Inlägg från: Anonym (Skönt tyst elbil) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skönt tyst elbil)

    Tesla konflikten

    Anonvm skrev 2023-12-01 08:00:38 följande:
    Det finns ju inte fler bilar på våra vägar för att de finns fler biltillverkare.

    Försvinner en aktör från marknaden så går deras volymer till någon annan, som då måste anställa fler.

    Det är ju inte så att Tesla har några stora fabriker som tillverkar varken bilarna eller delar till dem i landet, de enbart säljer och reparerar slutprodukten.

    Skulle det falla sig så att Tesla får för sig att "lämna landet" så innebär det absolut ingen stor skillnad för oss. Det är ju delvis detta som gör att Facken går på stenhårt, det finns liksom väldigt lite att riskera, men allt att vinna.
    Jo, det kommer absolut göra skillnad. Eftermarknaden är lika stor om inte större än försäljningen av själva bilen. Det kommer ta tid för någon annan aktör att kvalificera sig för uppdraget. Sen har Tesla gjort väldigt mycket för laddstrukturen här i landet. Tesla kommer inte lämna de nära 45.000 Teslaägarna i sticket, hur mycket än borgarbratthatarna önskar detta och att deras onödiga produkt borde slängas på sophögen. Tagga ner dina affekter och argumentera sakligt.

    Med vänlig hälsning, nöjd Teslaägare
  • Anonym (Skönt tyst elbil)
    Anonvm skrev 2023-12-01 11:55:29 följande:
    Vilken firma eller mekaniker som helst kan utföra service och reparationer på vilken bil som helst.

    Teslaägare kan väl även ladda i vilken stolpe som helst? Teslas nätverk av laddstolpar kan de även sälja till vem som helst som driver dem vidare?

    Garantireparationer skulle de lätt kunna upphandla hos någon större kedja typ Mekonomen eller MECA...

    Tesla bygger mycket av sitt varumärke genom att få ägarna att känna sig speciella och lite "bättre än alla andra", det fattar nog de flesta.
    Men till skillnad mot vad många tror så är det faktiskt inte på något sätt nödvändigt att ha dessa "servicecenter" här som Tesla driver i egen regi.
    Det krävs utbildningar för att serva elbilar, eller säg, vilket bilmärke som helst idag då allt är specialiserat. Så det går inte att generalisera så där. Verkstäderna måste auktorisera sig mot tillverkaren. Vi pratar inte om att släppa ner två feta händer rakt ner i motorhuven som man gjorde på gamla Volvo 142.

    Vill man ha bra laddinfra i framtiden, varför exkludera en offensiv spelare? Det märks att du aldrig ägt en elbil. Det handlar inte bara om att hitta en laddare. Effekten måste också vara tillräckligt hög och det ska finna lediga laddare. Där är Teslas stationer överlägsna. De kommer inte släppa dem.

    Jag tar gärna min Tesla till ett av deras servicecenter, för där vet jag att personalen vet vad de håller på med. 
    Marknadskrafterna kommer fungera om en spelare försvinner, men det är inte så lätt som du verkar tror. Tesla kommer finnas kvar och gör de detta med kollektivavtal, inte mig emot. Elon Musk är en gaphals och man måste också fatta att man ska skala bort hälften av han säger vad gäller hot.

    Jag är för facken och har själv varit ansluten hela mitt yrkesliv. Det jag däremot ogillar skarpt är den janteinställning du har. Man ska inte tro att man är något och man är en bratt om man äger en Tesla. Du har ingen aning om vad du pratar om och ditt fördomsfulla skitsnack i affekt kommer hindra dig från att föra någon form av debatt i något annat forum en ett tramsigt anonymt som det här. Vilket gör noll skillnad i verkligheten. 
  • Anonym (Skönt tyst elbil)
    Anonvm skrev 2023-12-01 14:10:59 följande:
    Det krävs utbildning av tillverkaren för att serva och reparera samtliga modernare bilar, detta är inget unikt för elbilar.

    Det jag säger är att Tesla skulle kunna välja att erbjuda utbildning även till extern personal och sälja "specialverktyg" till vilken verkstad som helst, precis så som de flesta andra biltillverkare gör.

    Samtliga biltillverkare önskar givetvis att bilägarna skall åka till märkesverkstan för service och reparationer, detta är inget unikt för Tesla.
    De spelar på folks okunskap och rädslor att "förlora nybilsgarantier" eller att nån försäkring inte skall gälla...

    Nu är detta med elbilar lite nytt o skrämmande, så folk går på precis vad som helst eftersom de är rädda att göra fel.

    Vilken seriös bilmekaniker som helst skulle kunna gå en utbildning och lära sig "allt special" med vilken biltillverkare som helst, inkl Tesla.

    När det gäller laddstolparna så ska dessa gäller samma sak som för själva konflikten i grunden, Tesla vill inte spela efter samma spelregler som gäller alla andra, de vill sätta sina egna regler... Då tar inte seriösa Svenska elektriker i dessa.

    Fick även nyss till mig Transportarna nu har ETF i ryggen gällande sympatiåtgärderna.
    Så nu lär det snart bli åka av när 4milljoner transportarbetare fördelade på 200 fackförbund över hela Europa vägra ta i skiten.....
    Nu finns det absolut ingen inom elbilscomnunityn som tycker det är ?nytt och skrämmande? och inte skulle våga välja andra alternativ. Snarars är gruppen teknikintresserad, pålästa och har redan vid köpet visat sig orädda.
    Vi får väl se vad det du skriver gör för skillnad, den som lever får se.
  • Anonym (Skönt tyst elbil)
    Anonvm skrev 2023-12-01 21:01:41 följande:
    Du skrev ju själv tidigare att du gärna lämnar din Tesla till just Teslas servicecenter eftersom de "vet vad de pysslar med" eller något i den stilen.

    Du vill nog även gärna ladda i "rätt" el-uttag för någon har sagt att det är något magiskt med den strömmen som får batteriet att må bättre? Kanske finns det även nån vinst i att använda "rätt" sladd?
    När det ska väljas däck så känns det bra med informationen "speciellt utvecklade för el-bilar", även om de kostar nån tusenlapp mer?

    Så fungerar för övrigt även många andra bilägare som kör andra märken, det inger en känsla av trygghet att reparera och serva bilen på märkesverkstaden.
    Det blir då ok att de tar dubbelt betalt jämfört med "Nisses bil o däck" som ligger på andra sidan gatan för att utföra exact samma arbete....

    Alla med minsta fordonskunskap och intresse förstår att allt detta "ormolja". Vissa kanske följer detta beteende ändå bara för att få "stämpel i boken" och lättare kunna sälja även till någon som anser detta vara en trygghet och en garanti för att bilen är i bra skick....

    Men ge dig nu. Ström är ström, tillgänglighet och effekt styr laddning på resan. Det kan bli allt från IONITY till Mc Donalds eller TeslaJa, jag kör både på plats service och mobil service från Tesla men hade fler verkstäder i min närhet vara auktoriserade hade jag övervägt att använda dem och jag kan inte tro att andra elbilsägare skulle vara annorlunda. Geografisk närhet betyder mest. 


    Bara för att du hatar företaget Tesla behöver du inte tjafsa och försöka dumförklara Teslaägarna som om de vore döda fiskar som springer dit Tesla pekar, för det är inte sant. 


    Läggenergin på den fackliga konflikten istället om du tycker den är viktig för det här leder ingen vart.

  • Anonym (Skönt tyst elbil)
    Bejje skrev 2023-12-09 20:14:45 följande:

    Man hade ju hoppats på att kunna köpa en Tesla "Model 2" när de väl kommer ut, men nu vettefan om det blir möjligt. Kanske IF metall och alla andra fack som leker maffia kommer få Tesla att lämna Sverige.


     


    Deras huvudmål är så klart att få till kooektivavtal, men chansen är i min mening mycket hö gatt Tesla fortsätter vägra det och facket kommer inte ge sig utan bara lägga på mer utpressning tills Tesla inte har något större val än att lämna landet.


     


    Folk får då sparken från sina jobb och många av de som nu sympatistrejkar kommer få mindre att göra om Tesla försvinner, så de kommer nog få dra in några personers jobb också.


    Sen blir det så klart trist och jobbigt för alla som har en Tesla idag eller tänkt att köpa en.


    Läs #155. Där beskriver en äkta IF metallare vad de tycker om Teslaägare. De skulle älska om de fick problem.
    Jag uppskattar att jag tillhör ett annat fackförbund.
  • Anonym (Skönt tyst elbil)
    Bejje skrev 2023-12-09 20:48:57 följande:
    155 är mitt inlägg och jag har absolut ingenting med IF metall att göra.
    Sorry. #159
  • Anonym (Skönt tyst elbil)
    Anonym (Skönt tyst elbil) skrev 2023-12-09 20:53:24 följande:
    Sorry. #159
    Men nej? va fan är det med min webläsare?
  • Anonym (Skönt tyst elbil)

    #64. Borgarbrats som inte vet hur man byter spolarvätska. Sen fylls det på med ena dummare fördomen än den andra. Av någon som inte ens vet hur man laddar en elbil. Tyvärr är jag inte förvånad. Som sagt, väldigt glad att sådan här fördomsfull dynga motarbetad av kloka människor i mitt fack.

Svar på tråden Tesla konflikten