• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-21 19:59:41 följande:
    Okej, gör det imorgon då. 

Du tror inte hon vet att jag gillar henne redan?
    Jag tror att hon trodde det först. 100 procent! Men nu har du ju babblat på hur länge som helst utan att få tummen ur, så jag tror att du hamnat i kompisfacket. Oavsett vad hon tror eller trodde.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-21 20:18:13 följande:
    Jag tror att hon trodde det först. 100 procent! Men nu har du ju babblat på hur länge som helst utan att få tummen ur, så jag tror att du hamnat i kompisfacket. Oavsett vad hon tror eller trodde.
    Nä, är mycket möjligt fortfarande att det blir vi
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-21 20:20:20 följande:
    Nä, är mycket möjligt fortfarande att det blir vi
    Nä.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-21 20:22:06 följande:
    Nä.
    Jo, många förhållanden börjar långsamt och inte med att en person direkt erkänner att den gillar den andra. Att bli hennes är fortfarande möjligt. 

Jag är även redo att offra mycket för att bli med henne (som fritid ex)
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-21 20:26:21 följande:
    Jo, många förhållanden börjar långsamt och inte med att en person direkt erkänner att den gillar den andra. Att bli hennes är fortfarande möjligt. 

Förhållanden handlar inte om att offra saker, utan att hon först och främst ska vara attraherad av dig. Det är inte omöjligt, men baserat på hur du skriver här och hur du resonerar, så tror jag att chansen är mycket liten.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-01-21 20:29:10 följande:
    Förhållanden handlar inte om att offra saker, utan att hon först och främst ska vara attraherad av dig. Det är inte omöjligt, men baserat på hur du skriver här och hur du resonerar, så tror jag att chansen är mycket liten.
    Ja, det växer dock över tid för vissa och för vissa inte. Så är fortfarande möjligt. Inte direkt varit överdrivet speciell mot henne när vi hänga på event heller eller gjort något speciellt med henne på evententen förutom att aktivt ha tagit kontakt. 

Om hon blir min partner skulle jag utan tvivel typ gå som på moln.
  • Anonym (man)

Har hon skrivit först till dig någon gång nu? Om inte så är hon troligtvis inte romantiskt intresserad av dig.

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-01-21 20:32:00 följande:
    Ja, det växer dock över tid för vissa och för vissa inte. Så är fortfarande möjligt. Inte direkt varit överdrivet speciell mot henne när vi hänga på event heller eller gjort något speciellt med henne på evententen förutom att aktivt ha tagit kontakt. 

Om hon blir min partner skulle jag utan tvivel typ gå som på moln.
    Ja, det skulle du säkert göra, men nu lär det inte bli så. Bjud henne på fika, så vet du snart och kan släppa detta oavsett hur det blir.
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-01-21 20:26:21 följande:

Det är inte sunt att ge upp sig själv och sina intressen för partnerns skull, och det kommer slå tillbaka på dig förr eller senare.

Kompromissa inte bort dig själv innan ni ens känner varandra och planera inte så många steg i förväg!
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-01-21 20:43:21 följande:
    Det är inte sunt att ge upp sig själv och sina intressen för partnerns skull, och det kommer slå tillbaka på dig förr eller senare.

Kompromissa inte bort dig själv innan ni ens känner varandra och planera inte så många steg i förväg!

Ja, rimligt. Dock kommer jag behöva typ göra det pga avståndet. Vill inte direkt bli sambo direkt om vi blir ihop (dels av allt juridiskt krångel men även för det är för tidigt innan åtminstone 1,5 års förhållande). Jag är också i den åldern där jag ska plugga på annan plats och hon ska till lumpen vilket gör det krångligare så det skulle liksom bli distansförhållande oavsett om vi blir ett par. 

Tack för rådet, vad exakt tycker du Fiona är lämpligast att göra? Fortsatt enbart fokusera på henne?

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?