Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
Jag tycker att du ska läsa på lite om SL-II modellen som Dr. Paul Hersey och Dr. Ken Blanchard har tagit fram. Det handlar om hur man kan anpassa sitt ledarskap beroende på mognadsnivån hos den som man ska leda. Man delar upp mognadsresan i 4 olika faser, U1 till U4.
Det som är signifikant för U1 är att man, trots sin höga entusiasm, är alltför okunnig för att ens kunna förstå komplexiteten i uppgiften som man står inför. Det är där du är, du har oberoende av vad du själv anser, ingen förståelse för hur man inleder en relation. Det är bara fakta, du har noll koll.
Det ledarskap som är tillämpbart på en person i U1 fasen, är att man ska ge detaljerade och precisa instruktioner. Gör exakt såhär, tänk inte själv utan följ instruktionerna slaviskt. Det är heller ingen ide att förklara samband, för mottagaren är för okunnig för att förstå.
Du kan jämföra det med kirurger som ger info till patienter efter en operation. De förklarar inte hur vilka tekniker som användes och hur de utfördes. De ger korta och precisa instruktioner som man måste följa. Ta exakt två tabletter exakt kl 8, tex. Inget om hur de aktiva ämnena i läkemedlet påverkar receptorerna i hjärnan eller liknande, utan enbart det nödvändigaste som måste följas, 2st tabletter kl 8.
Här försöker folk ge dig väldigt precisa instruktioner, men i det här fallet, så lyssnar inte du. Du är inte mottaglig, du säger emot. Du är patienten utan medicinsk kunskap som försöker tillrättavisa kirurgen som försöker hjälpa dig.
Det är inte bara ett bevis på omognad utan också på bristande självinsikt. Bara det att du tror att det är lättare att inleda en relation än att bibehålla den är ett bevis på hur lite du förstår om dynamiken kring relationer.
Mitt råd är att du gör minst 1 av 3 saker:
1. Lyssnar till de instruktioner du får här utan att säga emot och tro att du kan bättre. Det vill säga, gör det som sägs.
2. Börjar prata med någon, gärna professionell, om dina svårigheter kring att förstå relationer.
3. Slutar slösa allas tid.
Nej, jag är inte U1 mogen utan jag har faktiskt snarare av andra kallats mogen. Men ja, ska följa instruktionerna mer men också vidta bra åtgärder.
Komplexiteten förstår jag, därför har jag hela tiden sagt att är komplext.