• fornminne

Autism och att visa hänsyn, respekt etc

Anonym (Acceptans) skrev 2023-12-03 19:38:08 följande:

Och det är så klart omöjligt att ha en byrå utanför lilla toaletten med tandborstar. Eller att borsta tänderna i köket. Omöjligt, omöjligt. Den enda lösning du vill höra är ett magiskt knep för att trolla bort bonussonens funktionshinder.

Fast detta handlar ju inte bara om bonussonens funktionshinder, utan hur resten av familjen påverkas. Universum kretsar inte bara kring bonussonen och hans behov.

Självklart bör man ha förståelse för hans svårigheter, men till en viss gräns. Självklart måste man försöka hitta en framkomlig väg, men nu drabbas föräldrar och syskon på ett orimligt sätt av pojkens beteende.

Antingen får de ta bort låset till badrummet, så att alla kommer in när de vill. Eller också skaffa nyckel till badrummet, så att ingen kommer in utan. Inte heller bonussonen. Då måste han använda den lilla toaletten. Blir det skrik och bråk av det, får man kanske ta det, eller försöka vänja honom. Vad säger hans pappa?

Han har eget rum där han kan dra sig undan. Det finns två toaletter. Han har skärmtid, om än inte obegränsat. Han kan göra sin egen frukost. Detta borde inte vara olösliga problem.
  • fornminne
    Anonym (Ta bort låset) skrev 2023-12-03 19:49:59 följande:
    Men hans beteende påverkar hela familjen.
    Hans syster ska inte behöva kissa på sig för att hennes bror inte förstår att andra behöver in på toaletten.
    Det handlar även inte bara om att borsta tänderna. Tänk dig själv att bli stressad varje gång du ska duscha för att någon bankar på dörren.

TS:
    En av er vuxna får gå med honom upp till den lilla toaletten när han behöver att gå. 
    Amen på det.
  • fornminne
    felicityporter skrev 2023-12-03 19:54:41 följande:

Jag tror faktiskt du är en bidragande faktor till alla problem. Du verkar själv rätt fyrkantig i hur du tänker, ta bara exemplet med brödet som inte räcker och du påpekar att ni inte kan köpa mer eftersom han inte äter fryst bröd. Någon föreslog brödrost och du skriver att det bara måste vara runda bröd. Du har ingen som helst vilja att göra något konkret för att lösa brödroblemet utan bollar bara hela tiden vidare över till att bonussonen är kräsen. Köp för fan en extra limpa av det runda brödet han äter och frys inte in! Det är inte svårare än så!

De andra syskonen då? Ska de behöva kissa på sig eller avstå bröd eller skärmtid för att bonussonen alltid ska få som han vill?

Vad jag menar är att problemet är större än bonussonen. Som det är nu tillåts han "styra" hela familjen. Han kanske aldrig kan förstå andras behov, men då är det föräldrarnas ansvar att se till att hans beteende inte går ut för mycket över andra.
  • fornminne
    felicityporter skrev 2023-12-03 20:10:59 följande:
    På vilket vis blir övriga syskon lidande över att de köper en extra limpa bröd pga hans funktionshinder? Eller att de sätter en liten byrå utanför lilla toaletten med tandborstar? Jag vågar sätta en 500-lapp på att hans syskon förstår och accepterar detta med tanke på hans funktionsnedsättning.
    Nu handlar det ju inte bara om detta. Har du läst allt TS har skrivit?

Vissa anpassningar kan och bör omgivningen göra, men inte vad som helst.

Jag vågar sätta en 1000-lapp på att systern inte tycker det är roligt att kissa på sig, samt att ingen i familjen tycker det är roligt att inte få duscha ifred utan att grabben står utanför och vrålar och bankar.

Har man bara ett badrum måste man hitta en lösning som fungerar för ALLA. Inte bara för barnet med funktionshinder.
  • fornminne
    felicityporter skrev 2023-12-03 20:57:59 följande:
    Ja, och jag och andra har pratat om en lösning på t ex brödet, men tydligen anser bonusmamma att det är helt omöjligt att köpa en extra limpa. Eller ställa en liten byrå/hylla med tandborstar utanför lilla toan (då de faktiskt har TVÅ toaletter). Det låter i mina öron som bonusmamma är ovillig att hitta alternativa lösningar.
    Jag tror inte att TS är ovillig, bara trött och frustrerad. Samt värnar om de andra barnen.

Bröd och annan mat är det mest lättlösta problemet, där håller jag med dig. Låt grabben ha sin egen limpa. Tandborstar kan eventuellt också flyttas. Men det finns ju fler problem än så.

Precis som de vuxna redan begränsar pojkens skärmtid, får de begränsa hans möjligheter att ockupera husets enda badrum, samt hindra honom från att avbryta andra i onödan. Leda bort honom om han bankar på badrumsdörren, följa med honom till den mindre toan osv. Kanske inte helt lätt med en 11-åring, men värt ett försök.
  • fornminne

Fast TS, flera i tråden har ju svarat att ni inte alls måste finna er i det där. Beslagta hans mobil på morgonen, så han inte kan smussla med den in på toaletten. Han får tillbaka telefonen när han är klar. Eller ordna så att det går att låsa badrummet utifrån, så att han inte kommer in utan får använda den andra toaletten. 

Ni kan inte vänta på att han självmant ska förstå och ändra sig. Tydligen klarar han inte det. Blir det inte bättre kommer han ha svårt att fungera i samhället ja, men det är inte alls säkert att det blir så. Han är bara 11 år. Det är många år kvar innan han ska ut i arbetslivet.

Han har många år kvar att träna på hänsyn, utifrån sina förutsättningar. Det betyder inte att ni ska lägga er platt och komma för sent till jobbet, eller att syskonen alltid ska behöva stå tillbaka. Hitta lösningar så att han inte KAN stänga in sig i badrummet i 45 min, precis som ni inte låter honom spela hur mycket som helst. Blir det skrik och bråk får ni ta det. Vad är skillnaden mot nu, när det inte heller funkar?

• fornminne
    Anonym (npf-förälder) skrev 2023-12-05 17:39:53 följande:

jag har inte svarat på andra kommentarer än TS hittills men vill säga några ord om detta perspektiv.

Allt du skriver ovan här funkar kanske hjälpligt för barn utan diagnoser men för ett barn med autism är det i princip att likställa med misshandel och kommer helt garanterat göra barnet sjukt, troligen in i en depression relativt snart.

Jag hoppas verkligen inte att någon förälder lyssnar på den här typen av råd från personer som saknar kunskap och erfarenhet av NPF.

Innan jag fick mer kunskap och lärde mig den hårda vägen provade jag/vi också en del av dessa "fostrande" lösningar, lite auktoritärt med tuffa konsekvenser så att barnet förhoppningsvis skulle lära sig.

Fullständig katastrof för alla inblandade. 
    Det visar sig att bestraffning och orimliga konsekvenser inte leder till någon som helst utveckling hos barnet eftersom barnet verkligen inte förstår åtgärden. Man upplever bara att det är orättvist, att föräldrarna hatar en och att man är värdelös. 

Det går mycket snabbt därifrån in i depression och snart har de en unge som vägrar gå upp, vägrar äta, vägrar gå till skolan och behöver medicinering.

Var lite försiktiga med enkla lösningar på svåra problem

Varför yrar du om misshandel och hårda straff? Vad i mitt inlägg är likställt med misshandel?

De begränsar redan pojkens skärmtid. Vad är skillnaden?

Menar du att pojken ska få göra som han vill? Jag förstår inte.

Vad har du själv för förslag på åtgärder? Du som har så mycket KUNSKAP OM NPF.

Det finns en hel familj att ta hänsyn till och alla måste få tillgång till badrummet. Men pojken kan inte själv styra sitt beteende. Då är det föräldrarnas uppgift att träda in och göra det åt honom. Det du kallar straff och orimliga konsekvenser, kallar jag hjälp på traven.

Har han inte med sig telefonen i badrummet, lär han inte spendera 45 min där. Är badrummet upptaget eller låst får han använda den andra toan.

Ja, det hade säkert underlättat om han hade haft ett eget badrum, egen spa-avdelning, egen spelhall, men nu är det inte så. 

Som jag skrev bör man ta hänsyn till hans funktionshinder och förutsättningar. Men det är INTE detsamma som att lägga sig platt eller låta resten av familjen lida.
Svar på tråden Autism och att visa hänsyn, respekt etc