Inlägg från: Andreas2020 |Visa alla inlägg
  • Andreas2020

Hämta-lämna vid sjukdom?

Hej,
    Jag undrar hur folk gör med hämtning och lämning när en förälder är sjuk. Fortsätter den sjuke/förkylde att hämta och lämna som vanligt eller tar den andra föräldern över denna uppgift helt. Jag brukar fortsätta att hämta och lämna enligt vårt vanliga schema om jag är sjuk, min sambo brukar inte göra det utan säger att hon behöver vila och inte orkar. Det blir ganska tungt tycker jag att ta alla hämningar och lämningar en vecka, framförallt nu (jag är deltidssjukskriven sedan en tid tillbaka).

Jag har ju en tydlig åsikt om detta, men genuint nyfiken kring hur andra gör?

Allt gott
    Andreas

• Svar på tråden Hämta-lämna vid sjukdom?
  • Andreas2020

Spännande! Jag tänker lite annorlunda. Det är väldigt sällan man inte orkar ta en promenad på 30 min om man efteråt har möjlighet att vila hela dagen. Jag tror inte vi är olika sjuk, utan jag tror det mer handlar om inställning. Nej jag tror inte hon "fejkar" men jag tror inte hon skulle må sämre av att ta en promenad. Däremot har jag blivit utbränd av flera skäl och tror det har större påverkan på lång och kort sikt att jag tar massor av extra hemma.

• Andreas2020

Nej, det menar jag inte. Och har min fru 40 graders feber tvingar jag förstås inte ut henne för att hämta

• Andreas2020

När jag är sjuk och hemma med lite feber (förstås inte 40grader sängliggande hela dagen). Går jag och lämnar eller hämtar. Oftast är det ingen i kapprummet. Vår son tar av sig själv. Går in till kompisarna och pedagogerna. När har är inne går jag. Jag går hem och kan vila hela dagen. Alternativet vore att min respektive både hämtade och lämnade. Om det inte ska bli en allt för lång dag på förskolan skulle hon vara tvungen att korta ner dagen och ställa in möten. Alternativ två vore i mitt tycke inte bättre.

• Andreas2020

TACK för era svar! Det är förstås enkelt när en har ork och en inte, betydligt mer svårt när två personer inte har ork. Men tror det löst sig helt okej, jag har tagit någon extra lämning/hämtning. När det bara var lite kvarvarande symptom tog min sambo sina lämningar/hämningar igen. Jag brukar faktiskt tvinga iväg mig lite oavsett skick. Kanske ovanligt. Kanske inte så klokt. Kanske bättre att känna efter vad jag orkar.. 

Svar på tråden Hämta-lämna vid sjukdom?