• RsKnut

Sova längre på morgonen

Hej
    Hur gör man för att få barnen att sova längre på morgonen. 
    Vi har två barn, den äldre som nu är tonåring vaknade jättetidigt i alla år. 

Nu med vår yngsta som idag är 4,är det samma sak. 

1. Rummet är mörkt, totalt mörker! 
    2. Vi har tydlig läggtid, kl 19 går vi och sover. Han är då trött och orkar inte längre. 
    3. Sover inte på dagen. 

Men ändå så vaknas det varje dag, vardag och helg klockan 5.

Hade älskat att se att han ville sova till 8. Men det är helt omöjligt. Kl 5 är energin på topp och det börjas då tjata om att gå ut. Ute är vi alltid ensamma i parken fram till 11... Alla andra (på helgen) verkar få sina barn att sova!! 

Vi har prövat med senare läggtider att försöka skjuta på dagen. Men det slutar istället med att han sover på dagen istället. Morgonen är lika ändå! 
    Hur gör man? 

• Svar på tråden Sova längre på morgonen
  • Anonym (Senare)

Testa att lägg ungarna senare. Typ kl 22. Glad

• Anonym (Senare)

Missade att du skrev att du hade testat senare läggtider.

• Anonym (.)

Vissa är morgonmänniskor helt enkelt. Jag tror inte du kan göra så mycket just nu.
    Vändningen kommer när barnet går upp själv på morgonen utan att väcka dig, så du får sovmorgon. Är ni två föräldrar turas ni såklart om redan nu.

Om 1-2 år kan ni skaffa en ipad som bara används fram till frukost (du går upp). Ingen kommer väcka dig.

• Anonym (S)

Jag hade inte lagt mina barn vid 7 och hade försökt att skjuta på tiderna ändå. Barnen vänjer sig till slut, men det kan ta tid. Våra barn har haft senare tider, men det är för att vi helt enkelt vägrat gå upp kl 5 på morgonen även när barnen har vaknat pigga vid den tiden. Det är för tidigt helt enkelt.

• RsKnut

Det är prövat
    Att lägga dem kl 22 hjälper inte. 

Resulterar i att han däckar på dagen och sover på eftermiddagen. 
    Vaken sent, upp tidigt, powernap, uppe sent.... 

Prövat det flera gånger, senast i sommras under en månads tid när vi var lediga. Men var ändå astidiga mornar. 

• Anonym (Mamma till fyra)

Men en 4 åring kan väl roa sig själv med iPad eller tv

• Fjäril kär

När barnet har sovit 10 timmar och vaknar 5 har det liksom sovit klart . Att vilja att barnet sover 12-13-timmar är orimligt. 

Man kan.skjuta på sömn men det gäller max 30-40 minuter på sin höjd. Dvs att justera läggdags till tex 19:30 . Men det ger inga garantier. 

Di som förälder får liksom bara gilla läget. Det blir bättre när barnet själv kan kliva upp och sysselsätta sig nån timma innan ni måste upp. 

• Anonym (Sandra)

Acceptera det. Hitta lösningar, så som saker han kan göra själv på morgonen, skiftas om att gå upp med honom. 

Det går över. 

• Anonym (Kp)

Försök skjuta lite på sängdags, med ca 30 min och håll det så i flera veckor så rubbar det sig tillslut. Sen skjuter ni ytterligare 15-30min osv tills ni hamnar i ett rimligare mönster som iallafall passar era vardagstider.

om barnen vaknat tidigt så har vi inte velat gå upp då och visat tydligt att vi vill sova vidare. Så en välling och lägga sig i sängen igen med barnet mellan oss så blev det kanske en stunds sömn till. Annars på med tvn och en film så vi kunde slumra vidare bredvid.

Svar på tråden Sova längre på morgonen