Inlägg från: Anonym (Inget på spel....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inget på spel....)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2024-11-09 10:53:55 följande:
    Alltså har redan ställt frågor om sådant man kan fråga om på ex en första dejt om intressen osv m.m. Andra mer djupa frågor känns fel att skriva via sociala medier och inte prata om på riktigt med henne. 
    Snacka om att ha ett konstigt tankemönster. Om man har skrivit med en person i ett års tid och inte kommit in på djupare saker och diskussioner *skakar på huvudet*.... eller skriver du bara till henne på "öppna" kanaler och inte på dm eller messenger där det bara är ni två som kan läsa?

Köp relationslotten och ha en chans att vinna eller se någon annan vinna den vinst du vill ha. Just nu kör du på alternativ två eftersom du inte vågar köpa några lotter.
    anonym05swe skrev 2024-11-10 00:03:49 följande:

För du inte vet hur normerna är idag, att ens bjuda ut är en så otroligt stor risk idag och så har jag ingen aning om de långsiktiga eller kortsiktiga. 

Är inte så det bara är att göra X, Y sker. Är inte enkelt.

Vilka normer? Vilken risk? Vad är du rädd för ska spridas? På vilket sätt är det farligt att andra skulle få veta att du har ett intresse i henne? Vad är det för sammankomster där ni faktiskt träffas? Är du med i något religiöst samfund eller vad som gör att du inte vågar visa vad du känner? 

Det är enkelt att fråga om någon vill träffas! Men då måste man våga ta en risk! Man måste våga gå utanför sin bekvämlighetszon! 

Att skriva ytligheter till någon i ett års tid är inte att våga. På ett år borde man ha hunnit lära känna någon, diskutera erfarenheter, aktuella händelser, hur det var när man växte upp, vad man ville bli när man blev stor, vänskap, känslor, saknad, längtan, relationer.... på ett års skrivande borde du veta om det finns ett intresse för dig eller om hon har någon hon är intresserad av eller tillsammans med. På ett års skrivande borde du veta hur hon ser på kärleksrelationer, vad hon vill ha ut av framtiden, drömmar och visioner. 

Vet du ens vad hennes planer är när lumpen är slut? Ska hon gå vidare inom det militära med befälsutbildning? Eller vad är hennes planer och drömmar framåt? Hon borde ju mucka snart om hon inte går vidare med befälsutbildning. 
    anonym05swe skrev 2024-11-10 20:25:27 följande:

Nej, haha 

Vill verkligen bara vara i en bra relation genom livet helst men nu för tiden är lojalitet och långa relationer inte lika vanligt att sträva efter. 

Jo, det är precis lika vanligt att sträva efter. Skillnaden mellan förr och nu var att det var skamligt att skilja sig, för man var ju tvungen att vara gift, inte leva i synd. Förr hade kvinnor inte samma möjligheter på arbetsmarknaden utan förväntades ta hand om hus och hem och vara beroende av sin man. 

Är det en sådan relation du vill ha? Med någon som är beroende av dig för sin försörjning? Där ni inte har en relation på lika villkor? Där båda tar ansvar för hus och hem och eventuell familj? 

Varför nöja sig med en relation som efter hand visar sig vara skit? Varför ser du ner på de som inte nöjer sig med "second best"? Varför har du en inställning om att du minsann är lite bättre än alla andra eftersom du "vill ha en seriös och långvarig relation och inte tycker om modern dejting"? Samtidigt har du på ett år inte vågat närma dig den du påstår dig vara så ofantligt intresserad av mer än i form av ytliga mess av rädsla för vad "alla andra" ska tycka om de får reda på att du är intresserad av henne och "jag vill ju inte att hon ska missuppfatta och tro att jag är intresserad av henne".... 

#suckfördagensungdom
    Anonym (...) skrev 2024-11-12 20:41:55 följande:
    Fast det är ju relevant för tråden hur vi som svarar tolkar TS önskemål om långsiktig relation. Blir svårt att ha en diskussion om man inte är överens om begreppens innebörd
    TS kommer aldrig att få något långsiktigt eftersom han i te vågar ge sig in "relationslotteriet". För att få det långsiktiga måste man våga chansa, ibland har man tur och får högsta vinsten direkt, ibland måste man köpa fler lotter. Problemet är att TS anser att om man lägger ner relationen efter en kort tid så var man inte ute efter något långsiktigt utan det är "modern dejtning där man hoppar från relation till relation". TS har hittat problem med alla lösningar som presenterats för honom och tycker att han "visat respekt" för henne genom att inte på något vis visa eller säga att han är intresserad av henne som mer än en vän. Allt är "komplicerat" och "det är inte då enkelt". 

Men, om TS inte tar något initiativ så kommer han aldrig att ens ha chansen på den långsiktiga relation han önskar. 

I början hade alla en förhoppning om att TS skulle våga ta kontakt med henne, eller vilken annan tjej som helst...  det var fel....
    anonym05swe skrev 2024-11-13 16:36:29 följande:
    Vill bjuda ut henne men vet inte hur hon kommer tolka det. Är faktiskt rätt jobbigt redan nu att ha behövt hanterat detta under längre tid än jag velat.
    Men du kommer aldrig att veta hur hon kommer att tolka det och reagera förrän du ställer frågan. Så länge du inte vågar ta risken kommer du att vara kvar på samma plats du varit nu i ett helt år. 

Rädslan för att förlora (bli nobbad) är större än viljan att vinna (få en dejt). Så länge rädslan att förlora är större så kommer du aldrig att vinna.
    anonym05swe skrev 2024-11-14 20:04:29 följande:
    Inget särskilt har hänt skulle jag säga. Är enbart jobbigt att vara fast i samma situation månad efter månad utan att veta vad som sker sedan. Vill verkligen hitta den rätta så snart som möjligt men allt är så otroligt krångligt.
    Det är jobbigt och krångligt för att DU GÖR DET JOBBIGT OCH KRÅNGLIGT!!!! 

Du kommer aldrig att hitta den "eviga kärleken" så länge du fortsätter i samma spår och tror att det ska ske på något magiskt vis. Man måste träffa folk, umgås, hänga, prata, utbyta tankar och idéer, kramas, dejta, testa, hångla, för att kunna få chansen att hitta "den eviga kärleken". Att hela tiden leta, drömma sig in i framtiden utan att ta vara på nuet fungerar inte. Att tro att det ska ske utan att man visat att man är intresserad av en speciell person fungerar inte. 

Varför har du inte skrivit till "din stora kärlek" på flera veckor? Varför har inte hon sökt kontakt med dig?

I ett annat inlägg var du åter igen tillbaka till att "jag har ingen plan för vad som ska hända om hon nobbar mig". Eftersom du vill ha en plan för det så är vi tillbaka till punkten "du är inte så förälskad i henne dom du påstår" utan du är förälskad i drömmen om den perfekta relationen. 

Vill du veta en sak? Det finns inga perfekta relationer.
    anonym05swe skrev 2024-11-15 20:22:41 följande:
    Saker har kommit i vägen (Inget relaterat till henne eller ngn annan tjej) 

Inte än nej. 
    Oavsett vad som händer under dagen har jag alltid lite tid över för att slänga iväg ett mess till den jag tycker om. Om så bara ett "haft en bra dag?"

Så om du inte varit döende så finns det faktiskt ingen ursäkt att inte slänga iväg ett litet mess på flera veckor. 

För att citera Lars Winnerbäck och låten Pacemakers första rader, som stämmer så in på dig vilket jag sagt hela tiden 

"Jag tror att jag är mera kär i kärleken i sig än i dig, förlåt

Men det sitter mest i skallen
    Jag tänker, grubblar, velar mer än känner, längtar, trånar och går åt
    Är jag hjärtlös och förfallen?"

Om man inte hör av sig på flera veckor för att man "inte har tid" samtidigt som man sitter på ett forum och svarar på inlägg så är man inte så förälskad som man påstår sig vara i den personen. 

Du är mer fokuserad på att ha en relation än henne, egentligen, men du är så låst vid henne att du inte kan säga något annat än att det är hon du vill ha. Alltså, jag tror att du kommer att bli så sjukt besviken om du mot alla odds skulle lyckas våga bjuda ut henne för du har målat upp en sån bisarr bild av hur det skulle vara att ha en relation med henne. 
    felicityporter skrev 2024-11-18 01:03:21 följande:
    Superbra! Fortsätt hålla igång en konversation bara. Sedan ge henne någon komplimang, försök skämta med henne, säg att hon är rolig och fråga henne sedan om hon vill fika med dig t ex till helgen (det är viktigt att du nämner en konkret dag och inte bara säger ?någon gång?).
    Kommer aldrig att ske. Vi är flera som gett förslag på hur och vad han kan skriva och svaren är alltid samma... "Det är inte så lätt" och "tänk om hon missuppfattar det jag skriver".... just ja,  glömde "jag vill inte att hon ska tro att jag bara gillar henne för hennes utseende" och "jag vill inte stressa henne".... efter att ta trånat och skrivit med någon under ett års tid. Samt att hela tiden återkomma till att han inte vet vem annars han skulle kunna bli tillsammans med om det inte var Henne eftersom det är så otroligt viktigt att få vara i en "långsiktiga relation" och det är "komplicerat med modern dejtning".
    anonym05swe skrev 2024-11-18 15:08:39 följande:
    Ja vill göra något liknande men är rädd att hon ska ta ex en komplimang fel osv. 
    Se där, där kom "tänk om det missuppfattas"... bättre att inte våga riskera något utan fortsätta på samma spår som inte leder till målet.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?