• Anonym (N)

Vem hämtar?

Barnet ska till andra föräldern idag, hen hämtar dem i skolan. Nu ringde sagda skola och säger att barnet är sjukt och behöver hämtas. Vems huvudansvar är det att hämta idag?

Situationen är hanterad, men vill veta hur ni ser på det.

• Svar på tråden Vem hämtar?
  • Anonym (ha en plan)
    Anonym (N) skrev 2023-12-08 13:41:03 följande:
    Vem hämtar?

Barnet ska till andra föräldern idag, hen hämtar dem i skolan. Nu ringde sagda skola och säger att barnet är sjukt och behöver hämtas. Vems huvudansvar är det att hämta idag?

Situationen är hanterad, men vill veta hur ni ser på det.

Sånt får ni ha en plan för. Liksom bestämma innan.

Vi gör så här:
    Den som hämtar får hämta hem barnet som är sjuk om förskola/skola ringer.

Vid VAB gäller följande vid överlämningsdagar:
    vaknar barnet hos mig och ska hämtas av pappan, men är sjuk, så är barnet hos mig fram till 17.00, sedan lämnas barnet hos pappan. dvs den barnet vaknar hos tar VAB:en vid överlämningsdagar.
  • Anonym (ha en plan)

I vårt upplägg gäller det att man litar på partnerns omdöme. 

Jag har nästan alltid varit den som fått hämta barnet när det blivit hemskickat från fsk. Har dock aldrig kommenterat det. 
    Pappan däremot tror att jag överdriver barnets symtom när det är hemma från fsk.

I vårt fall tror jag det handlar om en kombo av att pappan inte gillar att vabba och att han tycker det är stressigt att planen han har ändras och att han måste meddela jobbet.

Men trots detta håller jag bara stenhårt på regeln, man ska inte ifrågasätta partnerns omdöme. Men personligen tycker jag han hellre skickar iväg barnet och jag hellre låter det kurera sig.

• Mrs Moneybags

Jag skulle nog tänka att den som ska hämta idag får hämta det sjuka barnet hem till sig. 

• Anonym (ha en plan)
    Anonym (ha en plan) skrev 2023-12-08 13:44:16 följande:
    Sånt får ni ha en plan för. Liksom bestämma innan.

Vi gör så här:
    Den som hämtar får hämta hem barnet som är sjuk om förskola/skola ringer.

Vid VAB gäller följande vid överlämningsdagar:
    vaknar barnet hos mig och ska hämtas av pappan, men är sjuk, så är barnet hos mig fram till 17.00, sedan lämnas barnet hos pappan. dvs den barnet vaknar hos tar VAB:en vid överlämningsdagar.
    efter VAB-dag vid överlämning skickas barnet till andra föräldern.
  • Anonym (S)

Den som skulle hämta den dagen så klart.

• Anonym (Flipflop)

Den som skulle ha hämtat barnet senare kommer och hämtar. Meeeen om den personen av någon anledning har svårare att komma ifrån sitt jobb än den andra föräldern, så kan det vara lov att fråga snällt och att den andra föräldern då är flexibel och hämtar. 

Det förutsätter såklart goda relationer. Är det järnfront och man har överlämning via skolan för att slippa se varandra så får den som skulle hämtat lösa det. 

• EpicF

Den som har möjlighet stt hämta tidigare hämtar. Är man inte överens så får den som ska ha barnet resten av dagen hämta. 

Men för sådana saker så bör man redan ha en plan. 

• Anonym (faktiskt)
    Anonym (S) skrev 2023-12-08 14:03:31 följande:

Den som skulle hämta den dagen så klart.

Eller hur !? Jag förstår inte hur det ens kan vara en fråga. 
  • Anonym (mö könäpö)

Min åsikt generellt sett: Den som barnet ska till på em. 

Har dock vänner som alltid den ena vh hämtar pga att denne arbetar ca 10 min från skolan och den andra jobbar nästan 1½ timme bort. De är överens om upplägget och om barnet orkar så åker barnet till pappan som är den som arbetar långt bort, de bor dock nära varandra. 

En annan vän har så att om barnet blir sjukt på skolan så hämtar boendeföräldern då denne valt att flytta ca 20 mil bort (har enskild vårdnad) och då kommer barnet inte den helgen till umgängesföräldern pga att umgängesföräldern inte tycker att barnet ska behöva sitt i en bil i 20 mil när hen är sjuk. Alltså sjuk, inte lite snorig, men influensa, covid och magsjuka, samt att det är onödigt att smitta fler personer än nödvändigt.  Boendeföräldern anser dock att barnet ska till umgängesföräldern oavsett. 

• Anonym (Ui)

Den andra föräldern, som barnet ska till. 

Svar på tråden Vem hämtar?