Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Vad är det med min bebis?

Förstår att jag inte kommer få svar här men skulle behöva lite input om hur jag ska tänka.

Vi har en son som är precis sex veckor gammal. Han föddes med kejsarsnitt och allt var bra. Dock märkte jag direkt att han inte verkade vilja sova nära. Det påminde mycket om ett av hans syskon som idag har en autismdiagnos. 

När sonen var 10 dagar reagerade vi på snabb andningsfrekvens. Vi åkte in akut och man gjorde lungröntgen och ultraljud av hjärtat som inte visade några avvikelser. Vi har träffat flera läkare men ingen kan förklara andningsfrekvensen. 

Han har sedan födseln sovit mycket, cirka 20-22 timmar på dygn. I början fungerade vakentiden bra men sedan drygt två veckor tillbaka är han oftast helt förtvivlad nät han är vaken. Närhet verkar nästan göra det värre men det kan ibland funka med napp och att "skutta" runt med honom. Men inte sällan känner både min man och jag nog mycket maktlösa då vi har så svårt att trösta honom. Jag har en oro att han har smärta som hänger ihop med andningsproblematiken men kan ju knappast säga att jag vet. 
    Jag hade nog önskat att han skulle undersökas mer men läkarna vill avvakta.

• Svar på tråden Vad är det med min bebis?
  • Anonym (Orolig)

Kan tillägga att jag också har reagerat på att han har invikta tummar

• Anonym (Orolig)

Tar också gärna emot erfarenheter kring invikta tummar. Eller bara allmänt prata med någon om hur vi kan hjälpa honom när han är så förtvivlad.

Inser att det medicinska inte kan lösas över nätet även om jag är tacksam över alla erfarenheter och tankar. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Piffe) skrev 2023-12-10 21:38:58 följande:

Hej! Åh låter som en jobbig situation  // Hjärta 
    Förstår oron kring om det kan vara smärta bakom, det låter som en trolig teori, och kan i sin tur påverka andningen (men tyvärr inte "mätas" utifrån...) kanske är det magen/tarmarna som är lite sena i starten och strular? 
    Är tummarna alltid invikta? Isåfall bör det växa bort inom två veckor, över 8 veckors ålder med invikta tummar bör undersökas så tycker i isåfall att ni ska ta kontakt åter snart med läkarna, och då även trycka på att ett litet barn ska inte vara otröstligt vid all vaken tid. 
    Ville mest egentligen skicka kramar till er {#emotions_dlg.flower} och hoppas ni får svar och rätt hjälp! Stå på er, en förälders magkänsla är ofta något på spåren! 

Tack för ditt svar???? det känns verkligen som att något är galet men vi åkte in senast för en vecka sedan och då gjorde de en snabb undersökning och menar att vi får avvakta. Just under de minuter läkaren undersökte var han också lite lugnare. Annars skrek han i panik resten av sin vakentid. Men rädd att de tror att vi överdriver eller tror att små barn inte brukar skrika.
    Tummarna är oftast invikta men det händer att han sträcker på dem. Är orolig att det är någon form av hjärnakada/sjuldom.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma3) skrev 2023-12-10 21:56:53 följande:

Usch förstår att det är tufft när man har en känsla av att något inte stämmer, vet själv hur det är!

kan inte säga något om aningen och närheten. Kan säga lite om tummarna, vi fick i veckan träffa en fysioterapeut till vår dotter på 8 veckor pga att hon är svag i nacken. ( som läkarna säger beror på tungt huvud)
    då tog jag även upp att hon ofta låg med tummen infäll i handen och gärna upp mellan fingrarna. Då berätta hon att det oftast beror på att man har för långa armar på kläderna och att de går ner en bit ner på handen och då har barnet svårt att träna handen. så man skulle aldrig ha tyg över handen och så skulle man massera ute på tummen så att den kom ut ur handen. Det har gått en vecka nu och jag märker stor skillnad redan.

Jag hoppas ni får svar på det andra med <3

Tack! Hade din dotter även tummen lite böjd i öppen hand? Det har vår son även om han kan sträcka ut den. Ska prova att massera dem lite. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Piffe) skrev 2023-12-10 21:43:44 följande:

Och just för tröst och lugn, har ni en sån där stor pilatesboll som man kan sitta och "guppa" på? Vi hade en bebis med magont och det var det enda som funkade, dag och natt i månader satt jag på den där jäkla bollen med bebis i famnen, eller i babyselen eller inlindad i filt, och skumpa upp och ned, men lugn blev bebben till slut iaf. Idag är hon tre och världens gladaste puh. 

Tack, det kan funka att få honom att somna så tillsammans med napp. Men oftast spänner han sig oerhört och skriker I panik. Det är som att famnen stressar honom mer. För ett par veckor sedan funkade det dock ganska bra. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (om oro) skrev 2023-12-10 22:47:15 följande:

Var påstridig även om de avvisat dig. Lita på din instinkt.

Hoppas han får i sig tillräckligt med mat. <3 kram

Tack🌸, tyvärr känns det som att jag tas på mindre allvar eftersom vi har sökt så många gånger. Dock ser de ju tydligt hans avvikande andning men hans otröstlighet har de nog inte riktigt greppat eller tror att jag överdriver.
    Hittills har han i alla fall gått upp bra i vikt. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (om oro) skrev 2023-12-11 11:27:45 följande:
    Han kanske har kolik. Stackars liten.

Testa någon annan vårdgivare? Be mannen komma med barnet? Skit i att de inte tar dig på allvar, kräv att de gör det.
    Vi har åkt in tillsammans men du har nog en poäng i att de tar honom på större allvar. Håller på att googla privata mottagningar. Tack🌸
    Kan kolik te sig såhär? Jag har börjat må dåligt när han vaknar för jag vet att han kommer skrika i panik. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonya skrev 2023-12-11 11:55:34 följande:

Så jobbigt. Kan ni filma när han skriker i panik och visa läkaren nästa gång? Hoppas ni snart mår bättre!

Tack, det är en bra idé, det ska vi göra! Vi har filmat när andningen har varit som värst men inte filmat när han skriker 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Piffe) skrev 2023-12-11 12:06:16 följande:

Bra idé att filma! Och klokt att även massera händer och tummar som du fått tips om! Usch vad jobbigt för er allt detta Hjärta kan ni kontakta BVC och be om att få träffa läkare där på bokat besök snarast? (det kanske ni redan gjort) vi fick komma med vår 6-veckors och upplevde väldigt bra bemötande av läkaren på BVC, på akuten är de ju ofta väldigt stressade. Klokt att kolla privata alternativ också. Kram till er

Tack för omtanken 🌸 jag ska kolla med bvc-sköterskan även om hon hittills har hänvisat oss till akuten. Var det av särskild anledning ni fick läkarbesömning vid sex veckor?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Emmy) skrev 2023-12-11 12:06:40 följande:

Usch vet hur det känns med oro för bebisar det är så fruktansvärt. filma var ett bra tips. Sök igen 

Tack, vi får nog göra det även om det sist inte kändes som att de tog oss riktigt på allvar angående skriket. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Piffe) skrev 2023-12-11 14:43:53 följande:

Försökte citera ditt inlägg TS men funkade inte på mobilen, skumt. Ja vi fick komma då hon hade som korta "kramper" då hon spände sig bakåt, läkaren på BVC undersökte och tog även in en kollega som kollade och tillsammans bedömde de att det inte var någon fara utan att hon nog var väldigt stark bara (gick en del över tiden och kom ut "mer än färdig" haha.. Och de hade nog rätt för idag är hon tre och utvecklats helt normalt. 

De sa också att de gärna hade velat se film på när det hände, för självklart hände inget "anfall" när vi var där Obestämd så bra tips! 

Så skönt att allt var bra! Min dotter var också så att hon liksom spände sig redan som nyfödd. Den här gossen är inte så stark dock men bedöms inte heller som avvikande. 
    Men det är en bra idé att filma, ska göra det så fort han vaknar. Han sover väldigt mycket och orkar inte vara vaken så länge. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Piffe) skrev 2023-12-11 14:43:53 följande:

Försökte citera ditt inlägg TS men funkade inte på mobilen, skumt. Ja vi fick komma då hon hade som korta "kramper" då hon spände sig bakåt, läkaren på BVC undersökte och tog även in en kollega som kollade och tillsammans bedömde de att det inte var någon fara utan att hon nog var väldigt stark bara (gick en del över tiden och kom ut "mer än färdig" haha.. Och de hade nog rätt för idag är hon tre och utvecklats helt normalt. 

De sa också att de gärna hade velat se film på när det hände, för självklart hände inget "anfall" när vi var där Obestämd så bra tips! 

Så skönt att allt var bra! Min dotter var också så att hon liksom spände sig redan som nyfödd. Den här gossen är inte så stark dock men bedöms inte heller som avvikande. 
    Men det är en bra idé att filma, ska göra det så fort han vaknar. Han sover väldigt mycket och orkar inte vara vaken så länge. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (...) skrev 2023-12-12 11:48:42 följande:

Kanske är det en ond cirkel - han sover så mycket för han är så matt efter att varit orolig/skrikig som vaken? Hans sinne kanske kommit in i en dålig spiral om han kanske har ont i magen? Stå på dig med sjukvården! Och du, allt kommer bli bra - håll ut Hjärta

Tack snälla! Är så orolig nu men hoppas så att det ska bli bra för honom. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (...) skrev 2023-12-12 21:20:47 följande:
    Det kommer bli bra, det är jag helt säker på {#emotions_dlg.flower} Förstår dock din oro, jag har själv en 2,5 månaders nu och man kan lätt haka upp sig på minsta lilla. Men som sagt, stå på dig mot sjukvården om din magkänsla säger annat än vad de gör. De har skyldighet att hjälpa och stötta!
    Tack! Var på BVC idag och hon tyckte inte vi skulle dra oss från att söka akut vid oro trots att vi varit där många gånger redan. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Piffe) skrev 2023-12-13 20:15:53 följande:

Åh låter bra! Kunde ni få lite tips/råd/stöttning av BVC kring vad det kan vara och om det ska utredas vidare?

Egentligen inte mer än att hon uppmanade oss att söka akut när vi känner behov utan att tänka att vi har sökt för mycket samt uppmuntran att skriva ner alla frågor och ev ligga på för vidare utredning. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Piffe) skrev 2023-12-14 14:36:34 följande:

Åh ok, låter bra. Håller tummarna för er, stå på er och hoppas allt går väl - de tror jag! Glad

Tack snälla!
  • Anonym (Orolig)

Det verkar tyvärr som att det rör sig om en mycket allvarlig sjukdom 

• Anonym (Orolig)

Vi väntar på provsvar nu men kan berätta mer så fort vi får svar på dem. Men mycket tyder på en lysosomal sjukdom.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-08-17 19:14:06 följande:

Vi väntar på provsvar nu men kan berätta mer så fort vi får svar på dem. Men mycket tyder på en lysosomal sjukdom.

Tack och lov var proverna negativa. Dock finns alla frågetecken kvar. Han andas fortfarande för fort för sin ålder. Han har lågt sittande öron och mycket låg näsbrygga. Han har i alla fall haft en fin grovmotorisk utveckling och även om han inte säger något förstår han mycket av vad vi säger. 
Svar på tråden Vad är det med min bebis?