• Anonym (rådvill)

    Ska jag lägga mig i?

    Min man och jag har varit tillsammans i väldigt många år. Vi har två utflugna söner som vi har god kontakt med.

    Maken har även en dotter på 29 år. Under hennes uppväxt var hon hos oss varannan vecka. I tonåren blev det bara varannan helg eftersom varannan vecka inte var möjligt med anledning av skolan.

    Av olika orsaker blev hon tyvärr ganska bortskämd under sin uppväxt. Hon var van att få som hon ville och var ganska oansvarig. Detta fortsatte upp i vuxen ålder och hon ansåg det självklart att vi och hennes mamma skulle betala hennes hyra och mat när hon festat upp sina pengar.

    Detta pågick under ett par år tills hennes pappa och jag tröttnade, vi hade ju två minderåriga barn att försörja och hade helt enkelt inte råd att också försörja en extra vuxen.

    När hennes pappa meddelade henne att hon inte kunde vänta sig mer pengar från oss och förklarade att hon själv måste reda ut sin situation togs det inte väl emot. Minst sagt.

    Det blev en stor scen där dottern sa upp kontakten med oss och sina bröder helt och hållet. 

    Vi trodde nog att saker skulle lugna ner sig med tiden och att hon skulle komma tillbaka. Det har hon inte gjort.

    Det har nu gått nästan sex år och vi har inte hört ett ljud från henne. Hon har även sagt upp bekantskapen med sin mamma, varför vet jag inte riktigt.

    Jag försöker att hålla lite koll på var hon befinner sig och det senaste jag vet är att hon bor i Malmö. Vad jag kan förstå så har hon fått ordning på livet och det känns skönt att veta.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-11-30 14:51
    Nu till mitt dilemma. Jag tycker att hela situationen är så sorglig och onödig. Jag skulle vilja försöka kontakta henne och försöka få till en försoning mellan henne och hennes föräldrar. Men jag känner mig osäker på om det vore rätt eller om jag går över gränsen för vad som är ok av en styvförälder.

    Har ni några råd att ge? Hur skulle ni gjort i min situation?

  • Svar på tråden Ska jag lägga mig i?
  • Anonym (Anna)

    Nej, det tycker jag inte. Det är upp till din man och dottern om de vill återuppta kontakten. 


    Pratar din man om henne någon gång? 

  • Anonym (rådvill)
    Anonym (Anna) skrev 2023-11-30 14:51:35 följande:

    Nej, det tycker jag inte. Det är upp till din man och dottern om de vill återuppta kontakten. 


    Pratar din man om henne någon gång? 


    Ytterst sällan. Jag frågar ibland lite försiktigt om han hört något från eller om henne men får bara nekande, mumlande svar.
  • Yllop
    Anonym (rådvill) skrev 2023-11-30 14:47:21 följande:
    Ska jag lägga mig i?

     


    Nej.
    Om hon har sagt upp kontakten och inte tar initiativ till att återuppta den så har hon inget intresse av att ha någon kontakt med er.
  • Mrs Moneybags

    Det ska rätt mycket till innan man helt bryter med sina föräldrar och som du sa så har du inte hela hennes historia klar för dig. Låt henne vara så får hon ta kontakt när och om hon är redo. 

    Skönt att hon lever ett bra och ordnat liv, det är ju det viktigaste. 

  • Anonym (...)

    Jag tycker inte att det är fel av dig att söka kontakt, inte för att vara någon mellanhand mellan bioföräldrarna och henne men för din skull, du verkar ju ändå ha funnits i hennes liv ganska länge? Har hon Facebook? Iså fall hade jag skickat ett meddelande och typ frågat hur det är, lite längre såklart men det ska iså fall vara från dig och du som genuint vill veta, konflikten med föräldrarna får de ta själva men du har ju faktiskt också rätt att ha känslor och ta kontakt med någon som faktiskt varit en del av ditt liv också

  • Anonym (rådvill)
    Yllop skrev 2023-11-30 14:57:06 följande:
    Ska jag lägga mig i?
    Nej.
    Om hon har sagt upp kontakten och inte tar initiativ till att återuppta den så har hon inget intresse av att ha någon kontakt med er.
    Du har säkert rätt men jag är ändå orolig och osäker. Min oro ar att hon håller sig borta av någon slags stolthet och kanske egentligen vill försonas men inte kan få sig till att ta första steget.

    Sen ska jag inte förneka att jag ibland känner mig frustrerad över hennes föräldrar. Hur kan de inte ens försöka få kontakt med henne?

    Men det är kanske inte min strid att ta. Kanske jag ska hålla mig undan och låta dem reda (eller inte) i detta fast det är svårt att se hur de förlorar mer och mer tid med varandra.
  • Anonym (L)

    Hon kanske är i ett förhållande eller till och med har barn idag? Vet du något om det? Jag tänker att hon kanske har en ny familj nu och därav inte längre tänker på er så mycket? Tycker du själv att du och bonusdottern var nära varandra eller var ni inte det?

    Tycker att det är fint av dig att du bryr dig men det är trots allt upp till din man och dottern om de vill återuppta kontakten eller ej. Vad säger era söner? Antar att de inte heller har kontakt med henne men vill de ha det? I sådana fall är det upp till dem och dottern om de ska återuppta kontakten eller ej.

    Du kan egentligen inte göra så mycket. Om någon skulle vilja höra av sig till den andre så kommer det att ske. Om inte så är det väl trist men inte så mycket att göra åt. Det blir kanske lite konstigt om du ska höra av dig till henne och försöka uppmana till någon slags försoning, det är väl bättre om hon själv hör av sig eller att hennes mamma/pappa gör det i sådana fall.

    Vad säger din man om detta? Saknar han henne eller är han inte så brydd? Det var ju trots allt hon själv som valde att säga upp all kontakt och då är det ju upp till henne om hon ska komma tillbaka eller inte. Jag hade inte försökt jaga henne, inte när hon självmant valde att säga upp kontakten över en sådan tramsgrej. Att ni inte längre ville/kunde försörja henne är inte ett dugg konstigt, om det däremot hade varit så att ni hade gjort något grovt fel och hon därför drog sig undan så hade det varit en annan sak. 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (rådvill) skrev 2023-11-30 14:55:47 följande:
    Ytterst sällan. Jag frågar ibland lite försiktigt om han hört något från eller om henne men får bara nekande, mumlande svar.
    Du kan ju ställa frågan lite mer rakt. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (rådvill) skrev 2023-11-30 15:08:54 följande:
    Du har säkert rätt men jag är ändå orolig och osäker. Min oro ar att hon håller sig borta av någon slags stolthet och kanske egentligen vill försonas men inte kan få sig till att ta första steget.

    Sen ska jag inte förneka att jag ibland känner mig frustrerad över hennes föräldrar. Hur kan de inte ens försöka få kontakt med henne?

    Men det är kanske inte min strid att ta. Kanske jag ska hålla mig undan och låta dem reda (eller inte) i detta fast det är svårt att se hur de förlorar mer och mer tid med varandra.

    Jag förstår dig. Båda sidor är nog lika stolta. Hon kanske inte vågar ta kontakt, hon kanske hade väntat sig att han skulle höra av sig efter ett tag. 


    Svårt. 

Svar på tråden Ska jag lägga mig i?