• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Anonym (Hej) skrev 2025-02-09 10:45:34 följande:
    Men sluta, du har inte skrivit något om dina studier som inte fungerat, du har inte skrivit något om dina känslor för henne, hon har inte en aning om att du inte har ett socialt liv mm. Hon känner inte dig och ibland tror jag inte att du känner dig själv.

Du verkar leva i en fantasivärld medans allt runt om kring dig fallerar, du har inte klarat skolan, du hittar inga jobb, du har nästan inga vänner, du är livrädd för att bli utsatt för skratt (av vem?) men fortsätter hävda att du mår bra och inte behöver något stöd.
    Så man måste skriva om ALLTING? Nej, vissa saker kan man vänta med att avslöja. 

Inte mitt fel att LAS finns som är ett stort hinder mot unga som mig som drabbar oss. Har flera HP nu. Nej är inte "livrädd för att bli utsatt av skratt". 
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-02-09 11:25:48 följande:
    Nej ingenting som drabbar dig är ditt fel men ändå vill du inte söka den hjälp som behövs för att du ska komma någonstans i livet.
    Du vet inte vad LAS är? LAS är typ största hindret på arbetsmarknaden för oss unga. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-09 11:52:43 följande:
    Vet DU ens vad LAS innebär? På vilket sätt hindrar LAS dig att få ett jobb? Snälla, berätta hur du hindras av LAS. Men, det är bra att du hittat en ny ursäkt till varför saker inte går som du vill.

Lyssna på Sveriges största arbetsgivare totalt:

www.svensktnaringsliv.se/bilder_och_dokument/bejl6v_nio-foretagarberattelser-las-ett-hinder-for-tillvaxt-och-jobbskap_1003591.html/Nio+fretagarberttelser%3A+LAS++ett+hinder+fr+tillvxt+och+jobbskapande.pdf

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-09 13:48:46 följande:
    Svenskt Näringsliv är inte Sveriges största arbetsgivare. Det är moderorganisationen för de olika arbetsgivarorganisationerna som organiserar företag, tex Almega. Jag har arbetat på en av deras medlemsorganisationer.

Självklart har de åsikter om alla lagar som styr arbetslivet och reglerar hur man får göra dig av med folk. LAS styr INTE om du som ungdom får jobb eller inte. Det är till och med då att det är fördelaktigt att anställa en ungdom då arbetsgivaravgiften är lägre för dig än för mig. 

Så, åter igen. Förklara för mig hur DU hindras av LAS. Inte med en länk utan med dina egna ord. 

Om du läser rapporten nämns det att LAS är ett hinder för att anställa unga som en av arbetsgivarorganisationerna nämnde. 

LAS påverkar kraftigt.

LAS påverkar mig då folk som jobbat längre (deras effektivitet spelar ingen roll) går före mig som gör det svårt för företag att anställa

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-09 14:07:57 följande:
    Du har hittat jobb att söka, så hur påverkar få LAS dig?
    För det hade funnits mer jobbtillfällen för yngre utan LAS. LAS, likt bostadsmarknaden i Sverige är katastrofalt om man jämför med andra liknande länder. 
  • anonym05swe
    Anonym (H) skrev 2025-02-09 14:11:14 följande:
    Hur många jobb har du sökt och var? 
    Vet inte exakt men väldigt många. Sökt alla typer av jobb på många ställen
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-09 14:33:36 följande:
    Du kan bara söka okvalificerade jobb nu ändå. Du har hittat jobb som är tillgängliga att söka, så hur beror det på LAS att du inte får dom?
    För finns jobb med hela arbetsplatser där 10% av arbetarna hade kunnat bytas ut men som inte söker folk för det är "fullt" för det är svårt att sparka folk i Sverige 
  • anonym05swe
    Anonym (H) skrev 2025-02-09 14:50:22 följande:
    Och det är jobb du är kvalificerad för? Som inte klarar högskolestudier, bristande social förmåga och inga kunskaper och erfarenheter?

Du klarar inte att få ett av alla de utlysta jobb du har sökt. Hur skulle LAS göra någon skillnad

Jag har HP och en fullständig gymnasieexamen samtidigt som jag har erfarenhet inom ideella organisationer. 

• anonym05swe
    Anonym (H) skrev 2025-02-09 15:05:47 följande:
    Och ändå inte fått jobb trots att du sökt massor? 
    Ja
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-09 16:36:44 följande:
    Efter du inte har CSN-behörighet till denna termin har du alltså klarat mindre än 62,5% av poängen, eller färre än 18.75 poäng. 

Varför så dåligt studieresultat? Vad gick snett?
    Var rätt många som inte klarade spärren så beror på dels dåligt studiematerial och att det var papperstentor. 
  • anonym05swe
    fornminne skrev 2025-02-09 18:40:57 följande:
    Sen kan jag inte låta bli att undra på vilket sätt studiematerialet var dåligt. Det kanske var så, men det kommer allt oftare larm från högskolorna om att yngre studenter (födda kring millenniumskiftet) inte klarar högre studier. De klarar inte att läsa längre texter, de skriver sämre än tidigare generationer osv. Sämre språk och sämre ordförståelse. Sämre koncentrationsförmåga. En del vill ha ljudböcker (!), samt har klagat för att en del tentafrågor kommer direkt från kurslitteraturen och inte från föreläsningarna!

Så att många kuggade din kurs tar jag med en nypa salt. Kursen kanske VAR ovanligt svår eller dålig, men problemet kan lika gärna ligga hos studenterna.
    Mycket i kursmaterialet fanns ej i tentan men helt irrelevanta saker togs upp
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-09 21:23:39 följande:
    Nej, det är sällan vare sig studiematerialet eller tentaformen det är fel på utan grundkunskaperna hos studenterna. 

På vilket sätt var det studiematerialet och papperstentornas fel att du misslyckades? Kan du inte skriva med papper och penna? 

Du vet att det universitet jag studerar på inte har jättebra professorer överlag i diverse rankingar för mitt program jag studerade? 

Studiematerialet var intetsägande och tentorna tog upp mer irrelevanta saker än studiematerialet. Jo, det kan jag men det är orimligt att ha det istället för att ha alla examinationer skrivna som avhandlingar istället utifrån studiematerialet så man kan välja en särskild del och skriva. 

• anonym05swe
    Anonym skrev 2025-02-09 21:29:38 följande:

Såhär efter snart 1,5 år och över 600 sidor av ursäkter och förklarande av hur du "gjort mycket", att det faktiskt går framåt och att andras erfarenheter ska garvas åt, förringas och inte lyssnas på eftersom du vet mycket bättre, börjar det kanske bli dags för oss andra att erkänna?

Det verkar ju trots allt som om det går framåt, du har gjort fullt tillräckligt det var du som visste bättre och gjorde rätt i att nosa dig.
    Eller?
    Det är väl därför vi sitter här och diskuterar dina framgångar på sidan 615?

Nej, jag har inte förringat eller inte lyssnat på andras erfarenheter m.m 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-09 22:23:26 följande:
    Hur skulle vi kunna veta det? Vilket universitet är så dåligtboch varför valde du det isf?

Vad menar du med det understrukna?

För fanns enbart den kombinationen där. 

Att vanliga tentamen är objektivt sämre som är mer fokuserad på minne snarare än faktisk kunskap. Att skriva det på ca 4-5 sidor en rapport på ämnet är mer vetenskapligt och bättre som examination.

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-09 22:53:21 följande:
    En del behöver man memorera och visa att man faktiskt inhämtat kunskapen, men där misslyckades du alltså.
    Tentor som baseras enbart på minne är inte kunskapsexaminationer som skrivuppgifter är
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-02-10 11:27:14 följande:
    Han är ju kåt. 
    Nej

Är enbart på appar utifall att. Använder inte direkt aktivt 
  • anonym05swe
    Anonym (H) skrev 2025-02-09 15:05:47 följande:
    Och ändå inte fått jobb trots att du sökt massor? 
    Har inte körkort (pga medicinska skäl) vilket också försvårar
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-02-10 12:53:38 följande:
    De här medicinska skälen, skulle de kunna innebära att du har rätt till särskilt stöd av Arbetsförmedlingen? 
    Vet ej, arbetsgivarna bryr sig inte om varför man saknar körkort utan om man har har det eller inte är det enda som spelar roll för de ändå
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?