• LMSM

IVF/ICSI 2024

EFW skrev 2024-06-28 06:44:00 följande:

Inhet av det du känner låter hemskt ❤️ Så klart att det uppstår känslor och tvivel när man tror att man inte kan få det man önskar.

Om ni en dag hamnar på rutan där ni väljer donerade ägg så kommer det kännas som rätt val då. Anledningen till att det inte gör det nu är för att ni inte är där ännu. Ni har ju fler steg ni måste ta på er resa först ❤️ och det kan ju lika väl bli så att ni inte kommer behöva donerade ägg. 

Ja det här är verkligen det svåraste jag gått igenom. Så mycket sorg. Jag tror den här chansen har gått också, brukar få svettningar några nätter innan mens när temperaturen sjunker och det hände i natt. Aja hoppas jag får göra det där kromosomtestet snabbt efter semestern och få svar så man vet om man ska fortsätta försöka. 

Tack för all pepp och stöd! Hjärta
  • LMSM
    EFW skrev 2024-06-30 08:14:48 följande:

Så tråkigt! ❤️ Tempar du också, eller tänker du att det är det som händer? 

Jag håller tummarna ändå, när är testdag? 😊

Nej jag tempade inte den här gången. Ville undvika att förstå att det är kört för tidigt och undvika flera besvikelser. Nu blev det ju så ändå men men.

jag hr testdag den 5/7 men skulle ha haft mens idag tror jag, Ruvardag 11 med två dagars så jag tog test imorse som precis som väntat var negativt. så ja nu år det bekräftat att även detta sjätte plocket har misslyckats. 
    det är väldigt traumatiskt och jag märker hur dåligt jag verkligen mår med massa ångest mardrömmar osv trots att jag försöker tänka positivt att det kommer lösa sig . Det kommer vara svårt att komma över att man antagligen måste få donerade ägg. 
    min pappa gick ju bort i vintras och det känns så jäkla tungt att han inte kommer få leva vidare då. vet att det är löjligt kanske men det känns tufft och sorgligt. 
  • LMSM
    EB90 skrev 2024-06-25 07:41:21 följande:
    Jag har haft molande/mensvärk på båda sidor (känns lite som överallt) och testade positivt.❤️ Nu har dock molandet avtagit lite och mina test blir inte starkare, så nu är jag orolig för det ist.????
    Å va roligt stort grattis!! 
    jag förstår att det är oroande hur har det gått? Hoppas innerligt att allt gått bra Hjärta

jag skulle ha haft mens idag och tog mitt första test som som väntat var negativt. Borde varit positivt det är Ruvardag 11 13 efter äggklocka så kört för min del
  • LMSM

Hej allihopa. Hoppas att alla har lyckats koppla av lite under sommaren om ni har haft paus mellan behandlingarna.

Själv började jag min sjunde stimulering för 9 dagar sedan. Den här gången med 150 menopour och 250 gonal f. så hög dos igen. 

Var idag på första ultraljud efter 8 dagars sprutor och man kunde se 5 som kommit igång och flera pyttesmå men för tidigt att säga hur många som kommer mogna. sprutor idag och imorgon också sen tillbaka för kontroll på onsdag. Känns som det kommer bli en lång stimulering på 12-13 dagar minst den här gången också. Börjar bli riktigt riktigt trött på ivf nu. Gjorde kromosomtest (karyotype) för en vecka sedan också så inväntar svar på det för att se hur vi ska gå vidare om inte det här försöket fungerar. 

• LMSM
    Efter 13 dagars stimulering hade jag äggplock nr 7 igår dag 16.

Läkaren ringde precis för att meddela hur det gått med befruktningen. 

Av 12 ägg ut så var 9 mogna och 8 befruktades. 
    Väldigt bra befruktning sa dom så antar att det räknar på antal mogna ägg då. 
    De sa också att jag oftast har fått väldigt bra befruktning också så läkaren vill ändå göra återföring imorgon dag 2. 

De ser nog tillbaka på att det aldrig har lyckats dela sig vidare till dag 5 och tänker nog att livmodern är lite lite lite bättre miljö för embryot. 

Jag har haft upp till 10 befruktade tidigare utan att få en enda till dag 5 så vet att det inte betyder ngt men känns ändå såklart väldigt  bra att 8 är med. 

nu är jag uppe i 33 befruktade ägg tror jag ah hoppas hoppas innerligt att det går den här gången och att jag lyckas få ngn att utvecklas till en blastocyst för första gången. 
  • LMSM
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-09-10 20:41:22 följande:
    Vilken tuff resa! Jag ska verkligen hålla alla tummar och tår! Det kanske är denna gången som guldägget är på g🥰❤️ 
    tack så jättemycket jag hoppas verkligen det Glad
  • LMSM

Precis varit på återföring och det är mitt bästa resultat någonsin. är så glad även om jag vet att det inte säger mkt och är supertidigt!

alla 8 är fortfarande med samtliga har 4 celler idag dag två och hela tre stycken har 10 poäng!!
    fick tillbaka två trots att sannolikheten för tvillinggraviditet låg lite över 15% som är deras gräns för återföring av två.  tror den var på straxt över 16%

embryologen kallade dom skolboksexempel vid återföringen!
    är bara dag 2 så vet att det är lite men är så glad för det känns som jag har återfå lite hopp! 

• LMSM
    Jag fick precis besked om embryona.
    jag trodde alla 8 var 4 celliga dag två men det var tydligen bara de tre med tio poäng som var det. Det tredje som hade tio poäng och inte återfördes hade lyckats dela sig till 6 ynka celler. Dvs inte ens till dag tre! Resterande hade stannat av tidigare.

Jag kommer ge upp ivf nu, det känns som mina ägg har blivit sämre och sämre när det gäller celldelning även om de ser ut att vara toppembryon på ytan. När jag började vintern/våren 2023 fick jag i alla fall 8 celliga återförda dag tre. Förra hösten en som lyckades dela sig till tidig blastocyst. Sen dess har i princip allt slutat vid 6 celler . HUR kan embryon som ser helt perfekta ut dag 2 vara så extremt kassa att de inte ens kan dela sig till dag tre.

Jag vet att jag har två embryon återförda men när det andra på 10 p inte ens klarade av att dela sig längre än till 6 celler så känner det faktiskt helt kört nu. Ngt är ju väldigt fel med kromosomerna.

vet inte hur vi ska gå vidare med donation nu.
     Läkarna på cvl rekommenderar inte att syskon eller ngn man känner donerar och dessutom bor min syster i Australien så logistiken kommer bli sjukt jobbig.

min pojkvän vägrar donation från okänd eller ngn annan så jag vet inte vad som kommer hända. 

Tårarna tar aldrig slut. 1 år och 7 månader sedan jag påbörjade min första stimulering, 7 hela försök, aldrig en blasto. Trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle gå så dåligt. Speciellt när jag ändå fått ut säkert mer än 60 ägg....
  • LMSM
    EFW skrev 2024-09-16 17:14:56 följande:
    Skickar massa styrkekramar till dig!! ❤️ Verkligen en jobbig situation! ❤️ Vet inte så mycket om donation men borde man inte kunna testa era ägg och spermier för att utreda kromosom avvikelser? 

Tack Hjärta
    vi våntar svar på karyotype som jag förstått är ngt test för kromosomavvikelser, Det är ett blodprov som tas, tror inte man kan kolla själva äggen bara blastocyster som jag förstått det.

om det inte visar ngt vet jag ändå inte hur man ska kunna göra fler behandlingar. sju är liksom så många och det är 60-65 oocyter (en del av de var såklart tomma) 
    varav  -33 befruktade (om jag minns rätt) så många utan en enda blastocyst pch de klarar knappt av att bli 8 celliga. Trots att de ser helt perfekta ut dag 2..
    det känns verkligen som om jag har det absolut sämsta utfallet på hela familjeliv. Många mer bättre har tom gått vidare. Känns inte som det är rimligt att jag forsätter bara

• LMSM
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-09-17 13:24:06 följande:
    Åh nej så tråkigt!❤️ styrkekramar till dig! Hoppas att du och din pojkvän hittar någon lösning som passar för er till slut❤️ jag tror att det finns kliniker (i alla fall i andra länder) som ger lite mer info om donatorerna, bild och så, som kanske kan kännas lite bättre 
    tack! Hjärta

Jag är verkligen förstörd alltså känns som om man dör om och om igen. Sånna panikkänslor nu men antar eller hoppas att det är en process som man måste ta sig igenom innan man landar i att det känns som rätt beslut. 

Spenderat hela dagen åt att söka information om varför och varför inte man skulle använda donerade ägg. ah
  • LMSM
    Björkenli skrev 2024-09-24 15:47:01 följande:

Jag ska på konsultation på Carl von Linné kliniken nästa vecka,  och ska boka tid för psykosocial bedömning av psykolog. 

Grejen är att jag gjorde detta förra våren, och fick då inte godkänt! Jag var väldigt ärlig med psykologen att jag inte har så många nära vänner, och att relationen med föräldrarna knappt existerar. 

Jag fick avslag pga för dåligt socialt nätverk. 

Jag har gjort behandlingar i Danmark under tiden. Men nu tror jag att jag vill göra några inseminationer i Sverige. Det är faktiskt mycket billigare då de har 3 pack. 

Jag funderar på om jag ska vara helt ärlig och säga att jag gjort utredning i Sverige innan och inte fick godkänt! Eller mörka. 

Jag avskyr att ljuga dock. 

Men om de väl har i bakhuvudet att jag inte blivit godkänd tidigare så tror jag att det ligger närmare till hands att inte godkänna mig nu heller. 

Men grejen är att jag har kontakt med mina föräldrar igen, och bara det tror jag gör stor skillnad. De bor nära och skulle garanterat hjälpa. 

Helst skulle jag vilja slippa berätta om tidigare utredning..

Kanske lika bra att vara ärlig? Men vore så hemskt om jag då får nej...

Nu har jag googlat psykosocial utredning och vissa har ju fått avslag väldigt lättvindigt  att de haft tidigare depressioner och är "psykiskt sjuka", trots att var och varannan människa har haft depressioner..

Vad skulle ni gjort?

Jag hade nog inte berättat om tidigare utredning eller ens att du inte har så många nära om det är så att du tidigare inte blivit godkänd  på grund av det.  Vissa har ju få nära vänner, är väl ganska vanligt. Många har föräldrar som kanske inte ens lever idag. Usch så sorgligt att neka någon på grund av det.

Dessutom som du säger ser situationen annorlunda ut idag och du har kontakt med dina föräldrar som du dessutom säger finns nära och skulle hjälpa dig.
    Om du känner att du mår bra idag och på en annan plats än vid andra tidpunkter i livet så tycker inte jag att en tidigare depression eller tung period ska vara ett hinder. Som du säger så går ju alla igenom saker i livet i perioder.

Ska jag säga att jag var i ett stort mörker efter att min pappa dog och efter att ha sett honom väldigt sjuk och då känt mig väldigt nere och gått till psykolog och på grund av det inte bli godkänd. Shit alltså i sånt fall borde alla människor som får barn utan att blinka behöva bli godkända dom med. 

jag tycker NEJ berätta inte om tidigare utredning utan ge det en ärlig chans som de kan grunda sitt beslut på. inte vad tidigare beslut säger.
  • LMSM
    Precis haft samtal med läkare på CvL. De säger i princip att det är väldigt svårt att avgöra hur de tycker vi ska göra framåt. Vanligtvis brukar de kunna säga men i vårt fall är de tydligen svårt. Jag frågade vad de baserar det på och de sa typ att

" ni är unga och ni får bra antal ägg och embryon och flera som har bra kvalitet dag två, sen hör jag att ni är väldigt trötta" 

jag börjar känna mig ganska gammal nu när det kommer till ivf och fertilitet. Fyller ju 37 i april och redan vid 35 ska det ju bli mkt svårare så förstår inte vrf de tycker att vi är unga. om det inte gick när jag var 34-35 varför skulle det gå när jag nästan är 37 plötsligt. Sen dessutom om det inte gick naturligt när jag var 20-30 vrf skulle det gå nu!?

Har fortfarande inte fått svar på kromosomtesterna men hon menar att vi bör vänta in dom men att hon verkligen inte tror att de kommer visa ngt för det händer i princip aldrig. Känner mig helt förvirrad vet inte vad jag ska göra. Kan man ge upp sina egna ägg när det KAN gå? jag vet fan inte och vet inte hur mkt jag orkar längre.

frågade om letrozol för att kanske få möjligheten att utveckla 2-3 blåsor då det ändå ökar chansen hemma men hon vägrade då de tar för mkt resurser och är för liten chans. Den är ju ändå dubbel tänker jag och dessutom mkt mindre hormon tänk om det är det som faktiskt fungerar för mig det har man ju hört om förut....
  • LMSM
    Hej !

Jag har precis fått besked att våra kromosomtester var helt normala. Förstår faktiskt ingenting. Jag var helt säker på att det skulle visa ngt iom att jag sedan jag var 20 inte skyddat mig och har haft 3 olika pojkvänner i långa perioder sen dess. Två av dom har fått barn med andra idag. Jag har gjort 7 ivfer utan att vara i närheten av en graviditet.  VAD ÄR DET FÖR FEL då känner jag bara. Det är såklart skönt att höra att det fortfarande finns en chans för oss men samtidigt hade det varit betydligt mkt lättare att gå Vidare till donation om jag visste att möjligheten att bli gravid med egna ägg är minimal.... Vad ska jag göra nu känner jag bara. 
  • LMSM
    SierraLeone skrev 2024-10-03 11:54:58 följande:
    Kan det kanske röra sig om implementationsfel? Dvs något i livmodern som gör att det inte fäster. Kanske behövs en utredning om det!
    jag vet inte men jag tror inte det, de har alltid sagt att allt ser jättebra ut och eftersom man vet att de embryon som odlas vidare i labb slutar dela sig innan blastocyststadiet men vet såklart inte om det är ngt annat också
  • LMSM

Hej, 

äggplock 8 igår och de fick ut helt okej antal ägg (9 mogna av 10 blåsor) på lägre dos än tidigare ( 225 bemfola + 75 menopour) samt gubbel ovitrelle. 

Imorse ringde de och sa att endast 4 av de 9 mogna äggen hade blivit befruktade trots ICSI. Antagligen på grund av dålig kvalitet. 

Vi kommer vänta till dag fem för återföring trots få ägg då jag inte orkar lida mig igenom ruvardagar igen. De är alldeles för tunga och läkaren säger nu att labb och livmoder är same same. 

Jag har nu fått ut totalt 79 ägg ( en del såklart omogna och befruktade) totalt 37 befruktade och än så länge aldrig ett endast plus. Ingenting till frysen heller. 

Är det någon här som blivit gravid på över 37 antal befruktade ägg eller fler ägg ut än så här? Tänker att det inte är någon ide att räkna antal äggplock utan snarare antal ägg ut/ befruktade ägg då man får ut så olika antal. Känner bara att det är lönlöst för mig att fortsätta men kan inte sluta heller. 

• LMSM
    BaeA skrev 2024-11-05 21:33:40 följande:
    Heja dig, grym du är som kämpar på! Måste bli något guldägg snart tycker man. jag håller på tar sprutor för mitt fjärde plocka, min befruktningsgrad ser ut enligt följande; 

Plock 1 11/19 ägg befruktade 

Plock 2 28/30 ägg befruktade 

Plock 3 1/8 ägg befruktade 

De två första plocken gjordes sommaren 2023 med 275 menopur första fick jag inget till frysen eller återfört. Andra 5 st 5-6 dagars blaston som återförts med enbart ett som fäst med MF i vecka 9.

runda 3 och 4 har dosen sänkts till 225 menopur, hoppas bara att förra cyklen var otur efter MF. Var på VUL igår och man kunde se 17 folliklar i samma storlek. ska tillbaka på fredag och sedan preppa för plock i början av nästa vecka. 

Ledsen att du inte fått några till frysen, så frustrerande när man inte förstår grundorsaken. Ser man något fragmentering eller så, eller vad anser de vars ?fel? har du provet att ändra kosten för att förbättra kvaliteten? 

Ja jag hoppas det eller så finns det helt enkelt inga haha. 
    å va skönt med så många blaston i frysen även om jag förstår att det fortfarande är förkrossande att ingen fäst. Men det borde ju gå snart då du fått så pass många blaston och dessutom blivit gravid. 

Nej man ser ingenting och läkarna har uttryckt att de inte förstår att det inte går just för att mina ägg ser så bra ut på dag två. DVs kvaliteten (det man ser) på flera embryon varje gång ser jättefin ut. Alla är såklart inte lika fina men har haft flera 9,1-10 poängs embryon dag två helt utan fragmentering som de säger ser ut som skolboksexempel. Slutsatsen är väl då att det är något inuti äggen som är fel dvs den genetiska koden som gör så de inte klarar sig från dag 3. Det är väl egentligen det avgörande och jag tror inte att just det går att förändra med kost osv. 

Av alla ägg som jag vet som man fortsatt odla (har fått tillbaka dag 3 och 2 i princip alla gånger) har jag fått en enda väldigt tidig blasto som sen slutade dela sig helt och en morula. 

Jag har ändrat kosten vid flera tillfällen under de här två åren. Försökt undvika gluten begränsat snabba kolhydrater, ätit massa grönsaker vilket jag iof alltid gjort, inte ätit godis kakor osv, inkluderat nötfärs, försökt få i mig massa antioxidanter som Acai varje dag osv. inte druckit alkohol på 5 månader emellanåt.

ingenting verkar göra någon skillnad men sedan skyller man ändå såklart på att man tex ätit socker och gluten och druckit alkohol i anslutning till att man påbörjade behandlingen de gånger man gjort det och det inte gått hehe. 

Har du ändrat ngt annat i din kost jag inte tänkt på??
  • LMSM
    BaeA skrev 2024-11-06 11:38:58 följande:

Så himla frustrerande situation för dig, hade varit så mycket enklare om man visste vad som var fel så man kunde försöka optimera de förutsättningarna. Har ju också känt samma, men ska till nu till näst plock om vi får några dag 5 testa n-pgt testa dem för vår klinik kan heller inte förstå vad som är fel. ska ni testa att göra det om de tror att det är något inuti?

Jag har ju själv identifierat ureaplasma som jag fick antibiotika för med sista kuren i april och sedan även något förhöjda NK celler i blodet, vill dock att det ska kontrolleras mer när jag tar immundämpande (intralipid). så hoppas också att min kropp känner sig redo snart och vill behålla ett embryo snart. 

samma som du gällande kosten, går liksom inte att helt stanna upp sitt liv under flera år, så för mig har det också främst varit alkohol och socker samt gluten som jag inte åt innan heller. Så har tyvärr inget bra tips att dela när så många befruktade stannar av dag tre. har ni även testat Zymot? När man väljer ut de bästa av simmarna och sedan gör PICSI? 

ja alltså det är verkligen så jobbigt att inte veta eller förstå vad som är fel men det är med största sannolikhet genetisks koden i samtliga av mina ägg so är fel men som inte visas på sånna dna-test.

men för att testa äggen krävs ju att de är blastocyster så för min del är det inte ens aktuellt. Det är ju jättebra om de kan testa dina blastocyster och se så man stoppar in en bra och slipper gå igenom massa försök som inte skulle gå. hoppas det hjälper! 

Detta att du har ureplasma och nk celler förhindrar inte dig att få blastocyster utan det kan göra så det blir svårare att fästa eller? 

Nje precis Man kan ju inte sluta leva helt under så här lång tid och det är såp jobbigt när ivf ska på kontrollera hela ens liv. Självklart skyller jag nu mitt dåliga resultat på att jag ätit vad jag vill på helgerna nu senaste månaderna. 

Jag fick precis ett jättetråkigt samtal till från cvl. Skulle förhoppningsvis ha haft återföring imorgon dag fem och de skulle ha ringt då  om det inte blev ngt men de ringde redan idag. Av fyra ägg är ett på 6 celler ett på 5 och två på fyra idag dag 4.. Katastrof alltså.

Ska räkna med att det inte blir återföring imorgon mao, det hade jag iof redan räknat med men hade hoppats på att det skulle finnas lite hopp för ngn i alla fall. inte att de skulle sluta på max 6 ynka celler.  Jag går sönder och nu verkar det bara bli sämre och sämre resultat
Svar på tråden IVF/ICSI 2024