• Anonym (Mamma)

Jag får hålla koll på allt som rör sonen

Vi fick vårt första barn för ca 6 månader sedan. Det har alltid varit jag, dvs mamman som köpt, hållt koll på allting. genom andra mammor har jag förstått att de har det liknande, men inte så extremt. Är det vanligt eller hör Det till ovanligheten?  Ska förklara lite. Dvs att det är jag som har koll på allt som rör barnet. Jag är hemma med honom, vi ammar och har alltid gjort, jag städar och håller iordning där hemma så gott det går, men det är inte lätt när barnet vill bli buren helst hela tiden, Fåe passa på den timmen han sover. När min sambo kommer hem tänler jag att han kanske vill umgås med sin son, men jag märker tydligt att tålamodet att kanske sitta på en filt och kela eller bära runt inte finns där. han säger hej och det är mer jag som ger över barnet till honom. De få gångerna jag vill träna passar han i en timme, efteråt är han helt slut för man kan ju inte sitta i soffan o kolla tv. Att jag skulle lämna hemma o åka iväg finns inte på kartan trots han tar flaska ibland. Jag går dagligen ut 3 gånger på promenad för han ska somna. 

sen vet jag ju att han älskar vår son, men jag tror inte han vet vad det innebär med en bebis, man måste underhålla hela tiden o hålla koll. Inte nog med det så har jag koll på exakt allt som rör barnet. När nya kläder måste införskaffas, försäkring, blöjor, tvätta så rena kläder finns, vika tvätten för det gör tydligen jag så bra. Sen kan min sambo stå där o säga att pyjamasarna börjar bli för små, men köp nya då Tänker jag. 

någon mer som haft det liknande? Tex sitter vi o äter o han skriker är det alltid jag som får sluta äta o plocka upp. visste min sambo jobbar o går upp tidigt, men att byta på natten finns inte.  Går det över när barnet blir större? Tanken är att han ska vara föräldraledig om några månader men har sjölv insett att han inte klarar av full vecka så vi tänker dela på det. 

• Svar på tråden Jag får hålla koll på allt som rör sonen
  • OlgaElvira

Ja, det är svårt att inse om man inte är den som hand om barnet. Det blir bättre när han tar ut sin del av föräldraledigheten. 

• Anonym

Du måste berätta allt detta för din sambo. Berätta vad du tänker på. I lugn och ro. Inget skrik eller bråk. Fråga sedan om ni kan komma fram till några förändringar

• Aliona

Ska jag snälltolka lite så tänker jag att det är svårt att få känsla för allt när man inte är den huvudansvariga, och att det är väldigt lätt att glida undan från ansvaret när den andra ändå bara gör allt. Förhoppningsvis ändrar sig allt det där när han går på föräldraledighet och blir så illa tvungen. 

Jag tycker absolut inte att ni ska kompromissa bort delar av hans föräldraledighet för att det nu verkar som att han inte kommer att klara sig. Ha lite tilltro till hans förmåga - det är faktiskt inte vidare svårt (men kanske jobbigt) att ta hand om en bebis! Möjligtvis om ni kan ta dubbeldagar några veckor eller ni är lediga halva veckan var under en övergångsperiod, men sen är det hans tur att vara hemma, hans tur att få lära sig, vänja sig, och ta huvudansvaret. 

Får han inte in föräldraansvaret och föräldrarollen nu så är det tyvärr stor risk att ni cementerar det här, att han konstant kommer att glida undan och du dra tyngsta lasset. 

• Anonym (dela)

Det är därför det är sååå viktigt att dela på föräldraledigheten. Först då kommer han att fatta hur stort jobb du gör just nu. 

Det kommer. 

• Anonym (Ansvar)

Som folk tidigare sagt så kommer det troligtvis att förändras när han går på föräldraledighet. 

Min man var väldigt lik din när vi fick vårt första barn. Mycket av ansvaret hamnade på mig och jag kan nu i efterhand se att jag inte heller var så bra på att ge bort ansvaret heller och även la mig i när han väl gjorde något, men på sitt sätt. Skitirriterande säkert men tack och lov så är min man en tålmodig person som kunde se att jag var en rätt hispig first-time-mom. När han väl tog över föräldraledigheten och jag var tvungen att chilla lite så blev han mer ansvarsfull och jag insåg att mitt sätt inte alltid var rätt sätt.

• Tow2Mater

Bra han ska vara föräldraledig! Men vadå har sjölv insett att han inte klarar av full vecka?? Klart han kommer klara av det. Klarar man en dag klarar man en hel vecka, vad skulle vara skillnaden?

Ni är båda likvärdiga foräldrar, bara att bete sig som det. Sätt ingen lägre ribba, nån av er. Och låt honom hitta sitt eget sätt, inte ditt.

• Anonym (Lis)

Hade det likadant. Han ville inte göra nåt när han kom hem för han hade ju jobbat och behövde vila efter sitt jobb. När jag började jobba blev det tungt, det var ju inte så att han tog mer ansvar för att jag också jobbade 100%. 
    Lämnade honom efter några år...

• Mimosa86
    Anonym (Mamma) skrev 2023-11-27 14:21:03 följande:

någon mer som haft det liknande? Tex sitter vi o äter o han skriker är det alltid jag som får sluta äta o plocka upp. visste min sambo jobbar o går upp tidigt, men att byta på natten finns inte.  Går det över när barnet blir större? Tanken är att han ska vara föräldraledig om några månader men har sjölv insett att han inte klarar av full vecka så vi tänker dela på det. 

Det SISTA du ska göra är att dela föräldraledigheten med honom. Han behöver ta den helt själv. Och han kommer klara det. Men det kommer inte bli någon förändring om han inte tvingas in i det eller att du rycker in. Då bekräftar du bara hans osäkerhet i att klara det.

lite liknande med vårt första barn. Han var osäker i sin roll och stressad att dottern skrek efter mig.

Efter att han var föräldraledig med fullt ansvar så växte hans som förälder och fick ett helt annat självförtroende. Då började han läxa upp mig för att jag inte tänkte på våtservetter och extra blöja när vi skulle ut och gå med vagnen :) det var väldigt nyttigt och gav honom en jättebra relation med sitt barn. Då blev vi likvärdiga och då förstod han mitt slit.

Ibland krävs det bara att vi mammor backar. Det är inte rocket sciens att ta hand om ett barn. Och jag lovar TS, slappa av. Barnet kommer inte fara illa. Din kille fixar detta men han kommer vara helt slut.
  • Mimosa86
    Tow2Mater skrev 2023-11-27 21:00:19 följande:

Bra han ska vara föräldraledig! Men vadå har sjölv insett att han inte klarar av full vecka?? Klart han kommer klara av det. Klarar man en dag klarar man en hel vecka, vad skulle vara skillnaden?

Ni är båda likvärdiga foräldrar, bara att bete sig som det. Sätt ingen lägre ribba, nån av er. Och låt honom hitta sitt eget sätt, inte ditt.

så sant
  • Anonym (Hm)

Hej! Samma här. Varit så med alla barn. Nu när tjejerna är äldre är det dock en helt annan sak. Just bebisstadiet var han fruktansvärt dålig på, men i takt med att de blir äldre, kan kommunicera, leka andra lekar eller hänga i parken kom de betydligt närmare varandra. 

Svar på tråden Jag får hålla koll på allt som rör sonen