• Anonym (Trött)

Kan man få familjehem fastan ens egen familj är vanlig

Orkar inte längre. 

Tonåringen 14 år har slagit hål i sin vägg, igen. Skriker o kallar alla fula saker. Konstant aggressiv. Jag mår dåligt, alla mår dåligt. Skolan föreslog en utredning men hon vägrade gå dit. Eftersom hon är 14 skickar dom ingen remiss ändå. Har sökt bup själv men dom säger att det inte är tillräckligt stora problem för att få hjälp av dom. 

Så här har det varit i flera år nu, ständiga utbrott. Hela familjen är som i gisslan. Vi kan inte åka nånstans, blir bara bråk. Åker på småsaker med de andra i familjen men man kan glömma att åka på semester tex. 

Vi är en helt vanlig familj, dricker aldrig alkohol, har aldrig gjort våra barn illa, skriker inte på barnen. 2 av barnen är vanliga normalfungerande barn men inte tonåringen. Har vanliga jobb. Bor välordnat i villaområde. Ingen psykisk sjukdom eller nåt annat.  Har gått olika kurser genom socialtjänsten o försökt ändra så mycket hemma med tydlighet, rutiner. Gör allt för att minska konflikterna men det går inte. Tonåringen har det ett enslingen väldigt bra här hemma men beter sig som en skit.

Hon säger att hon hoppas jag ska dö, att hon ska döda alla i familjen, att vi ska dö i en bilolycka osv. 

Jag orkar verkligen inte. Är det någon som vet vad man kan göra? Kan man få en fosterfamilj även om det inte är fel i familjen? Förstår ni hur jag menar? Blir det en stor utredning och finns det risk att mina andra barn kan komma i kläm? Yngsta är fem. Andra är också tonåring och kan ju ge en klar bild av vår familj. 

• Svar på tråden Kan man få familjehem fastan ens egen familj är vanlig
  • Goneril

Bipolär sjukdom? Har hon utretts för det? Detta är I te normalt trots, detta är allvarligt, både för er och henne själv. 

• Anonym (Trött)

Har sökt via vårdcentralen och fick prata med en barnpsykolog. Vi hade ett par samtal o sen skulle han träffa min dotter men hon vägrade gå dit. Hon har struligt i skolan med sina kompisar och jag pratade med kuratorn, vi fick tre olika tider men hon vägrade träffa henne också. 

Nej man kan inte ha det så här. Har ring till socialtjänstens akuta nummer och allt de säger är att ringa polisen. Om hon är psykotisk köra in henne till barnpsyk. Men hon är inte psykotisk. Och skulle aldrig få in henne i en bil. Går man nära när hon är arg slåss hon och sparkas. Vi skulle bli skadade och tror inte att vi får iväg henne utan att själv använda våld och det skulle vi aldrig göra. Så läget är låst. 

Hon är utredd när hon var mindre och har adhd diagnos. Jag funderar om det är autism också eller något annat och skulle vilja att hon utreds igen.

Har pratat och pratat med olika som kan hjälpa. Gick en lång kurs för att minska konflikter o hemmet och allt det gick ut på var att vi föräldrar skulle ändra oss. Har kontakt med något som kallas adhd-center men hon vägrar kontakt med dom också så vad hjälper det.

Ja det är klart hon inte mår bra. Börjar fundera om det är någon annan psykisk sjukdom. 

Men det tär på alla. Brukar ta de andra barnen o åka iväg o göra något annat när hon drar igång. I omgångar är det lugnt, hon är aldrig snäll o trevlig men bättre än nu. Sen kan det vara nåt litet som gör att det blir så här. Oftast inget någon i familjen är anledning till utan ett prov i skolan som gick dåligt, en kompis hon bråkat med etc sen är allt bara skit.  

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-03 15:38:57 följande:

Har sökt via vårdcentralen och fick prata med en barnpsykolog. Vi hade ett par samtal o sen skulle han träffa min dotter men hon vägrade gå dit. Hon har struligt i skolan med sina kompisar och jag pratade med kuratorn, vi fick tre olika tider men hon vägrade träffa henne också. 

Nej man kan inte ha det så här. Har ring till socialtjänstens akuta nummer och allt de säger är att ringa polisen. Om hon är psykotisk köra in henne till barnpsyk. Men hon är inte psykotisk. Och skulle aldrig få in henne i en bil. Går man nära när hon är arg slåss hon och sparkas. Vi skulle bli skadade och tror inte att vi får iväg henne utan att själv använda våld och det skulle vi aldrig göra. Så läget är låst. 

Hon är utredd när hon var mindre och har adhd diagnos. Jag funderar om det är autism också eller något annat och skulle vilja att hon utreds igen.

Har pratat och pratat med olika som kan hjälpa. Gick en lång kurs för att minska konflikter o hemmet och allt det gick ut på var att vi föräldrar skulle ändra oss. Har kontakt med något som kallas adhd-center men hon vägrar kontakt med dom också så vad hjälper det.

Ja det är klart hon inte mår bra. Börjar fundera om det är någon annan psykisk sjukdom. 

Men det tär på alla. Brukar ta de andra barnen o åka iväg o göra något annat när hon drar igång. I omgångar är det lugnt, hon är aldrig snäll o trevlig men bättre än nu. Sen kan det vara nåt litet som gör att det blir så här. Oftast inget någon i familjen är anledning till utan ett prov i skolan som gick dåligt, en kompis hon bråkat med etc sen är allt bara skit.  

Strul med kompisar säger du? Hon kanske är mobbad och mår jättedåligt? Vad säger hennes lärare ?
  • Goneril

Hon måste må riktigt dåligt, problem överallt. Personligen tror jag inte alls på lågaffektivt bemötande, jag tror på bestämdhet från vårdnadshavares sida. Viktigt att föräldrar är eniga. Hon beter sig så här monsteraktigt för att HON KAN. Utan att gå till fysiska bestraffningar, för det ska man aldrig, måste man markera att hon Inte får göra vissa saker, att det inte är OK. Om hon kan backa ska hon få beröm. Genom att bete sig mer vettigt kommer folk i omgivningen att tolerera henne, hon måste förstå det sambandet. Så här gjorde man förr och jag tror inte det var fel. Det måste gå att bryta mönstret. Bestämdhet och ihärdighet är det som gäller.

• Anonym

Man kan få en kontaktfamilj genom kommunen. Där är man typ någon gång i månaden/ var tredje vecka

• Anonym

Ni har provat allt. Jag tycker du gör som de sagt åt dig att göra; Ring polisen.
    Ingenting ni gör hjälper, vad har ni att förlora.
    Jag tror dessutom att det kommer hjälpa er att få hjälp från samhället. Nu är det så illa att föräldrarna ringer polisen. Då  kan ni säga det när ni tex ber om en kontaktfamilj. Ni klarar inte av situationen längre

• Anonym (JB)

Gör som soc säger och ring polisen nästa gång. 

• Anonym (Trött)

Tack för alla era svar.

Har provat så mycket redan genom åren. Vänt o vridit på allt. Ju hårdare vi är desto mer obstinat blir hon. Enligt BUMM har hon trotssyndrom och det förklarar en del. Funderar på att sluta med hennes medicin för adhd. På biverkningarna står det som vanliga biverkningar bl.a aggression, fientlighet, nedstämdhet osv. Hon har inte den där med amfetamin i utan en annan sort. Har egentligen inte märkt så jättestor bra effekt av medicinen men tänkt att den knappast gör saken värre. Men det kanske den gör. Ska ringa läkaren imorgon och höra vad de tycker. Arga utbrott har hon alltid haft sen hon var liten, men så som det är nu med den här långdragna ilskan och hatet hon uttrycker har kommit successivt senaste två åren kanske. Ungefär så länge som hon haft den här medicinen om jag tänker efter. Kanske kanske blir det bättre om hon slutar med den.

Hon är inte mobbad i skolan, men bränner sina skepp där också. Har pratat med skolan flera gånger när det varit tjafsigt, och enligt dom så har hon kompisar. Hon visar aldrig den här sidan i skolan eller ute. Bara hemma. D ett är som att hon KAN bete sig om hon vill men som Goneril skrev, hon gör så här för att hon kan. Och det är sant. Vi gör allt vi kan för att minimera konflikterna men hon kliver över gräns efter gräns. Vad ska man ge för konsekvenser för ett sånt beteende? Så skulle hon bara få straff och skäll. Jag är alltid noga med att uppmärksamma sånt som är bra.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-03 19:17:52 följande:

Tack för alla era svar.

Har provat så mycket redan genom åren. Vänt o vridit på allt. Ju hårdare vi är desto mer obstinat blir hon. Enligt BUMM har hon trotssyndrom och det förklarar en del. Funderar på att sluta med hennes medicin för adhd. På biverkningarna står det som vanliga biverkningar bl.a aggression, fientlighet, nedstämdhet osv. Hon har inte den där med amfetamin i utan en annan sort. Har egentligen inte märkt så jättestor bra effekt av medicinen men tänkt att den knappast gör saken värre. Men det kanske den gör. Ska ringa läkaren imorgon och höra vad de tycker. Arga utbrott har hon alltid haft sen hon var liten, men så som det är nu med den här långdragna ilskan och hatet hon uttrycker har kommit successivt senaste två åren kanske. Ungefär så länge som hon haft den här medicinen om jag tänker efter. Kanske kanske blir det bättre om hon slutar med den.

Hon är inte mobbad i skolan, men bränner sina skepp där också. Har pratat med skolan flera gånger när det varit tjafsigt, och enligt dom så har hon kompisar. Hon visar aldrig den här sidan i skolan eller ute. Bara hemma. D ett är som att hon KAN bete sig om hon vill men som Goneril skrev, hon gör så här för att hon kan. Och det är sant. Vi gör allt vi kan för att minimera konflikterna men hon kliver över gräns efter gräns. Vad ska man ge för konsekvenser för ett sånt beteende? Så skulle hon bara få straff och skäll. Jag är alltid noga med att uppmärksamma sånt som är bra.

Det finns ju flera sorters adhd medicin, om en inte fungerar bra brukar man byta och testa andra mediciner. Låter som en bra idé att byta medicin tycker jag.
  • Anonym (Camilla)

Fy vilken jobbig situation ni har. Bra att prata med hennes läkare. Annan typ av medicin. Någon utredning har hon ju gjort eftersom du säger att hon har adhd.  Säker många hormoner i omlopp nu när hon är i förpubertet.  Det går ju att prata med läkaren om vad han eller hon rekommenderar. Annars är ju det bästa att ringa och rådgöra med soc. Ett önskemål om avlastning. Så ni kan bryta trenden. Få en paus och nya tag för omstart. Hon kan ju inte hålla på som hon gör. Det kommer sannolikt eskalera tills hon skadar dig själv eller någon annan. 

Svar på tråden Kan man få familjehem fastan ens egen familj är vanlig