Vilket livsval ångrar ni mest?
Studier här också, fast gymnasiestudier. Var grymt skoltrött och blev "pressad" hemifrån att ta nåt som snabbt ledde till jobb och valde bort mitt förstahandsval, som jag faktiskt kom in på. Trivdes såklart inte alls med jobbet och har sen dess pendlat mellan sjukskrivning, arbetslöshet och ströjobb. Har man den här utbildningen så är det svårt att få in en fot i nån annan bransch och även svårt att plugga vidare då det inte var en studie-förberedande utbildning. Hade jag gått det jag ville så hade jag inte direkt blivit något men troligtvis haft en rolig studietid då man läste sånt man var intresserad av, samt läste kärnämnen på en högre nivå. Alltså inte bara A-nivå. Hade ju fått jobb på fabrik, inom handel etc ändå om jag velat!
Nästan 40 år gammal och efter en lindrig stroke så tog jag mig i kraven. Sökte Komvux, vilket heller inte var det enklaste. Eller enkelt att komma in, men hur finansiera?? CSN för två kurser på Komvux kändes sådär, när man inte visste vart det skulle leda. Försökte få studera med a-kassa, men då var just min kurs en poäng för mycket i veckan. Lyckades till slut på aktivitetsstöd så det funkar bra! Men fy fan för att plugga basämnen igen....! 😄 Känner mig gammal och lätt förståndshandikappad! Börjar en YH-utbildning i januari.
Gymnasiet är fasen viktigare än man tror, om man inte vill ha en massa extra-göra senare i livet!
Dessutom ångrar jag att jag var "ung och dum" som till att börja med ens träffade min första kille, men att jag sen bara sveptes med i hans jävla dumheter. Jag såg ju varenda röda flagga redan då! Men visst, jag var 14 år.... Fysiskt och psykiskt våld i närmare 10 år, under de åren som bör vara bland de bättre i ens liv - ungdomen!