatering från oss ( första bebisen i tråden tror jag 2/2-24 )

vår lilla kille är nu 6 månader, sedan ca 2-3 veckor så ammar jag endast på kvällarna och ett par ggr tidig morgon ca 3-5 tiden.
    Sesan han fick börja äta smakportioner så blev han ganska ointresserad av att amma så vi matar för fullt här, förstår inte hur det får plats så mycket i den lilla kroppen 😂

han har redan fått 4 tänder och sitter stabilt själv sedan ca 2 veckor, ganska tidig med allt om jag förstått det rätt.
    på BVC sa hon att det är en kille som verksr ha lite bråttom 😂
    vilket stämmer redan från start då han valde att komma ut bara några timmar efter att jag stängt ner  från jobbet?

hoppas ni alla i tråden mår bra, både ni som fått och ni som väntar ❤️

kram

• lissan111
    Awesomeginger skrev 2024-08-20 09:27:18 följande:
    Härligt att höra att ni börjar få lite livsrutin och vilken dröm sovschema. Enligt min mor var jag så och går och hoppas på att lill grabben ska ta över det. 😅😅
    Själv är jag sjukskriven med två månder kvar, rygg/revben smärta så förvärras av att stå, gå och sitta. Klara ca 2 timmar ur sängen utan smärtan är fruktansvärd och jag måste gå och lägga mig igen. 
    Så penderar större delen av min tid liggandes upp stoppad med kuddar i soffan och kolla på tv. Så mycket saker jag vill fixa här hemma men kroppen klara de inte.
    fysioterapeuten säger att de är ren belastningen smärta så skulle antingen bygga muskler väldigt snabbt eller gå ner och vikt så innan bebis kommer kommer de inte bli bättre. 
    Ånej det låter ju jättetufft! Har du det fortfarande jobbigt med illamående också? Hoppas bebisen kommer någon vecka före BF! Kämpa på! {#emotions_dlg.flower}
  • lissan111
    Awesomeginger skrev 2024-08-27 18:07:17 följande:
    Illamåendet är kvar, så lever mitt liv i soffan just nu. 
    Försöker göra lite träning och rörelser hemma men de är allt som händer. Men bara att hålla ut sista två månaderna nu. 
    Låter verkligen som en tuff graviditet! Det är ju super att du iaf får till lite aktivitet hemma det som går för att ta hand om kroppen. Ja håll ut, det kommer vara värt det sedan!!
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF