Inlägg från: Anonvm |Visa alla inlägg
  • Anonvm

    Tesla konflikten

    Trast skrev 2023-12-09 21:48:10 följande:
    Mest registrerade elbilarna 2022 i Sverige

    Volkswagen ID.4: 8 876

    Volvo XC40 Recharge: 8 257

    Tesla Model Y: 6 554

    Kia e-Niro: 6 542

    Polestar 2: 4 457

    Skoda Enyaq iV: 4 357

    Kia EV6: 3 971

    Nissan Leaf: 3 856

    Volvo C40 Recharge: 3 353

    MG ZS SUV: 2 907

    MG Marvel R: 2 356

    Cupra Born: 2 328

    Ford Mustang Mach-E: 2 240

    Tesla Model 3: 2 236

    Audi Q4 e-tron: 2 171

    Volkswagen ID.3: 1 991

    BMW i3: 1 875

    Volkswagen ID.5: 1 661

    MG 5 EV: 1 523

    Peugeot 2008: 1 506

    Audi e-tron: 1 443

    MINI Hatch: 1 377

    BMW i4: 1 324

    Peugeot 208: 1 306

    BMW iX: 1 210

    volvo har kollektivavtal som jag förstår.
    Testa att söka på varje varumärke i kombination med orden "återförsäljare" och "serviceställe"......

    Alla de stora väletablerade har ju redan sen länge sina nätverk av återförsäljare uppbyggda i landet, den personal som är anställd där har självklart kollektivavtal.

    De nya "uppstickarna" typ Cupra och MG har valt att låta någon större redan etablerad bilhandlarfirma sköta om deras försäljning och service/reparationer, den personal som är anställd där har givetvis kollektivavtal.

    Tesla är den enda tillverkaren som aktivt valt att driva allt i egen regi och samtidigt tvärvägrat anpassa sig till den anställningsmodell som råder på den inhemska arbetsmarknaden..... Det är kärnan i konflikten. 
  • Anonvm
    Anonym (Trötter) skrev 2023-12-11 06:55:16 följande:
    Sen ska då 60% av småföretagen som inte har kollektivavtal bort, eller? Det blir en bister vinter för många arbetare.
    Det är skillnad på "småföretagare" med ett fåtal anställda och ett globalt jätteföretag som Tesla, det fattar vem som helst.

    Det är ju inte som att t.ex Volvo och Scania ifrågasätter varför de ska ha kollektivavtal med sina anställda bara för att "Bennys bilmek" med 3 anställda skiter i det.

    Men självklart bör även småföretagare som inte har kollektivavtal med sina anställda undvikas, det finns t.ex med i många upphandlingar när större certifierade företag och stat/kommuner köper tjänster och produkter av mindre företag.
  • Anonvm
    Bejje skrev 2023-12-15 22:24:29 följande:

    Du är också någon som helt missat detta med att det ska vara lagligt och frivilligt i Sverige att ingå kollektivavtal. Ändå är det lagligt med utpressning likt maffian.


    Du verkar gilla maffians sida,att man helt lagligt i Sverige får utpressa andra företag och tinga dom in i svatal och regler som man inte vill ha.


     


    Tycker du samma sak om allt. Ska det vara lagligt att utpressa dig och din familj att ingå avtal med hot om att förstöra din familj annars? Om Inte,varför är det ok att göra så mot tesla och alla andra företag för den delen?


    Varför ska just facket ha laglig rätt till utpressningsmetoder när det är grovt kriminellt annars?


    Därför att landets regering valt att tillämpa denna metod för att skapa en balans på arbetsmarknaden.

    Facken har laglig rätt att strejka och rätt att be sina kamrater om sympatiåtgärder mot de företag som utövar sin lagliga rätt att vägra ingå avtal med facket ang lön och arbetsvillkor....

    Vill man dra detta vapen ur händerna på fackförbunden så är det hur enkelt som helst,....
  • Anonvm
    Bejje skrev 2023-12-15 21:39:15 följande:

    Ja jag har nämnt i många trådar i olika forum och kommentarer på nyheter osv att OM samma sak hade hänt i övriga samhället, så hade det varit grov kriminellt.


    Att det enligt svensk lag är lagligt när facket gör det visar bara på att vår lagstiftning är otroligt gammal och förlegad.Men låt oss ta en annan bransch. Säg att jag ringer upp Volvo's ansvariga från mitt försäkringsbolag XCORP.
    Troll.

    Ditt fiktiva företag "xcorp" skiljer sig på så många sätt från ett fackförbund att det blir en otroligt löjlig liknelse.

    Har du ens grundläggande förståelse för hur den svenska arbetsmarknaden fungerar?
  • Anonvm
    PH76 skrev 2023-12-16 00:01:47 följande:
    Facken förlorar medlemmar år över år, förhoppningsvis så når vi snart den kritiska punkt när det inte fungerar längre och vi blir kvitt dessa jävlar.
    Om detta skulle bli verklighet, vem skulle vinna något på det? O vad skulle de vinna?
  • Anonvm
    PH76 skrev 2023-12-16 00:10:08 följande:
    Alla vi som anser att man ska bli betald för sin enskilda kompetens och inte som grupp, företag som kan välja själv vilka de ska behålla under en nedgång, osv osv. Punkterna på uppsidan är lång.
    O vem blir då förlorarna?.....
  • Anonvm
    PH76 skrev 2023-12-16 00:18:52 följande:
    Det finns inga förlorare i att få bort maffiametoder från ett samhälle.
    De "svaga" på arbetsmarknaden då? De som kanske inte presterar på topp? De som är "jobbiga" och försöker stå upp för sina rättigheter?

    Med din modell så får alla sitt värde bedömt på daglig basis, så fort du inte längre är värd mer för företaget än vad du kostar så åker du ut med sopporna och ersätts med någon som presterar bättre till lägre kostnad.....

    Du måste resonera djupare och i ett längre perspektiv än ditt eget fall till nästa löneutbetalning....
  • Anonvm
    Bejje skrev 2023-12-16 21:16:21 följande:
    Fast som arbetsgivare är det ju så klart fullt naturligt att man vill ha duktiga och effektiva anställda som gör företaget framgångsrikt.
    Självklart vill företagen ha det på detta viset, och det är kanske även ur ett mycket korttänkt perspektiv "det bästa" för företaget.

    Om man breddar och fördjupar sitt perspektiv och sina resonemang en aning så förstår man ganska snart att den lösning som "är bäst" för företagen i det korta perspektivet (dvs tjäna så mycket pengar som möjligt detta kvartal) inte nödvändigtvis är den lösning som blir bäst för de anställda som individer eller samhället i stort runt omkring.

    Kärnan i det nyliberala resonemanget där företagen skall ha all makt att diktera villkoren på arbetsmarknaden är genomsyrat av egoism och korttänkthet.
  • Anonvm
    Bejje skrev 2023-12-26 22:06:38 följande:
    Men tillbaka till början av ditt inlägg. Ja jag tror att facken har spelat sin roll, men är överflödiga idag. De har gjort stor nytta för Sverige, men idag tror jag inte längre att det finns någon nytta. De gör däremot mycket skada som vi ser nu med Tesla.
    En mycket vanlig åsikt, hos de som inte löpt tanken ut...

    Fackens betydelse på den svenska arbetsmarknaden menar jag istället ändrat skepnad på senare tid...

    Det kommer alltid behövas en motpol till "kapitalet" och arbetsgivarna på arbetsmarknaden. Om ena sidan sitter med all makt så uppnås aldrig någon form av balans.

    När vi idag lär oss om den fackliga kampen så handlar det till en början om rent vidriga slavliknande förhållanden som motarbetades genom sammanhållning och solidaritet, arbetarna höll varandra om ryggen och kunde visa upp en enad front mot arbetsgivarna. Detta ledde till att arbetarna fick större makt och därmed kunde börja ställa krav på arbetsförhållanden och löner....

    Nu är allt detta sen länge historia, vi har här haft det väldigt gött väldigt länge...
    Så pass att väldigt mycket nu tas för givet och självklarheter...

    Men kurvan är bruten, facken blir inte längre starkare, arbetsförhållandena och lönerna blir inte längre bättre o bättre. Det har redan börjat gå åt fel håll....

    Kampen som fackförbunden drivit genom historien är lätt att ställa sig bakom, folk blev utnyttjade och behandlade som skit, de knöt band och kämpade tillsammans. De vann mark och nådde ständigt nya och högre mål.

    Det fackliga arbete vi ser framför oss idag är inte lika "sexigt", det handlar inte längre om att få bättre villkor, mer makt, mer inflytande, eller mer betalt.
    Det handlar idag enbart om att försvara det vi har, det som de som kom före oss kämpade sig till.

    Får de fräcka "ny-tänkarna" som Elon musk eller "gig-företagen" sin vilja igenom är vi mycket snart tillbaks på ruta 1 och 1800-tal när det gäller anställningsvillkor igen.
    Gemene man vägrar att inse detta o viftar hånfullt bort det.

    Personligen tror jag att vi kommer behöva tappa en hel del av det som vi idag ser som självklarheter gällande anställningsvillkor innan den stora massan börjar vakna upp och inse vad som håller på att hända.... O då ställa sig frågan "varför gör ingen nått för att stoppa detta?"....
  • Anonvm
    Bejje skrev 2024-01-03 22:34:19 följande:
    Skulle 51% av de anställda vara med på strejken och kräva kollektivavtal så skulle jag säga ja, då ska de ha kollektivavtal.
    Med din modell så är det bara att enbart anställa T.ex rumäner och bulgarer som anser att 10.000:-/mån är bra betalt för att jobba 60tim/vecka..... Inget jobbig tjafs om övertid eller scheman, eller ledigt på röda dagar o sånt trams, störtskönt läge för en arbetsgivare helt enkelt....

    Det finns ganska mycket tankeverksamhet bakom utformningen av "den svenska modellen".
  • Anonvm
    Bejje skrev 2024-01-04 00:10:26 följande:
    Så om 90% är emot kollektivavtal och anser att Teskas modell är bättre och 10% tycker att den är skit så ska Tesla ge upp och teckna kollektivavtal för att 10% vill det?
    Nä.

    De ska teckna kollektivavtal för att det är så grunden i den svenska arbetsmarknaden är uppbyggd.

    Det är inte upp till personalen på en given arbetsplats att bestämma om arbetsgivaren skall teckna kollektivavtal eller inte, deras åsikt hör inte till saken.

    Detta går så otroligt mycket djupare i samhällsstrukturen än att det kan lämnas upp till var och en. 

    En mycket stor del i detta ät att säkerställa att konkurrensen inte snedvrids av oseriösa arbetsgivare som baserar sin affärsmodell på att utnyttja människor.
    Har vi inte facken och kollektivavtalen så har ingen någon som helst insyn i de avtal som gäller eller vilka villkor, eller betalning.... 
  • Anonvm
    Bejje skrev 2024-01-05 17:54:04 följande:
    Säkerhet är ett väldigt brett begrepp, det får du nog utveckla.
    Polacker får gärna komma hit med sina lastbilar om det blir billigare för företagen, men då tycker jag att företagen får ställa lite krav också som att de har bra däck som uppfyller mönsterdjupet samt har lämpliga vinterdäck under vinterhalvåret.
    Företagen som köper en transport bör ställa krav på att den utförs på ett sätt som följer lagen? Känns ganska självklart....

    Synd att en sån självklarhet inte fungerar ens lite....

    Det så kallade beställaransvaret har det debatterats friskt kring fram o tillbaks under flera årtionden nu, utan att det i praktiken lett fram till ett endaste något.
    Väldigt många olika regler och lösningar har kommit till, som dock endast fungerar i teorin....

    I praktiken säljs transportkontrakten i flera led med många många mellanhänder, agenter, speditörer osv....
    I slutändan står det en gammal häck till bil där med plåtar från Bulgarien eller Rumänien som aldrig ens i närheten skulle klara en besiktning, bakom ratten sitter nån stackare från typ Makedonien som lyckats köpa ett förfalskat bulgariskt pass och körkort, han har bott i bilen kanske 8-9 månader o får på sin höjd 1000Euro i månaden för att köra tills han stupar....
  • Anonvm
    Anonym (fack facket) skrev 2024-01-05 18:29:44 följande:

    Ett skämt vad facket håller på med. Måste vara frivilligt för företsg att teckna maffiaavtal. 


    Det är ju frivilligt? Bevisligen är det ju inte tvingade, då hade ju aldrig situationen uppstått.

    Men det är ju också frivilligt för de fackligt anslutna företagen att arbeta åt/med de som väljer att stå utanför.
Svar på tråden Tesla konflikten