Inlägg från: Anonvm |Visa alla inlägg
  • Anonvm
    Trast skrev 2023-12-06 23:18:49 följande:
    Det står inget om att lobbyisten fått sparken.
    Vem påstod det?
  • Anonvm
    Trast skrev 2023-12-06 23:28:20 följande:
    Du
    Anonvm skrev 2023-12-06 21:56:39 följande:
    Jag tycker det är roligare att fundera på varför "lobbyisten" som skrev brevet inte arbetar kvar i bolaget nån vecka efter att det sändes....


    Kan du fetmarkera den delen av texten där du menar att jag skriver att han fått sparken.
  • Anonvm
    Trast skrev 2023-12-06 23:33:35 följande:
    Varför inte länka till något där det står om anledningen till lobbyisten inte jobbar kvar i stället?
    Det skulle jag väldigt gärna göra, om jag hade tillgång till den informationen.

    Anledningen till varför han inte arbetar kvar är det nog enbart ett fåtal som vet säkert...
    Jag vet det garanterat inte, och har heller aldrig påstått att jag vet.

    Lika lite som jag skrev att han fått sparken.....

    Spekulera kan jag dock, det är inte svårt.
  • Anonvm
    Trast skrev 2023-12-06 23:47:49 följande:
    Om det sant så är antagligen lobbyisten enbart en konsult, inhyrd för den anledningen 
    Om vad är sant?
    Att han inte arbetar kvar? Det framgår ganska tydligt i artikeln som du själv länkade till.
    Om det i artikeln stämmer så kommer ju informationen direkt från lobbyisten själv, han om någon borde ju veta om han arbetar kvar eller inte kan man tycka?

    Det kan mycket väl handla om en inhyrd konsult, det låter på inga sätt osannolikt då tjänster som denna ganska ofta hyrs in....

    Men magkänslan (och det faktum att jag är betydligt mer insatt än de flesta i detta) säger mig att detta är intressant att gräva lite i, så säger jag inte för mycket.

  • Anonvm
    Trast skrev 2023-12-07 17:47:31 följande:
    Jag vet inte var du har läst att han inte arbetar kvar. Det skulle jag vilja ha en källa på. Det står ingenting om det i artikeln jag länkade till vad jag kan se.
    Jag klistrar in ett stycke ur den artikel du själv länkade till i inlägg #127

    Läste du ens alls artikeln själv innan du länkade till den? Du kanske tröttnade efter överskriften?

    Har slutat på Tesla

    Aftonbladet har varit i kontakt med lobbyisten för att ställa frågor om syftet med mötet, men han meddelar att han har slutat på Tesla. Han hänvisar till kommunikationschefen i Sverige, Maria Lantz.


    Hon svarar inte i telefon men skickar ett sms där hon ber om ?detaljer i ärendet?. Aftonbladet svarar men Lantz återkommer inte.

  • Anonvm

    Nu hjälper Finska Hamnarbetarna med sympatistrejk....

    https://svenska.yle.fi/a/7-10046952

    Som jag skrev tidigare i tråden så fick transport nyligen klart att de har fullt stöd för sina sympatiåtgärder av ETF.


    Trast skrev 2023-12-07 18:49:53 följande:
    Tack för att du klargjorde. Förstår inte varför du är irriterad däremot.
    Du länkar själv till en artikel som du inte ens bemödat dig läsa igenom, trots att den inte är längre än att det tar nån minut att läsa igenom den.

    Stycket jag klistrade in var ju runt 25% av artikeln som helhet....
  • Anonvm
    Bejje skrev 2023-12-09 22:01:27 följande:
    Ska jag vara ärlig så skiter jag fullständigt i om ett företag vars bilar jag ska köpa har kollektivavtal eller inte.

    Det som spelar roll för mig som köpare är om jag får det jag vill till ett bra pris i förhållande till vad jag får för pengarna.
    Så resonerar en sann egoist, skit i hur alla andra har det, bara jag får köpa allt jag behöver billigt billigt...
  • Anonvm
    Bejje skrev 2023-12-09 22:24:42 följande:

    Kanske inte gör enormt mycket, men alla bäckar små som man säger.


    Det är så Tela säger. Kan vi spar 20 kr per bil på att göra dessa ledningar kortare, varför inte?

    Sen kanske de sparar 100kr på att göra något annat och 1000 kr på något annat.


    poängen är att alla bäckar små gör det till att företag som tjänar stora pengar.Andra företag går just nu i stor förlust på just elbilar för att de inte vet hur man gör dom och tjänar pengar. Tesla kan detta.

    Och det handlar om hela kedjan, varje dollar sparad är bra...


    Detta är på inget sätt unikt för varken Tesla som bolag eller elbilstillverkning.

    Så fungerar alla bolag som serietillverkar produkter, oavsett om det gäller massagestavar eller lastbilar....

    Det som dock är unikt i detta fall är att Tesla är den enda biltillverkaren som vägrar teckna kollektivavtal för de anställda i de länder där vi har detta system på arbetsmarknaden.

    Alla de andra biltillverkarna fattar grejen och rättar sig i ledet, det gäller oavsett om huvudkontoret ligger i Japan, någonstans i Asien eller i Amerika.
    Samtliga stora biltillverkare har numera fabriker i Europa och de driver egna verkstäder lokalt i de länder där de säljer bilar....

    Köper jag t.ex en Chevrolet, Ford, Kia, Subaru, Toyota, Nissan, Mazda, Vw, Volvo eller Opel så är det en mekaniker med kollektiv anställning som utför service och reparationer på den om jag väljer att lämna den till "märkesverkstaden".

    Hur är det motiverat att en enda tillverkare ska tillåtas stå utanför och köra sitt eget race?
Svar på tråden Tesla konflikten