Inlägg från: felicityporter |Visa alla inlägg
  • felicityporter

Autism och att visa hänsyn, respekt etc

Jag tror faktiskt du är en bidragande faktor till alla problem. Du verkar själv rätt fyrkantig i hur du tänker, ta bara exemplet med brödet som inte räcker och du påpekar att ni inte kan köpa mer eftersom han inte äter fryst bröd. Någon föreslog brödrost och du skriver att det bara måste vara runda bröd. Du har ingen som helst vilja att göra något konkret för att lösa brödroblemet utan bollar bara hela tiden vidare över till att bonussonen är kräsen. Köp för fan en extra limpa av det runda brödet han äter och frys inte in! Det är inte svårare än så!

• felicityporter
    fornminne skrev 2023-12-03 20:07:28 följande:
    De andra syskonen då? Ska de behöva kissa på sig eller avstå bröd eller skärmtid för att bonussonen alltid ska få som han vill?

Vad jag menar är att problemet är större än bonussonen. Som det är nu tillåts han "styra" hela familjen. Han kanske aldrig kan förstå andras behov, men då är det föräldrarnas ansvar att se till att hans beteende inte går ut för mycket över andra.
    På vilket vis blir övriga syskon lidande över att de köper en extra limpa bröd pga hans funktionshinder? Eller att de sätter en liten byrå utanför lilla toaletten med tandborstar? Jag vågar sätta en 500-lapp på att hans syskon förstår och accepterar detta med tanke på hans funktionsnedsättning.
  • felicityporter
    fornminne skrev 2023-12-03 20:20:07 följande:
    Nu handlar det ju inte bara om detta. Har du läst allt TS har skrivit?

Vissa anpassningar kan och bör omgivningen göra, men inte vad som helst.

Jag vågar sätta en 1000-lapp på att systern inte tycker det är roligt att kissa på sig, samt att ingen i familjen tycker det är roligt att inte få duscha ifred utan att grabben står utanför och vrålar och bankar.

Har man bara ett badrum måste man hitta en lösning som fungerar för ALLA. Inte bara för barnet med funktionshinder.
    Ja, och jag och andra har pratat om en lösning på t ex brödet, men tydligen anser bonusmamma att det är helt omöjligt att köpa en extra limpa. Eller ställa en liten byrå/hylla med tandborstar utanför lilla toan (då de faktiskt har TVÅ toaletter). Det låter i mina öron som bonusmamma är ovillig att hitta alternativa lösningar.
  • felicityporter

Dessutom lät pojken märks väldigt tydligt att hans s.k. ?Bonusmma? tycker att han är egoistisk och besvärlig, att hon inte tycker om honom? Detta gör självklart inte situationen bättre, det kommer bara bli ännu värre eftersom hon så tydligt signalerar detta till sonen.

Svar på tråden Autism och att visa hänsyn, respekt etc