• Anonym (Blåklint)

IVF/ICSI 2024

Hej tjejer! 

Vi ska göra ivf denna cykeln, jag ska börja med sprutorna imorgon. Det ska bli jättespännande! Vi har ett ma i bagaget och efter det har det inte funkat alls (förutom en kemisk graviditet). Det skulle vara så kul om detta vill lyckas! Hur går det för alla er andra? ☺️

• Anonym (Blåklint)
    OnlyGrace skrev 2024-08-21 14:43:29 följande:

Länge sedan jag var inne här inne men kände själv att jag behövde avskärma mig lite från allt snack om babyverkstan. 😅

Vi hann med vårt första äggplock som blev ett stort trauma för min sambo, jag fick inte tillräckligt av smärtstillande så jag upplevde det var en ren tortyr att behöva ligga blickstilla för plocket. Min sambo tog det hårt och kände sig så otroligt liten och värdelös som inget kunde göra när han såg mig lida, han tycker det är otroligt jobbigt att jag behöver göra sådan "uppoffring" för vår chans till barn (förstår mig rätt.

Jag själv kommer inte ihåg smärtan i efterhand och har inte burit med mig den upplevelsen alls men har lämnat spår hos sambon som sagt.

Några dystra ägg fick vi ut, 4st som sedan blev noll. Det var otroligt kämpigt för mig att veta och kände mig så otroligt misslyckad som inte kunde leverera dugliga ägg. Mådde skit efter plocket också, brusten blindtarm var inget i jämförelse med detta kände jag. 🤪

Läkarna tog upp vårt fall i deras läkarråd och dom alla har stått som frågetecken varför vårt resultat blev så dåligt. I praktiken har vi precis allt som ska krävas för goda resultat. Det som kunde vara avgörande var att kliniken jag gjorde mitt UL hos för att se äggutvecklingen (ej hos min IVF klinik) hade läst av mina resultat helt fel då IVF kliniken är inte överens i efterhand med deras avläsning kontra kliniken jag gjorde UL hos.

Vi har varit på nytt möte hos IVF kliniken och dom vill inte dra någon slutsats ännu om det är min kropp som är felet och behöver utredas vidare eller om det dåliga resultatet vi hade nu var för en felbedömning av behandling.
    Nu ska vi höja dosen, bytt medecin och testa kort protokoll igen. Jag hoppas innerligt detta ska ge bättre resultat annars blir det långt protokoll nästa gång och då görs även ICSI. Har fruktansvärd ångest över nytt äggplock, inte för smärtan men är rädd för ett så dåligt resultat igen. 🥹

Åh nej vilken pers ni har varit igenom! Hoppas att det går bättre nästa gång, att den nya medicinen funkar bättre och att de mäter bättre! Kan du inte få mer smärtstillande? Förstår att det känns jobbigt att testa igen men det går säkert bättre nu❤️❤️ 
  • Anonym (Blåklint)
    BaeA skrev 2024-08-04 19:17:22 följande:
    Testade precis positivt 2-3 veckor!!! Kan inte tro det är sant. Trodde aldrig aldrig detta för en vecka sedan och därför har denna ruvning varit så enkel, för jag var inte hoppfull alls. Är fortfarande försiktigt glad och ska berätta för min man på onsdag när vi har vår årsdag, men att det gick. Vet inte om det är intralipen som jag tog veckan  och om det är något jag isf borde fortsätta med. tog dock inte efter FET pga att läkaren var själv på kliniken när jag ville ha droppen och sen skulle vi iväg på semester. 
    Stort grattis till plus, jag ska hålla alla tummar för att allt går bra!🥰 får jag fråga om intralipid? Jag har läst ganska mycket om immunproblematik och tycker att det är spännande! Tror dock att jag snarare har problem med progestero-brist men min läkare skrev ut kortison till mig nu eftersom jag har höga tpo-antikroppar. Jag funderar på om jag också borde ta dropp då🤔 finns det någon klinik i Sverige som kör på immun-spåret och ger dropp?☺️
  • Anonym (Blåklint)
    BaeA skrev 2024-08-22 22:22:57 följande:

Tack snälla för det! ❤️ jag har tagit intralipid pga förhöjda NK-celler i blodet, vet dock inte om det var detta som gjorde så att embryot fäste. men för att vara på den säkra sidan så kör jag varannan vecka fram till vecka till 12.

antingen kan du göra det hos Marie på Fertilitetsplus, dit kan vem som helst gå. Jag gör där eller på Elivia clinic, men tror enbart de erbjuder till patienter. Det är i stockholm, men Fp har fler kliniker vet dock inte exakt vart 

Varför tror du att du har progesteronbrist? åh jag har dålig koll på TPO-antikroppar, men de har väl mer sköldkörteln att göra?

Ah jag förstår! Ja, då ska det ju vara bra vad jag har förstått ☺️ okej tack för tips! Då ska jag kolla där om vi inte lyckas denna gången. Jag testade faktiskt NK-celler hos FertilitetPlus så jag har varit där, men tänkte inte på att man kan ta dropp där. Jag bor i Stockholm så det passar ju bra! 

Jag har mellanblödningar i en vecka innan mens. På det senaste har jag haft ännu längre! Progesteronet tar bort dem så därför jag tror att jag har det. Men det har inte hjälpt att bli gravid, inte än i alla fall. 

Ja det stämmer, det är att det är något autoimmunt i sköldkörteln, så tror att det har lite koppling till immunproblematik. Jag har inte jättehögt så kan nog vara lugnt också. Nu fick jag i alla fall kortison utskrivet så ska testa det. 

Gjorde du flera IVFer innan du kom på att NK-cellerna var höga? Hur långt i graviditeten har du kommit nu?☺️

• Anonym (Blåklint)
    RH93 skrev 2024-08-23 16:10:47 följande:

Idag hade jag äggplock. Själva ingreppet gick ändå bra fick lite mer morfin denna gång än förra och kändes inte så farligt. Dock gjorde lokalbedövningen ganska ont vilket jag inte ens märkte av sist. Konstigt att det är så olika. När jag låg där hörde jag labbet ropa ut att det blev 3 ägg, från mina 7 stora blåsor. Bröt ihop och började gråta och kände mig helt knäckt. Sen fick jag ligga kvar en stund då det blödde lite. Katastrofkänslorna va på max och jag kände bara att jag inte vill behöva gå igenom hela denna process igen. Tänk om ingen befruktas eller det inte går denna gång. Hade hoppats på kanske nån till frysen denna gång.

Jag vet av erfarenhet att 1 räcker. Med min son hade jag 6 blåsor, 5 ägg, 4 befruktade och inga till frys. Men det gick ju toppen ändå. När man måste lägga 46k på ett försök är det ju inte bara heller att utan vidare testa igen och det finns där i bakhuvudet. Min önskan hela livet har alltid varit en stor familj men börjar acceptera mer och mer att det nog inte kommer bli så, vilket också är tufft. Ledsen om det kanske låter otacksamt då jag redan har ett barn men är så orättvist för oss alla som behöver göra detta att vi inte bara själva kan få bestämma hur många barn vi vill ha och när.. mycket känslor idag.

Vad tråkigt att inte fler ägg ville mogna! Men som du säger kan det mycket väl räcka, kan ju vara två eller tre som nu klarar sig också🤩 jaa, självklart kan man ju jättegärna vilja ha fler barn, även om man redan har ett❤️
  • Anonym (Blåklint)
    BaeA skrev 2024-08-24 07:47:42 följande:

Det har varit en väldigt berg och dalbana för mig som började sept 21 med ett tidigt missfall och efter det har jag inte lyckats bli gravid. Korta versionen så har jag opererat bort två myom, skickat mensblod till Grekland, gått på antibiotika, gjort två äggplock och fyra återföringar. Är just nu i vecka 8 (7+5) enligt återföringen men förra veckan när jag var på VUL såg embryot mindre ut, så kanske vecka 7. Ska tillbaka på onsdag. Jag har gjort mycket research själv, då jag precis som du också hade svajigt progesteron men istället för att få något kemiskt så boostade jag kroppen med  vitaminer och då försvann dem och mina temp fluktuationer blev stabila. Så kan rekommendera Vulverine eller Women sync om du inte redan ?utbildat? dig via dem. 

Första gången jag hörde om NK celler var här på familjeliv. Men sedan läste jag boken ?is your body baby friendly? och tog en del actions från den. Så för mig har det funkat att berika mig med så mycket kunskap som möjligt, våga dela sina tankar med kliniken och lita på att du känner din kropp bäst. Jag  ville göra flera tester tidigare men då skrattades det bara bort att ?nej men det är ingen fara? eller alldeles för tidigt för x eller y. Regionsfinansierade  mottagningar tror ju ändå inte på holistiska lösningar så för oss var det bara att bekosta de vi sen ville själva. Vilket jag är tacksam för. Sen är vår klinik dock mer för sånt, så när de förlorade avtalet så kände vi att de var det bästa som kunde hända oss. För innan fick de inte göra allt de ville. Tror jag ska fortsätta med drop varannan vecka fram till vecka 16 och sedan kanske var fjärde vecka fram till 28-30. Vad är ert nästa steg? 

Vilken tuff resa! Så fint att höra att du är gravid nu❤️ det låter ju onekligen som om du har hittat det som störde och åtgärdat det😀 jag ska hålla alla tummar på onsdag! Fantastiskt att du har gjort så mycket research och stått på dig! Så kul att få prata med någon som läst på och engagerat sig så mycket!🤩 jag har läst på massor i somras men alla tycker bara att jag är knäpp typ😂 men känner att jag tappar förtroendet lite för vården när alla bara säger att det inte är något fel och jag själv känner att det är något som inte stämmer. Alla läkare säger ju också att det den andra läkaren gjort är fel, vilket gör att man blir väldigt osäker tycker jag! 

Jag har samma upplevelse, alltså att vi blev gravida lätt, sen fick vi ma i mars och då hände något hormonellt och efter funkar det inte. Sen är det ju mycket kortare tid så kan väl mycket väl vara så att det skulle kunna funka helt plötsligt igen, men jag känner att jag ändå vill börja undersöka saker eftersom något känns konstigt.

Jag läste på om Vulverine men tyckte inte att något av det hjälpte så mycket. Det var väldigt bra info om sköldkörtel, lärde mig massor! Vad spännande att du fick bukt med progesteronet!👏 jag slutade med kaffe och tog d-vitamin före ägglossning och köpte vitaminer men det blev bara ännu sämre för mig. Var det något särskilt som funkade för dig? 

Jag har läst jättemycket i Aten-tråden! Fantastiskt att få följa alla tjejer som aldrig lyckats och sen hittar de vad som är problem! Jag tänkte läsa boken också, har ställt mig i kö på bibblan! Jag funderade också på att skicka mensblod-test till Grekland. Köpte små burkar men tyvärr har jag nog missat chansen denna månaden. Var så mycket annat som hände dessa dagarna så får bli nästa månad istället ☺️ för oss är nästa steg att testa ivf för att dels förhoppningsvis kunna frysa ner något embryo för framtiden och för att få lite info om äggkvaliteten. Läkaren skrev helt frivilligt också ut kortison mot tpo-antikropparna så det ska jag också testa nu under ivf:en.

Hur hittade du dina myom? Är det några värden du ska följa nu under graviditeten? Är det Elivia som du tycker är bra? Oj så långt det blev nu, ledsen för det!😅 men känner mig lite ensam i att ha försökt hitta själv vad som är konstigt så känns väldigt kul att höra om någon som kommit ännu längre!💪

• Anonym (Blåklint)

Vad kul att många är igång och snart vid återföring!🤩Jag ska på det första ultraljudet imorgon, det ska bli spännande! Är det någon mer som har börjat med sprutorna nu i dagarna? Jag tycker att jag fick lite oklar information från vår ivf-klinik, är det någon som vet hur många dagar man vanligtvis tar sprutor innan äggplock?☺️ 

Jag undrar också hur det funkar med att räkna graviditetsveckor efter ivf. Som jag förstod det sätter man in embryot efter ca fem dagar och återföringen räknas som ägglossning när man räknar veckor. Men blir inte embryot några dagar äldre då jämfört med en vanlig graviditet? Om man har äggplock på cykeldag 14? Redan då är det ju faktiskt ett embryo och det kan det ju inte bli förrän efter ägglossningen i en vanlig graviditet. Någon som vet?☺️

• Anonym (Blåklint)
    RH93 skrev 2024-08-27 18:15:43 följande:
    Cirka 10-12 dagar är normalt att ta stimulerande sprutorna. Sedan tar man en ägglossningsspruta dagen efter. Sedan är det en sprutfri dag innan äggplock 🙂 

Vid en stimulering räknas äggplocket som ägglossningen och vecka 2+0. Sedan kan man sätta in embryot på dag 2,3 eller 5. Man brukar vänta till dag 5 om det finns över ett visst antal (säkert lite olika beroende på men tror runt 5 minst) som ser lika fina ut för att lättare kunna välja den bästa. Så sedan om du sätter in ett embryo som är odlat till dag 5 blir ju då återföringsdagen vecka 2+5 😊 hoppas det var tydligt.
    Tack för ett väldigt bra svar, nu förstår jag mycket bättre😀 ja, det är ju mycket rimligare att äggplock motsvarar ägglossningen, än att överföringen gör det!🤩 
  • Anonym (Blåklint)
    Eulalia84 skrev 2024-08-27 20:31:04 följande:
    Håller tummarna att det ser bra ut på ul imorgon😊

Jag är också igång med sprutorna, är inne på dag 4 nu. Jag ska inte göra ul förrän på måndag vilket blir dag 10 för mig. 

Detta är mitt andra ivf försök och förra gången tog jag sprutor i 10 dagar. Denna gång har jag dock fått bytt medel från bemfola till menopur och hoppas det ska ge bättre resultat😊
    Tack!🙏 jag håller tummarna på måndag! Då ligger vi väldigt lika i tiden, idag är min femte sprutdag, cykeldag 6. Så kul att följas åt!☺️ okej, hoppas att den nya medicinen funkar bättre! Jag har gonal-f. Jag har fryst in ägg för fem år sedan och då fick jag 11 ägg. Jag tycker att det är väldigt mycket eftersom jag har lågt amh och bara en äggstock🤔 då hade jag samma medicin så säkert därför de valde att testa samma igen, men nu är jag ju också äldre så inte säkert att man reagerar likadant. Men är lite orolig att kvaliteten är sämre på de äggen då, har hört att det inte heller är bra att få ut för många ägg. 
  • Anonym (Blåklint)
    Eulalia84 skrev 2024-08-28 10:57:15 följande:
    Ja då ligger vi nästan lika i tiden, kul!☺️
    Okej, ja svårt att veta hur man reagerar några år senare. Men får hoppas på det bästa och att du får ut bra med ägg nu också😀 Lagom med ägg är väl bäst men samtidigt så behövs det ju bara ett om det är guldägget🤩

Ibland så speglar nog inte amh hur många ägg man får ut. Jag har ett skapligt amh men fick bara ut 3 ägg förra gången, därav av byte av medel denna gång för mig.

Håller tummarna att det går/gått bra idag!🥰

Tack! Jag hade 3 stora blåsor och 4 små, så det var sämre än vi hoppats på. När jag var på ultraljud cykeln innan fanns där 10 blåsor. Men det kan väl vara lite olika☺️ hoppas att de mindre hinner växa till sig i alla fall! 

Då kommer säkert den nya medicinen att göra susen!🥳 Visst skulle du också göra ultraljud på måndag? Jag ska göra mitt andra ultraljud då. Känner du av något av sprutorna? Jag kände lite för någon dag sedan i magen men inte så mycket längre☺️

Svar på tråden IVF/ICSI 2024