Anonym (Mamman) skrev 2023-12-13 08:02:59 följande:
Otrygg med min sambo som pappa?!
Jag vet inte om han har förmåga att ansvara för barnet. Han är ofta själv som en tonåring, typ slarvar med hygien, kliver ur kläderna i en hög på golvet, jag får be honom städa osv.
Han är glömsk och disträ, ringer telefonen så försvinner omvärlden. Men i nästa stund så är han uppmärksam och ordentlig, men dom svängarna skrämmer mig.
Vår son är nu 7mån och jag kan inte släppa kontrollen och tycker det är svinjobbigt.
Det går inte prata om det heller för han tycker givetvis att han är 110%.
Nu ÄR han ju redan pappa till ert barn, så det går inte att ändra på. Du får försöka fokusera på hans goda sidor och släppa de dåliga. Jag är säker på att du också har starka och mindre starka sidor i ditt föräldraskap, och det fina i att vara två är att man kan komplettera varandra.
Är det verkligen en fara för ert barn, eller är du mest irriterad på hans slarv? Att han har dålig hygien och lämnar sina kläder på golvet lär inte vara otryggt flr en bebis. Att han blir disträ kan vara värre då det snabbt händer olyckor med så små, men han kan nig få in vanan att ha ögonen på bebis. Har han börjat sin föräldraledighet än? Annars tänker jag att det nog kommer då, om inte förr. Det är lätt att släppa ansvar om man förlitar sig på att någon annan är där.
Jag tror att det är jättesvårt för de flesta nyblivna mammor att släppa kontrollen om bebisen. Det sitter så djupt. Kanske gå iväg och handla eller något hjälper så att du inte sitter hemma och tittar på?