• EJT

BIM JANUARI 2024

Hade aldrig hört talas om hook-effekten! Jag ska prova späda urin imorgon och se vad som händer. Jag testade ju första gången i vecka 7 men testen har aldeig varit lika starka som kontrollstrecket, ska se om det kan bero på hookeffekten. 

Lite dåöig bild, men det till höger/längst ner är det starkaste jag fått. 

• EJT
    Svartahallon skrev 2024-02-09 15:55:33 följande:

Jaa det är en hemsk känsla, man vill ju bara veta. Och om det är ett missfall så vill jag att det går över fortare, trött på att blöda nu. 

Det som talar för graviditet:
    *Illamående som kommer och går. Kräktes senast för 1 timme sen.
    *Onda och spända bröst. För någon dag sen började börstvårtorna göra ont också. Så det blir mer. 
    *Uppblåst i magen
    *Starkare gravtest
    *Inte "klassiska" missfallsblödningar
    *TRÖTT! Sover typ 10-12 h per dygn. 

Det som talar emot:
    *Blödningar, som jag tycker ökat lite idag med mer klumpar. Men inte stora. Långt ifrån en vanlig mens
    *Sent plus, bim+3 visade inget.
    *För svaga test? 2-3 (4-5) veckor på CB trots att jag borde vara i vecka 7+0 idag.
    *Eventuellt lite molvärk idag men kan vara jag som känner efter.
    *Också låg temp 35,8 ungefär

Mina tankar går i att om det inte är ett missfall, vilket jag tror, så är det en dålig utvecklad graviditet som inte kommer klara sig i det långa loppet. Men vi får se som sagt. Får återrapportera i nästa vecka. 

Har du några fler symptom?
    Läste lite om temp under graviditet och missfall och det ska tydligen vara väldigt individuellt hur kroppen reagerar. Så än finns det kanske hopp kvar? Känner du att du skulle vilja göra VUL? Har du pratat med vården? 

Åh vad jobbigt, lika mycket som talar för som inte gör det. Men kan du inte vara en "låghormonare" också om du inte plussade förrän sent? Eller att ägget fäste sent? Molvärk hade jag massor med första dottern, det är väldigt vanligt vid graviditet när livmodern växer (så det behöver inte vara negativt menar jag). Hur länge har du blödig nu, har det varit ihållande hela tiden? 

Även om jag tycler synd om dig som är i samma sits så är det lite skönt att dela resan med ngn, känner mig helt.knäpp som är upptagen av det. Verkligen som du skriver någon slags apati, inte kunna sörja missfall men inte heller kunna glädjas över graviditet. Det är verkligen jobbigt med ovisshet. 

Mina saker som talar för:
    - Vissa lite tydligare gravsymtom (illamående, magkatarr, ömma bröstvårtor) och andra lite mindre tydliga (foglossningssmärta, smärta i ligamenten i magen, trötthet)
    - Fortsatt positiva gravtest (som dock varken ökar eller minskar i styrka) 
    - Fortsatt förhöjd temp (men med en dipp idag som kanske fortsätter neråt...) 

Det som talar emot:
    - Kanske inte så tydliga gravsymtom som med dottern då jag hade väääldigt ömma bröst, ääännu tydligare illamående och magkatarrssymtom, mycket mer växtvärk i livmodern osv
    - För få veckor och för svaga streck på gravtest utifrån den vecka jag befinner mig i 
    - 1,5-2 veckors blödning i tiden för mens, som var nästan lika mycket som vanlig mensvärk och med ett par dagars mensvärk precis som vanligt, men där jag också reagerade på att blodet var annorlunda med mer klumpar och slem :(
  • EJT

Det tråkiga, om det nu skulle bli en graviditet i slutändan, är också att man fått sån trist start. Förra gången gick jag ju och myste och var glad såhär långt in i graviditeten (är inte så.oroligt lagd), nu mest ovisshet hela början. Tråkigt! 

Känns så konstigt att det förmodligen inte är nåt levande kvar därinne när man mår så jäkla illa. Plågas i onödan känns det som!

• EJT
    Svartahallon skrev 2024-02-09 16:51:41 följande:

Kan inte citera ibland, men det är ju bara vi kvar i tråden hehe!

Håller med om att det finns något skönt i att ha någon annan i samma sits att ventilera med. Vi får hålla varandra uppdaterade! Vill gärna höra om resultatet med att späda ut urinet! Hade inte heller hört talas om det innan. 

Inte ens tänkt på att man kan vara en "låghormonare" så kan det ju kanske vara! Får väl hoppas på det tills motsatsen bevisas Oskyldig

Våra symptom är ju så otroligt lika! Förutom mitt blödande som idag pågått i 19 dagar. Första tre dagarna var det bara rosa flytningar, sen typ en halvdags uppehåll innan det kom igång som nu. Kan variera lite i mängd under dagen. Kommer typ inget under natten men mer på eftermiddagen exempelvis.

Jag har inte varit gravid tidigare, och inte heller fått missfall så har svårt att jämföra. Men med det sagt så behöver ju inte två graviditeter vara lika tänker jag, så jag hoppas för både din och min skull att det bor små liv i oss som mår bra. Vill ju så gärna vara en av dom som säger att de fått störtblödningar i flera veckor men att bebis mådde bra. Även om oddsen kanske inte är med mig hehe. 

Förstår vad du menar med en dålig start! Jag hade ju sett framför mig att vi skulle sväva på moln just nu. Inbillar mig att jag nog skulle kunna ta det med ro så länge jag inte blödde i en graviditet.

Du kan ju också prova att späda ut urinen, om du ändå tänkt ta fler test. Dina ökar iof fortfarande så då kanske det är dumt. 

Konstigt blödningsmönster du har också! Har du haft nåt ont? Hur mycket är det ungefär, dvs hur mycket mensskydd går åt? 

Jag har mått så illa hela em att jag tänkt att nä, nu måste jag vara magsjuk.... Jag fick i mig middag och då gick det tillfälligt över men nu slog det till med full kraft igen. Uuuuhhääää så vidrigt behöva må såhär skit så långt efteråt
    .. (är ändå 4 veckor sen min blödning startade nu, två veckor sen den slutade) 
  • EJT
    Svartahallon skrev 2024-02-09 17:52:14 följande:

Ja jag kanske gör det i helgen, måste kolla hur många test jag har kvar bara!

Men verkligen konstigt! Jag använde binda, men mest för att det skyddar trosorna "bredare" än ett trosskydd. Har aldrig behövs byta för att det är är fullt utan byter typ 3 ggr per dag av hygieniska skäl. Hade absolut klarat mig på trosskydd med samma intervaller. Aldrig fått klumpar där! Vissa gånger när jag är på toa så kan jag krysta och så rinner det ut kanske max en matsked. Svårt att förklara märker jag...

Usch vad tråkigt att höra! Mitt bättras också av mat men kommer efter igen. Hoppas verkligen att det lugnar ner sig för dig!

Vad är din "plan" framåt? Tänkte du fortsätta testa och se om det går nedåt eller kontakt kvinnokliniken inom nån vecka? Om du inte är gravid kanske du har en del av missfallet kvar som behöver hjälp ut? Vet inte om sånt kan påverka hormonerna och därmed symptomen?

Ja, mina gravtest är slut, partnen gick och köpte ett ynka "testa tidigt" som fanns i matbutiken här men känns lite ovärt att testa med bara ett test (utan att kunna jämföra styrkan med ett outspätt), så jag får se hur jag gör... 

Det låter inte som att det är så mycket du blöder ändå? Ingen värk heller? 

Ja, jag tänkte testa nu i helgen igen (en vecka sen jag tog första testet då) så får vi se, har det tydligt blivit svagare är ju det ett tecken eller tvärtom ifall det blivit starkare...

Jag har kontaktat kvinnokliniken igår, men de sa bara ta nytt test om 2-3 veckor och se. Och så bokade de in mig på inskrivningssamtal, ultraljud etc (alltså i vecka 12-13, som en vanlig graviditet) som jag skulle avboka om testen om 2-3 veckor visar negativt. 
  • EJT
    Svartahallon skrev 2024-02-09 19:56:29 följande:

Förstår! Ja då vill man ju ha två likadana. Och helst samma märke som tidigare gånger. Jag har bara två kvar av de jag använder och de går inte att köpa i butik så jag hoppas nog att prova späda.

Nej det är inte så mycket! Mer än flytningar men mindre än mens liksom. Ingen värk direkt heller, har nån gång ibland senaste dagarna fått lite molvärk under några minuter. Men är så otroligt uppmärksam på kroppen nu så det är verkligen lite!

Ah men det var så de sa till mig med (men 4 veckor). Men när jag ringde tillbaka och uttryckte att det är jobbigt med ovissheten samt att strecken blir starkare så fick jag en tid. Lät garanterat helt desperat pga stress hehe. Du kanske kan försöka igen om du vill bli undersökt?

Nu på kvällen har mina blödningar minskat så senast jag var på toa var det knappt något. Men det varierar ju som sagt🤷

Jag provade att späda urinen imorse då, och visst det testet är tydligt starkare än de jag tagit tidigare (men fortfarande inte sådär dunderstarkt som man sett att vissa får, kontrollstrecket är fortfarande starkare) - men är svårt värdera för det är ju ett annat märke än jag testat tidigare och hade ju bara ett. Jag ska köpa fler av samma sort som jag haft tidigare och ta två nya imorgon, ett utspätt och ett koncentrerat. 

Jag tog ett nytt digitalt och det visade precis som innan 2-3 veckor (koncentrerat, inte utspätt urin) så den står fortfarande stilla. Ingen ökning, ingen minskning. Suck!!

Illamåendet bara eskalerar, nu har jag senaste dygnet haft svårt att jobba, äta och att vara bra förälder till dottern. Illamåendet började ju för 4-5 dagar sen så fattar inte varför symtom tillkommer men gravtesten står stilla... 

Nu blev också dottern magsjuk i natt, så nu vet jag varken ut eller in - är mitt illamående någon magsjuka som inte brutit ut och nu idag när jag mår jävligt illa är det grav eller magsjuka? Urk! 
  • EJT
    Svartahallon skrev 2024-02-10 16:38:49 följande:

Kul med starkare test ändå! Men otroligt jobbigt att få upp förhoppningar med både illamående och test och samtidigt vet att det bara är ovisshet. Hoppas på att det det ser bra ut imorgon för dig!

Själv vaknade jag inatt med så jääävla ont i magen. Men är helt hundra på att det inte är mensvärk utan gör ont i tarmarna liksom. Bättre nu men fortfarande ont av att bara vara samt när jag "krystar". Inatt kändes det det som att en kniv gled genom tarmarna typ. Och även om det gör ont långt ner i magen så både hoppas och tror jag inte att det är tecken på missfall. Borde väl vara mer molvärk då, som mensvärk? Svårt att veta när man aldrig haft det🤷

Tog inget test imorse pga hade fokus på annat (ovan haha) . Blev också så rädd för att det skulle vara helt blankt. Men ska testa imorgon igen!

Åh nej, vad jobbigt med smärtan. Jag vet inte hur missfallssmärta känns, vad hittar du när du googlar kring hur folk brukar uppleva det? Förstår att det änså triggade lite oro. Håller tummarna! 

Jag har nu landat i att jag är gravid eller att det är rester kvar därinne. Tog ett nytt test på typ två timmars kvällskiss och det vsr väldigt positivt...

Ska se om jag kan hitta tid för privat VUL i veckan. 
  • EJT
    Svartahallon skrev 2024-02-11 14:49:45 följande:

Kort uppdatering från mig:
    Blev imorse inlagd på kvinnokliniken pga utomkvedshavandeskap, jättetråkigt! Men inte förvånad heller. Har som tur är inte jätteont men får se vad som händer kommande dygn. Är fastande om det blir operation i alla fall.

Så nu håller jag mina tummar för dig EJT, jättebra med ett starkare positivt😍

Åh usch, vad obehagligt men vad bra att du åkte in!! All lycka till och hoppas kroppen återhämtar sig snabbt! När behöver man operera och när inte? 
  • EJT

Vad skönt att du är hemma nu svartahallon och att allt gått bra! Hoppas det tar sig på nytt för er snart 🧡 Hur mår du emotionellt efter allt som varit? 

• EJT
    Svartahallon skrev 2024-02-13 20:16:31 följande:

Det är väldigt svajigt nu när jag kom hem ska jag erkänna. Brister ut i gråt lite när som helst utan anledning. Men det är väl mycket att berarbeta efter alla snabba svängar. Känner mig dock inte nere eller så, eller rädd för framtiden. Vill mest bara må bra i kroppen igen. Så får vi se när vi väljer att börja försöka för barn igen. Just nu är det inget som fyller mina tankar särskilt mycket, det blir när det blir! 

Kram till dig. Klart,  det varit jättemycket som hänt på sistone och inte konstigt att känslolivet är ur balans 🧡 Ta hand om dig! 
  • EJT

Jag har nu börjat blöda igen (lite blodblande flytningar började för egt par dagar sen och idag mer blod och mer färskt) så nu ska nog ev rester av tidigare missfsll blödas ut alt att det startar igpng egt helt missfall nu. Känns faktiskt bara skönt, få komma vidare nu och börja om på nytt, slippa ovissheten. Jag hade ju en känsla att det var nåt kajko hela tiden. 

Ska bli skönt slippa må illa också...

Svar på tråden BIM JANUARI 2024