• Alsox

Svärmors-MARDRÖM

Nu är jag såååå trött på min svärmors oändliga jävla skit. Jag vet inte ens var jag vill komma med det här, men tar gärna emot tips. 

Min sambo varnade mig för henne redan när vi blev ihop, han har oändliga erfarenheter från sin uppväxt där hon betett sig som en galning. 

Jag fick träffa henne iallafall, och märkte väldigt snabbt att hon har alkoholproblem. Hon och hennes man dricker(de har fortfarande jobb osv så inte helt nedgångna men de dricker varje dag). Hela denna sommaren har jag sett dom supa konstant. Jag har i samband med detta märkt att hon är så otroligt jävla egoistisk, hon vill dra ner min sambo i sitt supande också, dvs hon prackar på honom alkohol varenda gång vi ska ses. Ett exempel var i somras när vi var utomlands med sambons familj, då drog hon t.o.m kommentaren att om vi ville vara med på spelkvällen är det obligatoriskt att dricka, annars får man inte vara med. 
    Min sambo hade en diskussion med henne i våras att han är orolig för alkoholen då alkoholism finns i släkten, efter det har hon blivit ännu mer intensiv i sitt tjatande om att han ska dricka. 

Hon är helt jävla besatt av honom, hon hittar på anledningar för att ringa och smsa honom varje dag, om han inte svarar säger hon att det är ?akut ring mig nu!?, och när han ringer upp har hon de dummaste anledningarna, påhittade såklart. Ibland ringer hon mig och skriver när han inte svarat. Observera -hon vill ha kontakt !varje! dag. 

Och mycket mycket mer. 

Nu till händelsen igår som gjorde att min bägare rann över. Jag ska tillägga att jag är gravid mitt i all denna shitshow. Hon har trakasserat oss hela helgen. Det börjar med att hon ringer min sambo som inte svarar, så ringer hon mig. Jag skickar ett sms att vi inte kan svara just nu, som hon ignorerar utan hon smsar min sambo istället att han ska ringa upp, men inte av vilken anledning. Han ringer henne och får då en utskällning efter noter där hon gapar och gråter att han inte svarar henne, att han bara ljuger om att han vill ses m.m. Att hon har fött honom och burit honom och han har ett ansvar mot henne. Precis som en svartsjuk flickvän. Min sambo är så jävla nedtryckt i skorna av denna kvinna från födsel, tillslut säger jag att nä nu får du säga ifrån. Vi kan inte ha det såhär. Men hon lyckas med sitt jävla lipande och gapande att få honom till att lova en träff idag vilket gör mig helt galen. Shitshowen slutar med att hon skickar sms till både mig och honom, ingen ursäkt eller något bara min sambo ska tänka på hur han är och bli bättre mot henne. Han svarar henne ofta men inte på allt då hon som sagt spammar sönder hans telefon varje dag.

Vad fan hade ni gjort? För jag går itu snart. 

• Svar på tråden Svärmors-MARDRÖM
  • beli

Jag som tycker min mamma är svår...

Men jag tror din sambo måste gå i terapi. Själv började jag gå i terapi 2018 för jag höll på att bli galen av min mamma. Efter flera års terapi kan jag nu hantera henne någorlunda även om relationen aldrig kommer att bli bra, hon har förstört för mycket med sitt överbeskyddande, överoroliga, hysteriska sätt.

Jag tror inte ni klarar det utan professionell hjälp. Och var konsekventa i ert agerande mot henne. Ge inte efter när syskonen ber er ringa henne.

• Alsox

Det gick inte att citera er som frågar varför jag umgås med henne eller varför vi var på semester med henne och jag känner att jag måste bara försvara mig lite.
    Självklart vill jag inte att mitt barn ska umgås med en alkoholist och vi har bestämt att så kommer det inte bli framöver heller. 

Jag har sett henne supa hela sommaren för att hon konstant kontaktar oss som jag tidigare skrev i tråden, skickar snapchat på när dom dricker, frågar min sambo om han vill komma bort på ?ölkväll? m.m varje helg. Framförallt utomlandsresan i sommar fick verkligen mig att öppna ögonen för hur svårt hennes beroende är. Jag själv umgås inte alls ofta
    med henne, jag och min sambo har dessutom bara varit tillsammans i 2 år och vi har inte alltid bott i samma stad som henne, så hur utbredd hennes alkoholism är nyupptäckt för mig.

Jag har bemött det här med högsta försiktighet för att värna om min sambo som är totalt nedtryckt, men som jag skrev så har även min bägare runnit över nu. 

Jag kommer inte låta mitt/mina barn vara i närheten av henne så ni behöver inte oroa er. 

tusen tack till er som visar stöd, jag kommer att ringa alkohollinjen i veckan. Och fortsätta stötta min sambo i allt såklart. Han är världens finaste kille som råkar ha en mobbare i sin närhet. 

• Alsox

Kunde inte citera dig decree1, svarar såhärGlad Ja jag har förstått på min sambo att det är liknande kontaktsök även där. Vet dock inte i vilken utsträckning.

• Agda90
    Alsox skrev 2023-12-04 12:27:03 följande:

Det gick inte att citera er som frågar varför jag umgås med henne eller varför vi var på semester med henne och jag känner att jag måste bara försvara mig lite.
    Självklart vill jag inte att mitt barn ska umgås med en alkoholist och vi har bestämt att så kommer det inte bli framöver heller. 

Jag har sett henne supa hela sommaren för att hon konstant kontaktar oss som jag tidigare skrev i tråden, skickar snapchat på när dom dricker, frågar min sambo om han vill komma bort på ?ölkväll? m.m varje helg. Framförallt utomlandsresan i sommar fick verkligen mig att öppna ögonen för hur svårt hennes beroende är. Jag själv umgås inte alls ofta
    med henne, jag och min sambo har dessutom bara varit tillsammans i 2 år och vi har inte alltid bott i samma stad som henne, så hur utbredd hennes alkoholism är nyupptäckt för mig.

Jag har bemött det här med högsta försiktighet för att värna om min sambo som är totalt nedtryckt, men som jag skrev så har även min bägare runnit över nu. 

Jag kommer inte låta mitt/mina barn vara i närheten av henne så ni behöver inte oroa er. 

tusen tack till er som visar stöd, jag kommer att ringa alkohollinjen i veckan. Och fortsätta stötta min sambo i allt såklart. Han är världens finaste kille som råkar ha en mobbare i sin närhet. 

Du tänker helt rätt. Men vänta inte för länge med att sätta gränser gällande svärmor och barnet. När barnet väl är här vill du inte ha det kaos som kommer att ske när ni sätter ner foten. Då vill du och din sambo fokusera på barnet. 
  • Alsox
    Agda90 skrev 2023-12-04 13:22:35 följande:
    Du tänker helt rätt. Men vänta inte för länge med att sätta gränser gällande svärmor och barnet. När barnet väl är här vill du inte ha det kaos som kommer att ske när ni sätter ner foten. Då vill du och din sambo fokusera på barnet. 

Tack för input, jag har själv inga erfarenhet varken från vänner eller släkt av alkoholism så jag är helt blind i hur jag ska tackla det här. Min sambo blir så arg när hon ringer och stör ibland men jag ser i hans ögon att han är rädd, han vågar inte visa henne att han frustreras av det. Han skickade ett sms till henne igår efter samtalet att det inte är okej att hon ringer mitt i vår söndagskväll och härjar, men han fick endast tillbaka att det är hans fel eftersom han borde svarat henne bättre, hon är ju hans mamma och bla bla. Han har kollat sin telefon nervöst hela dagen.

Jag är så arg på henne. Jag väntar på att alkohollinjen ska ringa tillbaka. Gråter

• Deceree1
    Alsox skrev 2023-12-04 12:30:39 följande:

Kunde inte citera dig decree1, svarar såhär // Glad Ja jag har förstått på min sambo att det är liknande kontaktsök även där. Vet dock inte i vilken utsträckning.

Har ni bra kontakt med syskonen?
  • Alsox
    Deceree1 skrev 2023-12-04 14:54:20 följande:
    Har ni bra kontakt med syskonen?
    Sådär, inte daglig kontakt men ändå oftast någon gång per vecka/varannan vecka. Tror inte dom pratar så mycket om detta dock. 
  • Deceree1
    Alsox skrev 2023-12-04 14:59:16 följande:
    Sådär, inte daglig kontakt men ändå oftast någon gång per vecka/varannan vecka. Tror inte dom pratar så mycket om detta dock. 
    Jag tror att det är där ni ska börja. Kan ni inte träffas med syskonen och prata om detta och sen försöka handla likadant. Tänker att, om hon håller på så här med ett annat syskon som låter hennes hållas så förstår hon väl inte varför hon inte kan göra likadant mot er. Om alla sätter ner foten så måste hon ju nån gång lära sig att inte köra så med er. Eller varför inte ett brev, där sambon och du skriver och berättar om era tankar kring hennes beteende. Inte ett brev i affekt dock, utan nog övervägda ord. En del människor förstår bättre skrivna ord. Hon kan läsa och begrunda lugn och ro. Och kanske få en tankeställare. 
  • erikaABC

Jag tycker du ska beställa tid på familjerådgivningen.
    Din man och du behöver verktyg för att sätta sunda gränser runt er familj. Din man har blivit manipulerad av sin mamma hela livet så  han behöver professionell hjälp. Det är inte lätt för honom, så du behöver utrusta dig med medkänsla. 
    Men han måste steppa upp och sätta gränser. Det är inte hans mamma som är ert överhuvud. Han ska snart bli far och han måste kliva fram som som vuxen som bestämmer i hans egen familj.
    Jag tycker du ska ta en paus från svärmor. Blockera hennes samtal/sms. Ta bort från sociala medier. Låt din man sköta kontakten. 
    Fundera också på om ni verkligen vill åka på resor med dom. Fundera på hur ofta ni vill ses.
    Tyvärr är det ofta så att konflikter med svärmor förvärras när barnbarn föds så vänta inte med att kontakta familjerådgivning. 
    Tänk igenom hur ni vill ha det när barnet föds. Att ha en svärmor rännande när man har en nyfödd kan knäcka amning och sömn. Det är viktigt att ni är eniga och har en gemensam front. 
    Nu måste ni sätta barnets behov i främsta rummet. inte svärmor.

• Alsox
    erikaABC skrev 2023-12-04 21:29:20 följande:

Jag tycker du ska beställa tid på familjerådgivningen.
    Din man och du behöver verktyg för att sätta sunda gränser runt er familj. Din man har blivit manipulerad av sin mamma hela livet så  han behöver professionell hjälp. Det är inte lätt för honom, så du behöver utrusta dig med medkänsla. 
    Men han måste steppa upp och sätta gränser. Det är inte hans mamma som är ert överhuvud. Han ska snart bli far och han måste kliva fram som som vuxen som bestämmer i hans egen familj.
    Jag tycker du ska ta en paus från svärmor. Blockera hennes samtal/sms. Ta bort från sociala medier. Låt din man sköta kontakten. 
    Fundera också på om ni verkligen vill åka på resor med dom. Fundera på hur ofta ni vill ses.
    Tyvärr är det ofta så att konflikter med svärmor förvärras när barnbarn föds så vänta inte med att kontakta familjerådgivning. 
    Tänk igenom hur ni vill ha det när barnet föds. Att ha en svärmor rännande när man har en nyfödd kan knäcka amning och sömn. Det är viktigt att ni är eniga och har en gemensam front. 
    Nu måste ni sätta barnets behov i främsta rummet. inte svärmor.

Tack, jag är helt inne på ditt spår. Jag har bara så svårt att ligga i mitten, egentligen vill jag be henne dra långt åt ******, men sen kommer jag ihåg att jag måste ta i situationen med försiktighet och inte brusa upp. Jag vill inte va en naggande kärring som hans morsa och säga åt honom att han ska bryta helt med henne, men samtidigt så hoppas jag att han ska förstå själv nu att detta är helt ohållbart. 
Svar på tråden Svärmors-MARDRÖM