• Anonym (Titti)

Ensam jul

Hur gamla är barnen, bor de fortfarande hemma eller har de egna familjer?

Fixa ett stort julfirande någon dag innan eller efter jul? Ett riktigt julfirande med mat och julklappar. Bjud in vänner och vänners barn? Det måste ju inte vara på en röd dag om folk inte är hemma. Alla kan köpa en liten julklapp för 25-50 kr och så kör ni julklappsspelet.

Det blir kanske inte jul den 24e men jul kan ju lika gärna firas 20-21 eller 27-29 också. Och då har du ett firande att se fram emot även om du är ensam just på julafton.

• Anonym (Titti)
    Anonym (Ensam) skrev 2023-12-08 14:35:32 följande:

tack för fina svar

Barnen bor hemma. Exet ska fira med sin nya och hennes familj, så där är jag inte välkommen. Det skulle ändå kännas konstigt. 

jag ska kolla om det finns nåt i närheten. Vet ingen annan som är ensam. könner inte så många o det är svårt att skaffa nya vänner i min ålder tyvärr. 
    jag kommer fira jul med barnen i mellandagarna. Men det känns ändå hårt att vara ensam på julafton?

Du kan göra en mysig jul för dig själv.

Köp några julklappar till dig själv, tex en fin pläd, en bok du länge velat läsa, badbomb om du har badkar, lite lyxig choklad.
    Sedan har du en Jag-dag, se till att hemmet är i toppskick, ta sovmorgon på julafton, ät en god frukost, ta ett långt bad eller kanske fotbad om du inte har badkar. Klä på dig en finare pyjamas kanske, sätt dig i soffan med boken och filten och lyxchokladen. Tänd lite ljus. 
    Förstår att det känns jobbigt att vara ensam men försök byta ut ordet ensam mot själv. Ensam känns ledsamt, medan själv känns mer att man gör det bra för sig själv.
Svar på tråden Ensam jul