Inlägg från: Trast |Visa alla inlägg
  • Trast

Tesla konflikten

Jag vill höra folks åsikter om tesla konflikten. Vad tycker du?

• Svar på tråden Tesla konflikten
  • Trast
    Anonym (r) skrev 2023-11-29 15:50:10 följande:

Vad tycker du?

Jag vet inte. Jag funderar om det handlar om en kulturkrock? Kollektivavtal är ganska standard och relativt okomplicerat för svenska företag. I usa så betraktas fackföreningar som maffiaverksamheter. Tesla borde välja den enkla vägen, både för att visa goodwill, och anpassning till svensk kultur. det vore smartare av dom. Jag kan inte tänka mig annat än att kostnaden för att gå med på ett kollektivavtal  överbrygger den negativa publiceringen. Kan tänka mig att det påverkar svenskar bild av tesla.

Men jag vill gärna ha input. Är kollektivavtalet orimligt? Vad tycker du?
  • Trast

Vad är anledningen till att tesla inte vill teckna kollektivavtal? Är det kostnaden som är deras motivation?

• Trast
    Anonym (Q) skrev 2023-11-29 17:22:59 följande:
    Många amerikanska företag skyr facket som bara den. 

Ja, därför funderar jag om det är en konflikt som handlar om kulturella saker. I usa så är fackliga konflikter mer accepterat och förstärks av en hel del propaganda som företagen skickar ut. Propaganda gällande konflikten skickas även ut av tesla i Sverige. De tror väl att det är samma sak och tas hand om på samma sätt.

I Sverige så trampar ju tesla på svensk kultur. Deras agerande skapar en del negativ publicitet. Vem vill köpa en sak från ett företag som inte vill visa goodwill? Även om de skulle vinna konflikten så har ganska mycket gått förlorat redan nu. Känns så onödigt. Var tvungen att googla vad kollektivavtalet innebär. Det här finns att läsa på if metall

Ett komplett paket med försäkringar hos Fora 

? Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter 

? Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet 

? Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar 

? De har inte möjlighet till deltidspension 

? De har inte heller arbetstidsförkortning

• Trast
    Anonym (M.M.) skrev 2023-11-29 18:15:21 följande:
    Utesluta ur a-kassan?? Hur kan det ens vara möjligt, det är ju två separata saker. 

Det låter som propaganda faktiskt.
    Skulle vilja diskutera avtalets rimlighet/ orimlighet i stället för vilken sida som är mest skurk. 

Tycker svenska folket att det är rimligt att tesla vägrar svenskt kollektivavtal. Varför i så fall?

• Trast

Vet inte hur man ändrar och lägger till trådstart, men jag funderar om vad andra tycker om själva kollektivavtalet de vill ha? (från if metall) Är konflikten värd den dåliga publiceringen, eller förstår inte tesla att det innebär dålig publicitet, eller har tesla pengabrist? Handlar det om kulturella saker?

De anställda på bolaget saknar: 

? Ett komplett paket med försäkringar hos Fora 

? Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter 

? Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet 

? Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar 

? De har inte möjlighet till deltidspension 

? De har inte heller arbetstidsförkortning

• Trast
    Anonym (Q) skrev 2023-11-30 13:13:45 följande:

För Teslas del är det kulturellt, de har inte samma syn på facket i USA. Mycket mer individualistiskt. 

If Metall tar striden för sina medlemmar, det är deras uppdrag. De har förhandlar med Tesla i många år för att hitta en lösning, nu har de tröttnat och vidtar lagliga åtgärder.  

Är tesla toppstyrt? har hört att x är det. Tänker mig att en svensk vd borde kunna väga för och nackdelar med att teckna ett kollektivavtal där också svensk kultur är en faktor i det hela. Man kan ju räkna på allt. Vd:n borde då kunnat ordna en utredning där kostnaderna för negativ publicering tas med. Och fatta beslutet därefter. Eller är deras beslutsfattande enbart känslor?

Jag antar att Musk bygger en stor del av sin framgång på sig själv som person. Han kan ju starta vilket projekt som helst och har villiga investerare som står på kö. En oslagbar plattform, han behöver inte öppna plånboken i särskilt många fall. Men då krävs ju att han underhåller sin image också. 
  • Trast
    Anonym (teodor Brasved) skrev 2023-11-30 17:52:46 följande:
    Men det kan dom inte, dom kan strejka.
  • Trast
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-30 19:04:26 följande:

Jag tycker Tesla bör anpassa sig och teckna kollektivavtal som alla andra stora arbetsgivare i Sverige. 

Jag förstår faktiskt inte anledningen till att inte gör det? Är det för kostsamt för tesla?
  • Trast
    Anonym (teodor Brasved) skrev 2023-11-30 18:22:49 följande:
    Kollektivavtalen är inte det centrala här. Facken tappar medlemmar och har dessutom svårt att attrahera de unga som klivit in på arbetsmarknaden och som har en mer fri och flexibel syn på allt. De är inte lika låsta i tänket som vi äldre är som alltid vill ha allt som det alltid har varit.... Det är två saker som skrämmer facken. Dels att medlemstalen i facken sakta men säkert närmar sig gränsen som gör att facken tappar sin position som motpart i löneförhandlingar. Dels har många arbetare övergivit S och V till förmån för SD, vilket givetvis är riktigt magsurt för facken som traditionellt stött sossarna. 

Det är därför facken går ut så hårt som de gör i Teslaaffären. För att marknadsföra sig och vad passar inte bättre än att spela Allan mot ett världsföretag för den saken? Men fackens metoder kommer att slå undan benen på dem själva. T.o.m min farbror som illröd sosse (kallas inte för Röde Ruben för inte) hyser starka tvivel om fackens metoder mot Tesla.
    Är sd mot facken? Jag trodde det var mest arbetare i sd (som skulle gynnas av facket)?

man kan ju fundera över om staten ska stå för kostnader för exempelvis omställning (om någon får sparken så får denne jobbsökarhjälp) eller om det är arbetsgivaren. I det ena fallet hamnar det på skattebetalarna. Teslas förhållandevis låga arbetarlöner är ju också något som drabbar samhället och konsumtionen.
Svar på tråden Tesla konflikten