• Andreas2020

Hämta-lämna vid sjukdom?

Hej,
    Jag undrar hur folk gör med hämtning och lämning när en förälder är sjuk. Fortsätter den sjuke/förkylde att hämta och lämna som vanligt eller tar den andra föräldern över denna uppgift helt. Jag brukar fortsätta att hämta och lämna enligt vårt vanliga schema om jag är sjuk, min sambo brukar inte göra det utan säger att hon behöver vila och inte orkar. Det blir ganska tungt tycker jag att ta alla hämningar och lämningar en vecka, framförallt nu (jag är deltidssjukskriven sedan en tid tillbaka).

Jag har ju en tydlig åsikt om detta, men genuint nyfiken kring hur andra gör?

Allt gott
    Andreas

• Svar på tråden Hämta-lämna vid sjukdom?
  • JodiBabe

Ni får väl se över så att det blir jämt. Om hon inte orkar lämna när hon är sjuk, ska väl du ha samma rättighet OM du inte orkar? För här utgår jag från att ni är precis lika sjuka. 

Om man fysiskt verkligen inte orkar lämna/hämta när man är sjuk, är man nog väldigt sjuk. Orkar man så är man inte lika sjuk. 

Dvs det beror ju på hur sjuk man är. Här tror jag du måste lita på din sambo när hon hävdar att hon är sjuk. Låter som du tror hon fejkar? 

• JodiBabe

Det ska inte vara nån maktkamp utan man ställer upp för varandra. Om du dessutom är sjukskriven deltid och sambon ligger utslagen så låter det ju verkligen mer rimligt att du ställer upp och hämtar och lämnar. 

När hon väl är frisk jobbar väl hon 100%? Då ställer hon ju upp på dig och din sjukskrivning som drar ner inkomsten.

• Jemp

Nu är vi sällan sjuka men eftersom tiderna redan är satta hos förskolan och fritids håller vi ju vanligtvis det redan bestämda schemat såklart. 

Beroende på mående och schema kan sen den sjuka/hemmavarande hämta tidigare alt att den friska försöker underlätta om man är riktigt dålig. 

• Mortiscia80

Det finns väl bara ett enda vettigt svar här. Den som är frisk sköter hämtning och lämning tills den andra orkar dela på ansvaret igen!

• Andreas2020

Spännande! Jag tänker lite annorlunda. Det är väldigt sällan man inte orkar ta en promenad på 30 min om man efteråt har möjlighet att vila hela dagen. Jag tror inte vi är olika sjuk, utan jag tror det mer handlar om inställning. Nej jag tror inte hon "fejkar" men jag tror inte hon skulle må sämre av att ta en promenad. Däremot har jag blivit utbränd av flera skäl och tror det har större påverkan på lång och kort sikt att jag tar massor av extra hemma.

• Mrs Moneybags
    Andreas2020 skrev 2023-12-07 13:37:16 följande:

Spännande! Jag tänker lite annorlunda. Det är väldigt sällan man inte orkar ta en promenad på 30 min om man efteråt har möjlighet att vila hela dagen. Jag tror inte vi är olika sjuk, utan jag tror det mer handlar om inställning. Nej jag tror inte hon "fejkar" men jag tror inte hon skulle må sämre av att ta en promenad. Däremot har jag blivit utbränd av flera skäl och tror det har större påverkan på lång och kort sikt att jag tar massor av extra hemma.

Fast har man influensa eller liknande med hög feber kan man ju inte gå ut och göra ärenden.

Du antar att hon är frisk nog att hämta och lämna och hon antar att du är frisk nog att göra extra hemma. Ni kanske ska sätta er ner och prata igenom situationen?
  • Aliona

Det beror på hur sjuka vi. Ligger man med akut magsjuka eller 40 graders feber är det ju en sak, är man bara förkyld en annan. Den som är frisk brukar kolla om den sjuka orkar och erbjuda sig, den sjuka lämnar och häntar om det går. Vi är inte så petiga med mina dina hämtningar. 

• Spucks

Som du skriver anser du uppenbarligen att "sjuk" är ett visst tillstånd, utan variation. Och du verkar även anser att alla behöver känner sig precis likadant som dig, när man läser ditt uttalande om promenaden.
    Väldig konstig för en vuxen person att tänka och resonera s
    åhär.

• Andreas2020

Nej, det menar jag inte. Och har min fru 40 graders feber tvingar jag förstås inte ut henne för att hämta

• LaFontaine

Vår inställning är att vi underlättar för varandra om någon av oss är sjuk. Om någon av oss säger sig må för dåligt/ha för ont för att hämta eller lämna, utgår vi från att det stämmer och ställer upp för varandra.

Jag hade aldrig orkat med en halvtimmes promenad när jag har feber och jag hade blivit oerhört provocerad om min sambo menade på att jag visst borde orkat. Förskolan brukar inte heller vara så pigg på att sjuka föräldrar vistas i lokalerna. 
  • Cornellia

Vi ställer upp för varandra och den som har bäst möjlighet/ork lämnar och hämtar 

Vi har inget som helst schema någonsin, utan den som har bäst möjlighet/ork/tid tar hämtningar och lämningar jämt, det är en pågående diskussion, och vi brukar höras under dagen om vem som ska hämta. 

Är jag så sjuk att jag inte kan jobba, då skulle jag ju aldrig fixa en 30 min promenad med seg unge heller. Då hade ju snarare barnet fått vara hemma. Skolbarn hade fått ta sig själv till och från skolan. 

• Andreas2020

När jag är sjuk och hemma med lite feber (förstås inte 40grader sängliggande hela dagen). Går jag och lämnar eller hämtar. Oftast är det ingen i kapprummet. Vår son tar av sig själv. Går in till kompisarna och pedagogerna. När har är inne går jag. Jag går hem och kan vila hela dagen. Alternativet vore att min respektive både hämtade och lämnade. Om det inte ska bli en allt för lång dag på förskolan skulle hon vara tvungen att korta ner dagen och ställa in möten. Alternativ två vore i mitt tycke inte bättre.

• GGN

Beror helt på hur sjuk man är. Man släpar inte sig iväg med magsjuka direkt... Inte feber heller. Inte bra att smitta andra. 

• JodiBabe

Du kanske har blivit uppfostrad i att man inte "får" vara sjuk/svag etc. Eller lite i att "suck it up". Också det att du blivit utbränd, det tyder kanske på att du inte känner efter hur kroppen mår lika mycket som din fru? Men det betyder ju inte att hon fejkar. (Använder ordet igen, men det förstår kanske hur jag menar. Hon kanske känner i kroppen att orken inte finns. Du kanske mer härdar ut och bara ligger när när du är utslagen).

Jag är tex jättesjuk just nu och orkar inte ens gå en promenad. Så man kan vara så pass sjuk.

Att gå en promenad tycker jag dock inte är jämförbart med att lämna ett barn. Det är en helt annan grej, ett mentalt ansvar, att klä på barnet, vara trevlig på fsk etc. 
  • JodiBabe
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-07 14:21:48 följande:
    Fast har man influensa eller liknande med hög feber kan man ju inte gå ut och göra ärenden.

Du antar att hon är frisk nog att hämta och lämna och hon antar att du är frisk nog att göra extra hemma. Ni kanske ska sätta er ner och prata igenom situationen?
    Bra svar!
  • Kammen320

Jobbar jag tidigt lämnar min sambo även om han är sjuk (jag börjar 7 o vi lämnar 8.30, så kan ju inte lämna tidigare) o jag hämtar som vanligt. Jobbar jag sent lämnar jag o sambon hämtar (jag slutar vid 18 o förskolan stänger 17.15 så kan inte hämta då). Är sambon så sjuk att han absolut inte kan hämta när jag jobbar sent kan oftast svärmor ställa upp.

• MsM84
    Andreas2020 skrev 2023-12-08 12:33:51 följande:

När jag är sjuk och hemma med lite feber (förstås inte 40grader sängliggande hela dagen). Går jag och lämnar eller hämtar. Oftast är det ingen i kapprummet. Vår son tar av sig själv. Går in till kompisarna och pedagogerna. När har är inne går jag. Jag går hem och kan vila hela dagen. Alternativet vore att min respektive både hämtade och lämnade. Om det inte ska bli en allt för lång dag på förskolan skulle hon vara tvungen att korta ner dagen och ställa in möten. Alternativ två vore i mitt tycke inte bättre.

Jag kan säga att jag har feber Max en gång om året. Då är jag rätt utslagen och tar det så lugnt som möjligt. Vi gör vårt bästa för att underlätta för varandra vid de tillfällena. Dock vid utmattning är det viktigt att prioritera ditt mående också.
  • Andreas2020

TACK för era svar! Det är förstås enkelt när en har ork och en inte, betydligt mer svårt när två personer inte har ork. Men tror det löst sig helt okej, jag har tagit någon extra lämning/hämtning. När det bara var lite kvarvarande symptom tog min sambo sina lämningar/hämningar igen. Jag brukar faktiskt tvinga iväg mig lite oavsett skick. Kanske ovanligt. Kanske inte så klokt. Kanske bättre att känna efter vad jag orkar.. 

Svar på tråden Hämta-lämna vid sjukdom?