• Agda90

Svärmors-MARDRÖM

Bara för att man har satt ett barn till världen betyder det inte att man får bete sig hur som helst. 

Din svärmor är alkoholist. Din sambo är medberoende och du är intvingad i det. Sök hjälp! Ni ska själv få barn. Vill du ha en full svärmor i närheten av ditt barn?
    Låter inte ens som att en nykter ska vara i närheten av en liten en!

Din sambo måste sätta gränser. Varför åkte ni ens på semester med henne???

• Agda90
    Alsox skrev 2023-12-04 12:27:03 följande:

Det gick inte att citera er som frågar varför jag umgås med henne eller varför vi var på semester med henne och jag känner att jag måste bara försvara mig lite.
    Självklart vill jag inte att mitt barn ska umgås med en alkoholist och vi har bestämt att så kommer det inte bli framöver heller. 

Jag har sett henne supa hela sommaren för att hon konstant kontaktar oss som jag tidigare skrev i tråden, skickar snapchat på när dom dricker, frågar min sambo om han vill komma bort på ?ölkväll? m.m varje helg. Framförallt utomlandsresan i sommar fick verkligen mig att öppna ögonen för hur svårt hennes beroende är. Jag själv umgås inte alls ofta
    med henne, jag och min sambo har dessutom bara varit tillsammans i 2 år och vi har inte alltid bott i samma stad som henne, så hur utbredd hennes alkoholism är nyupptäckt för mig.

Jag har bemött det här med högsta försiktighet för att värna om min sambo som är totalt nedtryckt, men som jag skrev så har även min bägare runnit över nu. 

Jag kommer inte låta mitt/mina barn vara i närheten av henne så ni behöver inte oroa er. 

tusen tack till er som visar stöd, jag kommer att ringa alkohollinjen i veckan. Och fortsätta stötta min sambo i allt såklart. Han är världens finaste kille som råkar ha en mobbare i sin närhet. 

Du tänker helt rätt. Men vänta inte för länge med att sätta gränser gällande svärmor och barnet. När barnet väl är här vill du inte ha det kaos som kommer att ske när ni sätter ner foten. Då vill du och din sambo fokusera på barnet. 
  • Agda90
    Alsox skrev 2023-12-05 16:35:13 följande:

Tusen tack för alla era tips! På söndag ska han sätta sig ner och prata med sin mamma och säga att antingen är det nolltolerans med alkohol eller så är vår relation slut här. Jag har pratat med alkohollinjen idag och vi har fått uppbackning om att det här är en bra idé, sen att det lär bli hus i helvete på söndag ska vi nog räkna med men då har vi iallafall sagt det?

Ett råd i all välmening. Ha inte det samtalet hemma hos er. Ha det hemma hos henne eller på en plats där din partner kan gå ifrån när väl hans mamma exploderar. 
  • Agda90
    Alsox skrev 2023-12-07 13:50:35 följande:
    Tack för tips! Det kommer bli hos henne. Han skickade till henne att de ska prata på söndag själva hos henne. Och vi har redan fått höra att hon är stressad över det här kommande samtalet och har ringt runt i familjen och berättat att min sambo ?är igång med sitt konstiga beteende igen?. Som tur väl är är de hon ringer till på vår sida 
    Det är inte lätt att sätta ner foten till sin förälder. Men det finns gränser och ni har rätt att leva ett lugnt och fridfullt liv. 
    Var beredd på att din partner inte kommer att må så bra efter samtalet för det lär ta hårt på honom
  • Agda90
    Alsox skrev 2023-12-18 13:58:55 följande:
    Fy vad du är otrevlig. 
    Fast det är sant. 
    Du svarar och du hamnar i kläm och mår dåligt. 
    Om du blockar henne kanske du sätter en boll i rullning så att de andra vågar?
Svar på tråden Svärmors-MARDRÖM