• Anonym (Elizabeth)

Nekar mitt barn följa med till Thailand.

Jag förstår henne. Jag hade inte heller velat att mitt barn åker till Thailand. Ni får ändra resmål helt enkelt. Tror inte alls att det handlar om avundsjuka för alla vill faktiskt inte till ställen som Thailand.

• Anonym (Elizabeth)
    olof 45 skrev 2023-12-14 13:39:28 följande:

Jag hade skrivit till mamman med klarspråk - 

"Vår dotter kommer bli enormt besviken pga ditt besult, för denna resa är ingenting vi kan undvika att berätta för henne om. Jag tänker itne heller ge henne bilden att hon itne skulle vara välkommen på resan, för det är hon, alltså kommer förklaringen vara sanningen - att du säger nej, utan att ge något tungt vägande skäl, i mina ögon. Jag kommer nu försöka boka tid till tingsrätten  och samarbetssamtal, särskilt då jag fått höra att en 12-årings åsikt väger enormt tungt i frågor som rör henne (hon får t.ex. bestämma själv var hon ska bo).  Jag hoppas du själv kommer till insikt att Xxx kommer rikta sin besvikenlse och ilska mot dig och inte mig (om det nu är så du tänkt dig), och godkänner resan genast. Annars fortsätter denna diskussion med hjälp från myndigheterna! Du kan möjligen sabotera att vi åker detta året - men så fort myndigheterna löst detta kommer vi att åka, det lovar jag dig! Och hur detta hanterats kommer vår dotter säkerligen minnas för resten av livet - tänk på det! 

Jag vill ha svar inom 2 dagar, sedan tar jag detta vidare!"

Ja, superbra att skriva ett brev med massa hot till mamman. Det kommer hjälpa henne få enskild vårdnad i framtiden. TS kommer nog tacka dig för det här Olof! Wow..

Måste alla barn få åka till Thailand? Mamman tycker att det är för långt bort. Jaha? Då kan de ju spendera en vecka i Paris istället. Åka förbi Disneyland, Versailles och Eiffeltornet. Eller kanske Portugal eller Skottland. Finns så många fina ställen närmare Sverige. Känns bara så sjukt barnsligt att gnälla om en sån här grej när mamman gett en tydlig anledning till varför det inte känns bra.
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (Kör på) skrev 2023-12-14 22:03:12 följande:

Det där medgivandet man behöver ha från vårdnadshavare när man reser har jag aldrig varit med om att de kollat. Jag har rest med mina mycket yngre bröder samt en bonusson många gånger. Bonussonen har också rest med sin mamma utan att någonsin behöva visa upp medgivandet. 

Jag vet faktiskt inte när det skulle bli ett problem kanske om det skulle gå till en vårdnadstvist.

Om jag var du skulle jag ge resan som julklapp till dottern och strunta i vad mamman säger. Då får mamman säga nej till dottern.  Problemet kan vara om dottern inte har ett pass för då krävs att båda skriver på.

Och vad tror du händer när mamman kontaktar myndigheterna om att pappan försöker ta dottern utomlands utan hennes medgivande..?
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (Okej?) skrev 2023-12-15 03:21:57 följande:

Vilken tur att det inte är du som detta handlar om då. Om nu dottern vill åka till Thailand, tillsammans med sin pappa (som uppenbarligen dög att skaffa barn med från början, så kom inte o säg att någon inte är lämplig som vårdnadshavare) så är det extremt ignorant och egoistisk av mamma att säga nej. Bara för att DU inte vill resa till Thailand så betyder ju inte det att dottern har samma vilja som dig? Kan man inte tänka längre än på sig själv eller hur ens egna förakt mot den andra föräldern så är man nästan olämplig som förälder.
    Det handlar ju om en 12 årig flicka som har en egen vilja, inte ett spädbarn som saknar möjlighet att själv uttrycka sin vilja. En 12 åring är normalt relativt kapabel att kunna avgöra om denne vill åka på resa eller inte, och om barnet vill åka, varför då förhindra det? Hade TS ej varit kapabel till att vara vårdnadshavare åt sin egen dotter så hade han ju inte ens haft delat vårdnad från början. Klassikt svenskt fall av ren avundsjuka ifrån modern.

Till TS:
    Försök att sätta dig ned med både barnet, modern och även kanske din nya partner och försök ha en dialog om hela grejen. Finns det något speciellt som gör att modern motsäger sig detta, går det att kanske finna en alternativ lösning på detta problem? (t.ex att dottern ringer hem till modern varje kväll eller liknand) Om inte annat så får modern där o då förklara, själv och med sina egna ord, för eran dotter varför hon inte tillåter resan, så att din dotter förstår att det inte är du som stoppar det! Det är väl egentligen enda sättet för dig att kunna visa din dotter att du inte väljer bort henne även om du reser bort med resten av din familj, utan att det är pga hennes mammas beslut som hon inte får följa med.

Alltså, även om barnet är 12 och har en egen vilja och egna åsikter, betyder ju inte att barnet är myndigt och får bestämma helt själv i alla situationer. Mamman är inte okej med en resa som är så långt bort. Jaha? Då får ju pappan försöka hitta lösningar här och hur som kan hitta en kompromiss som fungerar för BÅDA föräldrarna. Kan man inte ens försöka samarbeta med den andra föräldern är man ju definitivt en olämplig förälder.

Det finns fler resmål än Thailand och dottern kommer inte ta skada av att inte få åka dit. TS och flickvännen får helt enkelt hitta ett annat resmål att åka till. Det borde inte vara ett särskilt stort problem alls. Folk pratar ju liksom om att TS borde använda dottern som slagträ och mena att om hon inte får åka på en resa just till Thailand kommer han försöka få dottern att inte bo hos mamman längre. För en semesterresa! Det är ju absurt. Det låter snarare som ett gäng 12-åringar som argumenterar här och har temper tantrums just för att en Thailandsresa inte kommer bli av.

Har TS varit vettig är ju inget bokat eller betalt innan han fått mammans godkännande. Eftersom han inte fått det är det ju enkelt att istället hitta en resa som passar bättre än Thailand. Det viktigaste för honom bör väl vara att resa med dottern, inte just resmålet.
  • Anonym (Elizabeth)
    Agda90 skrev 2023-12-15 10:11:49 följande:
    Jag tänkte i samma bana som dig i början. Tills jag såg brevet (eller meddelandet?) som pappan hade (eller skulle) skicka till mamman. Det upplevdes ganska hotfullt. 
    Vi vet endast pytte lite av vad som pågår mellan föräldrarna. 

Om jag utgår ifrån min familj så hade jag inte haft något problem med att min man åkte med våra barn till andra sidan jordklotet. Men han skulle aldrig hota mig för att få möjlighet att göra en sådan resa....
    Tack och lov var det inte TS som hade skrivit det där meddelandet. Det var en annan användare som ville "tipsa" om vad TS borde göra och vad han borde skriva till mamman.

Om han skulle göra det skulle det ju såklart bara hjälpa mamman i en vårdnadstvist, så för TS skull är det ju bara bra att det faktiskt inte var han som hade skrivit det och är han smart skickar han aldrig några såna meddelanden till mamman.
  • Anonym (Elizabeth)
    olof 45 skrev 2023-12-15 10:51:23 följande:
    Det var jag som skrev det. Det var inte meningen att det skulle låta hotande (kommentarer som jag tar till mig av), men TYDLIGT för mamman att den hon förstör för är barnet och att det finns andra vägar för en pappa att gå...

jag reagerade nog som pappa, och tänkte att för bövelen ska det väl itne vara sådär lätt för en mamma att umgängessabotera?
    Hur i hela friden får du det till umgängessabotage? Mamman förstör ju faktiskt ingenting för barnet här. Det enda vi har fått höra från TS är att mamman tycker att Thailand är för långt bort. Inte att pappan inte ska få resa med barnet. Så det är ju resmålet som är fel, inte själva resandet.

Jag börjar undra om jag har missat nåt här. Har övriga världen försvunnit och man kan enbart existera i Sverige ELLER Thailand? Eller är det så att pappan enkelt kan hitta ett annat resmål för honom och hans nyas första resa med alla barnen? Det är ju knappast tvång på att åka till Thailand och inget förstörs för barnet för att hon inte får åka i år. 

Mamman har rätt att säga nej här, precis som pappan har när mamman vill resa. TS (och väldigt många i kommentarerna också låter det som) måste lära sig att kommunicera och kompromissa med mamman för att de ska kunna få deras delade föräldraskap att fungera.
  • Anonym (Elizabeth)
    Mimosa86 skrev 2023-12-15 13:26:18 följande:

Läs det du själv skriver nu. Du menar alltså att exfrun ska vara med och diktera vart mannen och hans nya familj ska få resa. Annars är hotet att dottern lämnas utanför sin familj.

Vad är -för långt bort- enligt exfrun? Danmark? Är det en definition hon avgör?

ska TS då i sin tur neka mamman att öht göra någon reda utanför Sveriges gränser med barnet? 

Det hela är ju absurt.

Om det är något land jag vill att mina barn ska besöka så är det Thailand. Snällare och mera barnkära människor får man leta efter. Fruktansvärt att en mamma nekar sin snart tonåriga dotter att få fira semester med sin familj. Bli lämnad själv för att mamman vill ha kontroll och sabotera för sitt ex.

Ja, såklart. BÅDA vårdnadshavare måste ju godkänna utlandsresor. Vill inte mamman att barnet åker till Thailand kan barnet inte göra det. Vill du kalla det att "diktera" får du väl göra det, men det är så det fungerar att ha gemensam vårdnad. En förälder kan inte bestämma själv att ta barnet utomlands utan att det andre tycker att det är okej. 

Vi har ju ingen aning om hur föräldrarnas relation är i övrigt. Vi har så vansinnigt lite info att det är ju svårt att säga något mer om deras situation. Kanske att allt förutom nästa kommun är "för långt bort" och då får ju pappan tackla det problemet då. Vi har ju ingen aning varför mamman säger nej och hur hon tänker när hon säger att det är "för långt bort". Jag är inte alls så tvärsäker att det handlar om att "sabotera för exet" och hela det där om att hon måste vara avundsjuk är så fruktansvärt larvigt.

Självklart kan TS börja neka mamman för minsta lilla också om han vill vara barnslig och låta en sån här grej gå ut över barnet. Absolut. Det är ju väldigt smart.
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-17 14:20:33 följande:
    Nej inget krig. Hur ska det bli krig om hon inte vet. Läs vad du svarar på så går det nog bättre nästa gång.
    Och du tror inte att det kommer komma fram? Om inte när barnet kommer hem solbränd och berättar om Thailand? Pappan kan ju lika gärna bara ge mamman enskild vårdnad.

Och har pappan tänkt vara borta enbart under hans vecka skulle jag också säga att Thailand ligger för långt bort för en så kort resa.
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-17 15:08:21 följande:
    Du menar att pappan skulle uppmana dottern att förtiga för sin mamma att en resa planeras, och sedan när mamman försöker få tag i henne, så svarar hon i telefonen och befinner sig på Arlanda? Eller framme i Phuket?

Hade du otur när du tänkte nu? Mamman skulle aldrig förlåta det. Då BLIR det krig. Och mamman skulle dessutom kunna kontakta Polisen (på Arlanda om det ännu finns tid), Svenska ambassaden i Thailand, thailändska myndigheter... För då har fadern gjort sig skyldig till egenmäktighet med barn, och det är ett brott. Han skulle till och med kunna bli häktad i Thailand... och då står dottern där ensam med tre äldre killar som hon inte är släkt med.
    Om pappan skulle vara så korkad att han skulle testa det där och sen (såklart) åka fast skulle dottern självklart inte vara kvar ensam i Thailand med tre äldre killar. Självklart skulle hon sitta på första bästa flyg hem till Sverige. Om något är nog att hon skulle bli ensam med flickvännens söner det minsta man bör oroa sig för i det läget. Skulle knappast tro att en minderårig vars förälder blir arresterad utomlands bara lämnas vind för våg hur som helst.
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-17 20:48:13 följande:
    Ska hon starta krig då menar du? När hon ser att barnet är solbränd. TS måste inte delta i något krig. 
    Ja, alltså det är ju brottsligt att föra en minderårig utomlands utan båda vårdnadshavares godkännande så tror att de flesta myndigheter ser det som en rätt stor grej. Vill mamman ha enskild vårdnad kommer det nog inte bli några svårigheter efter att pappan gjort nåt sånt.
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (maybe) skrev 2023-12-17 21:37:45 följande:
    Så du vet hur hon kommer reagera? Hon vill ha enskild vårdnad och kommer kämpa med myndigheter? Kommer hon starta krig var min fråga.
    Vem vet, men de flesta föräldrar tycker nog att det är rätt jobbigt att plötsligt få reda på att deras minderåriga barn är på andra sidan planeten utan att föräldern själv har godkänt resan. Vad ska den andre föräldern som, rent tekniskt sett, kidnappade barnet göra härnäst? Vem vet? Många föräldrar skulle nog se en sån här grej som ett enormt svek, både mot de själva och mot barnet.
  • Anonym (Elizabeth)
    Anonym (neutral, men...) skrev 2023-12-19 12:31:59 följande:
    Tror folk utgår från att det var en bokad eller iaf väldigt genomplanerad resa, och ingenting som man ger upp helt bara för att ett ex plötsligt och oväntat satt sig emot planen.... 

Om alla andra - eller enbart TS partner och dennes barn - ska åka, så kommer ju barnet märka av detta.
    Fast är det inte lite korkat att boka en resa innan man fått den andre vårdnadshavarens godkännande att barnet får åka? I så fall är det ju faktiskt pappans fel att barnet inte åker.
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.