SaraE1990 skrev 2024-09-13 08:21:34 följande:
Hejsan
Jag och min sambo gjorde startade vår utredning våren 2023. Jag har inte haft mens på 15 år vilket kan vara ett resultat på ätstörningar, låg vikt och dålig kost. När jag nu är normalviktig och har varit sedan många år har jag inte fått tillbaka mensen. Någonting i mitt system har blivit rubbat vilket jag tycker är väldigt jobbigt. Det känns som det är mitt egna fel.
sedan har jag också celikai (glutenintolerans) och jag har läst att fertiliteten kan rubbas om man har det. (Dock kanske det är när man äter gluten och slutatde för ca 12 år sedan). Men är det någon mer som har celikai och upplever svårigheter att få barn?
För att starta ivf:en behövde jag få mens, jag fick då p-piller och skulle äta dom 3 veckor. Det var inte problemfritt då min pappa fått en stroke vid 45 års ålder.
jag fick mens och blev överlycklig.
så vi gjorde första IVF försöket i april/maj 2024
Blev stimulerad med sprutor menopur 150 först och ökade sen någon dos.
6 ägg fick de ut, 5 såg bra ut men endast gick att återföra.
inget till frysen.
ingen graviditet
andra ivf försöket fick jag högre dos menopur 300 I typ 15 dagar. Efter ägguttag som gav 8 Ägg blev jag supersvullen och hade så ont i magen så fort jag åt, gick och drack. Blev lite överstimulerad vilket var hemskt!
gjorde ägguttag på måndag 2/9 och på lördag 7/9 skulle vi göra återföring. Vilket inte var så kul när man är överstimulerad.
Tror 6 stycken såg bra ut, ett hade utvecklats bra och vi fick ett till frysen.
idag 13/9 har svullnaden och magont äntligen börjat gått ner, det är två veckor kvar tills vi får veta om embryot har fästs. Jag hatar att vänta..vet inte hur mycket man vågar träna och man är rädd att göra något för att påverka om man blir gravid eller inte.
Gud jag har skrivit för mycket hehe men när man inte har något att prata med som har genomgått samma sak vill man få ur sig allt!
Hej!
Vilken tur att mensen kom tillbaka! Jag känner flera som tränar för mycket eller har för låg vikt så att de inte får mens. De har alla fått hjälp så att den kommit tillbaka. Jag tycker inte att du ska känna att det är ditt fel, tror att det är en väldigt vanlig situation och dessutom en sjukdom som vilken annan, vilket man inte kan hjälpa att man drabbas av☺️ ett tips är också att det finns tabletter som stimulerar ägglossning som du säkert också kan få testa istället för p-piller om det skulle bli problem med att den försvinner igen i framtiden.
Grattis till ett till frysen! Jag gjorde äggplock den 4:e september och återföring i måndags. Jag fick också jätteont i magen, riktiga kramper och hugg. Lite läskigt, är så rädd att min äggstock ska skadas för jag har bara en! På återföringen ville de nästan ställa in för att jag var överstimulerad. Till mig sa de att jag skulle vara jätteförsiktig och vila mycket. Min äggstock var väldigt svullen och tror att de kan tvista sig om man tränar då. Är nog extremt ovanligt men de var väldigt noga med att säga till mig att jag inte skulle träna alls, jag fick inte ens gå längre promenader. Så jag skulle nog också ta det lite lugnt ett tag till om jag var du. Men lite oklart när man ska veta att svullnaden lagt sig, jag har inte fått någon uppföljningstid. Däremot tror jag inte att träning skadar för graviditetens skull☺️
Håller med om att det är såå jobbigt att vänta!