• Anonym (Ensam)

Ensam jul

Det pratas mycket om äldre som sitter ensamma på julen. Det anordnas träffar mm och det är ju bra. Men det pratas inte om andra som är ensamma. 
    Jag kommer vara ensam och det ger mig panik. Jag har inte barnen då de firar på annat håll . Jag har inga släktingar som jag kan träffa. Inga vänner att träffa då alla har sina traditioner o släkt mm. Jag har ingen att träffa. 

det är tungt och deppigt. Jag har alltid velat ha stor släkt och många vänner men det är inte så. 

• Svar på tråden Ensam jul
  • Anonym (Förslag)

Kan du följa med barnen och vara med där de ska fira? Antar att de är med pappan? Om han vet att du är ensam, är det inte ok att du följer med då? Jag vet några som brukar vara ensamma, brukar alltid bjuda in dem till vårt julfirande.

Annars kan du ju försöka söka och se om du hittar något allmänt firande i närheten av där du bor, som är anordnat för att personer som är ensamma på julen ska få ha en gemenskap att ta del av. Har sett att det finns folk i vissa städer som anordnar sådant.

• Anonym (Förslag)

Om dina barn är små alltså.

Om du har vuxna barn så kanske du kan vara med dem och deras familjer?

• Moder1

Jag personligen hade älskat att vara ensam på jul och nyår men det hör inte hit.

* berätta för en nära vän och hoppas denne är vän nog att bjuda in. 
    * bjud in någon bekant som också är ensam.
    * ha filmmaraton , massa juligt på jul, promenera och ät vad du vill.
    * hjälp till i kyrkan eller soppkök etc.
    * annonsera att du kan vara tomte till andra barn.

• Anonym (Jul)
    Anonym (Ensam) skrev 2023-12-07 23:01:19 följande:
    Ensam jul

Det pratas mycket om äldre som sitter ensamma på julen. Det anordnas träffar mm och det är ju bra. Men det pratas inte om andra som är ensamma. 
    Jag kommer vara ensam och det ger mig panik. Jag har inte barnen då de firar på annat håll . Jag har inga släktingar som jag kan träffa. Inga vänner att träffa då alla har sina traditioner o släkt mm. Jag har ingen att träffa. 

det är tungt och deppigt. Jag har alltid velat ha stor släkt och många vänner men det är inte så. 

Kolla om någon kyrka eller frivilligorgansiation ordnar julfirande. I många städer finns det någon typ av julfirande för ensammma och andra
  • Peterheter

Det är många som är ensamma. Svenskar är inte direkt lätta att bli vänner med. Det är otroligt svårt att skaffa nya vänner om man inte går i skolan eller jobbar på en arbetsplats.

• BuoBä

Det brukar finnas gemensamma firanden för många olika grupper. Hemlösa, äldre, ensamma generellt, barnfamiljer med dålig ekonomi etc. Kyrkan där vi bodde förut hade ett firande där alla var inbjudna och det var många som hade som tradition att gå dit en sväng även om de firade med familjen. Kolla runt bland kyrkor och frivilligorganisationer där du bor. Och finns det inget som du tycker passar dig att vara gäst på, så blir de säkert glada om du ställer upp som frivillig. 

• Anonym (Titti)

Hur gamla är barnen, bor de fortfarande hemma eller har de egna familjer?

Fixa ett stort julfirande någon dag innan eller efter jul? Ett riktigt julfirande med mat och julklappar. Bjud in vänner och vänners barn? Det måste ju inte vara på en röd dag om folk inte är hemma. Alla kan köpa en liten julklapp för 25-50 kr och så kör ni julklappsspelet.

Det blir kanske inte jul den 24e men jul kan ju lika gärna firas 20-21 eller 27-29 också. Och då har du ett firande att se fram emot även om du är ensam just på julafton.

• Anonym (Ensam)

tack för fina svar

Barnen bor hemma. Exet ska fira med sin nya och hennes familj, så där är jag inte välkommen. Det skulle ändå kännas konstigt. 

jag ska kolla om det finns nåt i närheten. Vet ingen annan som är ensam. könner inte så många o det är svårt att skaffa nya vänner i min ålder tyvärr. 
    jag kommer fira jul med barnen i mellandagarna. Men det känns ändå hårt att vara ensam på julafton?

• Anonym (Titti)
    Anonym (Ensam) skrev 2023-12-08 14:35:32 följande:

tack för fina svar

Barnen bor hemma. Exet ska fira med sin nya och hennes familj, så där är jag inte välkommen. Det skulle ändå kännas konstigt. 

jag ska kolla om det finns nåt i närheten. Vet ingen annan som är ensam. könner inte så många o det är svårt att skaffa nya vänner i min ålder tyvärr. 
    jag kommer fira jul med barnen i mellandagarna. Men det känns ändå hårt att vara ensam på julafton?

Du kan göra en mysig jul för dig själv.

Köp några julklappar till dig själv, tex en fin pläd, en bok du länge velat läsa, badbomb om du har badkar, lite lyxig choklad.
    Sedan har du en Jag-dag, se till att hemmet är i toppskick, ta sovmorgon på julafton, ät en god frukost, ta ett långt bad eller kanske fotbad om du inte har badkar. Klä på dig en finare pyjamas kanske, sätt dig i soffan med boken och filten och lyxchokladen. Tänd lite ljus. 
    Förstår att det känns jobbigt att vara ensam men försök byta ut ordet ensam mot själv. Ensam känns ledsamt, medan själv känns mer att man gör det bra för sig själv.
  • Anonym (Jul)

tack för fina svar

Passa på att gå någon julmässa eller liknande.

Eller, kolla med någon välgörenhetsorgansiation om de behöver volentärer som jobbar
  • Anonym (Helena)

tack för fina svar

Finns det ingen krog som håller öppet?
    Isåfall kan du gå dit, skulle tro att andra som inte har någon att fira med också gör det.
    Du hittar garanterat något att prata med där, oavsett om de är ensamma eller i sällskap. Ställ dig baren bara.

I din ålder?
    Om du har småbarn så är du väl inte så himla gammal. Hur gammal är du?

Jag har varit på krogen på julafton flera gånger förr i tiden då jag var ensam varannan jul. Det brukade alltid bli kul!

Positivt tänkande brukar göra susen.
  • Anonym (B)

Jag förstår att det känns ensamt. 

i dom större städerna finns det ofta olika träffar. Jag har faktist vart på en för 15 år sen. En jag själv anordnade när jag ville gå ut och ingen kunde. 

vi åt mat och gick på klubb. Har efter det vart ute en hel del med nya vänner och sambon, den kvällen med citypolarna är fortfarande en av den roligaste kvällen jag haft! 

såg att det fanns nåt event på julafton men det borde dyka upp mer.

jag fattar att det inte skulle kännas kul att fira med exet och hennes familj men jag och sambon har pratat om detta, vi har vart ihop i 25 år och skulle vi göra slut och man visste att den andre skulle sitta själv hade den alltid vart välkommen till 100% 
    du är ändå barnens mamma och haft ett liv med honom.  

https://www.citypolarna.se/calendar.php

• Anonym (B)

kanske lite tramsigt men ändå fint Hjärta

https://www.citypolarna.se/calendar.php?id=56793

Citypolarnas traditionsenliga JUL-HEJ! En digital aktivitet på självaste julafton där vi helt kort ses och önskar varandra God Jul!

Oavsett hur din julafton ser ut, om du kommer att fira med hela tjocka släkten, om du drabbats av en förkylning och ligger nerbäddad, eller av annan anledning firar jul själv; här kan alla vara med! Inga krav, inget avancerat: kom in i videochatten som du är och säg HEJ och GOD JUL! :)

Ingen ska behöva vara helt ensam i jul, därför är aktiviteten öppen för alla, även utanför Citypolarna. Så varmt välkommen att bjuda in andra att deltaga (vilket du gör i tipsfältet ovan). Det går också bra att länka till aktiviteten i ett Facebook-forum el dyl där du tror att det finns personer som skulle kunna uppskatta att vara med i vårt Jul-Hej!

GOD JUL önskar Citypolarna.?se gm Christian & Johan

PS: Om man inte kan titta in just det här tiden går det alldeles utmärkt att skriva i kommentarsfältet om man känner för att titta in en annan tid, så blir det en mer levande aktivitet över hela julafton.?

Svar på tråden Ensam jul