• sommar2019juni

Thailand i v13

Hej, har en resa inbokad till Thailand sen innan vi plussade och skulle innebära att jag är borta från v13-16 ungefär. Är lite nervös över detta del pga måendet men också om det kan vara en fara med virus osv för mig och barnet? Kan ni berätta era erfarenhete, är väldigt orolig att ångra mig 

• Svar på tråden Thailand i v13
  • Tusse89

Jag är i typ samma sits, har en resa inbokad sen tidigare och precis fått reda på att jag är gravid, kommer att vara i v11. Jag frågade min BM om råd och hon sa se till att äta vällagad mat, drick mycket vatten och ha stödstrumpor och gå på flyget så ska det gå bra. Vi är dock vana thailand-resenärer sen innan, så jag känner mig inte så orolig. Ska köpa myggmedel med deet i för att skydda mig mot mygg som ev kan bära någon smitta. :)

• J023

Jag var i Thailand för några veckor sedan då jag var i v.9-10. Jag var orolig för samma sak som du, men det gick bra. Jag bad om att inte få is i drickan vilket man ju annars också ska avstå från, åt inga som helst sallader (eller frukter som inte vara skalade), åt inga pålägg eller mat som inte var upphettad. Men i princip var det bara att avstå från en del saker på hotellfrukosten, annars var det inga problem 😊

• Granen123

Här är en till gravid som ska åka till Thailand i v.12-13. Åker den 26 januari 😎 Vet ni om man behöver någon vaccination som gravid när man reser dit? Har varit i Thailand ett tiotal gånger tidigare men aldrig som gravid. Fick också rådet att gå upp och röra på mig varje timme under flygresan? jag som hade hoppats få sova bort några timmar i stöten 😄 Men vad gör man inte, och ska inte klaga 🥰 Tack för tipset om myggmedel btw, det glömde jag sist så fick köpa på plats. 

• J023

Jag hann ta första dosen hepatitvaccin innan jag blev gravid, men andra dosen ville de inte ge p.g.a. att jag var gravid. På rådgivningen sa de inget åt mig om att röra på mig på flyget, det var mest maten man skulle kolla med. Jag sov nog mer eller mindre hela flygresan 😊 vi köpte myggmedel på plats och det var inte dyrt alls och finns på närmsta butik eller apotek. I regnskogen lär det finnas myggor men vi såg inte en enda en under hela resan 😊

• Tusse89

Då måste vi ha BF rätt nära, vi åker 31 januari och då är jag i V.12 :D Vart i Thailand ska ni? Glad

Granen123 skrev 2023-12-14 22:26:00 följande:

Här är en till gravid som ska åka till Thailand i v.12-13. Åker den 26 januari 😎 Vet ni om man behöver någon vaccination som gravid när man reser dit? Har varit i Thailand ett tiotal gånger tidigare men aldrig som gravid. Fick också rådet att gå upp och röra på mig varje timme under flygresan? jag som hade hoppats få sova bort några timmar i stöten 😄 Men vad gör man inte, och ska inte klaga 🥰 Tack för tipset om myggmedel btw, det glömde jag sist så fick köpa på plats. Vi

• Granen123
    Tusse89 skrev 2023-12-17 19:48:31 följande:

Då måste vi ha BF rätt nära, vi åker 31 januari och då är jag i V.12 :D Vart i Thailand ska ni?  // Glad

Nej men vad kul 😃 vi åker till Karon beach men ska göra en avstickare i några dagar till khao lak och då även bo två nätter på ön ko kho khao. Vart ska ni? 😃
  • Tusse89
    Granen123 skrev 2023-12-18 11:00:23 följande:
    Nej men vad kul 😃 vi åker till Karon beach men ska göra en avstickare i några dagar till khao lak och då även bo två nätter på ön ko kho khao. Vart ska ni? 😃
    Åh vad härligt. Ko kho khao såg ju magiskt ut!! Vilken paradisö. Vi ska till Bangkok, Koh Phangan och Koh Tao Skrattande
  • Granen123

Vad härligt 😃 Jag är lite orolig inför långflygningen. Vårt flyg går 22.55 och kommer sedan att flyga över hela svenska natten, bokade resan innan jag visste att jag skulle bli gravid. Tänkte då att det blir perfekt restid för då kan jag ju sova bort mer än halva flygningen 😄 Men nu som gravid verkar rådet vara att röra på sig minst en gång varje timme, vilket betyder knapphändig sömn om ens någon alls under resans gång. Vet inte heller hur jag ska hålla mig vaken? Eller än mindre bli påmind om att resa mig upp en gång varje timme om jag råkat somna? Omöjligt att dygna ju?. Någon annan som rest långflygningar som gravid och kan komma med goda tips eller råd? 🥰

• Aliona
    Granen123 skrev 2024-01-05 07:51:53 följande:

Vad härligt 😃 Jag är lite orolig inför långflygningen. Vårt flyg går 22.55 och kommer sedan att flyga över hela svenska natten, bokade resan innan jag visste att jag skulle bli gravid. Tänkte då att det blir perfekt restid för då kan jag ju sova bort mer än halva flygningen 😄 Men nu som gravid verkar rådet vara att röra på sig minst en gång varje timme, vilket betyder knapphändig sömn om ens någon alls under resans gång. Vet inte heller hur jag ska hålla mig vaken? Eller än mindre bli påmind om att resa mig upp en gång varje timme om jag råkat somna? Omöjligt att dygna ju?. Någon annan som rest långflygningar som gravid och kan komma med goda tips eller råd? 🥰

Jag gjorde flera långflygningar som gravid och det var inget problem. Du kan använda kompressionsstrumpor under flygningen så slipper du tänka på att gå upp och gå. Jag var definitivt inte uppe och gick under flygningen mer än normalt, men vaknar du till under natten så kan du passa på att göra lite benrörelser, typ sträcka och böja på fötterna, göra stora cirklar med tårna. Ta av dig skorna så fort du sitter på flyget. 

Klä dig bekvämt med riktigt löst sittande byxor och t-shirt och skor som lätt går att ta av och glöm inte att dricka mycket vatten. 

Framme i Thailand behöver du följas samma råd för gravida som här hemma och vara extra försiktig med de råd som ges för alla resenärer, dvs ät bara tillagad mat och undvik is och annat vatten som inte är från flaska. 

Hae du tagit alla dina vacciner? 

Det du inte kan vaccinera emot är Zika, som sprids av mygg och som kan orsaka missbildningar på fostret inklusive missbildning av hjärnan. Är du på ställe med mygg så använd myggsprej men undvik myggmedel med ämnet DEET som är farligt för gravida. Att ha heltäckande, ljusa kläder och stoppa in byxbenen i strumpor ger också skydd i synnerhet i gryning och skymning när myggen är som mest aktiva. Eller stanna inomhus i AC de timmarna. 

Svar på tråden Thailand i v13