Inlägg från: Anonym (ha en plan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ha en plan)

Vem hämtar?

Anonym (N) skrev 2023-12-08 13:41:03 följande:
    Vem hämtar?

Barnet ska till andra föräldern idag, hen hämtar dem i skolan. Nu ringde sagda skola och säger att barnet är sjukt och behöver hämtas. Vems huvudansvar är det att hämta idag?

Situationen är hanterad, men vill veta hur ni ser på det.

Sånt får ni ha en plan för. Liksom bestämma innan.

Vi gör så här:
    Den som hämtar får hämta hem barnet som är sjuk om förskola/skola ringer.

Vid VAB gäller följande vid överlämningsdagar:
    vaknar barnet hos mig och ska hämtas av pappan, men är sjuk, så är barnet hos mig fram till 17.00, sedan lämnas barnet hos pappan. dvs den barnet vaknar hos tar VAB:en vid överlämningsdagar.
  • Anonym (ha en plan)

I vårt upplägg gäller det att man litar på partnerns omdöme. 

Jag har nästan alltid varit den som fått hämta barnet när det blivit hemskickat från fsk. Har dock aldrig kommenterat det. 
    Pappan däremot tror att jag överdriver barnets symtom när det är hemma från fsk.

I vårt fall tror jag det handlar om en kombo av att pappan inte gillar att vabba och att han tycker det är stressigt att planen han har ändras och att han måste meddela jobbet.

Men trots detta håller jag bara stenhårt på regeln, man ska inte ifrågasätta partnerns omdöme. Men personligen tycker jag han hellre skickar iväg barnet och jag hellre låter det kurera sig.

• Anonym (ha en plan)
    Anonym (ha en plan) skrev 2023-12-08 13:44:16 följande:
    Sånt får ni ha en plan för. Liksom bestämma innan.

Vi gör så här:
    Den som hämtar får hämta hem barnet som är sjuk om förskola/skola ringer.

Vid VAB gäller följande vid överlämningsdagar:
    vaknar barnet hos mig och ska hämtas av pappan, men är sjuk, så är barnet hos mig fram till 17.00, sedan lämnas barnet hos pappan. dvs den barnet vaknar hos tar VAB:en vid överlämningsdagar.
    efter VAB-dag vid överlämning skickas barnet till andra föräldern.
Svar på tråden Vem hämtar?