Bejje skrev 2023-12-26 22:06:38 följande:
Men tillbaka till början av ditt inlägg. Ja jag tror att facken har spelat sin roll, men är överflödiga idag. De har gjort stor nytta för Sverige, men idag tror jag inte längre att det finns någon nytta. De gör däremot mycket skada som vi ser nu med Tesla.
En mycket vanlig åsikt, hos de som inte löpt tanken ut...
Fackens betydelse på den svenska arbetsmarknaden menar jag istället ändrat skepnad på senare tid...
Det kommer alltid behövas en motpol till "kapitalet" och arbetsgivarna på arbetsmarknaden. Om ena sidan sitter med all makt så uppnås aldrig någon form av balans.
När vi idag lär oss om den fackliga kampen så handlar det till en början om rent vidriga slavliknande förhållanden som motarbetades genom sammanhållning och solidaritet, arbetarna höll varandra om ryggen och kunde visa upp en enad front mot arbetsgivarna. Detta ledde till att arbetarna fick större makt och därmed kunde börja ställa krav på arbetsförhållanden och löner....
Nu är allt detta sen länge historia, vi har här haft det väldigt gött väldigt länge...
Så pass att väldigt mycket nu tas för givet och självklarheter...
Men kurvan är bruten, facken blir inte längre starkare, arbetsförhållandena och lönerna blir inte längre bättre o bättre. Det har redan börjat gå åt fel håll....
Kampen som fackförbunden drivit genom historien är lätt att ställa sig bakom, folk blev utnyttjade och behandlade som skit, de knöt band och kämpade tillsammans. De vann mark och nådde ständigt nya och högre mål.
Det fackliga arbete vi ser framför oss idag är inte lika "sexigt", det handlar inte längre om att få bättre villkor, mer makt, mer inflytande, eller mer betalt.
Det handlar idag enbart om att försvara det vi har, det som de som kom före oss kämpade sig till.
Får de fräcka "ny-tänkarna" som Elon musk eller "gig-företagen" sin vilja igenom är vi mycket snart tillbaks på ruta 1 och 1800-tal när det gäller anställningsvillkor igen.
Gemene man vägrar att inse detta o viftar hånfullt bort det.
Personligen tror jag att vi kommer behöva tappa en hel del av det som vi idag ser som självklarheter gällande anställningsvillkor innan den stora massan börjar vakna upp och inse vad som håller på att hända.... O då ställa sig frågan "varför gör ingen nått för att stoppa detta?"....