• Anonym (Orolig)

Vad är det med min bebis?

Förstår att jag inte kommer få svar här men skulle behöva lite input om hur jag ska tänka.

Vi har en son som är precis sex veckor gammal. Han föddes med kejsarsnitt och allt var bra. Dock märkte jag direkt att han inte verkade vilja sova nära. Det påminde mycket om ett av hans syskon som idag har en autismdiagnos. 

När sonen var 10 dagar reagerade vi på snabb andningsfrekvens. Vi åkte in akut och man gjorde lungröntgen och ultraljud av hjärtat som inte visade några avvikelser. Vi har träffat flera läkare men ingen kan förklara andningsfrekvensen. 

Han har sedan födseln sovit mycket, cirka 20-22 timmar på dygn. I början fungerade vakentiden bra men sedan drygt två veckor tillbaka är han oftast helt förtvivlad nät han är vaken. Närhet verkar nästan göra det värre men det kan ibland funka med napp och att "skutta" runt med honom. Men inte sällan känner både min man och jag nog mycket maktlösa då vi har så svårt att trösta honom. Jag har en oro att han har smärta som hänger ihop med andningsproblematiken men kan ju knappast säga att jag vet. 
    Jag hade nog önskat att han skulle undersökas mer men läkarna vill avvakta.

• Svar på tråden Vad är det med min bebis?
  • Anonym (Orolig)

Kan tillägga att jag också har reagerat på att han har invikta tummar

• Anonym (Orolig)

Tar också gärna emot erfarenheter kring invikta tummar. Eller bara allmänt prata med någon om hur vi kan hjälpa honom när han är så förtvivlad.

Inser att det medicinska inte kan lösas över nätet även om jag är tacksam över alla erfarenheter och tankar. 

• Anonym (Piffe)

Hej! Åh låter som en jobbig situation Hjärta 
    Förstår oron kring om det kan vara smärta bakom, det låter som en trolig teori, och kan i sin tur påverka andningen (men tyvärr inte "mätas" utifrån...) kanske är det magen/tarmarna som är lite sena i starten och strular? 
    Är tummarna alltid invikta? Isåfall bör det växa bort inom två veckor, över 8 veckors ålder med invikta tummar bör undersökas så tycker i isåfall att ni ska ta kontakt åter snart med läkarna, och då även trycka på att ett litet barn ska inte vara otröstligt vid all vaken tid. 
    Ville mest egentligen skicka kramar till er {#emotions_dlg.flower} och hoppas ni får svar och rätt hjälp! Stå på er, en förälders magkänsla är ofta något på spåren! 

• Anonym (Piffe)

Och just för tröst och lugn, har ni en sån där stor pilatesboll som man kan sitta och "guppa" på? Vi hade en bebis med magont och det var det enda som funkade, dag och natt i månader satt jag på den där jäkla bollen med bebis i famnen, eller i babyselen eller inlindad i filt, och skumpa upp och ned, men lugn blev bebben till slut iaf. Idag är hon tre och världens gladaste puh. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Piffe) skrev 2023-12-10 21:38:58 följande:

Hej! Åh låter som en jobbig situation  // Hjärta 
    Förstår oron kring om det kan vara smärta bakom, det låter som en trolig teori, och kan i sin tur påverka andningen (men tyvärr inte "mätas" utifrån...) kanske är det magen/tarmarna som är lite sena i starten och strular? 
    Är tummarna alltid invikta? Isåfall bör det växa bort inom två veckor, över 8 veckors ålder med invikta tummar bör undersökas så tycker i isåfall att ni ska ta kontakt åter snart med läkarna, och då även trycka på att ett litet barn ska inte vara otröstligt vid all vaken tid. 
    Ville mest egentligen skicka kramar till er {#emotions_dlg.flower} och hoppas ni får svar och rätt hjälp! Stå på er, en förälders magkänsla är ofta något på spåren! 

Tack för ditt svar???? det känns verkligen som att något är galet men vi åkte in senast för en vecka sedan och då gjorde de en snabb undersökning och menar att vi får avvakta. Just under de minuter läkaren undersökte var han också lite lugnare. Annars skrek han i panik resten av sin vakentid. Men rädd att de tror att vi överdriver eller tror att små barn inte brukar skrika.
    Tummarna är oftast invikta men det händer att han sträcker på dem. Är orolig att det är någon form av hjärnakada/sjuldom.
  • Anonym (Mamma3)

Usch förstår att det är tufft när man har en känsla av att något inte stämmer, vet själv hur det är!

kan inte säga något om aningen och närheten. Kan säga lite om tummarna, vi fick i veckan träffa en fysioterapeut till vår dotter på 8 veckor pga att hon är svag i nacken. ( som läkarna säger beror på tungt huvud)
    då tog jag även upp att hon ofta låg med tummen infäll i handen och gärna upp mellan fingrarna. Då berätta hon att det oftast beror på att man har för långa armar på kläderna och att de går ner en bit ner på handen och då har barnet svårt att träna handen. så man skulle aldrig ha tyg över handen och så skulle man massera ute på tummen så att den kom ut ur handen. Det har gått en vecka nu och jag märker stor skillnad redan.

Jag hoppas ni får svar på det andra med <3

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma3) skrev 2023-12-10 21:56:53 följande:

Usch förstår att det är tufft när man har en känsla av att något inte stämmer, vet själv hur det är!

kan inte säga något om aningen och närheten. Kan säga lite om tummarna, vi fick i veckan träffa en fysioterapeut till vår dotter på 8 veckor pga att hon är svag i nacken. ( som läkarna säger beror på tungt huvud)
    då tog jag även upp att hon ofta låg med tummen infäll i handen och gärna upp mellan fingrarna. Då berätta hon att det oftast beror på att man har för långa armar på kläderna och att de går ner en bit ner på handen och då har barnet svårt att träna handen. så man skulle aldrig ha tyg över handen och så skulle man massera ute på tummen så att den kom ut ur handen. Det har gått en vecka nu och jag märker stor skillnad redan.

Jag hoppas ni får svar på det andra med <3

Tack! Hade din dotter även tummen lite böjd i öppen hand? Det har vår son även om han kan sträcka ut den. Ska prova att massera dem lite. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Piffe) skrev 2023-12-10 21:43:44 följande:

Och just för tröst och lugn, har ni en sån där stor pilatesboll som man kan sitta och "guppa" på? Vi hade en bebis med magont och det var det enda som funkade, dag och natt i månader satt jag på den där jäkla bollen med bebis i famnen, eller i babyselen eller inlindad i filt, och skumpa upp och ned, men lugn blev bebben till slut iaf. Idag är hon tre och världens gladaste puh. 

Tack, det kan funka att få honom att somna så tillsammans med napp. Men oftast spänner han sig oerhört och skriker I panik. Det är som att famnen stressar honom mer. För ett par veckor sedan funkade det dock ganska bra. 
  • Anonym (om oro)

Om du känner oro tycker jag du ska gå till läkaren.

• Anonym (om oro)

Var påstridig även om de avvisat dig. Lita på din instinkt.

Hoppas han får i sig tillräckligt med mat. <3 kram

Svar på tråden Vad är det med min bebis?