Inlägg från: JodiBabe |Visa alla inlägg
  • JodiBabe

Hämta-lämna vid sjukdom?

Ni får väl se över så att det blir jämt. Om hon inte orkar lämna när hon är sjuk, ska väl du ha samma rättighet OM du inte orkar? För här utgår jag från att ni är precis lika sjuka. 

Om man fysiskt verkligen inte orkar lämna/hämta när man är sjuk, är man nog väldigt sjuk. Orkar man så är man inte lika sjuk. 

Dvs det beror ju på hur sjuk man är. Här tror jag du måste lita på din sambo när hon hävdar att hon är sjuk. Låter som du tror hon fejkar? 

• JodiBabe

Det ska inte vara nån maktkamp utan man ställer upp för varandra. Om du dessutom är sjukskriven deltid och sambon ligger utslagen så låter det ju verkligen mer rimligt att du ställer upp och hämtar och lämnar. 

När hon väl är frisk jobbar väl hon 100%? Då ställer hon ju upp på dig och din sjukskrivning som drar ner inkomsten.

• JodiBabe
    Andreas2020 skrev 2023-12-07 13:37:16 följande:

Spännande! Jag tänker lite annorlunda. Det är väldigt sällan man inte orkar ta en promenad på 30 min om man efteråt har möjlighet att vila hela dagen. Jag tror inte vi är olika sjuk, utan jag tror det mer handlar om inställning. Nej jag tror inte hon "fejkar" men jag tror inte hon skulle må sämre av att ta en promenad. Däremot har jag blivit utbränd av flera skäl och tror det har större påverkan på lång och kort sikt att jag tar massor av extra hemma.

Du kanske har blivit uppfostrad i att man inte "får" vara sjuk/svag etc. Eller lite i att "suck it up". Också det att du blivit utbränd, det tyder kanske på att du inte känner efter hur kroppen mår lika mycket som din fru? Men det betyder ju inte att hon fejkar. (Använder ordet igen, men det förstår kanske hur jag menar. Hon kanske känner i kroppen att orken inte finns. Du kanske mer härdar ut och bara ligger när när du är utslagen).

Jag är tex jättesjuk just nu och orkar inte ens gå en promenad. Så man kan vara så pass sjuk.

Att gå en promenad tycker jag dock inte är jämförbart med att lämna ett barn. Det är en helt annan grej, ett mentalt ansvar, att klä på barnet, vara trevlig på fsk etc. 
  • JodiBabe
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-07 14:21:48 följande:
    Fast har man influensa eller liknande med hög feber kan man ju inte gå ut och göra ärenden.

Du antar att hon är frisk nog att hämta och lämna och hon antar att du är frisk nog att göra extra hemma. Ni kanske ska sätta er ner och prata igenom situationen?
    Bra svar!
Svar på tråden Hämta-lämna vid sjukdom?