Inlägg från: Silverjenny |Visa alla inlägg
  • Silverjenny

PSYKOS, frågor?

Jag har en släkting som har schizofreni. Under en period av sjukdom hade han hallucinationer och vaneföreställningar om att jag tillsammans med andra släktingar hade skadat hans barn och gjort fasansfulla saker.

Jag undrar hur man minns de hallucinationerna i efterhand. Kommer man ihåg dem, de var ju så verkliga för honom då? Och hur ser han på mig nu? Kan det finnas kvar något agg eller misstänksamhet mot mig, som ju skadade hans barn i vaneföreställningarna?

• Silverjenny
    DenBlivna skrev 2023-11-29 14:01:55 följande:
    Hej! Jag har inte haft hallucinationer och vanföreställningar på det sättet. Jag led av en svår paranoia där jag inte visste vem jag kunde lita på, trodde mina tankar var styrda och lite sånt. Hade inga starka känslor om att någon särskilt gjort mig illa.

En del saker från min tid i psykos kommer jag ihåg väl och en del inte alls. Det har jag förstått när jag pratat med människor som fanns runt mig den tiden.
    Förstår du nu i efterhand att det var orimligt och att du var sjuk? Kan du minnas hur det började?

Var det någon som försökte förklara för dig att det är vaneföreställningar och hur upplevde du det i så fall?
    Väldigt intressant ämne, tack för att du delar med dig!
  • Silverjenny
    DenBlivna skrev 2023-11-29 14:44:32 följande:
    Jag är lite ordblind och knäppa familjeliv låter mig redigera ! // Skrattande! Fråga igen om nåt är otydligt. Jag hoppar över ord ibland!
    Inget jag märker :) tack för en väldigt detaljerad och fängslande beskrivning. Vilket helvete det måste vara att vara i en psykos. Det gör så ont att vara anhörig också och se vilka helvetes kval människan man älskar går igenom. Kan inte föreställa mig. Liknelsen med att se en skräckfilm och plötsligt vara huvudperson i den, men det är faktiskt på riktigt och inte på film... det är nog det närmaste man kan komma att förklara så man förstår.

Det är inte så konstigt att man utvecklar sjukdomen i den extrema miljö du växte upp i. Som du säger, hjärnan försöker hitta logik och normalitet även där det inte existerar.
Svar på tråden PSYKOS, frågor?