• Mimosa86

Jag får hålla koll på allt som rör sonen

Anonym (Mamma) skrev 2023-11-27 14:21:03 följande:

någon mer som haft det liknande? Tex sitter vi o äter o han skriker är det alltid jag som får sluta äta o plocka upp. visste min sambo jobbar o går upp tidigt, men att byta på natten finns inte.  Går det över när barnet blir större? Tanken är att han ska vara föräldraledig om några månader men har sjölv insett att han inte klarar av full vecka så vi tänker dela på det. 

Det SISTA du ska göra är att dela föräldraledigheten med honom. Han behöver ta den helt själv. Och han kommer klara det. Men det kommer inte bli någon förändring om han inte tvingas in i det eller att du rycker in. Då bekräftar du bara hans osäkerhet i att klara det.

lite liknande med vårt första barn. Han var osäker i sin roll och stressad att dottern skrek efter mig.

Efter att han var föräldraledig med fullt ansvar så växte hans som förälder och fick ett helt annat självförtroende. Då började han läxa upp mig för att jag inte tänkte på våtservetter och extra blöja när vi skulle ut och gå med vagnen :) det var väldigt nyttigt och gav honom en jättebra relation med sitt barn. Då blev vi likvärdiga och då förstod han mitt slit.

Ibland krävs det bara att vi mammor backar. Det är inte rocket sciens att ta hand om ett barn. Och jag lovar TS, slappa av. Barnet kommer inte fara illa. Din kille fixar detta men han kommer vara helt slut.
  • Mimosa86
    Tow2Mater skrev 2023-11-27 21:00:19 följande:

Bra han ska vara föräldraledig! Men vadå har sjölv insett att han inte klarar av full vecka?? Klart han kommer klara av det. Klarar man en dag klarar man en hel vecka, vad skulle vara skillnaden?

Ni är båda likvärdiga foräldrar, bara att bete sig som det. Sätt ingen lägre ribba, nån av er. Och låt honom hitta sitt eget sätt, inte ditt.

så sant
Svar på tråden Jag får hålla koll på allt som rör sonen