• Eulalia84

IVF/ICSI 2024

Hej, ny här och hoppar in i tråden😊

Vill först säga grattis till dom som plussat och känner med er andra som fortfarande kämpar🥰

Jag och sambon gör vår första IVF, ett försök vi inte ens trodde att vi skulle få göra då vi först blev nekade och  inte skulle hinna fram i kön. Men som en överraskning kunde en privat klinik ta över vår remiss och dom har varit fantastiska med att skynda på allt då vår enda chans att börja var nu i slutet av maj eftersom jag fyller 40 nu i sommar. Så på bara ett par veckor var allt klart med psykosocial utredning (vi behöver donator) och allt och vi kunde börja.

Vid äggplock fick jag bara ut tre ägg, två blev befruktade och fick ett tvådagars som såg fint ut återfört i förra veckan och är nu på ruvardag 6. Det andra klarade tyvärr sig inte.

Är lite besviken att jag bara fick ut 3 ägg, har ändå ett skapligt amh på 1,9 så hade hoppats på några fler och drömmen hade ju varit nåt till frysen då vi bara får ett försök av landstinget pga min ålder. Men är samtidigt jätteglad att vi fick något att återföra då det inte är alla som får det. Känns som att chansen är väldigt liten att bli gravid på första försöket i min ålder med så få ägg ut men man vet ju aldrig. Har testdag 29/6.

• Eulalia84
    LinneaWookie skrev 2024-06-20 06:41:37 följande:
    Välkommen hit{#emotions_dlg.flower}Skäms
    Håller alla tummar och tår för att testet visar plus sen! Det är ändå ganska snart du har TD🎉 Hur mår du nu?
    Tack🌸

Jag mår bra och har inga känningar alls förutom dom typiska biverkningarna av progesteronet. Jo testdagen är inte så långt borta och samma dag ska jag dessutom ha min 40-års fest så det kan ju bli både högt eller lågt beroende på vad testet visar. Men är ganska inställd på att testet kommer vara negativt för att inte bli allt för besviken.
  • Eulalia84

Vårat första och enda gratis försök hos landstinget gick tyvärr åt pipsvängen och vi går nu privat och ska göra åtminstone nåt försök till.

Men, fått klartecken av kliniken att börja med sprutorna om min mens kom imorgon eller efter det. Men tror ni inte att jag börjat blöda idag😔 Inte så mycket än och jag funderar om det kanske går att börja med sprutorna ändå på sön, på mensdag 3?
    Vet att en på kliniken sa att man även kan börja dag 3, och vid förra försöket kom mensen på eftermiddagen och då fick jag inte börja dagen efter utan dagen efter det. Kliniken är ju fortfarande stängd så kan inte ringa och fråga. Är det dumt tror ni att starta nu, ska man bita i det sura äpplet och vänta en månad?

Är ju inte hela världen att vänta en månad heller, men precis fyllt 40 och känner att tiden springer iväg och att chanserna att bli gravid bara sjunker. Det är surt att mensen väljer att dyka upp just idag när det var så nära.

• Eulalia84
    Sola13 skrev 2024-07-26 15:29:13 följande:
    Ibland fick jag lite förmens eller vad jag ska kalla det, kom lite grann, oftast brunt, men på andra dagen så kickade det igång rejält och även då jag fick mensvärk. Jag brukade betrakta den ?andra? dagen som min första dag. Svårt när man inte kan ringa och få grönt ljus.. 
    Ja önskar kliniken gick att kontakta så man kunde fråga. Förra gången började jag blöda rött på eftermiddagen och tänkte då att det skulle vara dag 1, men efter kontakt med kliniken så tyckte dom att dagen efter skulle anses vara dag 1.
    Svårt det här, är ju ingen katastrof alls att vänta en månad men känslorna är upp och ner och varit så ledsen idag då jag trodde mensen skulle hålla sig borta tills imorgon.
    Bara att bryta ihop och komma igen 😊
  • Eulalia84
    RH93 skrev 2024-07-26 15:39:39 följande:
    Vilken jobbig situation. Förstår att du bara vill börja nu.
    Min klinik sa vid min förra ivf att man ska räkna från när mensen verkligen kommit igång i ett normalt flöde, för dig där vet ju bara du hur mycket det brukar vara.

Man brukar kunna börja på dag 2 eller 3. Jag hade nog inte vågat göra det utan klinikens godkännande. Dom gör ju planeringar också för när man ska börja för att dom ska ha tid att ta emot en på ultraljud etc. Det kan säkert gå bra men blir ju tokigt om du börjar och sedan behöver avbryta.

Har dom inget journummer eller är tillgängliga något alls ?När öppnar dom igen?
    Kommer nog inte våga börja, vi får se. Men kliniken har ju sedan innan godkänt start på söndag då kliniken hinner öppna tills det är dags för UL. Men skulle ju då börja på dag 3 och inte 2. Har blött rött idag så ska nog anse detta som dag 1. Tyvärr går det inte att kontakta kliniken, dom har telefontid den 30/7 men då skulle det ju vara för sent ändå.
    Är ju ingen katastrof alls att vänta en månad men varit så ledsen idag då jag verkligen trodde mensen skulle hålla sig borta tills imorgon och ställt in mig på start på söndag. Men bara att bita ihop och komma igen😊 
  • Eulalia84
    EFW skrev 2024-08-01 07:27:59 följande:

Jag är också 40 och vi ska snart göra vårat sista FET. Lästa att ni också fått en IVF av landstinget, samma som oss 😊 Vi har manlig faktor och jag har också barn sedan innan. 

Tråkigt att ni inte kunde köra igång denna månad.

Går ni kvar på samma klinik nu när ni börjat privat? Även om vi har en FET kvar så har jag redan börjat planera för det privata. Vi fick ett pluss förra insättningen men det visade sig vara ofrostigt. Jag som aldrig fått missfall innan och hade förut en positiv inställning som nu blivit lite mer skeptisk 😅 

Vi har också manlig faktor och behöver donator. Jag har inga barn sen innan. Vi fick i december nekat av landstinget då vi inte skulle hinna fram i kön innan jag fyllde i juni så vi var ganska knäckta. Sen visade det sig när vi kontaktade en privat klinik att dom kunde ta över vår remiss, men med bara en månad tills jag fyllde så blev det bara ett försök och vi fick inget till frysen tyvärr. 

Vi satsar på ett försök nu i slutet i augusti istället😊

Ja vi går kvar på samma klinik, mest av logistiska skäl. Är den klinik som ligger närmast vilket innebär att vi inte behöver inte vara så mycket frånvarande från jobb och så. Har ni nån klinik i tanke om ni måste gå vidare privat?

Beklagar missfallet💕 Håller tummarna att den ni har kvar i frysen är guldägget så ni inte behöver fundera nåt mer på att gå privat. 
  • Eulalia84
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-08-27 18:01:23 följande:

Vad kul att många är igång och snart vid återföring!🤩Jag ska på det första ultraljudet imorgon, det ska bli spännande! Är det någon mer som har börjat med sprutorna nu i dagarna? Jag tycker att jag fick lite oklar information från vår ivf-klinik, är det någon som vet hur många dagar man vanligtvis tar sprutor innan äggplock?☺️ 

Jag undrar också hur det funkar med att räkna graviditetsveckor efter ivf. Som jag förstod det sätter man in embryot efter ca fem dagar och återföringen räknas som ägglossning när man räknar veckor. Men blir inte embryot några dagar äldre då jämfört med en vanlig graviditet? Om man har äggplock på cykeldag 14? Redan då är det ju faktiskt ett embryo och det kan det ju inte bli förrän efter ägglossningen i en vanlig graviditet. Någon som vet?☺️

Håller tummarna att det ser bra ut på ul imorgon😊

Jag är också igång med sprutorna, är inne på dag 4 nu. Jag ska inte göra ul förrän på måndag vilket blir dag 10 för mig. 

Detta är mitt andra ivf försök och förra gången tog jag sprutor i 10 dagar. Denna gång har jag dock fått bytt medel från bemfola till menopur och hoppas det ska ge bättre resultat😊
  • Eulalia84
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-08-27 21:03:59 följande:
    Tack!🙏 jag håller tummarna på måndag! Då ligger vi väldigt lika i tiden, idag är min femte sprutdag, cykeldag 6. Så kul att följas åt!☺️ okej, hoppas att den nya medicinen funkar bättre! Jag har gonal-f. Jag har fryst in ägg för fem år sedan och då fick jag 11 ägg. Jag tycker att det är väldigt mycket eftersom jag har lågt amh och bara en äggstock🤔 då hade jag samma medicin så säkert därför de valde att testa samma igen, men nu är jag ju också äldre så inte säkert att man reagerar likadant. Men är lite orolig att kvaliteten är sämre på de äggen då, har hört att det inte heller är bra att få ut för många ägg. 
    Ja då ligger vi nästan lika i tiden, kul!☺️
    Okej, ja svårt att veta hur man reagerar några år senare. Men får hoppas på det bästa och att du får ut bra med ägg nu också😀 Lagom med ägg är väl bäst men samtidigt så behövs det ju bara ett om det är guldägget🤩

Ibland så speglar nog inte amh hur många ägg man får ut. Jag har ett skapligt amh men fick bara ut 3 ägg förra gången, därav av byte av medel denna gång för mig.

Håller tummarna att det går/gått bra idag!🥰
  • Eulalia84
    RH93 skrev 2024-08-28 12:21:17 följande:

Gick in på min journal i 1177 då jag va så nyfiken och ville kolla om kliniken skrivit något. 1 blastocyst är nu i frysen 😭 va så inställd på att det inte skulle bli något med endast 2 befruktade. Känns helt otroligt. Förra gången hade vi 4 befruktade men 0 till frysen. Få behöver verkligen inte vara sämre!

Annars så har jag sedan igår haft som hållkänsla och att det hugger till väldigt starkt på högra sidan av magen. Då jag endast är på ruvardag 2 tänker jag att det har med själva äggplocket att göra eller progesteronet. Är i alla fall ganska jobbigt och blir lite orolig. Någon som känner igen? Också känt mig rejält illamående till och från sedan jag började med vagitorerna.

Åh, grattis till en i frysen! Så härligt🤩

Hållkänsla och lite hugg i magen hade jag efter mitt äggplock iaf dock inte illamående. Kan ju vara progesteronet som spökar också. Du kanske kan kontakta kliniken och rådfråga om du är orolig?🥰
  • Eulalia84
    Masa24 skrev 2024-08-28 18:01:00 följande:
    Lycka till! hoppas att du får bättre resultat med Menopur🙏 det gick bra för mig iaf med Menopur. Jag vet att det är väldigt individuellt.
    Jag kände mig tryggare nu på min andra IVF försök det gick fortare också. Hoppas att ruvdagar går lika smidigt 😅
    Tack!🙏☺️ Ja jag hoppas menopur ska ge bättre resultat. Har hört att många verkar svara bra på det. Hoppas jag liksom du är en av dom😊
    Känner mig också tryggare denna gång då man vet lite mera vad man kan förvänta sig av behandlingen.

Håller tummarna att ruvdagarna går fort och att du får det där efterlängtade plusset på testdagen🥰 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024