• Anonym (Mini)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag kan på ett vis förstå att man inte vill att ens barn åker till en plats som Thailand. Det kan bli väldigt jobbigt att komma hem om något händer, som att bli skadad eller ordentligt sjuk. Såna saker ingen i stort sett tänker på förutom kanske dom som jobbar i vården.

Kan ju vara så att TS har egenskaper som gör att mamman inte har förtroende för att han kan hantera t ex en svår situation på en sån plats.

Avundsjuk för en Thailandsresa - det låter inte sannolikt för mig.

• Anonym (Mini)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-12-15 12:09:14 följande:
    Med tanke på hur pappan beskriver mammans protester är det RESAN överhuvudtaget som är problemet  -inte destinationen . 

Han hade alltså troligen fått exakt samma motstånd för en veckas charter på Kreta 
    Nej, mamman angav skälet att det är långt bort. För det är det. Finns inget annat i texten.
  • Anonym (Mini)
    olof 45 skrev 2023-12-15 12:40:53 följande:
    Vad är det för skäl? Vad betyder det ens? För långt bort för vad? 

Det är ren bullsh1t (and you know it)
    Det är ett skäl jag kan förstå. Det är långt borta om man t ex skulle behöva åka ambulansflyg hem, vilket en del får göra som inte hade räknat med det det minsta.

Nej. Jag styrs inte enbart av mina känslor utan kan se logiska skäl till åsikter.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-15 14:41:09 följande:
    Ja DET också. Har TS ens tänkt på att försäkra alla resenärer i så fall, så att de kan få antingen sjukvård på plats eller ambulansflyg hem? Hemförsäkringen KAN innefatta reseförsäkring också i 45 dagar, men sedan kan det bero på var dottern är folkbokförd. Är hon folkbokförd hos mamman så är det inte säkert att den gäller om hon reser till Thailand med pappan. Det finns massor av idioter som missar att kolla sådant, och sedan klarag de och tigger pengar på GoFundMe...

Det är mycket tryggare att hålla sig inom EU när man reser med barn. 
    Jamen precis, det med. Är inte direkt småpengar man kan komma att behöva för dom sakerna utanför EU.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Abc) skrev 2023-12-15 14:41:39 följande:
    Så det är alltså rimligt att barn med skilda föräldrar aldrig ska kunna resa till tex thailand pga risken att behöva flygas hem i ambulansflyg?   För om dottern inte kan åka med pappan pga den risken så kan hon ju inte heller resa med mamman dit pga samma risk.
    Rimligt...haha.

Jag säger att jag kan förstå att den ena föräldern tycker att det är långt bort. För det är det om olyckan är framme eller sjukdom inträffar.

Två människor har skaffat barn tillsammans, så länge de har delad vårdnad så har dom delat ansvar. Tough luck.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-12-16 19:51:21 följande:

Det är nog tyvärr inget att göra något åt. Försök prata med henne, om hon är orolig. Men det beror ju på hur er relation är.

Precis. Och det är ett av skälen till att det är så mkt bättre att bete sig bra mot andra människor, samarbeten underlättas otroligt mkt. Beter man sig som en elefant i en porslinsbutik så kan det bli jobbigt. Om det blir problem ändå så har man gjort vad man har kunnat.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-17 13:41:39 följande:

Ska TS åka ändå med barnet som ni föreslår och hoppas att det inte blir någon kontroll så är det nog bäst att mamman tror att dottern inte ska åka, eller inte vet om att de åker ändå. För då kan hon försöka stoppa det.

Delat föräldraskap som ett krig? Bra råd där.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-18 10:01:00 följande:
    Fast vi vet ju inte heller varför mamman ?är jobbig?. Som nån skrev kanske de faktiskt bara tänkt vara borta under pappaveckan och då är ju Thailand väldigt långt bort för bara en veckas resa.
    Ja, det är ju frågan varför mamman är skeptisk till att dottern åker med pappan till Thailand. Sånt har nästan alltid orsaker.

Jag har aldrig motsatt mig resor som exet gjort med barnen. Däremot har han varit smidig som ett kylskåp och arrogant vilket försvårar samarbetet. 
  • Anonym (Mini)
    olof 45 skrev 2023-12-19 14:26:29 följande:
    Men sluta... Vad finns det för skäl att tro att den andra föräldern skulle säga nej? Det låter ju så dumt. Jag tror TS slogs av höpnad när han hörde mammans s.k. resonemang. 
    Nepp. Är man en tänkande person så kollar man upp allt innan man bokar.
  • Anonym (Mini)
    olof 45 skrev 2023-12-19 15:38:19 följande:
    Vi får nog bara vara överens om att inte vara överens.

Jag tycker det är snålt och elakt av mamman att inte unna en 12-åring en resa med sin egna far. Rent utstuderat elakt och missunsamt. 

Jag hade ALDRIG tänkt tanken "nej vänta, vi måste fråga mamman i god tid för det finns en risk att hon motsäger sig detta", eftersom jag finner mammans attityd här så urbotat dumt.

Så att försöka vända detta till att pappan borde varit förberedd på detta, eller att det är ok för mamman att säga nej, får mig bara att häpna.

Mamman är elak, och jag hoppas barnet blir riktigt förbannad på henne  = lägger skulden där den hör hemma
    Ojoj...ja det enda vi kan enas om är det efter hur det ser ut :D

Har man skaffat barn ihop med en annan person så får man förhålla sig till dom lagar som reglerar det. Det är inget att ta lätt på att sätta liv till världen. Bryr man sig om sitt barn så ser man till att allt går så smidigt som det bara går. Då ingår planering, för allas bästa.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-23 05:12:23 följande:
    Alltså, jag tycker att det är fel att skaffa barn ensam (typ med insemination, så att det inte finns någon annan vårdnadshavare än man själv), men när jag läser sådant här så kan jag nästan förstå dom som väljer det. För när man har barn med någon som visar sig vara fel person, så blir man livegen - och barnet också - i en massa år.

...och sedan kan det, precis som i ert fall, komma in en ny partner till pappan också, som ens barn måste bo med och umgås med... och man kan inte göra ett skit. Jo vårdnadstvist såklart, men det blir dyrt, infekterar relationerna ännu mer, och sedan får man nästan aldrig igenom ensam vårdnad ändå. Och umgängesrätten är helig, så då måste barnet vara med pappan och hans nya stjärna ändå...

Jag har faktiskt hört/läst kvinnor med inseminationsbarn säga, att de medvetet ville ha det så, att de blev den enda vårdnadshavaren. Sedan kunde de med fördel träffa en man som fick bli den sociala pappan senare, men han hade inga rättigheter till/med barnet, utan kvinnan bestämde allt. Och tar det slut, så har den sociala pappan ingen umgängesrätt. 
    Detta. Just att den sociala pappan inte har rättigheter till barnet. För upptäcker man att pappan som verkade så bra i åratal faktiskt inte är det så finns det nästan bara att vänta ut åren till barnet är myndigt att göra.
  • Anonym (Mini)
    Gäst150727 skrev 2023-12-22 23:54:05 följande:

Jag är "mamman", fast till ett annat minderårigt barn.

Sitter själv med en j-a lapp jag ska skriva under:

- De ska åka till Karibien.
    - De har bråkat konstant i 3 år...
    - De är inne på boende nr 4 eller 5 till våren, 
    - De är inne på bil nr 4 på 3 år.
    - De "skiljer sig" en gång i månaden och för en månad sedan slängde hon ut mitt X OCH mitt barn.

Mer impulsiva och omogna människor får man leta efter!

Saken är den att jag åker själv med barnen till USA (bor hos vänner) och det godkänner pappan PÅ NÅDER, så jag får göra detsamma:

- Ingen alkohol
    - Ingen narkotika
    - Inga nattliga eskapader
    - Inga porrklubbar
    - Inga horor

Mitt X är extremt omdömeslös men barnen skyddar honom till 100% och nu när han är omgift med en kvinna som gick tät ur en skilsmässa, så... 🤷?♀️ Men jag är inte avund- eller svartsjuk! 

Jag kommer att låta dom (har ett myndigt barn också) åka men jag kommer att skrämma upp dom rejält - för de är on their own där. X och fru kommer att ha fullt upp med varandra...:

- Hajar i havet..?
    - Farliga bussar/tåg/färjor
    - Rån och mord
    - Farlig mat/dryck
    - Biltrafik

Så, mitt tips är - låt ditt barn åka men ställ krav och var ärligt mot barnet om alla faror. 🙏

Fi fan. Pappan till mina barn är inte riktigt på din skala men det finns saker numera som gör att hade jag kunnat se in i framtiden så hade jag valt bort honom. Det där valet påverkar livet för all framtid fast i mindre omfattning när barnen är vuxna.

Jag har gjort samma med mina barn, förberett dom att tänka och att lita till sig själva. Plus att jag är tillgänglig om det behövs och att det finns ett bra nätverk runt dom på min sida som har koll på dom.
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.