Tesla konflikten
Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?
Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?
Vad tycker du?
Vad är anledningen till att tesla inte vill teckna kollektivavtal? Är det kostnaden som är deras motivation?
Ja, därför funderar jag om det är en konflikt som handlar om kulturella saker. I usa så är fackliga konflikter mer accepterat och förstärks av en hel del propaganda som företagen skickar ut. Propaganda gällande konflikten skickas även ut av tesla i Sverige. De tror väl att det är samma sak och tas hand om på samma sätt.
I Sverige så trampar ju tesla på svensk kultur. Deras agerande skapar en del negativ publicitet. Vem vill köpa en sak från ett företag som inte vill visa goodwill? Även om de skulle vinna konflikten så har ganska mycket gått förlorat redan nu. Känns så onödigt. Var tvungen att googla vad kollektivavtalet innebär. Det här finns att läsa på if metall
Ett komplett paket med försäkringar hos Fora
? Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter
? Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet
? Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar
? De har inte möjlighet till deltidspension
? De har inte heller arbetstidsförkortning
Det låter som propaganda faktiskt.
Skulle vilja diskutera avtalets rimlighet/ orimlighet i stället för vilken sida som är mest skurk.
Tycker svenska folket att det är rimligt att tesla vägrar svenskt kollektivavtal. Varför i så fall?
Vet inte hur man ändrar och lägger till trådstart, men jag funderar om vad andra tycker om själva kollektivavtalet de vill ha? (från if metall) Är konflikten värd den dåliga publiceringen, eller förstår inte tesla att det innebär dålig publicitet, eller har tesla pengabrist? Handlar det om kulturella saker?
De anställda på bolaget saknar:
? Ett komplett paket med försäkringar hos Fora
? Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter
? Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet
? Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar
? De har inte möjlighet till deltidspension
? De har inte heller arbetstidsförkortning
För Teslas del är det kulturellt, de har inte samma syn på facket i USA. Mycket mer individualistiskt.
If Metall tar striden för sina medlemmar, det är deras uppdrag. De har förhandlar med Tesla i många år för att hitta en lösning, nu har de tröttnat och vidtar lagliga åtgärder.
Jag tycker Tesla bör anpassa sig och teckna kollektivavtal som alla andra stora arbetsgivare i Sverige.