• Anonym (Svårt)

Varför är det så svårt!!

Jag går just nu igenom en separation från en person jag trodde att jag skulle leva resten av mitt liv med. Personen hat en problematik som sakta visade sig under det första året. Aggressivitet utåtagerande kontroll osv. detta gjorde ju att även mina äldre barn började ogilla honom och tillslut gick det så långt att de inte längre vill se honom i vårt hem. Men trots det så börjar jag tvivla på mitt beslut för nu vill han helt plötsligt gå i terapi och förändras. Jag börjar tänka att mina barn ändå snart flyttar hemifrån och ska jag då sitta där själv och ensam? Jag har försökt prata med barnen men de vill verkligen inte ha med honom att göra oavsett. Samtidigt tänker jag hur ska vårat liv se ut om jag väljer honom med barn som inte ens vill komma hem och umgås. Vad gör jag? Samtidigt är det faktiskt helt förståeligt att barnen känner som de gör. Borde jag bara släppa honom och gå vidare? Tänka att han fick sin chans.

• Svar på tråden Varför är det så svårt!!
  • Anonym (Svårt)

Jag vill tillägga att vi bor inte ihop så tanken var att fortsätta träffas på avstånd medans han söker hjälp och sen flytta ihop när barnen flyttat ut. Men min oro är ju att barnen inte kommer vilja komma hem och hälsa på och umgås. De tycker ju som ni säger att han haft sin chans.

• Anonym (Svårt)

Jag vet ju att det finns en problematik som han behöver hjälp med och det va ett krav för att ens fortsätta. Nu medicineras han och påbörjar snart behandling. Men jag ar svårt att förlåta honom för vissa saker, och saker som barnen hört osv. jag förstår ju att barnen känner som de gör. Har haft en öppen diskussion med dem och de säger att de inte kommer förlåta honom även om han går behandling och att de inte känner sig helt trygga i hans närvaro. De vill inte ha honom i vårat hem och kan inte tänka sig att umgås med honom. Jag känner ju att jag måste respektera det från deras sida. Jag misstänker ju att det kommer bli tröttsamt i längden att ha en relation där barn inte alls har en plats. Där man inte ens kan sätta sig ner och ha en middag. Det kommer bli många situationer där jag kommer bli tvungen att göra val och välja bort antingen barnen eller honom och det känns ju väldigt fel i min magkänsla. Julen är ju snart här och barnen skulle aldrig kunna tänka sig att spendera den med honom.

• Anonym (Svårt)
    Mandel skrev 2023-11-29 13:14:52 följande:

Hur länge har ni varit tillsammans? Hur gamla är barnen? 
    Hur kommer det sig att han ansett sig ha anledning att visa sina aggressioner inför barn han inte ens bor tillsammans med?
    Har det enligt dig funnits fog för de gånger han blivit arg mot/inför barnen?

Finns inte på världskartan att någon annan oavsett kön eller relation till mig skulle få säga eller bete sig hur som helst mot mina barn.
    Och absolut inte om vi inte ens bor tillsammans!
    Mina barn mitt ansvar.

Vi har varit tillsammans i 2år barnen är 15 och 16. Det ligger en personlighetsstörning bakom beteendet och det börjar väll oftast med att han stör sig på något som han kanske har rätt att ta upp till diskussion men reaktionen är väldigt stor i förhållande till problemet.  Det är ju främst mig han agerat ut emot och ibland skrikit väldigt fula ord och saker. Han har sagt väldigt sårande och fula saker till mig om mina barn. Vid ett par tillfällen har barnen hört honom skrika vissa saker. Han har även vid ett par tillfällen puttat mig, inte framför barnen. Vi bodde först ihop men valde att flytta isär efter ca 1år pga problematiken.Mina barn är inte på något sätt stöddiga eller otrevliga men kan ibland vara stökiga och det stör han sig på och jag tycker absolut att han har rätt att diskutera det med mig men inte ha dessa stora reaktioner. Han har även ett kontrollerande beteende så han kan bli upprörd om jag vill göra saker utan honom.Han har aldrig skrikit till mina barn direkt men i lägenheten så de hört honom.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Knäpp) skrev 2023-11-29 18:43:31 följande:

Sorry, men lite medicin och terapi gör inte att en personlighetsstörning försvinner. Att dina barn flyttar hemifrån gör inte att han får det enklare och hantera sina känslor och diagnoser.
    han har redan passerat gränsen med ord och knuffat, det finns inte en chans i världen att jag skulle gå tillbaka till en sådan man. Om du går tillbaka så visar du att du tänjer på dina egna gränser och det kommer bara bli värre och värre. Även om han fungerar i vissa situationer så kommer ni alltid ha problem så fort saker inte blir som han vill och du kommer anpassa bort hela dig själv för att hålla honom lugn och nöjd.

jag har levt med en man med personlighetsstörning i många år och det har gjort att jag nu är både utmattad och har tappat mig själv.

Om jag får fråga, vad var det för personlighetsstörning? Fick ha någon hjälp under tiden ni var tillsammans? 

Det känns bara så jobbigt för förutom dessa stunder så har vi det så bra. Har kul ihop, kan prata om allt, han är omtänksam och fin på många sätt, jag önskar bara att han blev "frisk".
Svar på tråden Varför är det så svårt!!