Anonym (XXX) skrev 2023-12-23 05:12:23 följande:
Alltså, jag tycker att det är fel att skaffa barn ensam (typ med insemination, så att det inte finns någon annan vårdnadshavare än man själv), men när jag läser sådant här så kan jag nästan förstå dom som väljer det. För när man har barn med någon som visar sig vara fel person, så blir man livegen - och barnet också - i en massa år.
...och sedan kan det, precis som i ert fall, komma in en ny partner till pappan också, som ens barn måste bo med och umgås med... och man kan inte göra ett skit. Jo vårdnadstvist såklart, men det blir dyrt, infekterar relationerna ännu mer, och sedan får man nästan aldrig igenom ensam vårdnad ändå. Och umgängesrätten är helig, så då måste barnet vara med pappan och hans nya stjärna ändå...
Jag har faktiskt hört/läst kvinnor med inseminationsbarn säga, att de medvetet ville ha det så, att de blev den enda vårdnadshavaren. Sedan kunde de med fördel träffa en man som fick bli den sociala pappan senare, men han hade inga rättigheter till/med barnet, utan kvinnan bestämde allt. Och tar det slut, så har den sociala pappan ingen umgängesrätt.
Detta. Just att den sociala pappan inte har rättigheter till barnet. För upptäcker man att pappan som verkade så bra i åratal faktiskt inte är det så finns det nästan bara att vänta ut åren till barnet är myndigt att göra.